Barcelona, zajęcia 8 lutego
W Klubie Malucha panowała wyjątkowo wesoła i skoczna atmosfera ponieważ
odbył się prawdziwy bal karnawałowy. Sala była przystrojona w serpentyny
oraz napis "KARNAWAŁ" przygotowany na zimowym plakacie przygotowanym
przez maluszki podczas styczniowych zajęć. Gdy już obudziliśmy jeża Toma, sprawdziliśmy obecność i omówiliśmy
zmiany w naszym kalendarzu, przystąpiliśmy do zabawy. Najpierw każdy
przygotował sobie wesołe, karnawałowe nakrycie głowy. Pojawiły się
szalone ruszające się przy tańcu opaski i czapki z pomponami. Tak
przygotowani przystąpiliśmy do tańców. Bawiliśmy się przy dobrze znanych
i lubianych piosenkach, takich jak "Głowa ramiona", "Woogie boogie",
ale również poznaliśmy nowe skoczne utwory, które na pewno będą co jakiś
czas pojawiać się w naszych muzycznych pudełkach.
Aby chwilę odsapnąć bawiliśmy się w spokojne zabawy z chustą animacyjną.
A także ćwicząc motorykę małą przyprawialiśmy karnawałowe klauny o
kolorowe peruki. Maluszki najpierw zwijały kulki z bibuły, a później
przyklejały je dookoła głowy klauna.
Na koniec, aby się wyciszyć zrobiliśmy sobie relaksujące masażyki i czytaliśmy książeczki.
Zapraszam na kolejne zajęcia!
Dorota
Poziomki
Już karnawał włożył maskę,
Drzwi otworzył z hukiem , z trzaskiem!
Wpadł jak wicher do pokoju.
W czym?
W karnawałowym stroju!
- Cześć!
Przybiegłem w odwiedziny!
Mam wstążeczki i cekiny
I do tańca zaproszenie!
D. Gellner
Ostatnie zajęcia upłynęły pod znakiem zabawy, tańca i
muzyki. Pierwszą część zajęć poświęciliśmy omówieniu szczególnego czasu w
roku kalendarzowym jakim jest Karnawał. To okres od Święta Trzech Króli
do Środy Popielcowej zaczynającej okres Wielkiego Postu. Zabawy
karnawałowe możemy spotkać wszędzie, w szkołach , przedszkolach, na
ulicach miast, salach balowych. Bawią się dzieci i dorośli. Tego dnia w
naszej sali zaroiło się od księżniczek, dobrych wróżek, był Spider-man,
Batman, Małpka, Strażak i wiele innych bajkowych postaci. Po wyjaśnieniu
istoty karnawału przystąpiliśmy do wykonania kolorowych błyszczących
masek. Gdy przyszedł czas na szkolne śniadanie dzieci sprawnie je zjadły
i przeszliśmy do znajdującej się obok sali Jagódek, aby wspólnie
kontynuować spotkanie. Na dzieci czekała niespodzianka. Panie - Maria i
Małgosia przedstawiły bajkę muzyczną "Czerwony
Kapturek". https://www.youtube.com/watch?v=PP4v3OREaZk
Dzieci z dużym zainteresowaniem śledziły przygody dziewczynki. Gdy
czerwona kurtyna zakryła scenę teatrzyku Poziomki i Jagódki zostały
zaproszone przez Panią Basię do zabaw przy muzyce. Oj , co się
działo. Podskoki, wywijasy i pląsy. Na dużym ekranie mieliśmy podpowiedzi
jak mamy
tańczyć. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=oGJg1RSOof4&t=27s
Maria Kołomyjec, Filip -praktykant i gościnnie Pani Marylka Stasiak
Jagódki
W Sobotniej Szkole polskiej odbyła się niezapomniana zabawa karnawałowa,
pełna radości, kreatywności i wspaniałej atmosfery. Dzieci przyszły na
zajęcia w pięknych i pomysłowych przebraniach. W naszym gronie pojawiły
się księżniczki, kosmonauta, Superman oraz wiele innych fantastycznych
postaci, które sprawiły, że szkoła zamieniła się w prawdziwie baśniowe
miejsce.
Nasze "Jagódki" rozpoczęły dzień od zajęć wprowadzających do tematyki
karnawału. Dzieci wykonały piękne karty pracy związane z tym świętem, a
także rysunki na dużym formacie. Każdy miał okazję udekorować własną
maskę karnawałową, co było niezwykle ekscytującym i twórczym zadaniem.
Nauczycielki przybliżyły dzieciom znaczenie karnawału i jego tradycji.
Kolejnym punktem programu było spotkanie z bajką o Czerwonym Kapturku w
trzech odsłonach. Dzieci obejrzały piękny teatrzyk kukiełkowy z lalkami
wykonanymi przez nauczycielki, następnie jedna z nauczycielek
zaprezentowała wersję czytaną, a na końcu dzieci obejrzały bajkę na
ekranie. Każde dziecko mogło wybrać najbardziej atrakcyjną formę
przedstawienia tej znanej historii i podzielić się swoimi
spostrzeżeniami.
Po tej niezwykłej podróży do świata bajek rozpoczął się prawdziwy bal
karnawałowy. Każde dziecko miało okazję zaprezentować swoje przebranie, a
publiczność nagradzała je gromkimi brawami. Następnie przyszedł czas na
tańce i zabawy ruchowe przy muzyce. Dzieci wzięły udział w licznych
zabawach integracyjnych, takich jak "Uwaga, stop!" przy tamburynie.
Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach "Tany, tany miś kochany", "Na
szalonej dyskotece", "Taniec zygzak" i "Tańce-połamańce".
Całe wydarzenie było nie tylko wspaniałą zabawą, ale również cenną
lekcją kreatywności, współpracy oraz rozwijania umiejętności ruchowych i
artystycznych. Dzieci bawiły się doskonale, a uśmiechy na ich twarzach
były najlepszym dowodem na to, że był to niezapomniany dzień pełen
radości i magii karnawału!
Pani Basia i Pani Gosia
Śliweczki
W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Wszędzie sami przebierańcy,
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim...
W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się.
Autor wiersza i wielu innych mądrych wierszy dla dzieci Pan Zbigniew Dmitroca miał rację, tak jest w okresie karnawału - w czasie radosnych zabaw, biesiad, parad tanecznych i maskowych.
Już po kilku godzinach dotarły do mnie wiadomości ( dziękuję bardzo ❤) o wysmażonych i zjedzonych słodkościach.
Teraz pozostaje mi tylko życzyć Wam kochane Śliweczki udanych bali szkolnych, wesołych spotkań karnawałowych, które jeszcze przed nami, bo czas karnawału kończy się zgodnie z tradycją przed Środą Popielcową, która w tym roku przypada 5 marca. Środę Popielcową poprzedza jeszcze Tłusty Czwartek, a wtedy to już bez ograniczeń możemy (a nawet powinniśmy) zjeść dużo pączków, faworków, oponek i innych pyszności. Udanego karnawału w dalszym ciągu! ❤
Karolince, naszej praktykantce bardzo dziękuję za bezcenną pomoc we wszystkim ❤.
Pozdrawiamy serdecznie,
Joanna Tylek i Karolina
Malinki
Ostatnie zajęcia w grupie Malinek po raz pierwszy poprowadziła pani Patrycja, przy wsparciu pani Alicji. Na początku dzieci przygotowały kartki ze swoimi imionami, co pozwoliło na łatwiejsze zapamiętanie i stworzenie przyjaznej atmosfery. Kolejnym zadaniem było uzupełnienie dużych kartek podzielonych na dziewięć prostokątów, w których dzieci rysowały lub zapisywały informacje o sobie, m.in.: swój wiek, ulubiony kolor, kraj urodzenia, ulubione jedzenie, czy mają rodzeństwo, jakie mają zwierzęta, ulubione zabawki oraz jaki sport uprawiają. Po zakończeniu tej części każde dziecko opowiadało o sobie w pełnych zdaniach po polsku. Za aktywność otrzymywały naklejki. Następnym etapem zajęć była rozmowa o zawodach. Dzieci wymieniały zawody, które znają, oraz opowiadały, kim chciałyby zostać w przyszłości. Wskazywały między innymi na weterynarza, tancerkę, marynarza i sportowca. Wykonały także zadania z książki dotyczące zawodów oraz rozwiązały quiz na ten temat.
Był to dzień pełen aktywności i twórczej pracy. Bardzo dziękujemy za
wspólnie spędzony czas i do zobaczenia na kolejnych zajęciach!
Patrycja i Alicja
Jarzębina
Ostatnie zajęcia w grupie Jarzębiny poświęcone były tematowi karnawału. Rozmawialiśmy o historii tego wydarzenia, a także o jego nazwie i pochodzeniu oraz miejscach, w których karnawał obchodzi się najhuczniej: Rio de Janeiro, Santa Cruz de Tenerife i Sitges definitywnie znajdują się na podium w tej konkurencji. Dowiedzieliśmy się jaki taniec jest charakterystyczny dla karnawału w Brazylii i przypomnieliśmy sobie piosenkę z przedostatnich zajęć pod tytułem “Niech żyje bal” wykonania Maryli Rodowicz. Nazwa karnawał wywodzi się z tradycji zachodnioeuropejskiej i oznacza: pożegnanie mięsa, a dokładniej zakończenie spotkań towarzyskich, zabaw i rozrywek. Nadchodził Wielki Post, dlatego należało wybawić się, by żadne złe moce nie kusiły do złamania postnych tradycji i zwyczajów. Na zajęciach rozmawialiśmy także o typowych polskich świętach związanych z karnawałowym czasem lub kończącym go, tj. tłusty zzwartek i Środa Popielcowa. Staropolskie przysłowie mówi: Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła. Geneza Tłustego Czwartku sięga pogaństwa. Był to dzień, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz piciu wina, a zagryzkę stanowiły pączki przygotowywane z ciasta chlebowego i nadziewane słoniną. W Środę Popielcową zaś sypiemy na głowy popiół na znak pokuty.
Agata i Ignacy
Komentarze
Prześlij komentarz