Barcelona, zajęcia 9 marca
Pamiętacie koszyczki, które dzieci z Klubu Malucha przygotowywały wraz z
rodzicami? Podczas ostatniego spotkania uzupełniły te właśnie koszyczki
o wielkanocne zwierzątka - baranka i kurczaczka. Była to, przy okazji,
świetna okazja do zabawy sensorycznej i ćwiczenia małych rączek.
Kurczaczek został wyklejony żółtą plasteliną, a baranek delikatnymi
kuleczkami z waty.
W trakcie zajęć nie mogło zabraknąć ulubionych zabaw maluszków.
Bawiliśmy się chustą animacyjną, dzieciom najbardziej podoba się
chowanie pod chustą w zabawach "Pada deszcz" oraz "A ku ku". Bawiąc się w
kole przy muzyce nauczyliśmy się nowej muzycznej zabawy "Mały kotek
sobie śpi". A z wylosowanych z "muzycznych pudełek" piosenek, tym razem,
największą popularnością cieszyła się piosenka "Rączki do góry", na
końcu której wszyscy zamieniamy się w krasnoludki.
Omówiliśmy również kalendarz. Śpiewając piosenki "Tydzień" i "Cztery
pory roku są" ćwiczymy zapamiętywanie dni tygodnia i pór roku. Zawsze
też sprawdzamy jaka jest pogoda i wybieramy z obrazków odpowiednie do
warunków atmosferycznych ubranie.
Na wszystko to patrzył oczywiście nasz przyjaciel, jeż Tom, którego jak zawsze obudziliśmy piosenką na początku zajęć.
Do zobaczenia za tydzień!
Dorota
Poziomki
W ostatnią sobotę odbyło się nasze kolejne spotkanie z Poziomeczkami.
Tematem przewodnim była zbliżająca się wiosna i nadchodzące Święta
Wielkanocne do których, już nawiązaliśmy na poprzednich zajęciach. Kiedy
wszystkie dzieci zajęły swoje miejsca przy stolikach, zaczęliśmy prace
plastyczne. Dzieci robiły Marzannę a potem obejrzeliśmy film edukacyjny, który szczegółowo opowiedział o polskiej tradycji robienia i topienia
marzanny. Rozmawialiśmy również o wiośnie , która niebawem zawita do
nas. Poziomki dostały karty pracy z motylkiem, którego same musiały
ułożyć i przykleić na kartkę. Rysowały i malowały również inne obrazki
związane z wiosną.
Po śniadaniu odwiedziła nas Pani Marylka, która pomagała dzieciom robić
wielkanocne koszyczki i opowiedziała co do nich wkładamy . Dzieci bardzo
aktywnie uczestniczyły w ozdabianiu kolorowych koszyczków.
Całe zajęcia były utrzymane w tematyce świąteczno - wiosennej , co pomogło naszym maluszkom lepiej zrozumieć polskie tradycje i czerpać radość z ich piękna.
Dzieci podczas tych zajęć miały okazję do zabawy , nauki i rozwijania swoich umiejętności plastycznych.
Dziękujemy i do zobaczenia za tydzień,
Pani Gosia i Pani Irenka
Jagódki
W ostatnią sobotę w grupie Jagódek zapanowało wielkie poruszenie. A to
za sprawą kilku zabaw integracyjnych, mieszania czekolady, dinozaurów,
wiosny, zbliżających się Świąt Wielkanocnych i balonów. Ale może
zaczniemy od początku…
Pomimo deszczowej pogody, Jagódki przybyły do swojej sali, by z
zaskoczeniem „odkryć” gościnnie przybyłą nauczycielkę. Po przedstawieniu
się i powiedzeniu o sobie kilku słów (okazało się, że większość dzieci
uwielbia pomagać rodzicom w sprzątaniu i gotowaniu!), grupa małych
Odkrywców przystąpiła do zabawy w rytm czekoladowej piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk, w trakcie której przepyszną
(niby)czekoladę najpierw należało porządnie wymieszać, by później móc
się (niby)czekoladowymi porcjami (na niby) obrzucać. Po zabawie „Ram sam
sam” na wszystkich buziach widniał piękny szeroki uśmiech.
Po quizie utrwalającym zdobyte dinowiadomości, mali artyści przystąpili do pracy twórczej, jaką było wykonanie dinozaura z plasteliny. Miłym przerywnikiem była zabawa „Raz, dwa, trzy, dinozaur patrzy”, podczas której każde dziecko chciało podejść niepostrzeżenie do dinozaura, dotknąć go lub z głośnym (ale radosnym) krzykiem przed nim uciekać.
Ze względu na deszczową aurę, czas wolny Jagódki spędziły w sali na zabawach z balonami. Była to również dobra okazja, do wyścigów dzieci z napędem odrzutowym i poznania kilku eksperymentów z powietrzem.
Dziękuję za ten wyjątkowy czas.
Z serdecznymi pozdrowieniami,
Śliweczki
Nasze sobotnie spotkanie rozpoczęliśmy od powitania i zaplanowania kolejności aktywności.
Śliweczki wybrały zadania w następującej kolejności:
- Malowanie jajek,
- Urodziny koleżanki, śniadanie
- wysianie rzeżuchy
- wykonanie kompozycji wiosennej – wielkanocnej
- przygotowanie stołu wielkanocnego z poznaniem polskiej tradycji.
Zabraliśmy się do pracy, dzieci dowiedziały się jak możemy ozdabiać jajka, że są to:
• Drapanki, które powstają poprzez wydrapywanie na wcześniej zabarwionych jajkach różnych wzorków.
• Kraszanki, które powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym,
• Pisanki, które mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie
na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w
barwniku.
• Oklejanki, które powstają przez naklejanie na jajka kawałków bibuły, papieru, koronki, cekinów, itp.
• Nalepianki, które powstają przez naklejanie na jajka kawałków cienkiego papieru, z którego wycinane są różne kształty.
Podczas przerwy śniadaniowej wspólnie z dziećmi udekorowaliśmy stół dla koleżanki, która skończyła 7 lat i poczęstowaliśmy się ciastem, życząc Luar wszystkiego co najlepsze, zdrowia, radości spełnienia marzeń, fajnych kolegów…………… życzenia ciągle napływały.
Dzieci dowiedziały się co to „rzeżucha” roślina należąca do rodziny kapustowatych (choć nie wygląda), nie wymaga specjalnych warunków, a jej odmiana „ogrodowa” jest jadalna na surowo.
Zgromadzeni przy stole obserwując stronę poznanej już książki, omówiliśmy sobie raz jeszcze polskie tradycje wielkanocne, jakimi są: wypełniony odpowiednimi artykułami spożywczymi koszyk, odpowiednio nakryty stół. Wypełniliśmy koszyk, odrzucając obrazki nie związane z Wielkanocą.
Obserwując ilustrację nakryliśmy stół, pamiętając o odpowiednim ułożeniu sztućców i o baranku, który obok palmy, jajka, chleba, soli, chrzanu, mięsa, sera, babki (ciasta) jest ważnym symbolem naszych tradycyjnych stołów.
Mamy nadzieję, że zajęcia poszerzą wiedzę Śliweczek, lub też będą inspiracją do pielęgnowania polskiej wielkanocnej tradycji.
Życzę wszystkim tradycyjnie „Smacznego Jajka”, do zobaczenia już po Świętach,
Malinki
Ostatnie zajęcia były jak zwykle bardzo intensywne. Rozpoczęliśmy
kontynuacją wędrówki po Polsce udając się tym razem nad polskie Morze
Bałtyckie i wirtualnie zwiedzając piękne miasto Gdańsk. Najpierw
odszukaliśmy na obrazkowej mapie Polski Morze Bałtyk, a następnie
miasto Gdańsk. Wspomnieliśmy, że miasto to wspólnie z dwoma innymi
znajdującymi się w bardzo bliskim sąsiedztwie - Gdynią i Sopotem tworzą
Trójmiasto. Znając umiejscowienie Gdańska na terenie Polski odbyliśmy
wirtualny spacer po nim sygnalizując, które zabytki i miejsca
najbardziej się nam podobają.
https://www.youtube.com/watch?v=dDcwt5WHoCE&ab_channel=PolskieSzlaki-Inspiruj%C4%85cePierniki
Naszą uwagę zwróciło Stare Miasto, a w nim najwyższa baszta - Jacek,
Bazylika Mariacka ( w niej astronomiczny zegar z około 1500 r.), słynny
Żuraw nad rzeką Motławą, ulica Długi Targ z kolorowymi kamienicami, Dwór
Artusa i Fontanna Neptuna oraz interaktywne muzeum w Europejskim
Centrum Solidarności. Mówiąc o Gdańsku wspomnieliśmy też o bursztynie,
niezwykłym kamieniu pochodzącym z morskich głębin. Bursztyn bałtycki to
kopalna żywica, która powstała w warunkach naturalnych przed 45
milionami lat. Ten niezwykły kamień już od kilkunastu tysiącleci
pozostaje stale w kręgu zainteresowań człowieka, który wykorzystywał go w
rzemiośle i sztuce, wierząc także w jego właściwości lecznicze. Obecnie
bursztyn zdobi większość wytwarzanej w Polsce biżuterii srebrnej,
eksportowanej na rynki całego świata. Bursztyn jest lekki, jego gęstość
jest porównywalna z gęstością wody morskiej. Poza tym pływa w słonej
wodzie, w słodkiej zaś w większości przypadków tonie.
Bursztyn naturalny – nie poddany żadnym zabiegom, jedynie oszlifowany i
wypolerowany – żyje, bo wciąż trwa proces jego wewnętrznych przemian i w
korzystny sposób służy człowiekowi. Podsumowaniem bursztynowego tematu
było oglądanie i dotykanie korali wykonanych z naturalnego bursztynu.
Malinki z zaciekawieniem sprawdzały wszystkie zdobyte wcześniej
informacje. Po przerwie śniadaniowej odbyła się próba naszego
przedstawienia o Koziołku Matołku nad którym pracujemy z dużym
zaangażowaniem.
Ostatnią część spotkania poświęciliśmy tematyce wielkanocnej, a konkretnie omówieniu polskiej tradycji koszyczka wielkanocnego czyli tzw. święconce. Na tablicy umieściliśmy emblemat koszyczka i Malinki dopasowywały produkty jakie powinny się w nim znaleźć. Wyszło nam siedem: chleb, baranek, wędlina, sól, ciasto, chrzan i oczywiście jajka. Jako że stół świąteczny powinien być ładnie udekorowany wykonywaliśmy jeszcze koszyczki z kolorowego papieru i piękne wiosenne żonkile. Pożegnaliśmy się w radosnym wiosennym nastroju.
Pozdrawiam i zapraszam na kolejne spotkanie,
Maria Kołomyjec
Jarzębina
Na ostatnich zajęciach dzieci z grupy Jarzębina zdefiniowały emocje i
nastrój, podawały różnice między nimi i rozpoznawały je na zdjęciach
oraz dzięki związkom frazeologicznym. Potem powiedziały, co to wiersz,
podały jego najbardziej charakterystyczne cechy oraz wyjaśniły termin
,,interpretacja". Zapoznały się z internetowym słownikiem języka
polskiego PWN, który może być dla nich bardzo przydatnym i wygodnym
narzędziem, jeśli mają problem ze zrozumieniem jakiegoś słowa lub też
jego odmianą.
Aby wykorzystać powyżej wymienione zagadnienia w praktyce, dzieciom
zostały przedstawione biografie dwóch polskich poetek, Agnieszki
Osieckiej oraz Wisławy Szymborskiej. Wspólnie przeczytaliśmy jedne z
najpopularniejszych utworów tych artystek -- ,,Niech żyje bal" oraz
,,Nic dwa razy". Grupa chętnie dzieliła się własnymi refleksjami na
temat wierszy, życia oraz przemijania. Wysłuchaliśmy interpretacji
muzycznej Maryli Rodowicz pierwszego z tekstów, a jeśli chodzi o wiersz
Szymborskiej, to najpierw posłuchaliśmy najnowszej interpretacji Sanah, a
następnie starszej w wykonaniu zespołu Maanam. Są to dwie bardzo różne
interpretacje, ponieważ jedna jest balladą, a druga rockową piosenką.
Miało to na celu pokazać dzieciom, że nie ma jednej poprawnej
interpretacji i zachęcić je do samodzielnej analizy utworów poetyckich
bez obawiania się, że mogą się pomylić.
Kolejnym tematem, który poruszyliśmy na zajęciach, był Dzień Kobiet.
Porozmawialiśmy o sytuacji kobiet przed uzyskaniem praw, o genezie tego
święta oraz o tym, jak każdy z nas je obchodzi. Dzieci opowiedziały też,
jakie kobiety podziwiają. Między nimi znalazły się sportowczynie,
artystki, ale również rodzina.
W ostatniej części zajęć dzieci pobawiły się w łańcuch językowy (podanie
wyrazu, który rozpoczyna się na ostatnią literę poprzedniego) oraz
wykonały rysunki -niektóre zobrazowały to, o czym myślą słuchając
wiersza i piosenki ,,Nic dwa razy", a inne narysowały portret lub to, co
kojarzy im się z kobietą, którą podziwiają. Na koniec, ze względu na
zbliżającą się Wielkanoc, wykonaliśmy zajączki z papieru.
https://sjp.pwn.pl
https://www.youtube.com/watch?v=3cJM0JS1mjM&t=80s
Dziękuję Jarzębinie za udział w zajęciach!
Klaudia
Komentarze
Prześlij komentarz