Zajęcia w Castelldefels, 22 maja

Klub Malucha

Ciuf, ciuff.....  w sobotę w Castelldefels czekał na naszych Klubowiczów pociąg, który zaraz po zebraniu nas wszystkich odjechał z naszej stacji POCZĄTEK kołysząc się, skacząc, tupiąc, klaszcząc i........

Wysiadamy, siadamy w kole, wygodnie na ogromnych poduchach (ogromnych bo przenoszone rączkami Ali lub Gabrysia są naprawdę OGROMNE. Tam zawsze opowiadam co będzie się działo podczas spotkania.
Na poprzednich  zajęciach  skupialiśmy się w zabawie i pracy plastycznej na rodzinie, na domu i cennych wartościach. Podczas opisywanych zajęć wróciliśmy na chwilkę do RODZINY, aby skupić się na najważniejszych osobach każdej rodziny. Chodzi o Mamę i Tatę - to oni byli bohaterami naszego  sobotniego popołudnia.
Zapytałam każde dziecko, czy możemy razem przygotować niespodziankę dla Mamy, dla Taty.
Dzieci ochoczo wyraziły zgodę, obawiałam się, że kolejny pomysł może się nie udać, ale skąd mogłabym wiedzieć nie próbując? Powiedziałam Maluszkom, poprośmy Rodziców żeby wyszli z sali i chwilkę sobie porozmawiali razem - podglądają nas przez ogromną szklaną ścianę. Ku wielkiemu zdziwieniu mojemu i rodziców - udało się:-)
Od tego momentu nie było żadnego problemu, już tylko razem ze mną powędrowały wyszorować rączki i zabraliśmy się do pracy - do dzieła!
Z prostych składników: serka naturalnego, zbożowych poduszek mlecznych i płatków śniadaniowych przygotowaliśmy masę naszego tortu. Maluszki wsypywały, mieszały (nie podjadały), kiedy masa była gotowa posmarowaliśmy nią nasze półksiężycowe biszkoptowe podkłady (półksiężycowe ponieważ wszystkie składniki podzieliliśmy na pół, aby to samo przygotować w dwóch grupach).
Na koniec poprosiłam dzieci o dekorację - to było niesamowite - jak malutkimi paluszkami układały mini płatki wokół tortu, dbając o ich regularne rozstawienie. Jedynie nasz kolega o zauważalnej duszy artysty Vituś rozsypał płatki swobodnie i powiedział, że tak jest pięknie - miał racje!
Nakryliśmy stół  - zaglądając na zewnątrz sali, aby policzyć ile talerzyków potrzebujemy. Poćwiczyliśmy nasze umiejętność liczenia :-)
W czasie naszej  współpracy uczyliśmy się  wdzięcznej rymowanki Mamo, Tato - cóż Ci dam?  Jedno serce, które mam!

Razem z dziećmi wycięliśmy wielkie czerwone serca i zaprosiliśmy Rodziców - wręczając serca wyrecytowaliśmy zapamiętany wers.
Zachwyt i duma rodziców z pracy ich pociech dały się zauważyć :-)
Zaprosiliśmy naszych gości do stołu i razem świętowaliśmy, kosztując pysznego toru.
Po chwili kolejne zaproszenie - tym razem my dorośli skierowaliśmy je  do naszych uczniów - to zaproszenie do zabawy muzycznej. Tańczyły buciki, motylki, pszczoły, opalaliśmy się w rytm piosenki, a na koniec sprawdzian naszych reakcji z piosenką "TAK-NIE".
Wykonaliśmy też pamiątkę - wspomnienie naszego wspólnego świętowania Dnia Mamy i Dnia Taty, była to książeczka polskiej poezji okolicznościowej - krótkie wierszyki dedykowane Mamom i Tatom.  Przeczytaliśmy kilka i już było widać jak krótkie rymowanki szybko zostają zapamiętywane przez dzieci, które słuchając wpatrywały się czule w Rodziców - bo to życzenia dla nich właśnie.
O!!!! Nadjechał pociąg, szybko, szybko zabierając serca, książeczki, porcje tortu dla nieobecnego rodzica zdążyliśmy wsiąść i dojechaliśmy do stacji KONIEC.
Wszystko się udało!!! Taki mały sukces z malutkimi dziećmi. Niesamowite ile rzeczy możemy robić razem - prawda?
Już zapraszam na kolejne zajęcia i pozdrawiam mocccno!
Do zobaczenia!

Joanna Tylek

Żabki, grupa Pani Ani

Ostatnie spotkanie w Szkole Polskiej w Castelldefels upłynęło nam, Żabkom, w bardzo miłej atmosferze.Tematem naszych zajęć była pogoda i wszystko z nią związane. Co to jest pogoda?
Definicja pogody jest prosta. Znali ją wszyscy uczniowie. Pogoda jest to aktualny stan atmosfery w danym miejscu. Aktualny oznacza, że pogoda trwa chwilę, a to znaczy, że dany typ pogody może trwać kilka sekund, jak i kilka dni. Pogoda zawsze dotyczy tylko jednego miejsca. Na przykład zachmurzenie może spowodować, że w jednym miejscu będziemy mieć pogodę pochmurną, a niedaleko obok słoneczną. I rzecz bardzo istotna: pogoda jest zawsze. Może być dobra, zła, słoneczna, deszczowa, mglista, ale jest zawsze. Nie mówimy więc, że „nie ma pogody”.
Pogodę tworzy 7 elementów:
temperatura powietrza,
ciśnienie atmosferyczne,
wiatr,
wilgotność powietrza,
zachmurzenie,
opady i osady atmosferyczne,
inne zjawiska, np. burze.
Prognozowanie pogody
Prognozowanie pogody polega na określaniu aktualnego stanu pogody, a następnie przewidywaniu dalszego jej przebiegu.
A czym się różni pogoda od klimatu?
Pogoda opisuje składniki jak opady, wiatr, zachmurzenie i temperaturę. Klimat to stan parametrów pogody uśredniony po kilkudziesięciu latach. Klimat danego miejsca zależy od szerokości geograficznej, czyli strefy klimatycznej, w jakiej leży.
Zjawiska atmosferyczne, czym są? To nic innego jak : deszcz, śnieg, grad, burza, tęcza, mgła i wiele innych.
Przypomnieliśmy sobie z Żabkami, co to są pory roku, gdyż pogoda i temperatura dopasowane są do nich w znaczący sposób. Zimą jest zimno, pada śnieg. Wiosną temperatura powoli rośnie, jest coraz bardziej słonecznie. Latem jest już ciepło, rzadziej pada deszcz. Jesienią, robi się coraz chłodniej, wieją silne wiatry, często pada deszcz.
Na zakończenie spotkania, wykonaliśmy z dziećmi wesołą chmurkę z tęczą, dobrze się przy tym bawiąc.
Dziękuję bardzo moim Żabkom za miło spędzony czas, pozdrawiam gorąco
Ania Rafalska

Żabki, grupa Pana Piotra

Ubiegła sobota była kolejnym dniem zajęć w Szkole Polskiej. Naszym tematem głównym były polskie góry. Zajmują one południowa część Polski i tworzą naturalną granicę z Czechami, Słowacją i Ukrainą. Miłośnicy gór znajdują różne słowa,którymi określają piękno górskich łańcuchów. Góry mogą być tajemnicze, mroczne, groźne, majestatyczne, piękne, radosne, nieprzeniknione. Naszą wirtualną wędrówkę z tabletem rozpoczęliśmy od Karkonoszy.Najwyższym ich szczytem jest Śnieżka o wysokości 1602 metrów, której zdobycie jest bardzo łatwe dla przeciętnego turysty. Na niej też zlokalizowane jest charakterystyczne obserwatorium meteorologiczne w kształcie spodków. Karkonosze to także majestatyczne Śnieżne Kotły, przedziwne formację skalne, wodospady Kamieńczyka (najwyższy w Sudetach) i Szklarki. Ciekawostką są żyjące tam muflony, dzikie górskie owce sprowadzone z Sardynii i Korsyki. Z zabytków najsławniejsza jest drewniana świątynia Wang, przeniesiona z Norwegii. Kolejnym omawianym pasmem górskim były Bieszczady z najwyższym po stronie polskiej wzniesieniem Tarnicą (1346 m ). Poza tym obejrzeliśmy Połoninę Caryńską i Wetlińską, szczyty Wielką i Małą Rawkę, Halicz. Z fauny bieszczadzkiej wybraliśmy węża Eskulapa i żmiję zygzakowatą (najbardziej jadowity wąż w Polsce). Przyszedł też czas na opowieści o masywie Babiej Góry oraz o Górach Stołowych. Te ostatnie słynne są z różnorodnych, zaskakujących form skalnych w rezerwatach Błędnie Skały i Szczeliniec Wielki. Uczniów rozbawiła nazwa jednej ze skał: ,,Małpolud,, 🙂. Emocjonujący był też wykład dotyczący Pienin z najwyżej położonym szczytem Trzy Korony (982 m). Przez wielu uznawane są one za najpiękniejsze góry w Polsce. Największą atrakcją turystyczną Pienin jest bez wątpienia spływ Dunajcem na flisackich tratwach. Także widoki z Sokolicy (747 m) ze znaną karłowatą sosną na pierwszym planie zapierają dech w piersiach. I tak nadszedł czas na omówienie najwyższego pasma górskiego w Polsce, czyli Tatr (Rysy 2499 m). Turystów urzekają w nich  doliny: Kościeliska, Strążyska, Chochołowska, Pięciu Stawów Polskich, jeziora: Morskie Oko, Czarny Staw Gąsienicowy, Smreczyński Staw, wodospady: Siklawica i Wielka Siklawa (70 m, najwyższy w Polsce). Panoramę wypełniają tatrzańskie szczyty Rysy, Świnica, Wołowiec i inne. Nad Zakopanem góruje Giewont z 15 - metrowym krzyżem na szczycie. Z fauny i flory wymienić należy kozicę, świstaka, niedźwiedzia brunatnego oraz szarotkę i krokusy. Opowiedziano też o góralach i ich folklorze oraz o szlakach turystycznych i zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas wędrówki po górach (www.polskie-gory.pl oraz www.gorydlaciebie.pl). Oczywiście był czas na legendy związane z górami. Dotyczyły one powstania Karpat, Zakopanego, przełomu Dunajca, oraz:  Jak biedak spotkał Ducha Gór, Śpiący rycerze w Tatrach.
W związku ze zbliżającym się polskim Dniem Matki, 26 maja, postanowiliśmy zrobić papierowe laurki dla naszych ukochanych mam. Następnie udaliśmy się na plac zabaw, a potem, już w klasie przeczytaliśmy wiersze Marii Konopnickiej: Muchy samochwały, Bocian, Jaskółeczka.

Pozdrawiam i do zobaczenia,

Piotr Rafalski

Bociany

Najlepsze życzenia, to nasz ostatni temat przewodni w Szkole Polskiej w Castelldefels. Bociany w nieco bardziej kameralnej grupie zmierzyły się tej soboty z układaniem życzeń, odpowiednią odmianą niektórych wyrazów, a także recytacją.

Głównym punktem naszych zajęć było tworzenie pięknych prac plastycznych dedykowanych Mamie i Tacie z okazji zbliżających się polskich: 26 maja Dnia Mamy i 23 czerwca Dnia Taty. Oczywiście najważniejsze to ulubione kolory rodziców; sprytne plastyczne pomysły i niezawodne talenty jakie Bociany odkrywają przed nami na każdych zajęciach i tym razem nie zawiodły. Przy tworzeniu bukietu kwiatów dla Mamy z dołączoną laurką z życzeniami w kształcie serca było dużo wycinania, z kolei pudełko niespodzianka dla Taty okazało się technicznym wyzwaniem. Coraz starsze Bociany każdego roku życzenia dla kochanych Rodziców piszą coraz dłuższe – z czasem jest przecież coraz więcej powodów, żeby dziękować 😉 a może po prostu pojawia się świadomość jak ważni są Rodzice w życiu dzieci i ile wysiłku wkładają w ich zdrowie i szczęście każdego dnia!

Życzenia Bocianów z pewnością są szczere i jak najbardziej prawdziwe, dlatego i tutaj dla Was przesyłamy najlepsze życzenia, szczęścia i zdrowia, wytrwałości i uciechy z pięknych i stale rosnących dzieci. Obyście czuli ich miłość nie tylko od święta, a w dowód tego jest nasze wideo podzięka.
Bociany zawsze chętne do aranżacji teatralnych, czytania i recytacji nie zawiodły nawet w obliczu małej ilości czasu i uwagi. Tak właśnie powstało wideo dla kochanych rodziców z okazji ich święta😊

Przesyłamy dziś najlepsze życzenia dla wszystkich Mamuś i Tatusiów!
Dołączamy również piosenkę:  https://youtu.be/j09kDRPi3tE

Do zobaczenia Bociany już w przyszłym tygodniu.