Zajęcia w Tarragonie, 24 października
Sikorki
W ostatnią sobotę odbyły się trzecie zajęcia w Szkole Polskiej w Tarragonie. Sikorki przyjechały do szkoły z mnóstwem energii. Spacer z pod bramy do klasy obfitował w wesołe harce maluchów. Gdy dotarliśmy do szkoły umyliśmy rączki i usiedliśmy na dywanikach w kółku. Na przywitanie tradycyjnie zaśpiewaliśmy piosenkę Wszyscy są, witam was. Następnie posługując się piosenką Gdzie jesteś? sprawdziliśmy listę obecności. Sikorki już dobrze znają imiona kolegów i koleżanek ze szkoły.
W dalszym ciągu siedząc w
kołku omówiliśmy kalendarz. Rozmawiając o dniach tygodnia, zjawiskach
pogodowych i porach roku.
Tematem naszych zajęć był Świat Zwierząt. Posługując się wierszykiem:
Zoo, Jana Brzechwy rozpoczęliśmy rozmowę o rożnych zwierzakach.
Po rozmowie na temat wiersza, zagraliśmy w grę Zwierzaki do pary. Zabawa
polega na tym by każde dziecko losowo wybrało karteczkę z ilustracją
zwierzęcia. Karteczki zostały przygotowane w taki sposób by każde ze
zwierząt występowało dwukrotnie. Dzieci, wydając dźwięki danych zwierząt
bądź imitując ruchy danego zwierzęcia, próbują dobrać się w pary takich
samych zwierząt. Gdy już znalazły swoją parę, razem opowiadali kim byli
i mieli chęć grać jeszcze raz!
Następnie każda Sikorka wybrała karteczkę z ulubionym przez siebie
zwierzęciem. Pozbierane przez dzieci karteczki posłużyły nam potem do
zrobienia pracy plastycznej pt.: Dom dla zwierzaka. Sikorki z
entuzjazmem wkleiły karteczkę ze swoim zwierzęciem na środek karty
pracy, a dookoła obrazka narysowały każdemu zwierzakowi dom.
Po pracy
artystycznej przyszedł czas na gimnastykę! Wspólnie zaśpiewaliśmy i
zatańczyliśmy piosenki: Ługi Buggi, Skacze jak przedszkolak. Potem
pobawiliśmy się w kilka gier: Ojciec Wirgiliusz, Jedzie Pociąg z
Daleka, Baloniku Mój Malutki.
Po zabawie Sikorki były już bardzo głodne więc z chęcią umyły ręce by
móc zasiąść do drugiego śniadania. Podczas posiłku poznaliśmy przygody
Reksia na jego gospodarstwie. Następnie utworzyliśmy pociąg, którym
pojechaliśmy po Orły by wspólnie wyjść na boisko szkolne. Tam dzieci
bawiły się w piaskownicy, grały w piłkę bądź skakały na skakance.
Po powrocie do klasy każda Sikorka poleciała umyć rączki. Następnie Sikorki usiadły w ławkach i każde z nich przygotowało maskę wybranego zwierzęcia. Dzieci po skończonej pracy wypożyczyły książki ze szkolnej biblioteki i żywiołowo ruszyły na spotkanie z rodzicami. Pomimo takiego entuzjazmu nie udało nam się dotrzeć do bramy na czas. Obiecujemy się poprawić w przyszłym tygodniu!
Dziękuje i pozdrawiam,
Ania
Orły
Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się i sprawdzenia zadania
domowego (kolorowanka na temat darów jesieni). Następnie na rozgrzewkę
zagraliśmy tradycyjnie w losowanko integracyjne. Uczniowie musieli
dokończyć następujące zdania:
• Chcę uczyć się języka polskiego, bo…….. (odpowiedzi uczniów: moja mama jest Polką, mam rodzinę w Polsce itd.).
• W weekend najchętniej…….. (gram na komputerze, gram w piłkę itd.).
• Polska jest krajem…… (gdzie mówi się po polsku, gdzie jest Morze Bałtyckie).
• Mój ulubiony przedmiot szkolny……. (plastyka, wychowanie fizyczne, muzyka).
• Najsłabiej idzie mi z nauką……… (tu przeważała odpowiedź matematyka).
• Gdy mam problem to…… (staram się go rozwiązać, proszę o pomoc innych).
• Nie cierpię, gdy……… (inni mnie obrażają, nie słuchają mnie).
Następnie przeszliśmy do zadań z ćwiczeń. Uczyliśmy się odmieniać czasownik „mieć” przez osoby oraz uzupełnialiśmy zdania. Poznaliśmy też zasady dotyczące polskich nazwisk. Już wiemy, że niektóre nazwiska poosiadają formę żeńską i męską (np. Różańska/Różański, Urbańska/Urbański) oraz, że istnieją nazwiska, które są identyczne zarówno w formie męskiej jak i żeńskiej (np. Nowak, Raczka itd.).
Po tak wyczerpującej lekcji przyszła pora na przerwę śniadaniową. Podczas posiłku ochotnicy przeczytali na głos wiersz J. Tuwima pt. „Abecadło”, który był również zadany do nauki w domu. Jest mi niezmiernie miło, że tak wiele osób poświeciło swój wolny czas na naukę czytania wyżej wymienionego utworu. Brawo!!!
Po posiłku wspólnie wysłuchaliśmy audiobooka:
https://www.youtube.com/watch?v=YOjmLNL4xaQ&t=410s. Zapoznaliśmy się z pierwszym rozdziałem lektury „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”. Przy okazji poznaliśmy nowy wyraz HYDRAULIK (wg Słownika Języka Polskiego: wykwalifikowany robotnik wykonujący prace wodnokanalizacyjne, w tym przypadku naprawa pralki). Zachęcam do zapoznania się ze streszczeniem lektury: https://eszkola.pl/jezyk-polski/niesamowite-przygody-dziesieciu-skarpetek-czterech-prawych-i-szesciu-lewych-streszczenie-plan-wydarzen-9657.html. Również pokolorowaliśmy obrazek przedstawiający naszych głównych bohaterów i wkleiliśmy go do zeszytu.
Przed przerwą przypomnieliśmy elementy języka migowego, umiemy już zamigać: dzień dobry oraz proszę. W ten sposób zdobywamy kolejne nasze super moce.
Następnie korzystając z ładnej pogody wyszliśmy na boisko szkolne, czas ten spędziliśmy na wspólnym graniu w piłkę, zabawy ze skakankami. Mogliśmy porozmawiać z uczniami z drugiej grupy.
Po powrocie do klasy zajęliśmy się powtórzeniem wiadomości na temat RZECZOWNIKA. Zdążyliśmy podzielić rzeczowniki na kategorie (osoby, przedmioty, rośliny, zwierzęta, zjawiska przyrody i pojęcia) oraz zapoznać się z trzema rodzajami rzeczowników:
• męski (ten chłopiec, ten liść)
• żeński (ta dziewczynka)
• nijakim (to dziecko).
Niestety czas upłynął nam tak szybko, że dalsze potyczki z rzeczownikami będziemy kontynuować na następnych zajęciach.
UWAGA ZADANIE DOMOWE:
Proszę o dokończenie ćwiczenia 1 i 2 z otrzymanej karty pracy.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz