Zajęcia w Tarragonie, 3 października
Sikorki
Kolejne zajęcia w Szkole Polskiej w Tarragonie Sikorki zaczęły od zaśpiewania
piosenki Wszyscy są, witam was. Po tradycyjnym przywitaniu się aby
przypomnieć dzieciom imiona kolegów i koleżanek sprawdziliśmy listę
obecności posługując się piosenką Gdzie jesteś?
Następnie omówiliśmy kalendarz. Sikorki poznały wszystkie dni tygodnia,
zjawiska pogodowe i pory roku. Po zapoznaniu się z kalendarzem zajęliśmy
się tematem zajęć, a mianowicie: Barwami Jesieni. Posługując się
wierszykiem: Idzie lasem Pani Jesień.
Idzie lasem Pani Jesień
I maluje liście w lesie.
Te są żółte, te czerwone,
A te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
Lecą dzieciom wprost na głowę.
Po rozmowie na temat wiersza, dzieci podzieliły się na cztery grupy:
zieloną, czerwoną, żółtą i pomarańczową. Każda z grup musiała pozbierać
rozrzucone przeze mnie wcześniej liście odpowiedniego koloru. Pozbierane
przez dzieci liście posłużyły nam potem do zrobienia pracy plastycznej
pt.: Jesienny Ludzik. Następnie Sikorki z entuzjazmem wykleiły kolorowe,
jesienne drzewa, takie jak na załączonym zdjęciu.
Po pracy artystycznej przyszedł czas na gimnastykę! Wspólnie
zaśpiewaliśmy i zatańczyliśmy znaną większości piosenkę Głowa, ramiona,
kolana, pięty. Potem pobawiliśmy się w kilka gier: Ojciec Wirgiliusz,
Jedzie Pociąg z Daleka, Baloniku Mój Malutki.
Zmęczone Sikorki z chęcią umyły ręce by móc zasiąść do drugiego
śniadania. Podczas posiłku poznaliśmy polską legendę o Bazyliszku.
Następnie utworzyliśmy pociąg, którym pojechaliśmy po Orły żeby wyjść
wspólnie z nimi na szkolne boisko. Tam dzieci bawiły się w piaskownicy,
pograły w piłkę czy skakały na skakankach. Po powrocie do klasy, umywszy
ręce usiedliśmy w ławkach by wykonać prace plastyczną Muchomor, którą
dumne z siebie dzieci zabrały do domu by pochwalić się rodzicom.
Na koniec zajęć usiedliśmy raz jeszcze w kółku i stworzyliśmy wspólnie
teatr. Aktorami były klasowe maskotki: miś, jeż i kotek. Każde dziecko
miało okazje dodać coś do naszej wspólnej opowieści.
Dziękuje i pozdrawiam,
Ania
Orły
Zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się i od gry losowanko
integracyjne. Każdy z uczniów wylosował jeden kartonik i musiał
dokończyć zdanie (np. Polska jest krajem……., Lubię ludzi, którzy…..,
Moja ulubiona książka to…………….., Moje największe hobby to……………….,
Przyjaźń jest dla mnie………………., Moją mocną stroną są……………….). Oczywiście
niektóre zdania sprawiły dzieciom trochę trudności, ale z pomocą kolegów
i koleżanek z klasy udało się wszystkim dokończyć sentencje. Przy
okazji powtórzyliśmy znaczenie niektórych słów, tj. przyjaźń, hobby,
atut itd.
Po rozgrzewce przeszliśmy do powtórzenia alfabetu polskiego. Każde
dziecko zapisało alfabet do zeszytu, przy literach i dwuznakach typowych
dla języka polskiego trochę dłużej się zatrzymaliśmy. Szukaliśmy
rzeczowników oraz czasowników zaczynających się albo zawierających
następujące głoski (dz, dź, dż, ś, ć, ł, ń, itd.). Następnie wykonaliśmy
zadania w naszych ćwiczeniach polegających na różnicowaniu (np.
bił-był, kura-góra, bułka-półka itd.) oraz odmieniliśmy czasownik „być”
przez osoby liczby pojedynczej i mnogiej. Na zakończenie pracy
uzupełniliśmy dialog, zawierający zwroty grzecznościowe oraz typowe
pytania w języku polskich np. Co słychać?
Po tak intensywnej pracy dzieci zasłużyły na przerwę śniadaniową.
Podczas posiłku uczniowie wysłuchali wiersza J. Tuwima pt. „Abecadło” a
następnie wkleili utwór do zeszytu
(http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/abecadlo.php). Również podczas
przerwy uczniowie mieli czas, aby zapoznać się z naszym kącikiem emocji i
anonimowo zapisać swoje troski/złości oraz to, co nas cieszy i wrzucić
je do odpowiedniego słoika (słoik złości, słoik radości). Jest mi
niezmiernie miło, że pomysł ze słoikami tak bardzo spodobał się uczniom,
którzy chętnie wrzucili swoje karteczki. Jest już ich naprawdę sporo.
Pod koniec miesiąca przeczytamy nasze radości i troski.
Następnie z
młodszą grupą wyszliśmy na boisko szkolne, dzieci chętnie spędziły czas
na grze w piłkę nożną, zabawy ze skakankami itd.
Po powrocie do klasy przeszliśmy do głównego tematu zajęć: Gdzie w lesie
ukryła się jesień? Rozpoczęliśmy od pogadanki na temat nowej pory roku –
jesień. Zapoznaliśmy się z darami jesieni, które uczniowie nazwy
zapisali w zeszytach: szyszki, żołędzie, kasztany, dzika róża, liście,
jarzębina. Następnie przypasowywaliśmy kształty liści do odpowiednich
drzew (dąb, klon, kasztanowiec). Na zakończenie rozmawialiśmy, jakie
zwierzęta możemy spotkać w lesie oraz co możemy zrobić z żołędzi i
kasztanów). Na koniec wysłuchaliśmy utwór A. Vivaldiego „Cztery Pory
Roku – Jesień” (https://www.youtube.com/watch?v=W-i_dcJEOE4).
Po posprzątaniu klasy udaliśmy się do naszej biblioteki szkolnej, aby
wypożyczyć książki do domu. Pożegnaliśmy się tradycyjnym słowem do
widzenia.
ZADANIE DOMOWE:
Proszę nauczyć się czytać wiersz J. Tuwim „Abecadło” oraz pokolorować otrzymany obrazek według instrukcji.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz