Barcelona, zajęcia 22 marca

Klub Malucha

W ostatnią sobotę wiosna na dobre zagościła w Klubie Malucha. Całą salę wypełnił kolor zielony, który dzieci poznały w różnych jego odcieniach. Jednak na samym początku zajęć, jak zawsze, przywitaliśmy Pana Toma, zaznaczyliśmy obecność i omówiliśmy wspólnie kalendarz. Odkryliśmy jakie piosenki schowały się tym razem w "muzycznych pudełkach" i wesoło tańczyliśmy przy ich akompaniamencie.
Bawiliśmy się chustą animacyjną, ćwicząc cierpliwość oraz liczenie, a także refleks w zabawie "Tańczy chusta - stop". Nie mogło też zabraknąć ulubionej zabawy maluszków "Świeci słońce - pada deszcz".
Po przerwie na drugie śniadanie poznaliśmy nazwy owadów, które można spotkać wiosną na łące. Ćwiczyliśmy powtarzanie i dzielenie na sylaby wyrazów: biedronka, pająk, dżdżownica, chrząszcz, gąsienica, motyl oraz mrówka. Na zdjęciach sprawdziliśmy również jak te zwierzęta wyglądają. Następnie maluszki w zabawie sensorycznej poszukiwały wcześniej poznanych owadów w zielonym ryżu, paskach zielonego papieru i listkach wyciętych z zielonego filcu. Była to wspaniała zabawa i okazja do ćwiczenia małych paluszków.

Każdy z maluszków, z pomocą mamy lub taty przygotował swój kawałek łąki wraz z biedronkami. Małe rączki miały mnóstwo pracy przy rwaniu papieru na kawałki, odbijaniu pieczątek oraz lepieniu kuleczek z plasteliny.
Na koniec zajęć bawiliśmy się jeszcze w "Kółko graniaste", "Baloniku nasz malutki" oraz "Chodzi lisek koło drogi". Robiliśmy sobie wyciszające masażyki, a także czytaliśmy książeczki.
Do zobaczenia na następnych zajęciach!
Dorota 

Poziomki

 Szarobure dni, a Wiosenka śpi,
   - Pokaż, pokaż marcu,
   co tam mieszasz w garncu.
           Chociaż chłodno jest na razie,
           już na wierzbach kwitną bazie.
           Słońce uśmiech śle.   




 Za oknami zmienna , marcowa pogoda. Jednego dnia pada deszcz , drugiego świeci słonko. Albo jednego dnia i słonko świeci i pada deszcz. Dosłownie jak w garnku u Marca. W sobotnie przedpołudnie 22 marca Poziomki po dłuższej przerwie spotkały się w Szkole Polskiej , aby wspólnie mówić po polsku i uczyć się poprzez różne aktywności. Po przywitaniu się i dowolnych zabawach zajęliśmy się pierwszym tematem, a mianowicie marcową pogodą i nadejściem wiosny. Maluszki miały dużo do powiedzenia w tym temacie. To już prawdziwi znawcy tego zagadnienia. Bardzo mnie cieszy fakt, że wypowiedzi dzieci są bardziej rozbudowane i Poziomki same odpowiadają na zadawane pytania. Brawo! Wykorzystując skrzynkę do teatrzyku i sylwety kukiełek papierowych chętne dzieci wcieliły się w aktorów i pozostałym koleżankom i kolegom z grupy zaprezentowały przedstawienie o nadejściu Wiosny. Był to wspaniały spektakl. Następnie, aby utrwalić już posiadaną wiedzę i nowo zdobyte wiadomości  uzupełniliśmy karty pracy.
Po szkolnym śniadaniu, jako że padał deszcz - przerwę zrobiliśmy w sali. Każde dziecko wybrało sobie zabawkę i w dowolnych zabawach spędziliśmy czas relaksu. Drugim tematem tego dnia były książki, a zwłaszcza ich zawartość. Praktykant Filip przy użyciu teatrzyku kamishibai  przeczytał dzieciom piękne opowiadanie pt. "Wypożyczalnia skrzydeł" Iwony Pietrzak-Płachta. Poziomki dowiedziały się, że książki mogą przenieść nas w różne miejsca. Możemy dowiedzieć się z nich dużo ciekawych rzeczy
i że pobudzają naszą wyobraźnię. Po ciekawych wnioskach z wysłuchanego i obejrzanego za pomocą ilustracji opowiadania dzieci otrzymały książeczki o przygodach dziewczynki Zuzi. Każda Poziomka wzięła ten mały prezent do domu. Książeczki są podarunkiem jednej z mam, która przyniosła książeczki do szkoły, aby służyły dzieciom. Bardzo dziękujemy.



 Pod koniec zajęć zdążyliśmy jeszcze namalować wiosenne obrazy. Prace te posłużą nam do zrealizowania pewnego pomysłu , którego teraz nie możemy zdradzić.
  Nawiązując do marcowej pogody uczyliśmy się piosenki pt. "Deszczy pada, deszczyk pada". Powtarzaliśmy ją kilkakrotnie, a na zakończenie spotkania zaprezentowaliśmy piosenkę rodzicom. Maluszki otrzymały od rodziców gromkie brawa. Jestem bardzo dumna ze swoich uczniów.

Bardzo dziękuję Poziomkom za aktywny udział w zajęciach i zapraszam na kolejne spotkanie,
Maria Kołomyjec i Filip

Jagódki


Ostatnie zajęcia w grupie Jagódek w Szkole Polskiej w Barcelonie były pełne radości, nauki i wspólnej zabawy. Dzieci miały okazję uczestniczyć w licznych aktywnościach integracyjnych, rozwijających ich umiejętności społeczne i muzyczne.
Na początku spotkania przeprowadziliśmy zabawy integracyjne, które miały na celu wzmacnianie więzi między dziećmi oraz rozwijanie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej. Wspólnie bawiliśmy się w kole przy akompaniamencie śpiewu, co sprzyjało budowaniu pozytywnej atmosfery i zachęcało dzieci do aktywnego udziału. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także zabawy z tamburynem, podczas których dzieci uczyły się reagować na zmiany tempa muzyki, dopasowując swoje ruchy i śpiew do dźwięków instrumentu. Te aktywności nie tylko rozwijały ich zdolności muzyczne, ale również pomagały w koncentracji i koordynacji.
Następnie przeszliśmy do głównego tematu zajęć, którym były zmiany zachodzące w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny. W ramach powtórzenia dzieci przypomniały sobie informacje o porach roku, a nauczycielka przygotowała specjalną prezentację multimedialną dotyczącą zwiastunów wiosny. Dzieci uczyły się rozpoznawać pierwsze oznaki tej pory roku, poznawały charakterystyczne wiosenne kwiaty oraz ptaki powracające z ciepłych krajów. Rozmawialiśmy również o tradycji topienia Marzanny jako symbolu pożegnania zimy i powitania wiosny, co wywołało duże zainteresowanie i wiele pytań ze strony dzieci.
Jednym z najbardziej twórczych elementów zajęć była praca plastyczna, podczas której dzieci wykonały piękne tulipany. Każde dziecko miało do dyspozycji przygotowany przez nauczyciela szablon, który należało wykleić kolorowymi papierami. Dzięki temu zadaniu dzieci rozwijały swoje zdolności manualne, precyzję ruchów oraz kreatywność.
Na zakończenie zajęć obejrzeliśmy filmiki edukacyjne dotyczące wiosny. Dzieci z wielkim zainteresowaniem śledziły przyrodnicze materiały filmowe, które w przystępny i atrakcyjny sposób podsumowywały zdobytą wcześniej wiedzę. Był to doskonały sposób na utrwalenie informacji w lekki i przyjemny sposób.
Całe zajęcia były niezwykle udane, a dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w każdej z proponowanych aktywności. Radość, entuzjazm i chęć do nauki towarzyszyły nam przez cały czas, co świadczy o tym, że nauka poprzez zabawę jest najskuteczniejszym sposobem przyswajania nowej wiedzy.


Basia Pietrzak

Śliweczki


”Portret wiosny”  Dorota Gellner
Oto wiosna na obrazku.
Grzeje uszy w słońca blasku.
Kwiat jej zakwitł na sukience i na ręce.
Szpak jej w bucie gniazdo uwił
choć o gnieździe nic nie mówił.
A na palcu siadł skowronek
i wygląda jak pierścionek

 

Śliweczki już w pierwszych zdaniach po śpiewnym przywitaniu się obficie opowiadały o zauważalnych zmianach w przyrodzie.

Scharakteryzowaliśmy obecną porę roku, która zawitała do nas 21 marca – WIOSNA.
Zapach, śpiew ptaków, kolory, deszcz, który zasila wyrastające roślinki, zwierzęta karmiące swoje maleństwa, takie jak kaczuszki, ptaszki, myszki to tylko te, które widzimy w mieście. Przyjrzeliśmy się planszy z pięknymi ilustracjami ptaków i wymieniliśmy 4 z nich, które bez wyprawy do lasu możemy zaobserwować na naszych codziennych ścieżkach.  Wróbel, sroka, dzięcioł, bocian. Tym ptakom dopasowaliśmy domy w jednym z wiosennych zadań naszej książki „Czytam i piszę z Lokomotywą” cz.3.


Podczas pracy z podręcznikiem poznaliśmy charakterystyczne dla wiosny zjawiska pogodowe, takie jak zachmurzenie, opady, wiatr. Wykonaliśmy ilustrowane zadanie powtarzając przy tym kolejność dni tygodnia. Poznaliśmy trudny wyraz „meteorologia”, czyli nauka zajmująca się badaniem zjawisk pogodowych w powietrzu i na ziemi, podkreślając że jedynie do zjawisk meteorologicznych nie zaliczamy chmur. One są zawsze!
Kontynuując naukę polskiego alfabetu, powtarzając go, zatrzymaliśmy się na zmiękczeniu przy użyciu „i” spółgłoski „c”. Okazało się, że dzieci doskonale poradziły sobie z odnalezieniem ukrytych w ilustracji wyrazów z „Ci” i odpowiednim wstawieniem ich do przygotowanych szablonów – brawo Śliweczki😊
Obecna na naszych zajęciach mapa jest zawsze inspiracją do poszukiwań i poznawania nazw polskich miast, polskich gór, rzek, ale także kierunków geograficznych.
Podczas przerwy śniadaniowej uważnie słuchaliśmy piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw której słowa opisywały bardzo nowoczesny wizerunek Wiosny. Dzieci słuchały po to, aby odtworzyć ten wizerunek szkicując.

Pojawiła się postać w mini spódniczce, w sznurowanych bucikach, z torebeczką, kwiatkiem i w dżinsowej kurteczce w otoczeniu…… Dzieci wydobyły wszystkie szczegóły z utworu. Zadanie nie było proste wymagało skupienia i umiejętności zapamiętywania.
W trakcie radosnej piosenki opowiadającej o tym, kiedy pojawia się wiosna https://www.youtube.com/watch?v=Q62ohJZuSzM  przygotowaliśmy plakat, który zawierał wszystkie cechy wiosny: zieleń traw, liści i krzewów, kwiaty, słońce, ptaki, wędrujące maleństwa z mamą. Było przy tym dużo swobodnych rozmów na temat tego co dzieci rysują i na temat proporcji poszczególnych obrazków.
Zmieniając papierową podstawę zabraliśmy się za prawdziwe wysianie roślinek.
Dzieci były zachwycone prawdziwą ziemią i informacją, że zawiera ona takie minerały, które zapobiegają dotarciu do roślinek różnym pełzającym szkodnikom i tym że sami za pomocą patyczka umieszczają nasionka w ziemi.
Niewidoczne ukryte w ziemi nasionka szczypiorku, słonecznika i astra wraz z nowoczesnym portretem wiosny dzieci zabrały do domu.
Podczas pożegnania, umówiliśmy się, jak będziemy dbać o roślinki: podlewać ( do wilgotności), utrzymywać w dostępie do słońca i opowiadać im codziennie jedną historię w języku polskim.
Zobaczymy czy roślinki wyrosną na duże. Jak tylko pojawią się zielone „objawy” można je rozsadzić do oddzielnych doniczek, ale nadal podlewać, nasłoneczniać i opowiadać😊

Dziękuję Śliweczkom za super ochocze podejmowanie każdego tematu, pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia kolejnym razem. Dziękujemy za pomoc Pani Angelinie, która wspierała nasze wszystkie aktywności:-)


Joanna Tylek

Malinki



Sobotnie zajęcia w Barcelonie w grupie Malinek upłynęły w radosnej i twórczej atmosferze, pełnej wiosennych barw i energii. Rozpoczęliśmy od rozmowy o oznakach wiosny. Dzieci dzieliły się swoimi obserwacjami: wspominały o pierwszych kwiatach, śpiewie ptaków, coraz cieplejszym słońcu i budzącej się do życia przyrodzie. Każde dziecko mogło dorysować brakujące elementy na przygotowanych ilustracjach, co sprawiło im ogromną frajdę. Kolorowe obrazki szybko wypełniły się kwiatami,
zwierzątkami i zielonymi listkami na drzewach, tworząc prawdziwie wiosenny krajobraz.
Następnie wyszliśmy na zewnątrz, by wspólnie pobawić się kolorową chustą animacyjną. Radości nie było końca! Dzieci z zapałem podskakiwały, chowały się pod chustą i wymieniały się miejscami. Zabawa dodała nam energii i pozwoliła cieszyć się pogodą.
Kolejnym punktem zajęć było tworzenie plakatu pod tytułem "W marcu jak w garncu". Każde dziecko losowało kartkę z nazwą zjawiska pogodowego lub słowem związanym z tematem. Następnie dzieci wycinały te elementy z kolorowego papieru i przyklejały je do wielkiego, narysowanego garnka. W ten sposób powstała barwna kompozycja przedstawiająca kapryśną marcową pogodę.


Na zajęciach obejrzeliśmy także edukacyjny film o wiośnie, który pomógł dzieciom lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w przyrodzie oraz znaczenie tej pory roku. Zagraliśmy w głuchy telefon, co przyniosło mnóstwo śmiechu – początkowe hasło zmieniało się nie do poznania, wywołując zaskoczenie i radość. Dzieci rozwiązywały przygotowane kserówki oraz przepisywały wierszyk o wiośnie z tablicy na kartki, co pozwoliło im poćwiczyć pisanie i czytanie polskich słów. 

Do zobaczenia na kolejnych zajęciach! 

Patrycja i Karina


Jarzębina 


W minioną sobotę spotkaliśmy się po długiej, całomiesięcznej przerwie. W tym czasie na pewno wiele wydarzyło się w życiu każdego z nas, a więc daliśmy możliwość opowiedzenia o wydarzeniach z poprzedniego miesiąca każdemu z uczniów. Nie obyło się tu bez żartów i śmiechów. Sprawdziliśmy też zadanie domowe z zeszytu ćwiczeń, a następnie, chcąc skorzystać z pierwszych promieni słońca tak dawno nie widzianych w Barcelonie i uniknąć spotkania z zapowiadanym deszczem, udaliśmy się na krótką przerwę na boisko, po której wróciliśmy do klasy i zjedliśmy drugie śniadanie. Po przerwie rozpoczęliśmy zajęcia. Tematem dnia była astronomia.


Wytłumaczyliśmy sobie takie pojęcia jak wszechświat, kosmos czy grawitacja i jak ona działa. Nazwaliśmy także ciała niebieskie oraz wszelakie obiekty znajdujące się w przestrzeni kosmicznej poznane do tej pory przez człowieka. Wymieniliśmy wszystkie planety w układzie słonecznym wraz z najważniejszymi ich cechami, obejrzeliśmy filmik edukacyjny oraz odsłuchaliśmy wspólnie piosenki o planetach. Następnie udaliśmy się na boisko w celu zorganizowania części artystycznej naszych zajęć. Było nią modelowanie z gliny. Każde dziecko miało tu pole do rozwinięcia swoich artystycznych wizji. Powstały wszelakie wisiorki, litery, magnesy czy ozdobne naczynia. Po powrocie do sali powtórzyliśmy sobie krótko najważniejsze informacje z naszych zajęć i pożegnaliśmy się.

Uczniami, którzy najbardziej udzielali się na ostatnich  zajęciach i tym samym zostali wyróżnieni skromną nagrodą byli Jan i Piotr.

Ignacy i Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?