Tarragona, zajęcia 12 lutego

Sikorki


Nasze zajęcia zaczęliśmy od nowej powitanki z pokazywaniem.
Gdy się rączki spotykają,to od razu się witają.
Gdy się kciuki spotykają,to od razu się witają.
Gdy się palce spotykają,to od razu się witają.
 

Nasz poranny krąg jest otwarty na nowe zadania, tak więc pracując z materiałem teczek Tropiciela postanowiliśmy nazwać i określić przeciwieństwa. Wśród nich mały-duży, czysty-brudny, gorący-zimny, niski-wysoki,itd. Naukę  z wyszukiwaniem wyrazów  kontynuowaliśmy z książką ''Rok w przedszkolu''. Po burzy mózgów, Sikorki zgłodniały i przyszła pora na śniadanie. Już tradycyjnie muzyka w tle nas nie opuszczała. Dzieci posilono i pełne energii skupiły się na przygotowanych kącikach zabaw. Budowanie klocków, układanie puzzli czy rysowanie.
W tym dniu dzieci przyszły przebrane w stroje karnawałowe, dlatego też  skupiliśmy się na temacie dnia. Pojawiła się torba, a z niej wyłoniły się instrumenty. Krótki filmik pozwolił nam na poznanie innych instrumentów, których nie posiadaliśmy. Gitara, trąbka, czy flet od razu przypadły dzieciom do gustu. Naszych sił spróbowaliśmy z piosenką Dmucha wiatr https://youtu.be/RNL5xekCBsI pokazując i naśladując rytm. Kolejną zabawą było odkrywanie dźwięków przez kolorowe dzwonki diatoniczne. Dzieciom bardzo się spodobały.
Następnie przeszliśmy do  drugiej sali, aby z Kukułkami i i Orłami rozstrzygnąć konkurs recytatorski. Brawa dla wszystkich laureatów!!! Po krótkiej sesji zdjęciowej przyszła pora na szkolny bal karnawałowy. W sali zrobiło się bajkowo i niezwykle kolorowo, a herbatka malinowa i ciasteczka jeszcze bardziej nam umiliły ten radosny czas.
Niech żyje karnawał!!!

Pozdrawiam,
Małgosia

Kukułki

Na zajęciach, które odbyły się 12go lutego Kukułki zapoznały się z historią karnawału i zwyczajami z nim związanymi nie tylko w Polsce, ale również w Brazylii, gdzie odbywa się najsłynniejszy karnawał, i we Włoszech. Lekcje oparliśmy na filmiku, który można obejrzeć pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=jYNwqgE9PMc.
Dzieci dowiedziały się, że karnawał wywodzi się ze starożytnej Grecji i że w Polsce według tradycji rozpoczyna się on w święto Trzech Króli, chociaż ostatnio coraz częściej za początek uznawany jest Nowy Rok. Trwa on do wtorku, który poprzedza Środę Popielcową. Wspomnieliśmy również o słowie Zapusty, czyli o dawnej nazwie karnawału w Polsce. Mówiliśmy także o Tłustym Czwartku i Ostatkach. Dzieci przyznały, że bardzo lubią pączki, ale nie wszystkie miały okazję spróbować faworków, które nazywamy też chrustem. Kukułki posłuchały również legendy o Combrowym Czwartku, którego nazwa nawiązuje do burmistrza Krakowa z siedemnastego wieku. Okazało się, że dzieci nie znały zabobonu związanego z Tłustym Czwartkiem, który mówi, że jeśli nie zjemy wtedy pączka, to nie będzie nam się dobrze wiodło. Może to właśnie dlatego w ten dzień Polacy zjadają aż 100000000 pączków? 😊
W związku z tematem zajęć, Kukułki pokolorowały karnawałowy obrazek, a następnie razem z Orłami i Sikorkami bawiły się podczas balu karnawałowego, któremu towarzyszyły zabawy z balonami, malowanie twarzy i picie przepysznej herbaty malinowej.


Pozdrawiam,
Karolina

Orły

Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od mini wykładu. Naszym tematem przewodnim były Karpaty. Dowiedzieliśmy się, że najwyższymi górami w Polsce są Tatry, które należą do większego masywu górskiego zwanego Karpatami. Zaś najwyższy szczyt to Rysy (2499 m n.p.m.), inne popularne szczyty to Kasprowy Wierch czy Giewont. Na ilustracjach uczniowie mogli zobaczyć malownicze krajobrazy i doliny tj. Dolina Chochołowska, Dolina Kościeliska i Dolina Gąsienicowa. Oczywiście będąc w Tatrach nie można zapominać o jeziorach (tj. Morskie Oko, jeziora w Dolinie Pięciu Stawów). Górskie potoki w wielu miejscach tworzą wodospady, z których największy to Siklawa. Uczniowie zapoznali się również z gatunkami zwierząt (kozice, świstaki, niedźwiedzie, rysie, wilki, orły) i roślin (szarotka, krokus, dzwonek alpejski, limba, modrzew) typowych dla tamtego regionu. U samych stóp Tatr położone jest Zakopane – miasto nazywane zimową stolicą Polski. Obejrzeliśmy najbardziej znaną ulice Zakopanego – Krupówki. Mówiąc o Karpatach wspomnieliśmy o innych pasmach górskich takich jak Beskidy i Bieszczady.
Beskidy to najmłodsze góry w Polsce. Ich najwyższe szczyty to Babia Góra, Łysa Góra, Skrzyczne i Turbacz. Bogata kultura folklorystyczna przyciąga rzesze turystów. Warte odwiedzenia jest Centrum Koronki Koniakowskiej, w którym można obejrzeć ręcznie robione hafty ozdobne i koronki. Oprócz informacji ogólnych zapoznaliśmy się również z kulturą i zwyczajami Podhala. Mówiąc o kulturze uczniowie zapoznali się z tradycyjnymi strojami góralskimi, które mamy w naszej szkole. Wiemy już jak nazywają się góralskie buty – kierpce. Górale zakładają strój regionalny podczas ważnych świąt i rodzinnych uroczystości. Mieszkańcy posługują się specjalną odmianą języka – gwarą podhalańską. Będąc w górach każdy powinien spróbować typowych potraw dla tego regionu m. in. moskol, kwaśnica, oscypek. Na koniec prezentacji uczniowie odpowiedzieli na kilka pytań kontrolnych sprawdzających ich koncentrację oraz rozumienie.
Przed przerwą śniadaniową uczniowie zdążyli pokolorować rysunki przedstawiające regionalne stroje. Po posiłku w ramach utrwalania nowych informacji dzieci wzięły udział w zabawie integracyjnej. Siedząc w kole miały za zadanie literować poszczególne wyrazy (związane z naszym tematem zajęć) przekazując sobie kolorowe kółko z papieru za pomocą klamerek. Zadanie to miało na celu powtórzenie wiadomości o Karpatach oraz przypomnieć litery w polskim alfabecie, również usprawnialiśmy naszą motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową.
Zabawę uczniowie przyjęli z entuzjazmem. Następnie wraz z Kukułkami spróbowaliśmy ponownie zatańczyć Krakowiaka. Nie była to łatwa sprawa, tym bardziej, że starsze Orły miały problem z przełamaniem bariery wstydu.
Po tak wyczerpującej pierwszej części zajęć razem z Kukułkami i Sikorkami uczestniczyliśmy w rozstrzygnięciu konkursu recytatorskiego i wręczeniu nagród laureatom oraz wszystkim uczestnikom. Wielkie brawa dla naszych ochotników. Przyznam, że nie było łatwo wybrać zwycięzcę, gdyż każde dziecko poświeciło dużo czasu na naukę wiersza na pamięć. Dlatego jeszcze raz wielkie brawa, dla nas wszyscy są zwycięzcami. Po oficjalnej części przeszliśmy do naszego balu karnawałowego. W tym dniu dzieci do szkoły przyszły w przepięknych przebraniach. I tak przenieśliśmy się w świąt księżniczek, pszczółek, potworków, wojowników, superbohaterów. Oczywiście nie obyło się bez tańców z balonami oraz malowania twarzy. Nasze zajęcia zakończyliśmy popijając herbatę malinową przywiezioną prosto z Polski. Do domów rozchodziliśmy się dobrych humorach.

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach, 26 stycznia.

Pozdrawiam,

Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?