IV Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe “Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”. TURCJA, ANTALYA 1-4.03.2024

IV Międzynarodowe Spotkanie Projektowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
nr 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408

https://wse.amu.edu.pl/wiadomosci/na-glowna/nowy-grant-europejski-na-lata-2022-24-na-wydziale-studiow-edukacyjnych

 


W spotkaniu udział wzięły instytucje partnerskie:
• Włochy -  Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska  - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Islandia -  Pólski Skólinn i Reykjavik
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği

Organizator spotkania z Turcji przygotował dla nas plan pełen pracy dydaktycznej, który zawierał przyrodnicze, krajoznawcze wycieczki, poznanie historii miasta, kultury i geografii regionu.


Nasze spotkanie rozpoczęliśmy kilkugodzinnym warsztatem  rozwijającym  umiejętności w zastosowaniu współczesnych multimedialnych urządzeń i programów w pracy z klasą – prowadził dr Tomasz Przybyła  (UAM w Poznaniu).
Poznaliśmy miejsce gdzie Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği prowadzi sobotnie zajęcia w języku polskim, poznaliśmy również uczniów, którzy wzięli udział w przygotowanych zajęciach przez poszczególnych partnerów:
Włochy – prezentacja kraju, zabytków, praca z mapą, krótki quiz
Islandia – prezentacja kraju – ciekawa fauna i flora wyspy
Hiszpania – prezentacja ciekawego przyrodniczo regionu kraju delty rzeki Ebro – uprawa ryżu, praca plastyczna, krótka charakterystyka kraju.

W ramach realizacji projektu, w którym duże znaczenie ma pobudzanie ucznia (wielojęzycznego) do poznawania takich dziedzin życia jak przyroda, świadome wyprawy, spacery, umiejętność interpretacji sztuki z motywami przyrodniczymi – udaliśmy się na Górę Tahtali (2365m n.p.m), gdzie obserwowaliśmy ukształtowanie terenu wraz z żywą przyrodą.
Odwiedziliśmy również starożytne miasto Phaselis, poznając jego historię na Licyjskim Wybrzeżu i doświadczając niesamowitej atmosfery wśród widocznych dzięki pracy archeologów ruin miasta, którego zakończeniem głównej ulicy jest plaża.


Antalya – miasto portowe wybrzeża, którego perełką jest historyczna Brama Hadriana, stara część, ulice z charakterystyczną zabudową domów bogato zdobionych z wielkimi ogrodami umieszczonymi wewnątrz zabudowań – to wszystko podziwialiśmy, słuchając opowieści lokalnego przewodnika. Odwiedziliśmy kilkupiętrowe Muzeum Archeologiczne, Muzeum Etnograficzne, klasyczny meczet oraz klasztor mistycznego zakonu Derwiszy.

Intensywny pobyt poszerzający nasze horyzonty, naszą wiedzę dydaktyczną, światopoglądową z możliwością obserwacji innej kultury.  Jesteśmy pewni, że doświadczenia te pozwolą głębiej analizować i realizować naszą pracę w polskich szkołach.
Z wielkim szacunkiem do innych kultur, a w naszym przypadku Associació Cultural Escuela Polaca przede wszystkich do mądrego przekazywania wartości kultury polskiej i związanej z nią tradycji, przekazywania wiedzy geograficznej i historycznej.



Dziękujemy  organizatorom za gościnne przyjęcie, za ciekawie zorganizowane spotkania, za dyspozycyjność, a partnerom za wspólne rozmowy, za różnorodne spostrzeżenia, za wymianę opinii i doświadczeń  pracy z dziećmi.

Joanna Tylek 

 


 

Projekt „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli  w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?