Gavá, zajęcia 2 marca

Klub Maluszka

Zajęcia w Klubie Maluszka rozpoczęliśmy opowiadaniem o tym, że zbliża się wiosna. Nauczyliśmy się nowych piosenek o porach roku oraz dniach tygodnia.
Bawiliśmy się w rytm muzyki pokazując i śpiewając piosenki. Każdy maluszek wylosował z magicznego pudełka piosenkę. Pojawiły się piosenki takie jak: "Koła autobusu", "Jedzie pociąg z daleka", "Mam dwie rączki i dwie nóżki", "Krasnoludki".
Nowym elementem dla dzieci była zabawa chustą animacyjną. Ćwiczyliśmy przy jej pomocy liczenie do 3. Bawiliśmy się w "Świeci słońce, pada deszcz", ta zabawa sprawiła dzieciom bardzo dużo radości. A także robiliśmy małe i duże fale. W trakcie zabawy w "Kto się schował" dzieci miały okazję do przypomnienia sobie imion innych dzieci.
Aby wprowadzić wszystkich w Wielkanocny już nastrój wykonywaliśmy zające. Małe rączki ćwiczyły zręczność próbując owinąć puchatą włóczką papierową rolkę. Dzieciom najbardziej podobały się puszyste ogonki, które mogły dotykać i ściskać.
Aby rozruszać się po wykonywaniu pracy plastycznej bawiliśmy się w zabawy w kole: "Stary niedźwiedź", "Kółko graniaste", "Mam chusteczkę haftowaną"  oraz "Baloniku nasz malutki".
Na koniec rodzice wykonywali maluszkom relaksujące masażyki.
Dorota 

Żabki 1


Ostatnie spotkanie rozpoczęliśmy od nawiązania do bardzo znanego polskiego przysłowia " W marcu jak w garncu". Studentki odbywające praktykę w naszej szkole przygotowały dla dzieci zabawy związane z kapryśną marcową pogodą. Najpierw wyjaśniliśmy znaczenie przysłowia, a następnie dzieci losowały
z garnka poszczególne emblematy przedstawiające elementy pogody i  charakteryzowały je. Było to doskonałe ćwiczenie formułowania dłuższych wypowiedzi. Przy użyciu instrumentów perkusyjnych Żabki naśladowały burzę, wiatr, deszcz, grad. Podsumowaniem marcowej aury było wypełnianie kart pacy
i zaśpiewanie znanej nam i bardzo lubianej piosenki pt. " Deszczyk pada -Błyskawica , grzmot". Po przerwie śniadaniowej zajęliśmy się drugim zagadnieniem,

a mianowicie polskimi tradycjami wielkanocnymi wszak Wielkanoc tuż, tuż. Po obejrzeniu filmu edukacyjnego rozmawialiśmy o tym, które z tradycji są obecne w naszych domach, które u dziadków i rodziny. Najbardziej znaną tradycją okazał się koszyczek wielkanocny, czyli święconka i oblewanie wodą, czyli śmigus-dyngus. Wspólnie wymieniliśmy wszystkie produkty, jakie powinny znaleźć się w koszyczku i wykonaliśmy wyklejanki - koszyczek z barankiem, kurczaczkiem i pisankami. Wspomnieliśmy też o śniadaniu wielkanocnym podczas którego dzielimy się jajkiem składając sobie życzenia. Doskonałym dodatkiem dekoracyjnym, smakowym i witaminowym na stół wielkanocny jest szczypiorek. Dlatego postanowiliśmy wyhodować go z małych cebulek. Każde dziecko otrzymało słoiczek do którego włożyło kawałek waty jako wyściółkę i umieściło cebulkę. Teraz pozostaje tylko "opiekować się" własną hodowlą i czekać na wzrost szczypiorku.  Umówiliśmy się, że będziemy informować się wzajemnie o efektach naszej hodowlanej pracy. Pod koniec zajęć korzystając ze słonecznej pogody bawiliśmy się chwilę na podwórku szkolnym. Pożegnaliśmy się radośnie i wiosennie.


Bardzo dziękuję  i zapraszam na kolejne spotkanie w Szkole Polskiej,
Maria Kołomyjec  



Żabki 2

Zajączku wielkanocny, co przyniesiesz nam?
Koszyczek radości, woreczek słodkości?
Piękne pisanki Wam dam!



Tematem przewodnim sobotnich zajęć były wiosna, Wielkanoc i szeroko rozumiana wielkanocna symbolika.
Na powitanie Żabki 2 radośnie tańczyły i skakały do piosenki o wyjątkowym zajączku https://www.youtube.com/watch?v=-PrKLJg15uE. Po konkursie skoków wzwyż i w dal, dzieci wymieniały znane im pory roku i towarzyszącą im aurę pogodową, oraz miesiące związane z wiosną.  
Nadszedł czas wielkanocnych multimedialnych zagadek, z którymi Mądre Żabki rozprawiły się błyskawicznie. Były nawet  podchwytliwe pytania np.: Jakie jeszcze zwierzęta znoszą jajka? Czy strusie albo krokodyle jajka nadawałyby się do koszyczka? Dlaczego do koszyka wielkanocnego nie można włożyć szczoteczki do zębów lub skarpetek? Skąd się bierze chleb?  Dzieci szybko rozszyfrowały „rozpikselowane” obrazki przedstawiające pokarmy wielkanocne. Odkryły również, że zając z piosenki jest zarówno symbolem wiosny (symbol budzącej się do życia przyrody), jak i świąt Wielkanocnych.

W ramach pracy twórczej Żabki postanowiły zrobić urocze  Zające – Brzdące i Tańczące Kurczaczki. Wspólnie stwierdziliśmy, że wiosenne sadzenie roślin i cebulek, czyli naprawdę brudną robotę, przenosimy na inny termin 😊 a teraz urządzamy naszym papierowym zwierzakom wiosenną potańcówkę.
Po śniadaniu kontynuowany był temat wiosny i marcowej pogody w Polsce. Za sprawą 2 uśmiechniętych praktykantek, które gościnnie poprowadziły część zajęć, Żabkom zostało przybliżone polskie powiedzenie „W marcu, jak w garncu”. Z tajemniczego garnuszka każda Żabka losowała i odgadywała hasło/ilustrację, przedstawiającą daną aurę pogodową. Po odsłuchaniu dźwięków poszczególnych stanów pogodowych (deszcz, burza, grad, słoneczny dzień i śpiew ptaków) i za pomocą wcześniej wylosowanych ilustracji, Żabki wskazywały odpowiadającą dźwiękowi pogodę. Kolejnym punktem zajęć było naśladowanie dźwięków konkretnych stanów pogody z pomocą instrumentów muzycznych, śpiewu, klaskania i tupania. Ta swobodna muzyczna interpretacja bardzo nam się podobała.
Po wykonaniu kart pracy związanych z adekwatnym do pogody działaniem, Żabki mogły spędzić przerwę na świeżym powietrzu.

Po doładowaniu (a może rozładowaniu?) energii, Żabki 2 z krótkiego filmu edukacyjnego dowiedziały się, że Wielkanoc to radosne święto chrześcijańskie; poznały staropolskie i współczesne wielkanocne tradycje, takie jak tworzenie i święcenie palm, szykowanie wielkanocnego koszyczka, malowanie jajek, przygotowywanie określonych potraw, poprzedzające święta porządki domowe (symbol wyrzucenia z domu zimy, zła i chorób), dzielenie się jajkiem, czy śmigus dyngus - tradycję wielkanocną szczególnie lubianą przez dzieci a symbolizującą  nadchodzące po zimie oczyszczenie i radość z nadejścia wiosny. Lany poniedziałek w dawnych czasach miał znaczenie magiczne (wylewanie wody miało zapewnić odpowiednią ilość deszczu w ciągu roku i gwarantować obfite plony). Oczywiście nie zabrakło smakowitej instrukcji, co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym – o czym Żabki doskonale już wiedziały.
Ostatnie minuty spotkania upłynęły Żabkom na „treningu ruchowym” i wyścigach z dobrze znanym nam już odrzutowym balonem. Brawo, Żabki! Widać, że dużo ćwiczycie!
Do zobaczenia za 2 tygodnie na Rodzinnym Malowaniu Jajek w Szkole Polskeij w Gavá! 


Z pozdrowieniami,
Żaneta Pomorska

 

Bociany


W ostatnią sobotę grupa Bocianów ponownie spotkała się by wspólnie kształcić się z zakresu polskiej kultury i języka. Na ostatnich zajęciach przyszła w końcu pora by porozmawiać o znanych polskich poetach i przyjrzeć się ich dziełom. Analizowaliśmy więc wspólnie wiersz Wisławy Szymborskiej "Nic dwa razy", wiersze Tuwima oraz teksty Agnieszki Osieckiej. Posłuchaliśmy również współczesnych interpretacji tych utworów wykonywanych przez znanych polskich artystów. Następnie dzieci dokonały własnych interpretacji rysując i oddając nastrój wiersza na białych kartkach papieru. Prace były zaskakujące! W drugiej części zajęć w związku z nadchodzącym świętem, którym jest Wielkanoc, rozmawialiśmy o polskich tradycjach kultywowanych przez nasze rodziny. Obejrzeliśmy film edukacyjny oraz wykonaliśmy zabawne króliczki z papieru. Dziękujemy za wspólnie spędzony sobotę! Do zobaczenia na kolejnych zajęciach!

Ania i Klaudia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?