Gavá, zajęcia 27 kwietnia

Klub Maluszka

W minioną sobotę kontynuowaliśmy w Klubie Maluszka nasze tematy związane z polskimi świętami majowymi oraz uzupełnialiśmy naszą łąkę.
Opisaliśmy  wiosenną stronę książki Rok w Lesie, zwracając uwagę na owady widoczne na gałązkach, na liściach. Nazwaliśmy je, używając nazw własnych, kształtów, kolorów, a nawet poszukując odgłosów. Kto wie jak brzmi „mszyca” – wiemy, że to szkodnik, atakuje krzewy i niektóre z dużej grupy -kolonii zamieniają się w migrantki, rosną im skrzydła i przelatują na inne liście. Pomocna może być biedronka, która poradzi sobie z mszycami. Dzieci zauważyły jak ważna jest obecność poszczególnych osobników w przyrodzie – czyli równowaga w przyrodzie.
Na naszej łące pojawiła się trawa, a w niej na początek chrząszcze, ślimaki i biedronki. Łąka ciągle powstaje, uzupełniamy ją, pięknieje i zamieszkuje ją już wiele różnych gatunków kwiatów, owadów, niedługo pojawią się inni przedstawiciele fauny i flory łąk.
Przeniesieniem do drugiej części zajęć było śniadanie i zabawy ruchowe. Wysłuchaliśmy utwory pomagające nam rozwinąć się rytmicznie i nauczyć  rozpoznawać proste dźwięki „wysokie i niskie”  https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U  (do min 2:50),   https://www.youtube.com/watch?v=zimYg8rYRyA.



Na stolikach już czekały na dzieci kartki, kredki, ołówki i kontur Polski.
Wspólnie z Rodzicami dzieci wykonały, polskie flagi, flagi kraju drugiego rodzica (to było wyzwanie) oraz odrysowały  z wielką starannością kształt Polski zaznaczając rejon, z którego pochodzi rodzic i gdzie dzieci podróżują, aby odwiedzić swoich krewnych.
W trakcie pracy pojawiło się wiele pytań ze strony dzieci, na które z wielką dbałością staraliśmy się odpowiadać. To nasze cenne chwile nauki w czasie działań manualnych, to moment wielowarstwowej pracy dziecka, kształtujący nie tylko umiejętności manualne ale także: skupienie, cierpliwość, ciekawość,  zadawanie pytań, analizowanie odebranych odpowiedzi. Kiedy powstały flagi mogliśmy usiąść przed prawdziwą, wielkiego formatu flagą Polski i z szacunkiem trzymając opisywane na poprzednich zajęciach godło Polski, porozmawiać o tym dlaczego warto pamiętać o polskich świętach majowych: 1 Maj – Międzynarodowe Święto Pracy,   2 Maja - Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej (ustanowiony w 2004r)  oraz Dzień Polaków i Polonii za Granicą (ustanowiony w 2002 roku), 3 Maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja – na pamiątkę uchwalenia Polskiej Konstytucji w 1791roku – jednej z pierwszych na świecie.

Maluszki słuchały uważnie, staraliśmy się w prostych słowach przekazać ważność tych dni naszym dzieciom, aby zapamiętały, że pięknie jest cieszyć się z tego że się jest Polakiem.
Na zakończenie zaśpiewaliśmy naszą radosną piosenkę z flagą Polski i flagą kraju drugiego Rodzica https://www.youtube.com/watch?v=EkvHMS8w8xw
Nadjechał pociąg  https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8 pożegnaliśmy się całusami, uśmiechami i machającymi rączkami.
Dziękuję bardzo za wspólny miły i radosny czas.


Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek

Żabki 1 i 2


Każdy czegoś chce od Ziemi: i błękitu, i zieleni.
Dla niej w zamian wyprawimy z wielką pompą imieniny.
Zamiast tortu ze świeczkami oraz ciastek z bakaliami –
cały świat posprzątać trzeba, w lesie sadzić nowe drzewa.


Sobotnie zajęcia w grupie Żabek 1 i 2 zaczęły się od wielkiego bałaganu! Ktoś w szkolnej sali zrobił wysypisko! Na podłodze leżało bardzo dużo śmieci: foliowe torby, plastikowe butelki, stare kartony, sterty papierów, szklane słoiki, metalowe puszki… Nikt nie wiedział kto i dlaczego zrobił ten straszny bałagan. Na pytanie, co możemy teraz z tymi śmieciami zrobić, wszystkie Żabki zgodnie odpowiedziały, że posprzątać i wyrzucić (brawo!). Jakie było oburzenie Małych Ekologów, kiedy usłyszały propozycje wyrzucenia tych wszystkich śmieci np. na dwór, do lasu, lub do morza. Dzieci słusznie zauważyły, że byłoby to zaśmiecanie naszej planety, które mogłoby bardzo zaszkodzić zwierzętom. Z grupy padła propozycja, żeby śmieci posegregować i wyrzucić do odpowiedniego kosza. Na szczęście kolorowe, specjalnie oznaczone kosze już były gotowe: niebieski na papier, zielony na szkło, żółty na plastik i metal, czarny na odpady zmieszane. Mali Ekolodzy dziarsko posprzątali śmieci, wrzucając je do odpowiednich koszy. 

Każda praca wzmaga głód, dlatego też wszystkie Żabki mogły w końcu usiąść przy stolikach i zjeść drugie śniadanie. Przy okazji obejrzały filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=5oQxi9vQOg8 , o wizji zaśmieconego świata, oraz o tym, co można zrobić, by ratować naszą planetę. Okazało się, że niedawno, tj. 22 kwietnia obchodzony był Dzień Ziemi. Po omówieniu filmu, powstał Kodeks Młodego Ekologa. Pomogły w tym pewne tajemnicze koperty, w których ukryte były niewielkie karty pracy. Każde dziecko otrzymało obrazek przedstawiający „wizję” ze świata zaśmieconego, zniszczonego (np. góry śmieci, łowienie odpadów zamiast ryb, zwierzęta leśne/wodne w towarzystwie plastikowych śmieci) lub związane z ochroną środowiska (np. oszczędzanie wody, oszczędzanie energii, szacunek do zwierząt, sadzenie roślin, segregowanie odpadów). Zadaniem dzieci było pokolorowanie swoich obrazków oraz naklejenie ich na jeden z dwóch rozłożonych na podłodze arkuszy papierów. W ten sposób powstały dwa wielkie plakaty Ziemi: szczęśliwej, czystej, zadbanej i planety zanieczyszczonej, wyeksploatowanej. Wszyscy Mali Ekolodzy stwierdzili, że wolą żyć na czystej planecie, oraz że będą przestrzegać omówionych wcześniej zasad z kodeksu Młodego Ekologa: że będą segregować śmieci, oszczędzać wodę i prąd, szanować zwierzęta i rośliny, oraz że będą pilnować, by tata nie zaglądał do piekarnika podczas pieczenia ciasta 😉 (przy okazji była rozmowa o bezpieczeństwie dziecka w kuchni).


Nadszedł czas przerwy na świeżym powietrzu. Po odnowieniu zapasów energii, wszystkie Żabki powróciły do sali by zająć się drugim tematem,  związanym z ważnymi dla Polaków świętami majowymi. Tym razem omawiany był głównie 1 maja, który tak w Polsce - jako Święto Pracy, jak i na całym świecie jest obchodzony jako Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy. Po obejrzeniu krótkiej prezentacji dotyczącej początków tego święta, niektóre Żabki opowiedziały, jakie zawody wykonują ich rodzice, oraz kim one chcą zostać, kiedy będą dorosłe. Już teraz wiemy, że w tym jakże zacnym gronie, są przyszli policjanci, strażacy, malarki, gimnastyczki artystyczne, nauczyciele oraz dyrektorzy. Duma mnie rozpiera! Dzieci słusznie zauważyły, że nie ma zawodów bardziej lub mniej ważnych, że każda praca jest wyjątkowa, potrzebna; że obecnie raczej nie ma zawodów tylko męskich czy tylko kobiecych. Podczas tych zajęć, Żabki raz jeszcze bezbłędnie wymieniły polskie symbole narodowe oraz rozpoznały kształt Polski na mapie Europy.  Dowiedziały się, że w Polsce 2 Maja to nie tylko Święto Flagi, ale również Dzień Polonii  i Polaków za Granicą. Z tej okazji - w ramach pracy plastycznej – powstały piękne biało czerwone kotyliony. Po uprzątnięciu sali, Żabki szturmem zajęły patio, by na świeżym powietrzu zagrać w śmieszne gry (z piratem i hydraulikiem w rolach głównych) i zaczekać na rodziców.

Kochane Żabki! Jestem z Was bardzo dumna! Podczas ostatnich zajęć wykazałyście się ogromną wiedzą zarówno o Polsce, jak i o ochronie naszej planety. Dziękuję za wspólnie spędzony czas  i Waszą energię.


Do zobaczenia!
Żaneta Pomorska

Bociany

Ostatnie zajęcia w grupie Bocianów przebiegły nam bardzo pracowicie. Nasze spotkanie rozpoczęliśmy od ćwiczenia ról do szkolnego przedstawienia. Następnie kontynuowaliśmy temat dotyczący świąt majowych. Dzieci obejrzały film edukacyjny, o którym wspólnie następnie dyskutowaliśmy. Rozmawialiśmy o tym czym jest konstytucja oraz dlaczego jest tak ważna. Poznaliśmy dokładną historię wydarzenia, które miało miejsce 3 maja. Nie zabrakło również powtórki z polskich symboli narodowych, które nasi uczniowie już doskonale znają. Grupa poznała również czym jest patriotyzm oraz jakie postawy powinien prezentować prawdziwy patriota. By uzmysłowić sobie jak ważna jest dla nas nasza ojczyzna, wspólnie wykonaliśmy plakat przedstawiający rzeczy, które kojarzą się dla nas z naszym krajem. Po wykonaniu plakatu wspólnie przystąpiliśmy do dalszej części pracy nad scenografią. Była to nie łatwa praca wymagająca od uczniów dużej ilości kreatywności! Bociany jednak wspaniale poradziły sobie z tym wyzwaniem tworząc przepiękną, oryginalną pracę.

Dziękuję serdecznie wszystkim dzieciom za obecność i aktywny udział w zajęciach!

Nauczycielka Ania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?