Zajęcia w Barcelonie, 8 maja

Poziomki

Ostatnie zajęcia przebiegły pod znakiem polskich symboli narodowych i polskiego folkloru. Jak poprzednio zajęcia odbyły się w dwóch turnusach. Przez cały czas trwania zajęć towarzyszyła nam obrazkowa mapa Polski. Przy niej dzieci poznają regiony kraju, miasta, góry, rzeki, zwierzęta, rośliny, nawet ludzi i ich zwyczaje, stroje, tańce czy piosenki. Wędrują palcem po mapie "zwiedzając" i poznając wszystko co polskie.
Zaczęliśmy od przedstawienia mapy, wskazania gór i morza oraz najdłuższej  polskiej rzeki - Wisły. Następnie zaznaczyliśmy na mapie miasta występujące w


piosence "Jesteśmy Polką i  Polakiem"  oraz omówiliśmy krajobraz przedstawiony w utworze. Przy okazji wspomnieliśmy o naszych podróżach do Polski. Kolejnym tematem były polskie symbole narodowe. Z filmu "Polskie symbole narodowe"
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c&ab_channel=AndrzejCzerniak dzieci dowiedziały się, że są nimi: godło, flaga i hymn oraz zapoznały się z legendą o powstaniu państwa polskiego "O Lechu, Czechu i Rusie". Po tak dużej dawce wiedzy przyszła kolej na praktyczną naukę folkloru polskiego. Dzieci dowiedziały się, że w Polsce są  regiony, które charakteryzują się odmiennymi strojami ludowymi, piosenkami i tańcami oraz rękodziełem. Aby uzmysłowić dzieciom to zagadnienie w  sali pojawiły się prawdziwe stroje ludowe z regionu góralskiego, krakowskiego, lubelskiego i kaszubskiego. W tej części zajęć Poziomki mogły poczuć się tancerzami,  " modelkami i modelami ludowymi" ponieważ po przebraniu się w odpowiedni strój ludowy była możliwość zaprezentowania go koleżankom i kolegom z naszej grupy i starszym. Taka forma zajęć bardzo spodobała się maluszkom. Na zakończenie pokazu strojów ludowych próbowaliśmy poznać podstawowe kroki taneczne narodowego tańca polskiego "Poloneza". Folklor to także rękodzieło. W związku z tym z kolorowego papieru wykonaliśmy wycinanki, które są charakterystyczne dla regionu kurpiowskiego. Poziomki dzielnie i dość sprawnie posługiwały się nożyczkami. Trzeba przyznać, że były to zajęcia wyjątkowe. 

Taniec kaszubski
https://www.youtube.com/watch?v=TmGsuVewbl4&ab_channel=Malborkwpigu%C5%82ce
Taniec krakowski
https://www.youtube.com/watch?v=Rg1MMZwgqYs&ab_channel=ZPLTV
Taniec góralski
https://www.youtube.com/watch?v=Le6Ja_d95Q0&ab_channel=NaLudowo
Pozdrawiam serdecznie, dziękuję za zaangażowanie Poziomeczek i zapraszam na kolejne majowe spotkanie, 


Maria Kołomyjec

Jagódki

W sobotę Jagódki ponownie spotkały się w swojej polskiej grupie sobotniej, aby kolejny raz ćwiczyć słownictwo, rozmowę, słuchanie i śpiewanie po polsku. Naszym tematem było morze - jego odgłosy, zapachy, smak i jego mieszkańcy. Zajęcia zaczęliśmy od wsłuchania się w odgłosy morza i uderzających o brzeg fal morskich. Tylko nieliczni rozpoznali w tej 'muzyce natury' wody morza. Inni słyszeli wiatr, wodospad, pojawiły się także góry i burza. Jagódki za pomocą naszych balonowych pędzelków napełnionych chlupoczącą wodą wykonały piękne impresje, zaproponowanymi kolorami były różne odcienie niebieskiego, biały, malinowy i żółty. Zdolne Jagódki stworzyły również swoje specjalne odcienie łącząc na 'pędzelkach' różne kolory.
Kiedy prace były już gotowe, każdy miał okazję opowiedzieć o tym co namalował. Nie ominęliśmy nikogo i tak nawet najbardziej nieśmiałe Jagódki tym razem opowiadały albo odpowiadały na zadane pytania. Wszyscy uważnie słuchali, kiedy po kolei, każda Jagódka mówiła o swoim obrazku. Pytaliśmy przede wszystkim o to czy inspiracją do rysunku były odgłosy morza czy też własny pomysł. Pytaliśmy o wybór kolorów obrazka i czy jest on tym ulubionym kolorem i również o to co przedstawia rysunek i jego różne elementy. Wszyscy wspaniale się spisali, a wyobraźnia Jagódek okazała się nieskończona! Brawo dla wszystkich, którzy nie wstydzili się opowiedzieć nam po polsku o swoich dziełach. Kontemplując jeszcze prace opowiadaliśmy o morzu – o tym jakie są wody morskie i jakie zjawiska pogodowe występują na morzu. Oczywiście również o tym jak możemy korzystać, my dzieci, i dorośli z morza. Wydaje się, że Jagódki są zarówno ulubieńcami plaży, pływania w morzu, lepienia zamków z piasku, ale też pływania w basenie, fanami statków i stworów morskich.


Po skończonej pracy, wymyciu rączek (i buziek 😉) Jagódki posiliły się drugim śniadaniem oraz ciasteczkami. Po krótkiej przerwie, wymianie zdań o ulubionych piosenkach, zabawach i ciasteczkach, przystąpiliśmy do kolejnego tej soboty, sensorycznego laboratorium. Tym razem zastanawialiśmy się jak smakuje woda w morzu, czy jest słodka czy słona, czy jest zimna czy ciepła. Próbowaliśmy jaki odgłos morze wydawać woda a jaki piasek, zamknięte w szklanym pojemniku. Na koniec na przykładzie brązowego cukru badaliśmy strukturę i teksturę. Znaleziona pośród piasku – cukru muszla wprowadziła nas w temat zwierząt żyjących w wodzie.


Jagódki doskonale znają równe gatunki ryb oraz rodziny zwierząt żyjących w wodach. Tym razem obserwując polskie nabrzeże Morza Bałtyckiego zapoznaliśmy się z nieco innymi od tych śródziemnomorskich – ssakami bałtyckimi. Zobaczyliśmy krótkie wideo o fokach szarych zamieszkujących wybrzeże bałtyckie i morświnach, które również pojawią się u brzegów Bałtyku. Jagódki niesamowicie ujęła nowonarodzona foka szara, która inaczej niż jej rodzice, w swoich pierwszych miesiącach ma białe puszyste futerko. Również mile odebrany został bałtycki uśmiechnięty delfin – morświn, który wywołał fale zdumienia i zauroczenia u kochanych Jagódek. Podobizny małych fok szarych i morświnów w towarzystwie ich mam Jagódki zabrały do domu. Można pokolorować te podobizny tych pięknych bałtyckich ssaków, ale w szczególności pamiętać o wypatrywaniu ich u brzegów Bałtyku w czasie podróży nad polskie morze.
Dziękuję Wam Jagódki za tą morską sobotę.


Do zobaczenia!
Aleksandra

Śliweczki

Piękny dzień, dużo słońca, uśmiechnięte dzieci - nic więcej nie trzeba, aby optymistycznie zacząć pierwsze majowe zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie.
Śliweczki po radosnym wyśpiewaniu naszej powitalnej piosenki podeszły do mapy i bardzo były ciekawe o czym będziemy rozmawiać, a przede wszystkim jaką pracę plastyczną wykonamy.
Nie spodziewałam się, że aż tak czekają na propozycję pracy plastycznej, która zawsze u nas wiąże się z omawianym tematem.
Dwa tygodnie temu wędrowaliśmy po mapie opisując  znaczenie kolorów, zauważając, ze kolor niebieski ma różny kształt. Poznaliśmy bieg 3 głównych polskich rzek, a w ostatnią sobotę zwróciliśmy uwagę, że kolor niebieski to też "plamy" o różnej szerokości i znajduje się ich wiele na mapie Polski.
To JEZIORA - obserwując mapę odczytaliśmy nazwy geograficzne Polski, na których widoczne są mniejsze lub większe "niebieski plamki", czyli zbiorniki wodne zwane jeziorami.
Dzieci zauważyły, że jeziora  występują na terenie odległym od morza i że wyraźnie otacza je linia brzegowa i tak doszliśmy do definicji jeziora: 
Jezioro – zbiornik śródlądowy wypełniony wodą o naturalnym obniżeniu terenu, nieposiadający połączenia z morzem. Obniżenie, o którym mowa, jest warunkiem koniecznym powstania jeziora i nazywa się misą jeziorną. Misa jest zasilana przez wody powierzchniowe.

Obserwując mapę nie trudno zauważyć gdzie jest największe skupisko jezior - to Pojezierze Mazurskie. Trudne okazały się do powtórzenia nazwy 2 wielkich jezior Krainy Wielkich Jezior Mazurskich : Śniadrwy i Mamry, ale próbowaliśmy wiele razy - na pewno w przyszłości usłyszane nazwy będą skojarzone z naszą lekcją :-).
Kolejnym momentem poznawczym było przyglądanie się naturze otaczającej mokre tereny jezior.
Dzieci ze zdziwieniem oglądały skorupiaki, gady, płazy, owady i ptaki, które możemy spotkać w tych rejonach. Trawy, kwiaty - zachwycaliśmy się wpatrzeni w strony książki z bardzo wyraźnymi ilustracjami.
Naszym bohaterem został Jelonek Rogacz, oglądaliśmy tego chrząszcza przez długi czas. Jego budowa wywołała mnóstwo emocji. Tak, takie okazy możemy spotkać w wielu miejscach Europy - Śliweczki zapowiedziały poszukiwania. Proszę się nie dziwić, jeśli podczas wakacyjnych spacerów będą zaglądać do otwartych konarów drzew w poszukiwaniu tego osobnika.
Obejrzeliśmy również mapy innych państw na świecie, aby porównać ilość występujących jezior  - stwierdzamy, że Polska to różnorodny geograficznie kraj. Takie właśnie znaczenie mają kolory na mapach - to dzięki nim zauważamy rzeki, jeziora, morza, lasy, góry, niziny, wyżyny. Śliweczki  już bardzo dobrze radzą sobie z nazywaniem terenów zapisanych kolorem.
Nadszedł czas na naszą pracę plastyczną. Napisaliśmy 2 kolejne strony do książek, które powstają na naszych zajęciach, a autorami są Śliweczki.  Kolejne strony zawierają  zarys Polski w którym dzieci zaznaczyły największe skupiska jezior, zilustrowały zapamiętane gatunki owadów, gadów, ptaków, a także wykonały jezioro, a w nim ryby, które dzięki użytej metodzie błyszczą.
Bardzo podobały się dzieciom lekko "falujące" jeziora.
Dodam jeszcze, że podczas naszych zajęć wydarzyły się  dwie wyjątkowe sytuacje:
- Nasz kolega Marco z wielkim  dziecięcym uśmiechem przyjął wyśpiewane w 4 językach 100 lat dla niego, kiedy przy okazji rozmowy o dacie urodzin powiedział nam, że kilka dni temu obchodził  6 urodziny.
- W pewnym momencie naszych zajęć usłyszeliśmy ludową muzykę. Muzyka i odgłosy dzieci wywołały nas na szkolne boisko, gdzie mogliśmy z wielką przyjemnością popatrzeć na prezentację strojów ludowych z 4 polskich regionów: krakowskiego, podhalańskiego, kaszubskiego, podlaskiego.
Bardzo się cieszymy, że przy okazji naszych geograficznych wędrówek poznaliśmy charakterystyczne, tradycyjne stroje, będące skarbem polskiej kultury ludowej - dziękujemy za tę prezentację.
Pozdrawiam wszystkich bardzo ciepło i zapraszam na kolejne spotkanie- wędrowanie, poznawanie. 


Do zobaczenia,
Joanna Tylek

Malinki

I już za nami pierwsze majowe spotkanie w Szkole Polskiej! Odbyło się ono w bardzo świątecznej i polskiej atmosferze, jako że trzy pierwsze dni mają są bardzo ważnymi datami w historii dziejów Polski.                                                            

1 maja: przypada Święto Pracy, obchodzone od ponad wieku w wielu krajach świata; upamiętnia ono strajk robotników w Chicago z 1886 roku.
Geneza święta jest przede wszystkim związana z walką o ośmiogodzinny dzień pracy. O godziwe warunki pracy i płacy walczyły na ulicach Chicago tysiące pracowników - wśród nich także emigranci z Polski. Protest został krwawo stłumiony przez policję; od kul zginęło wielu demonstrantów. Po II wojnie światowej, w okresie PRL-u, święto 1 maja było obchodzone bardzo uroczyście. Tego dnia odbywały się pochody, wiece i zgromadzenia, w których udział często był obowiązkowy lub premiowany możliwością zakupu atrakcyjnych towarów. Tak uroczyste obchody praktycznie zanikły po upadku PRL. W kościele rzymskokatolickim dzień 1 maja jest obchodzony jako święto Józefa Robotnika, patrona ludzi pracujących.                                                  

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą.
Dzień Flagi obchodzimy na mocy nowelizacji ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalonej przez Sejm 20 lutego 2004 r.
Polskie barwy narodowe wywodzą się z barw herbu Królestwa Polskiego i herbu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Są odwzorowaniem barw chorągwi polskiej, czyli oficjalnego symbolu państwa od średniowiecza: białego orła na czerwonym tle.      Warto wiedzieć, że kolor czerwony na naszej fladze to karmazyn (do 1927 r. cynober), a biały jest srebrnobiały – nie śnieżnobiały.                                                3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja – 230. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja.   
Konstytucja 3 Maja była pierwszą pisaną konstytucją w Europie i drugą – po amerykańskiej – na świecie, regulującą organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli. Została uchwalona przez Sejm Czteroletni, który został zwołany w październiku 1788.
Konstytucja 3 Maja m.in. zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz zapewniła chłopom ochronę państwa. Konstytucja zniosła też formalnie liberum veto.      
   https://www.wroclaw.pl/swieto-1-maja-2-maja-3-maja-co-swietujemy

Omówiliśmy też postać ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Stanisław August był zwolennikiem reform i wzmocnienia państwa, sam zaś nakreślił główne artykuły Konstytucji 3 maja 1791. Pod jego rządami rozkwitała kultura w Polsce i w Warszawie: w 1765 założył pierwszą polską uczelnię świecką - Szkołę Rycerską. Sam król był wielkim mecenasem sztuki i literatury, organizował obiady czwartkowe, na które zapraszał uczonych, pisarzy, poetów.  

  https://warszawa.wikia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_August_Poniatowski

Po obejrzeniu ciekawych zdjęć i filmów, na zajęciach plastycznych wykonaliśmy polską flagę.


Była też jedna ciekawa niespodzianka. Mogliśmy podziwiać piękno ludowych strojów z różnych regionów Polski (Mazowieckiego, Lubelskiego, Krakowskiego i Kujawskiego). Odbył się też pokaz mody, modelami były dzieci z grupy Poziomek, Jarzębin oraz Malinek. Wszystko to zorganizowała pani Marysia, która opowiedziała nam o każdym stroju, a na zakończenie zapoznała nas z tradycyjnym tańcem polskim: polonezem, którego też próbowaliśmy trochę potańczyć. I tak niezwykle miło zakończył się ten wspólnie spędzony dzień.
Dziękuję za bardzo miłe spędzony czas i zapraszam na kolejne zajęcia 🌻🌻🌻!

Pozdrawiam,
Ania Rafalska 

Jarzębina

Zajęcia w grupie Jarzębina częściowo poświęciliśmy tematyce świąt majowych z początku tego miesiąca.
Pierwszy maja, czyli Święto Pracy, nieobce było naszym uczniom bo przecież jest to święto międzynarodowe obchodzone również w Hiszpanii.
Drugi maja, czyli dzień flagi. W związku z tym przypomnieliśmy sobie jak wygląda nasza polska flaga, co oznaczają jej kolory i gdzie możemy ją spotkać.
Trzeci maja - Narodowe Święto Konstytucji Trzeciego Maja. Na tej rocznicy skupiliśmy się bardziej. Zastanawialiśmy się czym jest konstytucja, dowiedzieliśmy się jaka była geneza Konstytucji Trzeciego Maja oraz, że była to pierwsza spisana konstytucja w Europie i druga na świecie!!!
Słuchaliśmy i próbowaliśmy wspólnie śpiewać pieśń "Witaj majowa jutrzenko", która to jest pamiątką tego ważnego wydarzenie.
Na zajęciach wróciliśmy też do tworzonych przez nas map Polski. Oznaczyliśmy największe miasta wzdłuż Wisły oraz wskazaliśmy różne regiony Polski. Powiedzieliśmy sobie, że w regionach tych istnieją różne tradycje, potrawy, stroje, gwary lub języki. Następnie obejrzeliśmy krótkie video o tradycyjnych strojach z różnych regionów Polski. Było ono wprowadzeniem do pokazu strojów regionalnych, który zorganizowaliśmy na patio. Część uczniów przebrała się i zaprezentowała nam min. stroje krakowskie, podhalańskie, lubelskie. Mogliśmy więc zaobserwować bogactwo wzorów i kolorów.


Na zajęciach powtórzyliśmy też tematykę dynastii Piastów z naciskiem na postać Kazimierza Wielkiego, o którym rozmawialiśmy na poprzednich zajęciach. Obejrzeliśmy też film o założonej przez niego Akademii Krakowskiej.


Pozdrawiam,

Anna Lintner

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?