Barcelona, zajęcia 8 lutego

Klub Malucha

W Klubie Malucha panowała wyjątkowo wesoła i skoczna atmosfera ponieważ odbył się prawdziwy bal karnawałowy. Sala była przystrojona w serpentyny oraz napis "KARNAWAŁ" przygotowany na zimowym plakacie przygotowanym przez maluszki podczas styczniowych zajęć. Gdy już obudziliśmy jeża Toma, sprawdziliśmy obecność i omówiliśmy zmiany w naszym kalendarzu, przystąpiliśmy do zabawy. Najpierw każdy przygotował sobie wesołe, karnawałowe nakrycie głowy. Pojawiły się szalone ruszające się przy tańcu opaski i czapki z pomponami. Tak przygotowani przystąpiliśmy do tańców. Bawiliśmy się przy dobrze znanych i lubianych piosenkach, takich jak "Głowa ramiona", "Woogie boogie", ale również poznaliśmy nowe skoczne utwory, które na pewno będą co jakiś czas pojawiać się w naszych muzycznych pudełkach.

Aby chwilę odsapnąć bawiliśmy się w spokojne zabawy z chustą animacyjną. A także ćwicząc motorykę małą przyprawialiśmy karnawałowe klauny o kolorowe peruki. Maluszki najpierw zwijały kulki z bibuły, a później przyklejały je dookoła głowy klauna.

Na koniec, aby się wyciszyć zrobiliśmy sobie relaksujące masażyki i czytaliśmy książeczki.
Zapraszam na kolejne zajęcia!

Dorota

 

Poziomki


  Już karnawał włożył maskę,
Drzwi otworzył z hukiem , z trzaskiem!
         Wpadł jak wicher do pokoju.
                       W czym?
        W karnawałowym stroju!
                     - Cześć!
     Przybiegłem w odwiedziny!
       Mam wstążeczki i cekiny
           I do tańca zaproszenie!

D. Gellner
                                                

 Ostatnie zajęcia upłynęły pod znakiem zabawy, tańca i muzyki. Pierwszą część zajęć poświęciliśmy omówieniu szczególnego czasu w roku kalendarzowym jakim jest Karnawał. To okres od Święta Trzech Króli do Środy Popielcowej zaczynającej okres Wielkiego Postu.  Zabawy karnawałowe możemy spotkać wszędzie, w szkołach , przedszkolach, na ulicach miast, salach balowych. Bawią się dzieci i dorośli. Tego dnia w naszej sali zaroiło się od księżniczek, dobrych wróżek, był Spider-man, Batman, Małpka, Strażak i wiele innych bajkowych postaci. Po wyjaśnieniu istoty karnawału przystąpiliśmy do wykonania kolorowych błyszczących masek. Gdy przyszedł czas na szkolne śniadanie dzieci sprawnie je zjadły i przeszliśmy do znajdującej się obok sali Jagódek, aby wspólnie kontynuować spotkanie. Na dzieci czekała niespodzianka. Panie - Maria i Małgosia przedstawiły bajkę muzyczną "Czerwony Kapturek". https://www.youtube.com/watch?v=PP4v3OREaZk
Dzieci z dużym zainteresowaniem śledziły przygody dziewczynki. Gdy czerwona kurtyna zakryła scenę teatrzyku Poziomki i Jagódki zostały zaproszone przez Panią Basię do zabaw przy muzyce. Oj , co się  działo. Podskoki, wywijasy i pląsy. Na dużym ekranie mieliśmy podpowiedzi jak mamy tańczyć. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=oGJg1RSOof4&t=27s

Po sporej porcji tańców przyszedł czas na drugą odsłonę bajki "Czerwony Kapturek". Tym razem maluszki obejrzały wersję filmową bajki. Kolejnym punktem był pokaz strojów karnawałowych i dzieci prezentowały swoje stroje. Aby odpocząć chwilkę od karnawałowej zabawy usiadłszy na podłodze Poziomki i Jagódki wysłuchały czytanej bajki o dziewczynce w czerwonym kapturku. Po zaprezentowaniu wszystkich trzech form przekazu jednego utworu dzieci wypowiedziały się poprzez podniesienie rączki, która forma najbardziej im się podobała. Oto wynik głosowania maluszków - najbardziej odpowiadała dzieciom wersja teatrzyku z kukiełkami w wersji słuchowiska muzycznego. Następnym wyborem była wersja filmowa, a na końcu bajka czytana.  To była zabawa, nie mniej jednak pokazała w pewien sposób preferencje dzieci. W dobie elektroniki, różnorodności przekazów wizualnych pozostaje do zagospodarowania obszar wyobraźni dziecka pobudzany czytanym tekstem. Spotkanie karnawałowe zakończyliśmy w swoich salach dowolnymi zabawami.
Bardzo dziękujemy dzieciom za wspaniałą zabawę, zaangażowanie i wspólnie spędzony czas.
Maria Kołomyjec, Filip -praktykant i gościnnie Pani Marylka Stasiak

Jagódki


W Sobotniej Szkole polskiej odbyła się niezapomniana zabawa karnawałowa, pełna radości, kreatywności i wspaniałej atmosfery. Dzieci przyszły na zajęcia w pięknych i pomysłowych przebraniach. W naszym gronie pojawiły się księżniczki, kosmonauta, Superman oraz wiele innych fantastycznych postaci, które sprawiły, że szkoła zamieniła się w prawdziwie baśniowe miejsce.
Nasze "Jagódki" rozpoczęły dzień od zajęć wprowadzających do tematyki karnawału. Dzieci wykonały piękne karty pracy związane z tym świętem, a także rysunki na dużym formacie. Każdy miał okazję udekorować własną maskę karnawałową, co było niezwykle ekscytującym i twórczym zadaniem. Nauczycielki przybliżyły dzieciom znaczenie karnawału i jego tradycji.

Kolejnym punktem programu było spotkanie z bajką o Czerwonym Kapturku w trzech odsłonach. Dzieci obejrzały piękny teatrzyk kukiełkowy z lalkami wykonanymi przez nauczycielki, następnie jedna z nauczycielek zaprezentowała wersję czytaną, a na końcu dzieci obejrzały bajkę na ekranie. Każde dziecko mogło wybrać najbardziej atrakcyjną formę przedstawienia tej znanej historii i podzielić się swoimi spostrzeżeniami.
Po tej niezwykłej podróży do świata bajek rozpoczął się prawdziwy bal karnawałowy. Każde dziecko miało okazję zaprezentować swoje przebranie, a publiczność nagradzała je gromkimi brawami. Następnie przyszedł czas na tańce i zabawy ruchowe przy muzyce. Dzieci wzięły udział w licznych zabawach integracyjnych, takich jak "Uwaga, stop!" przy tamburynie. Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach "Tany, tany miś kochany", "Na szalonej dyskotece", "Taniec zygzak" i "Tańce-połamańce".
Całe wydarzenie było nie tylko wspaniałą zabawą, ale również cenną lekcją kreatywności, współpracy oraz rozwijania umiejętności ruchowych i artystycznych. Dzieci bawiły się doskonale, a uśmiechy na ich twarzach były najlepszym dowodem na to, że był to niezapomniany dzień pełen radości i magii karnawału!


Pani Basia i Pani Gosia


Śliweczki

W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Wszędzie sami przebierańcy,
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim...
W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się.

Autor wiersza i wielu innych mądrych wierszy dla dzieci Pan Zbigniew Dmitroca  miał rację, tak jest w okresie karnawału - w czasie radosnych zabaw, biesiad, parad tanecznych i maskowych.

W klasie u Śliweczek, które przybyły na zajęcia w przepięknych przebraniach bohaterów swoich ulubionych bajkowych historii, zaraz po przywitaniu  rozpoczęła się rozmowa na temat tradycji karnawałowych.
Dzieci dowiedziały się z przygotowanego plakatu jak obchodzony jest ten czas na świecie. Co znaczy wyraz karnawał i  jakie były jego początki. Poszukując odpowiedniego tematu na karnawałowe zajęcia w podręcznikach „Uczę się z lokomotywą” prezentowanych w opisie zajęć z 11 stycznia 2025r, wybrałam dwustronicowe zadanie związane z odpowiednim pozostawieniem domu przed wyjściem.
Dzieci musiały wytężyć swoją wyobraźnię i nazwać  niebezpieczne sytuacje z ilustracji. Zadanie wymagało użycia odpowiedniego słownictwa, ale również nazwania tych sytuacji. Na przykład – „sprawdzamy, czy wszystko na płycie gazowej zostało wyłączone” i wiele podobnych. Następnie z przedstawionych 10 zabaw dziewczynki i chłopca, musiały opisać te właściwe i te zabronione.
Zmęczyły się nasze Śliweczki -  poszukiwanie wyrazów, tworzenie zdań, wydłużanie wypowiedzi – bardzo się starały.
Dzieci dowiedziały się, dlaczego podczas pierwszych karnawałowych zabaw ulicznych ludzie pokochali maski, że te tradycyjne,  pierwsze maski z Wenecji przykrywały, zdobiły część górną twarzy. Spróbowaliśmy wykonać takie właśnie maski. Dzieci pracowały używając swojej nieograniczonej wyobraźni. Maski bardzo się podobały, Śliweczki stworzyły je same, nie opierając się na gotowym wzorze.
Każdy kraj oprócz spotkań, bali, korowodów przebranych ludzi ma również swoje tradycje kuchenne zarezerwowane tylko na czas karnawału - potrawy mięsne i desery. W Polsce do najpopularniejszych słodkości należą pączki, oponki, faworki ( zwane też chrustem).
Nie mogło na naszych karnawałowych zajęciach zabraknąć warsztatu kulinarnego. Po dokładnym umyciu rąk zabraliśmy się  do przygotowania ciasta faworkowego. W czasie, kiedy dzieci w kilku turach myły ręce mieliśmy okazję sprawdzić atrybuty przebrań. Okazało się, że magiczne różdżki księżniczek czarują, że kapelusz naszej wróżki posiada magiczne moce, że Spidermani bez trudu znikają, a Kai Ninjago ma siłę i moc ratowania. To wszystko działało😊
Rozpoczęliśmy naszą część kulinarną. W czasie łączenia składników dzieci wykazywały niesamowite zainteresowanie i cierpliwie czekały na moment, kiedy same będą mogły formować kształt.
Uformowane ciasto dzieci zabrały ze sobą, aby w domu na deser usmażyć faworki w gorącym oleju.
Już po kilku godzinach dotarły do mnie wiadomości  ( dziękuję bardzo ❤) o wysmażonych i zjedzonych słodkościach.
Teraz pozostaje mi tylko życzyć Wam kochane Śliweczki udanych bali szkolnych, wesołych spotkań karnawałowych, które jeszcze przed nami, bo czas karnawału kończy się zgodnie z tradycją przed Środą Popielcową, która w tym roku przypada 5 marca. Środę Popielcową poprzedza jeszcze Tłusty Czwartek, a wtedy to już bez ograniczeń możemy (a nawet  powinniśmy) zjeść dużo pączków, faworków, oponek i innych pyszności. Udanego karnawału w dalszym ciągu! ❤
Dziękuję za te niezapomniane chwile karnawałowych zajęć.
Karolince, naszej praktykantce bardzo dziękuję za bezcenną pomoc we wszystkim ❤.


Pozdrawiamy serdecznie,
Joanna Tylek i Karolina

Malinki

Ostatnie zajęcia w grupie Malinek po raz pierwszy poprowadziła pani Patrycja, przy wsparciu pani Alicji. Na początku dzieci przygotowały kartki ze swoimi imionami, co pozwoliło na łatwiejsze zapamiętanie i stworzenie przyjaznej atmosfery. Kolejnym zadaniem było uzupełnienie dużych kartek podzielonych na dziewięć prostokątów, w których dzieci rysowały lub zapisywały informacje o sobie, m.in.: swój wiek, ulubiony kolor, kraj urodzenia, ulubione jedzenie, czy mają rodzeństwo, jakie mają zwierzęta, ulubione zabawki oraz jaki sport uprawiają. Po zakończeniu tej części każde dziecko opowiadało o sobie w pełnych zdaniach po polsku. Za aktywność otrzymywały naklejki. Następnym etapem zajęć była rozmowa o zawodach. Dzieci wymieniały zawody, które znają, oraz opowiadały, kim chciałyby zostać w przyszłości. Wskazywały między innymi na weterynarza, tancerkę, marynarza i sportowca. Wykonały także zadania z książki dotyczące zawodów oraz rozwiązały quiz na ten temat.

Po przerwie na śniadanie i odpoczynku na świeżym powietrzu dzieci powróciły do sali, aby przygotować się do karnawału, który odbywał się w tym tygodniu w szkole. Kilkoro dzieci specjalnie na tę okazję przyszło w przebraniach. Pojawiła się między innymi księżniczka, Spider-Man, diabełek i pingwinek. Na początku dzieci obejrzały film edukacyjny o karnawale, z którego dowiedziały się o historii i tradycjach tego święta. Karnawał to czas zabaw i maskarad poprzedzający Wielki Post. Jego korzenie sięgają starożytnych obrzędów ku czci bogów urodzaju i płodności, takich jak Dionizos w Grecji czy Saturn w Rzymie. W Europie karnawał szczególnie rozwinął się w średniowieczu, kiedy organizowano bale, parady i maskarady. Dzisiaj najbardziej znane karnawały odbywają się w Rio de Janeiro i Wenecji. Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do wykonywania masek karnawałowych. Połączono stoły, aby ułatwić pracę, a w tle włączono muzykę karnawałową. Dzieci ozdabiały swoje maski kolorowymi naklejkami, mazakami, pomponami i cekinami. Nie zabrakło również balonów, które dzieci mogły dekorować według własnych pomysłów. 


Był to dzień pełen aktywności i twórczej pracy. Bardzo dziękujemy za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Patrycja i Alicja

Jarzębina 


Ostatnie zajęcia w grupie Jarzębiny poświęcone były tematowi karnawału. Rozmawialiśmy o historii tego wydarzenia, a także o jego nazwie i pochodzeniu oraz miejscach, w których karnawał obchodzi się najhuczniej: Rio de Janeiro, Santa Cruz de Tenerife i Sitges definitywnie znajdują się na podium w tej konkurencji. Dowiedzieliśmy się jaki taniec jest charakterystyczny dla karnawału w Brazylii i przypomnieliśmy sobie piosenkę z przedostatnich zajęć pod tytułem “Niech żyje bal” wykonania Maryli Rodowicz. Nazwa karnawał wywodzi się z tradycji zachodnioeuropejskiej i oznacza: pożegnanie mięsa, a dokładniej zakończenie spotkań towarzyskich, zabaw i rozrywek. Nadchodził Wielki Post, dlatego należało wybawić się, by żadne złe moce nie kusiły do złamania postnych tradycji i zwyczajów. Na zajęciach rozmawialiśmy także o typowych polskich świętach związanych z karnawałowym czasem lub kończącym go, tj. tłusty zzwartek i Środa Popielcowa. Staropolskie przysłowie mówi: Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła. Geneza Tłustego Czwartku sięga pogaństwa. Był to dzień, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz piciu wina, a zagryzkę stanowiły pączki przygotowywane z ciasta chlebowego i nadziewane słoniną. W Środę Popielcową zaś sypiemy na głowy popiół na znak pokuty.


Po zakończonej prezentacji zapoznaliśmy się z tematem 1-szym i 2-gim z podręcznika oraz wykonaliśmy zadania w książce. Nauczyliśmy się 3 rodzajów rzeczownika, które występują w języku polskim oraz nauczyliśmy się ich odróżniać. W większości wypadków rzeczowniki kończące się na literę a będą miały rodzaj żeński, na spółgłoskę - rodzaj męski i na literę o - nijaki, jednak wyjątków od tej reguły jest wiele, np. “mężczyzna” kończy się na literę a jednak jest to rzeczownik rodzaju męskiego. Dzieci na następne zajęcia mają wykonać zadania z zeszytu ćwiczeń str. 10-11-12-13. W artystycznej części zajęć wykonaliśmy własnoręcznie od zera maski karnawałowe. Załączamy kilka zdjęć z tej konkurencji. Na koniec zajęć udaliśmy się na boisko aby rozładować zakumulowaną energię i tym samym spędzić chwile na świeżym powietrzu. Za miesiąc czeka nas niezapowiedziany Quiz. Zobaczymy kto najbardziej uważał ostatnio na naszych lekcjach!

Agata i Ignacy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?