Barcelona, zajęcia 22 marca
W ostatnią sobotę wiosna na dobre zagościła w Klubie Malucha. Całą salę
wypełnił kolor zielony, który dzieci poznały w różnych jego odcieniach.
Jednak na samym początku zajęć, jak zawsze, przywitaliśmy Pana Toma,
zaznaczyliśmy obecność i omówiliśmy wspólnie kalendarz. Odkryliśmy jakie
piosenki schowały się tym razem w "muzycznych pudełkach" i wesoło
tańczyliśmy przy ich akompaniamencie.
Bawiliśmy się chustą animacyjną, ćwicząc cierpliwość oraz liczenie, a
także refleks w zabawie "Tańczy chusta - stop". Nie mogło też zabraknąć
ulubionej zabawy maluszków "Świeci słońce - pada deszcz".
Po przerwie na drugie śniadanie poznaliśmy nazwy owadów, które można
spotkać wiosną na łące. Ćwiczyliśmy powtarzanie i dzielenie na sylaby
wyrazów: biedronka, pająk, dżdżownica, chrząszcz, gąsienica, motyl oraz
mrówka. Na zdjęciach sprawdziliśmy również jak te zwierzęta wyglądają.
Następnie maluszki w zabawie sensorycznej poszukiwały wcześniej
poznanych owadów w zielonym ryżu, paskach zielonego papieru i listkach
wyciętych z zielonego filcu. Była to wspaniała zabawa i okazja do
ćwiczenia małych paluszków.
Do zobaczenia na następnych zajęciach!
Dorota
Poziomki
Szarobure dni, a Wiosenka śpi,
- Pokaż, pokaż marcu,
co tam mieszasz w garncu.
Chociaż chłodno jest na razie,
już na wierzbach kwitną bazie.
Słońce uśmiech śle.
Za oknami zmienna , marcowa pogoda. Jednego dnia pada deszcz ,
drugiego świeci słonko. Albo jednego dnia i słonko świeci i pada deszcz. Dosłownie jak w garnku u Marca. W sobotnie przedpołudnie 22 marca Poziomki po dłuższej przerwie spotkały się w Szkole Polskiej , aby wspólnie mówić po polsku i uczyć się poprzez
różne aktywności. Po przywitaniu się i dowolnych zabawach zajęliśmy się
pierwszym tematem, a mianowicie marcową pogodą i nadejściem wiosny.
Maluszki miały dużo do powiedzenia w tym temacie. To już prawdziwi
znawcy tego zagadnienia. Bardzo mnie cieszy fakt, że wypowiedzi dzieci
są bardziej rozbudowane i Poziomki same odpowiadają na zadawane pytania. Brawo! Wykorzystując
skrzynkę do teatrzyku i sylwety kukiełek papierowych chętne dzieci
wcieliły się w aktorów i pozostałym koleżankom i kolegom z grupy
zaprezentowały przedstawienie o nadejściu Wiosny. Był to wspaniały
spektakl. Następnie, aby utrwalić już posiadaną wiedzę i nowo zdobyte
wiadomości uzupełniliśmy karty pracy.
Po szkolnym śniadaniu, jako że padał deszcz - przerwę zrobiliśmy w sali.
Każde dziecko wybrało sobie zabawkę i w dowolnych zabawach spędziliśmy
czas relaksu. Drugim tematem tego dnia były książki, a zwłaszcza ich
zawartość. Praktykant Filip przy użyciu teatrzyku kamishibai przeczytał
dzieciom piękne opowiadanie pt. "Wypożyczalnia skrzydeł" Iwony
Pietrzak-Płachta. Poziomki dowiedziały się, że książki mogą przenieść
nas w różne miejsca. Możemy dowiedzieć się z nich dużo ciekawych rzeczy
i że pobudzają naszą wyobraźnię. Po ciekawych wnioskach z wysłuchanego i
obejrzanego za pomocą ilustracji opowiadania dzieci otrzymały
książeczki o przygodach dziewczynki Zuzi. Każda Poziomka wzięła ten mały
prezent do domu. Książeczki są podarunkiem jednej z mam, która
przyniosła książeczki do szkoły, aby służyły dzieciom. Bardzo
dziękujemy.
Bardzo dziękuję Poziomkom za aktywny udział w zajęciach i zapraszam na kolejne spotkanie,
Maria Kołomyjec i Filip
Jagódki
Ostatnie zajęcia w grupie Jagódek w Szkole Polskiej w Barcelonie były
pełne radości, nauki i wspólnej zabawy. Dzieci miały okazję uczestniczyć
w licznych aktywnościach integracyjnych, rozwijających ich umiejętności
społeczne i muzyczne.
Na początku spotkania przeprowadziliśmy zabawy integracyjne, które miały
na celu wzmacnianie więzi między dziećmi oraz rozwijanie poczucia rytmu
i koordynacji ruchowej. Wspólnie bawiliśmy się w kole przy
akompaniamencie śpiewu, co sprzyjało budowaniu pozytywnej atmosfery i
zachęcało dzieci do aktywnego udziału. Dużym zainteresowaniem cieszyły
się także zabawy z tamburynem, podczas których dzieci uczyły się
reagować na zmiany tempa muzyki, dopasowując swoje ruchy i śpiew do
dźwięków instrumentu. Te aktywności nie tylko rozwijały ich zdolności
muzyczne, ale również pomagały w koncentracji i koordynacji.
Następnie przeszliśmy do głównego tematu zajęć, którym były zmiany
zachodzące w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny. W ramach powtórzenia
dzieci przypomniały sobie informacje o porach roku, a nauczycielka
przygotowała specjalną prezentację multimedialną dotyczącą zwiastunów
wiosny. Dzieci uczyły się rozpoznawać pierwsze oznaki tej pory roku,
poznawały charakterystyczne wiosenne kwiaty oraz ptaki powracające z
ciepłych krajów. Rozmawialiśmy również o tradycji topienia Marzanny jako
symbolu pożegnania zimy i powitania wiosny, co wywołało duże
zainteresowanie i wiele pytań ze strony dzieci.
Jednym z najbardziej twórczych elementów zajęć była praca plastyczna,
podczas której dzieci wykonały piękne tulipany. Każde dziecko miało do
dyspozycji przygotowany przez nauczyciela szablon, który należało
wykleić kolorowymi papierami. Dzięki temu zadaniu dzieci rozwijały swoje
zdolności manualne, precyzję ruchów oraz kreatywność.
Na zakończenie zajęć obejrzeliśmy filmiki edukacyjne dotyczące wiosny.
Dzieci z wielkim zainteresowaniem śledziły przyrodnicze materiały
filmowe, które w przystępny i atrakcyjny sposób podsumowywały zdobytą
wcześniej wiedzę. Był to doskonały sposób na utrwalenie informacji w
lekki i przyjemny sposób.
Całe zajęcia były niezwykle udane, a dzieci z zaangażowaniem
uczestniczyły w każdej z proponowanych aktywności. Radość, entuzjazm i
chęć do nauki towarzyszyły nam przez cały czas, co świadczy o tym, że
nauka poprzez zabawę jest najskuteczniejszym sposobem przyswajania nowej
wiedzy.
Basia Pietrzak
Śliweczki
”Portret wiosny” Dorota Gellner
Oto wiosna na obrazku.
Grzeje uszy w słońca blasku.
Kwiat jej zakwitł na sukience i na ręce.
Szpak jej w bucie gniazdo uwił
choć o gnieździe nic nie mówił.
A na palcu siadł skowronek
i wygląda jak pierścionek
Śliweczki już w pierwszych zdaniach po śpiewnym przywitaniu się obficie opowiadały o zauważalnych zmianach w przyrodzie.
Scharakteryzowaliśmy obecną porę roku, która zawitała do nas 21 marca – WIOSNA.Podczas przerwy śniadaniowej uważnie słuchaliśmy piosenki https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw której słowa opisywały bardzo nowoczesny wizerunek Wiosny. Dzieci słuchały po to, aby odtworzyć ten wizerunek szkicując.
Dzieci były zachwycone prawdziwą ziemią i informacją, że zawiera ona takie minerały, które zapobiegają dotarciu do roślinek różnym pełzającym szkodnikom i tym że sami za pomocą patyczka umieszczają nasionka w ziemi.
Niewidoczne ukryte w ziemi nasionka szczypiorku, słonecznika i astra wraz z nowoczesnym portretem wiosny dzieci zabrały do domu.
Podczas pożegnania, umówiliśmy się, jak będziemy dbać o roślinki: podlewać ( do wilgotności), utrzymywać w dostępie do słońca i opowiadać im codziennie jedną historię w języku polskim.
Zobaczymy czy roślinki wyrosną na duże. Jak tylko pojawią się zielone „objawy” można je rozsadzić do oddzielnych doniczek, ale nadal podlewać, nasłoneczniać i opowiadać😊
Joanna Tylek
Malinki
Sobotnie zajęcia w Barcelonie w grupie Malinek upłynęły w radosnej i twórczej atmosferze, pełnej wiosennych barw i energii. Rozpoczęliśmy od rozmowy o oznakach wiosny. Dzieci dzieliły się swoimi obserwacjami: wspominały o pierwszych kwiatach, śpiewie ptaków, coraz cieplejszym słońcu i budzącej się do życia przyrodzie. Każde dziecko mogło dorysować brakujące elementy na przygotowanych ilustracjach, co sprawiło im ogromną frajdę. Kolorowe obrazki szybko wypełniły się kwiatami,
zwierzątkami i zielonymi listkami na drzewach, tworząc prawdziwie wiosenny krajobraz.
Następnie wyszliśmy na zewnątrz, by wspólnie pobawić się kolorową chustą animacyjną. Radości nie było końca! Dzieci z zapałem podskakiwały, chowały się pod chustą i wymieniały się miejscami. Zabawa dodała nam energii i pozwoliła cieszyć się pogodą.
Kolejnym punktem zajęć było tworzenie plakatu pod tytułem "W marcu jak w garncu". Każde dziecko losowało kartkę z nazwą zjawiska pogodowego lub słowem związanym z tematem. Następnie dzieci wycinały te elementy z kolorowego papieru i przyklejały je do wielkiego, narysowanego garnka. W ten sposób powstała barwna kompozycja przedstawiająca kapryśną marcową pogodę.
Na zajęciach obejrzeliśmy także edukacyjny film o wiośnie, który pomógł dzieciom lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w przyrodzie oraz znaczenie tej pory roku. Zagraliśmy w głuchy telefon, co przyniosło mnóstwo śmiechu – początkowe hasło zmieniało się nie do poznania, wywołując zaskoczenie i radość. Dzieci rozwiązywały przygotowane kserówki oraz przepisywały wierszyk o wiośnie z tablicy na kartki, co pozwoliło im poćwiczyć pisanie i czytanie polskich słów.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Patrycja i Karina
Jarzębina
W minioną sobotę spotkaliśmy się po długiej, całomiesięcznej przerwie. W tym czasie na pewno wiele wydarzyło się w życiu każdego z nas, a więc daliśmy możliwość opowiedzenia o wydarzeniach z poprzedniego miesiąca każdemu z uczniów. Nie obyło się tu bez żartów i śmiechów. Sprawdziliśmy też zadanie domowe z zeszytu ćwiczeń, a następnie, chcąc skorzystać z pierwszych promieni słońca tak dawno nie widzianych w Barcelonie i uniknąć spotkania z zapowiadanym deszczem, udaliśmy się na krótką przerwę na boisko, po której wróciliśmy do klasy i zjedliśmy drugie śniadanie. Po przerwie rozpoczęliśmy zajęcia. Tematem dnia była astronomia.
Wytłumaczyliśmy sobie takie pojęcia jak wszechświat, kosmos czy grawitacja i jak ona działa. Nazwaliśmy także ciała niebieskie oraz wszelakie obiekty znajdujące się w przestrzeni kosmicznej poznane do tej pory przez człowieka. Wymieniliśmy wszystkie planety w układzie słonecznym wraz z najważniejszymi ich cechami, obejrzeliśmy filmik edukacyjny oraz odsłuchaliśmy wspólnie piosenki o planetach. Następnie udaliśmy się na boisko w celu zorganizowania części artystycznej naszych zajęć. Było nią modelowanie z gliny. Każde dziecko miało tu pole do rozwinięcia swoich artystycznych wizji. Powstały wszelakie wisiorki, litery, magnesy czy ozdobne naczynia. Po powrocie do sali powtórzyliśmy sobie krótko najważniejsze informacje z naszych zajęć i pożegnaliśmy się.
Uczniami, którzy najbardziej udzielali się na ostatnich zajęciach i tym samym zostali wyróżnieni skromną nagrodą byli Jan i Piotr.
Ignacy i Agata
Komentarze
Prześlij komentarz