Gavá, zajęcia 20 kwietnia

Klub Maluszka

Każde państwo ma symbole
Flagę, godło, hymn
Po tym dziecko rozpoznaje
Narodowość w kraju swym
 
Hymnem Polski jest Mazurek
Pan Wybicki pisał go
Gdy na włoskiej obcej ziemi
Walczyć o nasz kraj tam szło
 
Flaga Polski z dawien dawna
Dwa kolory ma
Biel u góry, czerwień pod nią
Każdy to już zna
 
Godło Polski orzeł biały
Wokół tło czerwone
Na głowie korona
Skrzydła rozłożone


Ten piękny wiersz dla dzieci autorstwa Pani Agaty Dziechciarczyk  wybrzmiał podczas sobotnich zajęć w Klubie Maluszka.
Zaczęliśmy dość poważnie, ale chcemy, żeby nasi uczniowie od najmłodszych lat czuli i chcieli być w części Polakami.


Nasze dzielne Maluszki, które stworzyły na poprzednich zajęciach wiosenną „łąkę” w czasie tych zajęć rozłożyły na niej Polską Flagę i Godło Polski. Opisaliśmy oba symbole, nazwaliśmy kolory, kształty, powiedzieliśmy o szacunku do nich, a rodzice mieli okazję odpowiedzieć na 9 pytań quizu o Fladze. Pytania okazały się dość trudne np. jakiego wymiaru powinna być prezentowana publicznie flaga Polski?  (odp.: 5:8), albo jak nazywa się nauka o flagach? (odp.: weksykologia). Towarzyszący dzieciom rodzice byli ciekawi każdego następnego pytania – udało się, 5 na 9 odpowiedzi było poprawnych, resztę zweryfikowaliśmy wspólnie.
Jednym ze źródeł pozyskiwania książek jest miejsce gdzie możemy je wypożyczyć  BIBLIOTEKA – wspólnie z Rodzicami otwarliśmy w naszej klasie bibliotekę – dzieci miały sobie  wyobrazić, że my pracujemy tam i czekamy na małych czytelników.  Chętnie podeszły do stołów z polskimi książkami. Każdemu dziecku założyliśmy kartę biblioteczną i rozpoczęliśmy czytanie – oglądanie książek. Każda książka to nowa pieczątka. Dzieci mogły „wypożyczać” nową, kiedy nam opowiedziały o czym była ta, którą wcześniej przeglądały.
Po śniadaniu, trochę ruchu i zabawy   https://www.youtube.com/watch v=zimYg8rYRyA, a potem nasze zajęcia manualne.
Wykonaliśmy zakładkę do książki, która widzi kiedy czytamy i swoim dzwoneczkiem przywołuje nas do czytania – dzieci natychmiast sprawdziły czy to „prawda” umieszczając je w książkach – to prawda😊
Kolejna zagadka – dlaczego mówimy o książkach, ile książek statystycznie czytamy w ciągu roku, jakie książki lubimy czytać, czy często czytamy dzieciom – temat pojawił się nie tylko z powodu obchodzonego 23 kwietnia  w Katalonii dnia ku czci św. Jerzego, który wg legendy wygrał walkę ze smokiem, a tym samym ocalił życie królewny. Tam, gdzie po walce spłynęła krew bestii, wyrósł piękny krzew róży.   Zgodnie ze zwyczajem 23 kwietnia mężczyźni kobietom wręczają róże, a kobiety mężczyznom darują książki – piękna tradycja!! Taka sama tradycja wiąże się z obchodzonym w tym dniu w ponad 100 krajach świata Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich ustanowionym w pamiętną datę śmierci Miguela de Cervantesa i Williama Shakespeare. Nie wszyscy znali to święto, okazało się, że korzystając z informacji w czasie zajęć Rodzice będą poszukiwać i poszerzać swoją wiedzę na ten temat.

Wykonaliśmy czerwone róże – kwiaty w pączku, rozkwitnięte – wyszły jak żywe – wykonały je współpracujące ręce dzieci i rodziców.
Pożegnaliśmy się nietypowo – radosną piosenką dla dzieci o miłości do Polski  https://www.youtube.com/watch?v=EkvHMS8w8xw. Dzieciom bardzo podobała się melodia, a zwłaszcza zwrotka dla kibiców polskiej piłki nożnej  ( przy tej okazji niespodziewanie rozwinęliśmy nowy temat, do którego wrócimy)– powtarzaliśmy  wiele razy ❤️‍🩹 ❤️‍🩹 ❤️‍🩹 ❤️‍🩹 ❤️‍🩹
Jak zawsze dziękuję wszystkim za pracowicie spędzony czas i zapraszam na kolejne zajęcia już za tydzień.

Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek

Żabki 1


Ostatnie zajęcia przebiegały w radosnej wiosennej atmosferze. Jednym z tematów  spotkania były zbliżające się polskie majowe święta, przypadające na 1, 2 i 3 maja. To bardzo ważne daty dla wszystkich Polaków. Z tej racji na kilku kolejnych zajęciach będziemy kontynuować ten temat. Wprowadzeniem do omawianego zagadnienia było zapoznanie się z mapą i krajobrazem Polski. Pomogła nam w tym najdłuższa polska rzeka Wisła, nazywana królową polskich rzek. Najpierw Żabki obejrzały ilustrowaną legendę "O powstaniu Wisły" https://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg&ab_channel=BajkowyZak%C4%85tek.
Następnie dzieci dowiedziały się, że Wisła płynie przez całą Polskę - od gór, aż do morza.  Dzięki piosenkom poznały nazwy wybranych miast, które rzeka mija w czasie swej wędrówki - Kraków, Warszawę, Toruń i Gdańsk.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&ab_channel=Niezwyk%C5%82eLekcjeRytmiki
Bez trudu wymieniły charakterystyczne miejsca i postacie z jakimi kojarzą się poszczególne miasta: Smok Wawelski, Syrenka, pierniki, Morze Bałtyckie.
https://www.youtube.com/watch?v=qHgytr2ULv0&ab_channel=MariaZofiaTomaszewska
Po porcji wiedzy geograficznej  przyszła kolej na przedstawienie Żabkom polskich symboli narodowych.
 Film edukacyjny "Polak mały " zapoznał maluszki z historią powstania  państwa polskiego i symbolami narodowymi. https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A&ab_channel=IPNtvPL


Podsumowaniem tematu było wypełnienie kart pracy utrwalających poznane wiadomości. Drugi temat naszych zajęć nawiązał do legendy "O smoku wawelskim"  przy okazji omawiania Krakowa - miasta przez które przepływa Wisła. Żabki dostrzegły podobieństwo do katalońskiej legendy o świętym Jerzym. Dzień świętego Jerzego czyli Sant Jordi przypada 23 kwietnia i obchodzony jest bardzo uroczyście w Katalonii. Żabki, wspólnie opowiedziały legendę, uzupełniając na przemian swoje wypowiedzi, a także wskazały podobieństwa i różnice z polską legendą. Na zakończenie spotkania wykonały sylwety smoków i czerwoną różę. Wcześniej odbyła się walka smoków i ich taniec. Tego dnia nie zabrakło oczywiście szkolnego śniadania i zabawy na podwórku szkolnym.

Pozdrawiam cieplutko i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec

Żabki 2


„Jesteśmy Polką i Polakiem,
dziewczynką fajną i chłopakiem,
 kochamy Polskę z całych naszych sił!
Chcemy byś również kochał Ją i Ty!”

Ostatnia sobota upłynęła Żabkom 2 w radosnej, wiosenniej atmosferze. Były poszukiwania wiosny, były ruchome gąsienice, było też patriotycznie…
Po porannym powitaniu Żabki 2 znalazły przyklejony do okna list od Pani Wiosny, dzięki któremu poznały lub utrwaliły trudne słowa, takie jak klekot, rechot, stukot, kukułka, jaskółka, wietrznie itp. Pani Wiosna miała dla dzieci kilka trudnych zadań do wykonania (sprawdzających wiedzę o tej zielonej porze roku, o przyrodzie, wiosennych zwyczajach owadów i zwierząt). Inne zadanie dotyczyło żabich skoków wzwyż i w dal. Oczywiście ze wszystkimi zadaniami dzieci poradziły sobie doskonale, za co w nagrodę każda Żabka otrzymała lupkę.


Uzbrojeni w to jakże ważne detektywistyczne narzędzie, mali odkrywcy ruszyli w teren (wokół szkoły) w poszukiwaniu oznak wiosny. Pod szkiełka lup trafiły między innymi zielone pączki, liście, kwiatki, mrówki i inne drobne stworzonka. Przy okazji nasi detektywi musieli rozpoznać przeróżne dźwięki ze świata przyrody (odgłosy pszczoły, pasikonika, świerszcza, ptasie trele, pohukiwania sowy, żabi koncert, czy klekot boćka).  Zrelaksowane, roześmiane Żabki wróciły z małej eskapady do swojej sali na śniadanie. Po pożywnym posiłku nadszedł czas na pracę manualną. Jakież było zaskoczenie całej grupy, gdy na stół zostały wyłożone materiały plastyczne,  wśród których znalazły się rolka papieru toaletowego oraz patyczki do szaszłyków.  Z pomalowanych flamastrami kawałków papieru toaletowego dzieci wykonały maleńkie gąsienice, które później „wprawiły w ruch” za pomocą kropel wody. Papierowe gąsienice, niczym prawdziwe larwy motyla, zaczęły delikatnie się ruszać i rosnąć!


Spragnione ruchu, słońca i dalszych wiosennych odkryć, Żabki 2 udały się na przerwę na świeżym powietrzu. Po przerwie dzieci omówiły bardzo ważne dla Polaków święta 1, 2 i 3 Maja, potocznie nazywane „Majówką”. By utrwalić zdobytą wiedzę Żabki 2 obejrzały krótki tematyczny filmik edukacyjny.  Przy okazji przypomnieliśmy sobie, jakie są polskie symbole narodowe (hymn, godło i flaga), zaśpiewaliśmy fragment Mazurka i omówiliśmy symbolikę polskich barw narodowych. Przypomnieliśmy sobie, że zarówno mały, jak i duży Polak szanuje i dba o polskie symbole narodowe. Ze znajdujących się na stołach materiałów, kreatywne Żabki wykonały polskie flagi (małe, duże lub ogromne), które z dumą prezentowały sobie nawzajem i przybyłym rodzicom.

Kochane Żabki 2, dziękuję za wspólnie spędzony czas. Do zobaczenia już niebawem!


Żaneta Pomorska

 

 

Bociany

W ubiegłą sobotę, rozpoczęliśmy zajęcia od specjalnego zadania. Wraz z całą grupą uczyliśmy się scenariusza, który wykorzystany zostanie w zbliżającym się przedstawieniu. Po krótkiej nauce ról, zabraliśmy się za przygotowywania scenografii. Podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna grupa zajęła się malowaniem farbami, druga natomiast przygotowywała małe elementy, które wykorzystane zostaną jako ozdoby. Bardzo sprawnie nam się pracowało i wspólnie szybko uporaliśmy się z tym zadaniem. Gdy uporządkowaliśmy z powrotem materiały po naszym plastycznym przedsięwzięciu, nauczycielka Klaudia przygotowała dla nas ciekawą prezentację dotyczącą zbliżającego się Święta Pracy. Dzieci dzięki prezentacji poznały całą historię, powstania tego święta. Wraz z całą grupą dyskutowaliśmy również o tym jak wyglądała praca kiedyś a jak ona wygląda teraz. Poznaliśmy również co to są związki zawodowe i do czego mają służyć. Rozmawialiśmy również o tym, kim byśmy chcieli zostać w przyszłości. Nauczycielki pokazały także dzieciom mniej znane zawody, które wykonuje się po dziś dzień, jak również te, które powoli zanikają, W zgłębieniu tematu pracy pomógł nam również wiersz Jana Tuwima "Wszyscy dla wszystkich". Dzięki niemu podjęliśmy dyskusje czy istnieją ważne lub mniej ważne zawody do wykonania. Na koniec zajęć przerobiliśmy jeszcze temat z naszych podręczników, z których wykonaliśmy zadania z czytania ze zrozumieniem.
 
Dziękujemy za obecność na zajęciach i zaangażowanie.
Nauczycielki Ania i Klaudia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?