IV Międzynarodowe Spotkanie Szkoleniowe “Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”. TURCJA, ANTALYA 1-4.03.2024
IV Międzynarodowe Spotkanie Projektowe „Innowacje pedagogiczne w edukacji
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
nr 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408
W spotkaniu udział wzięły instytucje partnerskie:
• Włochy - Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Islandia - Pólski Skólinn i Reykjavik
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği
Organizator spotkania z Turcji przygotował dla nas plan pełen pracy dydaktycznej, który zawierał przyrodnicze, krajoznawcze wycieczki, poznanie historii miasta, kultury i geografii regionu.
Nasze spotkanie rozpoczęliśmy kilkugodzinnym warsztatem rozwijającym umiejętności w zastosowaniu współczesnych multimedialnych urządzeń i programów w pracy z klasą – prowadził dr Tomasz Przybyła (UAM w Poznaniu).
Poznaliśmy miejsce gdzie Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği prowadzi sobotnie zajęcia w języku polskim, poznaliśmy również uczniów, którzy wzięli udział w przygotowanych zajęciach przez poszczególnych partnerów:
Włochy – prezentacja kraju, zabytków, praca z mapą, krótki quiz
Islandia – prezentacja kraju – ciekawa fauna i flora wyspy
Hiszpania – prezentacja ciekawego przyrodniczo regionu kraju delty rzeki Ebro – uprawa ryżu, praca plastyczna, krótka charakterystyka kraju.
W ramach realizacji projektu, w którym duże znaczenie ma pobudzanie ucznia (wielojęzycznego) do poznawania takich dziedzin życia jak przyroda, świadome wyprawy, spacery, umiejętność interpretacji sztuki z motywami przyrodniczymi – udaliśmy się na Górę Tahtali (2365m n.p.m), gdzie obserwowaliśmy ukształtowanie terenu wraz z żywą przyrodą.
Odwiedziliśmy również starożytne miasto Phaselis, poznając jego historię na Licyjskim Wybrzeżu i doświadczając niesamowitej atmosfery wśród widocznych dzięki pracy archeologów ruin miasta, którego zakończeniem głównej ulicy jest plaża.
Antalya – miasto portowe wybrzeża, którego perełką jest historyczna Brama Hadriana, stara część, ulice z charakterystyczną zabudową domów bogato zdobionych z wielkimi ogrodami umieszczonymi wewnątrz zabudowań – to wszystko podziwialiśmy, słuchając opowieści lokalnego przewodnika. Odwiedziliśmy kilkupiętrowe Muzeum Archeologiczne, Muzeum Etnograficzne, klasyczny meczet oraz klasztor mistycznego zakonu Derwiszy.
Intensywny pobyt poszerzający nasze horyzonty, naszą wiedzę dydaktyczną, światopoglądową z możliwością obserwacji innej kultury. Jesteśmy pewni, że doświadczenia te pozwolą głębiej analizować i realizować naszą pracę w polskich szkołach.
Z wielkim szacunkiem do innych kultur, a w naszym przypadku Associació Cultural Escuela Polaca przede wszystkich do mądrego przekazywania wartości kultury polskiej i związanej z nią tradycji, przekazywania wiedzy geograficznej i historycznej.
Dziękujemy organizatorom za gościnne przyjęcie, za ciekawie zorganizowane spotkania, za dyspozycyjność, a partnerom za wspólne rozmowy, za różnorodne spostrzeżenia, za wymianę opinii i doświadczeń pracy z dziećmi.
polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” (Polish PIE: Pedagogical Innovation in Education)
nr 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408
W spotkaniu udział wzięły instytucje partnerskie:
• Włochy - Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia
• Polska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Hiszpania - Associació Cultural Escuela Polaca
• Islandia - Pólski Skólinn i Reykjavik
• Turcja - Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği
Organizator spotkania z Turcji przygotował dla nas plan pełen pracy dydaktycznej, który zawierał przyrodnicze, krajoznawcze wycieczki, poznanie historii miasta, kultury i geografii regionu.
Nasze spotkanie rozpoczęliśmy kilkugodzinnym warsztatem rozwijającym umiejętności w zastosowaniu współczesnych multimedialnych urządzeń i programów w pracy z klasą – prowadził dr Tomasz Przybyła (UAM w Poznaniu).
Poznaliśmy miejsce gdzie Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği prowadzi sobotnie zajęcia w języku polskim, poznaliśmy również uczniów, którzy wzięli udział w przygotowanych zajęciach przez poszczególnych partnerów:
Włochy – prezentacja kraju, zabytków, praca z mapą, krótki quiz
Islandia – prezentacja kraju – ciekawa fauna i flora wyspy
Hiszpania – prezentacja ciekawego przyrodniczo regionu kraju delty rzeki Ebro – uprawa ryżu, praca plastyczna, krótka charakterystyka kraju.
W ramach realizacji projektu, w którym duże znaczenie ma pobudzanie ucznia (wielojęzycznego) do poznawania takich dziedzin życia jak przyroda, świadome wyprawy, spacery, umiejętność interpretacji sztuki z motywami przyrodniczymi – udaliśmy się na Górę Tahtali (2365m n.p.m), gdzie obserwowaliśmy ukształtowanie terenu wraz z żywą przyrodą.
Odwiedziliśmy również starożytne miasto Phaselis, poznając jego historię na Licyjskim Wybrzeżu i doświadczając niesamowitej atmosfery wśród widocznych dzięki pracy archeologów ruin miasta, którego zakończeniem głównej ulicy jest plaża.
Antalya – miasto portowe wybrzeża, którego perełką jest historyczna Brama Hadriana, stara część, ulice z charakterystyczną zabudową domów bogato zdobionych z wielkimi ogrodami umieszczonymi wewnątrz zabudowań – to wszystko podziwialiśmy, słuchając opowieści lokalnego przewodnika. Odwiedziliśmy kilkupiętrowe Muzeum Archeologiczne, Muzeum Etnograficzne, klasyczny meczet oraz klasztor mistycznego zakonu Derwiszy.
Intensywny pobyt poszerzający nasze horyzonty, naszą wiedzę dydaktyczną, światopoglądową z możliwością obserwacji innej kultury. Jesteśmy pewni, że doświadczenia te pozwolą głębiej analizować i realizować naszą pracę w polskich szkołach.
Z wielkim szacunkiem do innych kultur, a w naszym przypadku Associació Cultural Escuela Polaca przede wszystkich do mądrego przekazywania wartości kultury polskiej i związanej z nią tradycji, przekazywania wiedzy geograficznej i historycznej.
Dziękujemy organizatorom za gościnne przyjęcie, za ciekawie zorganizowane spotkania, za dyspozycyjność, a partnerom za wspólne rozmowy, za różnorodne spostrzeżenia, za wymianę opinii i doświadczeń pracy z dziećmi.
Joanna Tylek
Projekt „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.
Komentarze
Prześlij komentarz