Zajęcia w Barcelonie, 22 maja
Kolejne majowe spotkanie przebiegało pod hasłem rodziny. Najpierw powiedzieliśmy co oznacza słowo " rodzina" i kto wchodzi w jej skład. Poziomki bez trudu wymieniły wszystkich członków rodziny uzupełniając kartę pracy z "Tropicieli . Ważnym miejscem jest dla rodziny dom, w którym wszyscy jej członkowie przebywają razem. Następnie opowiedzieliśmy o tym, jak spędzamy wspólny czas, jakie wspólne zabawy nas cieszą. Ponadto rozmawialiśmy też o tym, co robią mama, tata i dzieci w domu, aby było w nim czysto, miło , bezpiecznie i żeby wszyscy byli zadowoleni. Chociaż Poziomeczki są jeszcze małymi dziećmi rozumieją, że mogą pomóc mamie i tacie w różnorodny sposób, aby w domu było cudownie. Za kilka dni - 26 maja obchodzony będzie w
Polsce Dzień Matki , a w czerwcu Dzień Taty. W związku z tym przygotowaliśmy upominki dla mam i tatusiów, które Poziomeczki zabrały ze sobą do domu.
W czasie spotkania nie zabrakło oczywiście wspólnego posiłku.
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na kolejne zajęcia, już czerwcowe,
Maria Kołomyjec
Materiał audiowizualny
Piosenka o sprzątaniu https://www.youtube.com/watch?v=e3zuosDT3K4
Wyprawa mamusi Muminka / fragmenty https://www.youtube.com/watch?v=Sy75Z0e0zWo
Jagódki
Sobotnie zajęcia z Jagódkami rozpoczęliśmy od powitalnej piosenki “Wszyscy są “. Następnie usiedliśmy wygodnie w kole i rozmawialiśmy o naszych upodobaniach żywieniowych. Dzieci bardzo chętnie się wypowiadały i szybko ustaliliśmy, że Jagódki najbardziej lubią lody, czekoladę , owoce i pizzę :)Po przeczytaniu wiersza D.Wawiłów “Zapach Czekolady “, próbowałam się dowiedzieć z czego jest zrobiona czekolada, co okazało się dość trudnym zadaniem.
Aby Jagódki nie miały więcej wątpliwości, dałam im do powąchania z zakrytymi oczami kakao. Wszyscy jednoznacznie skojarzyli ten zapach z czekoladą, ale tylko Leo zgadł bezbłędnie.
Dla potwierdzenia, że jest to najważniejszy składnik czekolady, obejrzeliśmy wspólnie krótki film „Tajemnica produkcji czekolady”. Dzieci chętnie komentowały akcję filmu, a najbardziej podobał im się fragment z gotowymi tabliczkami czekolady zjeżdżającymi ze zjeżdżalni.
Po zapoznaniu się z teorią, nastąpił czas na badania czekolady w praktyce. Do badań wykorzystaliśmy czekoladę białą, mleczną, a także czarną. Liczyliśmy czy każda czekolada ma tyle samo kostek, porównywaliśmy kolor, twardość, smak , konsystencję i łatwość rozpuszczania się.
Podczas czekania na rozpuszczenie się czekolady w kąpieli wodnej bawiliśmy się w zabawę ruchową „sałatka owocowa” zamieniając się miejscami z osobą posiadającą taki sam owoc. Czekoladowy temat bardzo wyostrzył poczucie głodu, więc założyliśmy fartuszki i przygotowaliśmy szaszłyki owocowe z banana, jabłka i gruszki, które dzieci bardzo chętnie polewały rozpuszczoną czekoladą wymieszaną z odrobiną śmietany. To była prawdziwa uczta. Wszystkim bardzo smakowało i nie obeszło się bez dokładki. Podczas tego wyjątkowego śniadania kontynuowaliśmy rozmowę o zasadach zdrowego odżywiania się. Jagódki doskonale zdają sobie sprawę, że nie należy jeść zbyt dużo słodyczy, a nawet znają tego możliwe konsekwencje.
Gdy tylko posprzątaliśmy nasze miejsce pracy ( przy rytmach piosenki Gummy Bear "Czekolada" ) i umyliśmy wybrudzone buźki. Zabraliśmy się do przyjrzenia się piramidzie zdrowego żywienia. Dzieci wyjmowały z wielkiej torby różne produkty i próbowały odnaleźć je na naszym „Trójkącie“ aby wiedzieć jak dużo możemy ich spożywać.
W ramach pracy plastycznej i utrwalenia wiedzy Jagódki miały za zadanie pokolorować tylko zdrowe produkty na wręczonych im drukach, a następnie wyciąć je i przykleić we wspólnie przygotowanych „ śniadaniówkach“. Dzieci bardzo osobiście potraktowały to zadanie i mimo, że nie miały wątpliwości, które produkty są zdrowe, to trudno było im nie zamieścić w ich teczce z drugim śniadaniem kilku dodatkowych smakołyków.
Bardzo dziękuję za te słodkie zajęcia i do zobaczenia już wkrótce.
Pozdrawiam,
Irena
Śliweczki
Ta piosenka jest o mamieW Polsce, Indiach i Wietnamie
Cały świat mamusie kocha
Azja oraz Europa.
Dla mamusi dzięcioł stuka,
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba
Każdą mamę kochać trzeba.
Dla mamusi dzięcioł stuka,
Ryczy krowa, brzęczy mucha
Osioł skacze aż do nieba.
Ta piosenka jest od dzieci
Wszystkich, które są na świecie
Małe, duże i średniaki
Wszystkim mamom ślą buziaki.
Śliweczki w ostatnią sobotę 22 maja bardzo głęboko zaangażowały się w
nasze zajęcia, które zadedykowaliśmy naszym Mamom i Tatom.
Tak!! To z okazji dwóch ważnych dat w polskim kalendarzu: 26 MAJ - Dzień Mamy i 23 CZERWIEC - Dzień Taty.
Na początku obejrzeliśmy mapę świata, dzieci zauważyły, że podczas
naszych zajęć nie ma mapy Polski, ale mój cel był taki, aby podkreślić
międzynarodowy charakter obu tych świąt.
Podczas naszej wędrówki po świecie, słuchaliśmy pięknego wiersza Jadwigi Koczanowski "Mama i Tata" https://www.youtube.com/watch?v=lQuQXKz6N0M.
Każdy uczeń też mógł wybrać piosenkę o mamie lub o rodzinie w swoim ulubionym stylu muzyki. Była muzyka POP, ROCK, Rock& Roll, dzięki muzyce natychmiast wytworzyła się wokół nas bardzo miła atmosfera:-)
Chwilka na śniadanie, a także na urodzinowe życzenia dla kolegi Tomasa, który dokładnie w sobotę miał urodziny. Dziękujemy za pyszne pączki z obfitym nadzieniem czekoladowym - mniam !!!
Zaplanowaliśmy razem jak wykonamy piękny bukiet w prezencie dla Mamy i Taty.
Wszyscy włączali się ze swoją wizją użycia materiałów. Ostatecznie decyzja została podjęta na zasadzie kompromisu i powstała doniczka z bukietem tulipanów 3D.
Ciekawi jesteśmy, czy prezent się podobał??
Na zakończenie jako już wprawieni "pisarze" - twórcy ilustrowanych książek wykonaliśmy kolejną. Jest to mini zbiór polskich rymowanek - życzeń dla Mam i życzeń dla Tatusiów.
Każdy wierszyk przekazany do wklejenia został przeczytany i szczerze przyjęty jako coś, co bardzo ucieszy obdarowanych. Śliweczki zdecydowały jednogłośnie, że jako pierwszy pojawi się:
Kochana Mamo, Kochany Tato - zacznę zwyczajnie, że z Wami w domu jest fajnie: i w deszczu i w słotę, w smutku, w radości wspieracie i uczycie życia w miłości.
Dzisiaj za wszystko chcę podziękować, skromny bukiecik darować!!!
Tak przygotowani, aby zaraz po zajęciach biec do Rodziców, pożegnaliśmy się mocnym uściskiem naszej "Iskierki".
Życzę wszystkim Mamom naszych uczniów i Tatom również (już teraz:-))- wszystkiego co najlepsze!!!!
Pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia.
Joanna Tylek
Malinki
Nawet jeśli na co dzień nie interesujemy się historią sztuki – te kilkanaście polskich obrazów powinno na stałe zagościć w naszej pamięci. Obejrzeliśmy z dziećmi bardzo ciekawe zdjęcia pięknych obrazów oraz dowiedzieliśmy się trochę o ich historii.
2) Śmierć Barbary Radziwiłłówny – Józef Simmler | 1860.
W intymnej scenerii alkowy król Zygmunt August siedzący na skraju łoża opłakuje zmarłą małżonkę.
3)Babie lato – Józef Chełmoński | 1875.
Artystę szczególnie pasjonowała obserwacja życia wsi oraz rytmów nadawanych życiu przez naturę.
4) Żydówka z pomarańczami – Aleksander Gierymski | 1880–1881.
Pomarańczarka jest arcydziełem polskiego malarstwa realistycznego, a zarazem jednym z ważniejszych judaików w sztuce polskiej.
5)Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu – Józef Pankiewicz | 1890.
Artysta, pod wpływem twórczości francuskich impresjonistów zrezygnował z precyzyjnego rysunku i dokładnego odwzorowania rzeczywistości, pokrywając płótno drobnymi plamami o intensywnych barwach i uzyskując chropowatą fakturę.
6)Panorama Racławicka – Wojciech Kossak, Jan Styka | 1893–1894.
Ogromnych rozmiarów panorama upamiętniająca zwycięską bitwę pod Racławicami miała być najważniejszą atrakcją lwowskiej Powszechnej Wystawy Krajowej.
7)Dziewczynka z chryzantemami – Olga Boznańska | 1894.
To jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów Olgi Boznańskiej. Powstał on w Monachium, gdzie artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych, a później otworzyła własną pracownię. Dzieło to namalowane zostało techniką olejną na tekturze.
8)Szał uniesień – Władysław Podkowiński | 1894.
Obraz uważany jest za pierwsze znaczące dzieło nurtu symbolizmu w polskim malarstwie. Zniszczony przez samego autora, został odrestaurowany po jego śmierci.
9)Bociany – Józef Chełmoński | 1900.
Obraz powstał w okresie, kiedy Chełmoński po powrocie z Monachium zamieszkał w mazowieckiej wsi Kuklówka i malował szereg obrazów o tematyce wiejskiej, głównie krajobrazy pól, dzikiego ptactwa oraz pracujących w polu ludzi.
10)Dziwny ogród – Józef Mehoffer | 1902-1903.
W dziele zdumiewa przede wszystkim zderzenie realistycznej konwencji obrazowania z przywiązaniem wagi do detali (drobiazgowo malowaną zielenią sadu czy szczegółami kobiecego stroju) z płaską, schematycznie zarysowaną ważką, której forma budzi skojarzenie z witrażem.
11)Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego – Jacek Malczewski | 1903.
Obraz przedstawia w sposób alegoryczny Aleksandra Wielopolskiego, wnuka margrabiego Aleksandra Wielopolskiego.
12)OPALKA 1965 /1 – ∞ – Roman Opałka | 1965 – 2011.
Cykl przedstawia wpływ mijającego czasu na mizerność człowieka. Są to zapisane na płótnach szeregi liczb (początkowo na czarnym płótnie, później szarym i od 1972 stopniowo rozjaśnianym tle).
13)M 39 – Wojciech Fangor | 1969.
Współtwórca Polskiej Szkoły Plakatu. W 1970 roku, jako jedyny dotychczas polski artysta, miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Jego dzieło zatytułowane „M 22” zostało niedawno sprzedane za 7,3 miliona złotych.
14) bez tytułu – Zdzisław Beksiński | 1973.
Obrazy Beksińskiego dotyczyły samotności i nieuchronności śmierci. Często też malarz przedstawiał wizję Armagedonu i tak też jest w tym przypadku.
15)Bitwa pod Grunwaldem – Jan Matejko | 1872–1878.
Monumentalna praca ukazuje najbardziej dramatyczne momenty starcia wojsk Rzeczpospolitej Obojga Narodów z rycerzami Zakonu Krzyżackiego.
Malarstwo Jana Matejki pełne jest patosu i emocji, a zarazem przenika je myśl historiozoficzna. Obrazy, takie jak "Unia lubelska" (1869), "Stefan Batory pod Pskowem" (1872), "Bitwa pod Grunwaldem" (1878), "Hołd pruski" (1882), "Jan Sobieski pod Wiedniem" (1883), "Wernyhora" (1884), "Kościuszko pod Racławicami" (1888) czy "Konstytucja 3 Maja 1791 roku" (1891), to panoramiczne, wielopostaciowe kompozycje, na których drobiazgowo odwzorowane zostały historyczne realia - stroje, sprzęty czy detale architektoniczne. Siłę dzieł Matejki stanowi jednak rozgrywająca się na pierwszym planie akcja. Matejko tworzył portrety. Malował zarówno swoich bliskich, jak i osobistości ze współczesnych mu elit. Jednym z ostatnich jego dzieł był cykl portretów "Poczet królów i książąt polskich", które w świadomości Polaków na stałe zapisały się jako wizerunki dawnych władców. U schyłku życia Matejko namalował także swój autoportret, który uznawany jest za jeden z jego najwybitniejszych obrazów.
Dziękuję Malinkom za mile spędzony czas. Pozdrawiam bardzo serdecznie.
Ania Rafalska
Zajęcia w grupie Jarzębina rozpoczęliśmy pracowicie - przygotowując
laurkowe niespodzianki dla mam z okazji ich zbliżającego się święta. W
ruch poszły nożyczki, wycinanki i wyobraźnia. Powstały piękne prace,
które mamy nadzieję spodobają się naszym mamom.
Kontynuowaliśmy też naszą podróż palcem po mapie. Na poprzednich
zajęciach opracowaliśmy przebieg Wisły. Natomiast na ostatnich zajęciach przyszła
kolej na Odrę i Wartę. Oznaczyliśmy największe miasta leżące nad tymi
rzekami, bądź w ich sąsiedztwie.
Nasze mapy stają się coraz bardziej kompletne i do końca roku szkolnego na pewno będą jeszcze bardziej szczegółowe. Znajomość mapy Polski pogłębialiśmy też układając w grupach puzzle młodego odkrywcy. Było to nie lada wyzwanie a czasu mało więc nie udało nam się skończyć - ale będziemy jeszcze próbować!
Przeszliśmy do kolejnej części gramatyki. Po przymiotnikach przyszła kolej na przysłówki, które przecież do przymiotników są bardzo podobne.
Wszystkim mamom życzę radości w Dniu ich święta.
Pozdrawiam,
Anna Lintner
Komentarze
Prześlij komentarz