Zajęcia w Tarragonie, 3 października

Sikorki

Kolejne zajęcia w Szkole Polskiej w Tarragonie Sikorki zaczęły od zaśpiewania piosenki Wszyscy są, witam was.  Po tradycyjnym przywitaniu się aby przypomnieć dzieciom imiona kolegów i koleżanek sprawdziliśmy listę obecności posługując się piosenką Gdzie jesteś?
Następnie omówiliśmy kalendarz. Sikorki poznały wszystkie dni tygodnia, zjawiska pogodowe i pory roku. Po zapoznaniu się z kalendarzem zajęliśmy się tematem zajęć, a mianowicie: Barwami Jesieni.  Posługując się wierszykiem: Idzie lasem Pani Jesień.

 
Idzie lasem Pani Jesień
I maluje liście w lesie.

Te są żółte, te czerwone,
A te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
Lecą dzieciom wprost na głowę.


Po rozmowie na temat wiersza, dzieci podzieliły się na cztery grupy: zieloną, czerwoną, żółtą i pomarańczową. Każda z grup musiała pozbierać rozrzucone przeze mnie wcześniej liście odpowiedniego koloru. Pozbierane przez dzieci liście posłużyły nam potem do zrobienia pracy plastycznej pt.: Jesienny Ludzik. Następnie Sikorki z entuzjazmem wykleiły kolorowe, jesienne drzewa, takie jak na załączonym zdjęciu.
Po pracy artystycznej przyszedł czas na gimnastykę! Wspólnie zaśpiewaliśmy i zatańczyliśmy znaną większości piosenkę Głowa, ramiona, kolana, pięty. Potem pobawiliśmy się w kilka gier:  Ojciec Wirgiliusz, Jedzie Pociąg z Daleka, Baloniku Mój Malutki.
Zmęczone Sikorki z chęcią umyły ręce by móc zasiąść do drugiego śniadania. Podczas posiłku poznaliśmy polską legendę o Bazyliszku. Następnie utworzyliśmy pociąg, którym pojechaliśmy po Orły żeby wyjść wspólnie z nimi na szkolne boisko. Tam dzieci bawiły się w piaskownicy, pograły w piłkę czy skakały na skakankach. Po powrocie do klasy, umywszy ręce usiedliśmy w ławkach by wykonać prace plastyczną Muchomor, którą dumne z siebie dzieci zabrały do domu by pochwalić się rodzicom.
Na koniec zajęć usiedliśmy raz jeszcze w kółku i stworzyliśmy wspólnie teatr. Aktorami były klasowe maskotki: miś, jeż i kotek. Każde dziecko miało okazje dodać coś do naszej wspólnej opowieści.

Dziękuje i pozdrawiam,
Ania

Orły 

Zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się i od gry losowanko integracyjne. Każdy z uczniów wylosował jeden kartonik i musiał dokończyć zdanie (np. Polska jest krajem……., Lubię ludzi, którzy….., Moja ulubiona książka to…………….., Moje największe hobby to………………., Przyjaźń jest dla mnie………………., Moją mocną stroną są……………….). Oczywiście niektóre zdania sprawiły dzieciom trochę trudności, ale z pomocą kolegów i koleżanek z klasy udało się wszystkim dokończyć sentencje. Przy okazji powtórzyliśmy znaczenie niektórych słów, tj. przyjaźń, hobby, atut itd.

Po rozgrzewce przeszliśmy do powtórzenia alfabetu polskiego. Każde dziecko zapisało alfabet do zeszytu, przy literach i dwuznakach typowych dla języka polskiego trochę dłużej się zatrzymaliśmy. Szukaliśmy rzeczowników oraz czasowników zaczynających się albo zawierających następujące głoski (dz, dź, dż, ś, ć, ł, ń, itd.). Następnie wykonaliśmy zadania w naszych ćwiczeniach polegających na różnicowaniu (np. bił-był, kura-góra, bułka-półka itd.) oraz odmieniliśmy czasownik „być” przez osoby liczby pojedynczej i mnogiej. Na zakończenie pracy uzupełniliśmy dialog, zawierający zwroty grzecznościowe oraz typowe pytania w języku polskich np. Co słychać?



Po tak intensywnej pracy dzieci zasłużyły na przerwę śniadaniową. Podczas posiłku uczniowie wysłuchali wiersza J. Tuwima pt. „Abecadło” a następnie wkleili utwór do zeszytu (http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/abecadlo.php). Również podczas przerwy uczniowie mieli czas, aby zapoznać się z naszym kącikiem emocji i anonimowo zapisać swoje troski/złości oraz to, co nas cieszy i wrzucić je do odpowiedniego słoika (słoik złości, słoik radości). Jest mi niezmiernie miło, że pomysł ze słoikami tak bardzo spodobał się uczniom, którzy chętnie wrzucili swoje karteczki. Jest już ich naprawdę sporo. Pod koniec miesiąca przeczytamy nasze radości i troski. 


Następnie z młodszą grupą wyszliśmy na boisko szkolne, dzieci chętnie spędziły czas na grze w piłkę nożną, zabawy ze skakankami itd.
Po powrocie do klasy przeszliśmy do głównego tematu zajęć: Gdzie w lesie ukryła się jesień? Rozpoczęliśmy od pogadanki na temat nowej pory roku – jesień. Zapoznaliśmy się z darami jesieni, które uczniowie nazwy zapisali w zeszytach: szyszki, żołędzie, kasztany, dzika róża, liście, jarzębina. Następnie przypasowywaliśmy kształty liści do odpowiednich drzew (dąb, klon, kasztanowiec). Na zakończenie rozmawialiśmy, jakie zwierzęta możemy spotkać w lesie oraz co możemy zrobić z żołędzi i kasztanów). Na koniec wysłuchaliśmy utwór A. Vivaldiego „Cztery Pory Roku – Jesień” (https://www.youtube.com/watch?v=W-i_dcJEOE4).
Po posprzątaniu klasy udaliśmy się do naszej biblioteki szkolnej, aby wypożyczyć książki do domu. Pożegnaliśmy się tradycyjnym słowem do widzenia.

ZADANIE DOMOWE:
Proszę nauczyć się czytać wiersz J. Tuwim „Abecadło” oraz pokolorować otrzymany obrazek według instrukcji.

Pozdrawiam,

Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?