Girona, zajęcia 18 maja

Biedronki

Deszczowe sobotnie przedpołudnie w Szkole Polskiej w Gironie spędziliśmy pracowicie i radośnie. Na początku spotkania Biedronki i Motylki wspólnie ze swoimi rodzicami wysłuchały relacji pani Marii i pani Dominiki z pobytu w Norwegii na szkoleniu dla nauczycieli polonijnych organizowanym w ramach projektu międzynarodowego Erasmus+. Dzieci i rodzice skosztowali też czekoladek norweskich i obejrzały flagę tego państwa.
Następnie, już w grupach realizowaliśmy program nauczania przewidziany na bieżący rok szkolny. Tematem dnia była wiosenna łąka i jej mieszkańcy. Dzieci bez trudu opisywały pełną kolorów, różnych zwierzątek i odgłosów majową łąkę. Najważniejszymi elementami łąki były: zielona trawa, kolorowe kwiaty, wielobarwne motyle, zielone żabki, czarno-białe bociany z długimi czerwonymi dziobami i nogami oraz oczywiście biedronki. W ten sposób maluszki uczyły się opisywać wyglądu wybranego " łąkowego" elementu i łączyć rzeczowniki z przymiotnikami. Praca plastyczna dopełniła tematu i na ławce stanęły piękne bociany i przykucnęły małe żabki.
Po przerwie śniadaniowej i dowolnych zabawach ruchowych kontynuowaliśmy wiosenny temat. Praktykantka Joanna bawiła się z Biedronkami w bociany i żabki naśladując stanie na jednej nodze, klekotanie, skakanie i kumkanie. Miłą niespodziankę sprawiła dzieciom pani Ewa Hojna , dyrektorka Szkoły Polskiej przywożąc akcesoria do zabaw zespołowych, które od razu przetestowaliśmy. Śmiechom nie było końca. Zakupione dla naszej szkoły przedmioty wykorzystamy w dniu zakończenia roku szkolnego 8 czerwca.
Pod koniec zajęć przećwiczyliśmy jeszcze piosenkę pt: " Lato, lato". Pożegnaliśmy się życząc sobie wzajemnie miłego weekendu.

Pozdrawiamy serdecznie,
Maria i praktykantka Joanna

Motylki

Sobotę 18 maja spędziliśmy w Szkole Polskiej w Gironie. Zajęcia rozpoczęliśmy od podróżniczych opowieści. Nasze panie Maria i Dominika w ramach projektu “Polska szkoła za granicą. Wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół polonijnych” wyjechały na szkolenie do Norwegii. Po powrocie opowiedziały nam i naszym rodzicom o swoim pobycie w tym kraju, jego zwyczajach i pejzażu i o szkole polskiej w Moss. Było też o wikingach, którzy mieszkali w miasteczku Horton. Na zakończenie opowieści by przybliżyć nam norweskie smaki, zamiast łososia poczęstowały nas norweską pyszną czekoladką. Po takim wstępie z przyjemnością rozpoczęliśmy zajęcia o Polsce. Tej soboty pracowaliśmy z mapą, jako że wielu z nas na wakacje poleci do babci, cioci lub dziadka w Polsce. Było więc o kierunkach: północ, południe, wschód, zachód i o państwach graniczących z Polską. No a co do Polski to dobrze byłoby wiedzieć co gdzie leży lub płynie i dlatego dzięki pracy z mapami i kolorami krainy geograficzne Polski nie są już dla nas
zagadką. Znamy takie miasta jak Warszawa, czy Kraków, ale poznaliśmy również miasto Grudziądz, Bydgoszcz, Katowice, Sandomierz, Wrocław czy Pacanów. Poznając nazwy polskich gór jak Bieszczady, Sudety czy Tatry i rzeki jak Wisła, Orda , Bug i Warta odkrywaliśmy różne zakątki Polski, które chcemy w wakacje zwiedzić.
Z naszej czytanki TROPICIELE 5 dowiedzieliśmy się o niesamowitych muzeach w Polsce jak np. Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój, Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie a potem szukaliśmy tych miast na mapie.
Przyjechała do nas również nasza pani dyrektor Ewa Hojna i przywiozła nam prezenty-gry i zabawy. Mogliśmy pobawić się i potrenować z kolorową chustą z dziurami i poskakać w ogromnych potrójnych spodniach. Bardzo pani Ewie dziękujemy za prezenty a wszyscy spotkamy się 25 maja czyli już w najbliższą sobotę.