Tarragona, zajęcia 2 kwietnia

Sikorki

W niezwykle zimny poranek spotkaliśmy się w Szkole Polskiej w Tarragonie. Zaplanowałam przywitanie wiosny, gdyż zgodnie z kalendarzem rozpoczęła się ona dnia 21 marca. A tu zastała nas jeszcze zima. Po powitance postanowiliśmy powtórzyć  cztery pory roku oraz podzielić je na sylaby i omówić charakterystykę każdej. Brawo Sikorki, udało się ułożyć obrazki z porami roku według kolejności. Po wprowadzeniu tematyki dnia postanowiliśmy przypomnieć sobie nasze zabawy ruchowe. Skakanie w pajacyka i w pana Tik Taka rozbudziło w Sikorkach duży apetyt i przeszliśmy do śniadania. Podczas posiłku wysłuchaliśmy nowej piosenki, a mianowicie ,,Maszeruje wiosna'' https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Po krótkiej przerwie na swobodne zabawy na stolikach czekała na nas praca plastyczna. Ażeby bliżej zapoznać się z jej treścią obejrzeliśmy krótki filmik o bocianach: dlaczego odlatują do ciepłych krajów, czym się żywią, dlaczego budują swoje gniazda tak wysoko, itd. Sikorki z wielkim zainteresowaniem oglądały te miłe i bardzo charakterystyczne ptaki.

Dlatego każda Sikorka wykonała swojego bociana. Z teczek Tropiciela wypychaliśmy kształty, przykleiliśmy, a nawet narysowaliśmy każdemu bocianowi jego ulubiony przysmak, czyli żabkę. Tak się zajęliśmy naszymi pracami, że prawie umknął nam czas na szkolne boisko. Po chwili dołączyliśmy do starszych grup i mogliśmy złapać rześkiego powietrza i integrować się z resztą dzieci.
Powrót do klas zainaugurowaliśmy zajęciem stanowisk w klasie, jako iż wszystkie grupy spotkały się  na wspólnym sianiu rzeżuchy. W tle muzyka A.Vivaldiego ,,Wiosna'' skupiała naszą uwagę na zadanej  roli. Tym samym dzieci zapoznały się z nowym słownictwem jak sianie, podlewanie, pielęgnacja ...Czekamy na owocne zbiory!
Na zakończenie obejrzeliśmy wspólnie przygody Filemona przy szkolnym ciasteczku.

Pozdrawiam,
Małgosia

Kukułki

Na ostatnim spotkaniu Kukułki kontynuowały temat związany ze Świętami Wielkanocnymi. Na początku zajęć dzieci wypełniły karty pracy, w których musiały zrobić następujące rzeczy:
1. dokończyć pisankę zgodnie ze wzorem,
2. połączyć liniami połówki jajek tak, żeby obrazek zgadzał się z nazwą,
3. dorysować brakujące pisanki, biorąc pod uwagę wielkość jajek i wzory,
4. połączyć pary takich samych palm wielkanocnych.


Podczas wykonywania zadania numer 3, Kukułki poznały takie słowa jak rama oraz tama, które sprawiły im najwięcej problemu, a podczas rozwiązywania zadania numer 4, dzieci zapoznały się z nazwą „palma wielkanocna”.
Po przerwie na drugie śniadanie wszystkie Kukułki poszły do naszej szkolnej biblioteki, by zapoznać się z książkami, jakie się tam znajdują. Chciałam zachęcić wszystkich do wypożyczenia książek, bo już w kwietniu kończy się konkurs czytelniczy, co oznacza, że na następnych zajęciach będzie ostatnia szansa na zdobycie pieczątek w paszportach czytelniczych.
Następnie dzieci  zobaczyły filmik o Wielkanocy i jej tradycjach.  Rozmawialiśmy również o szukaniu prezentów od zajączka, porządkach wielkanocnych, śmigusie dyngusie, Niedzieli Palmowej, zdobieniu pisanek, święceniu pokarmu oraz o rzeczach, które wkładamy do koszyczka wielkanocnego. Na sam koniec wspomnieliśmy o daniach wielkanocnych.
Ostatnim zadaniem było sianie rzeżuchy. Wszystkie grupy – Sikorki, Kukułki i Orły – spotkały się w jednej klasie, aby  wspólnie zasiać rzeżuchę, która często pojawia się w polskich domach w okresie wielkanocnym.


Pozdrawiam,
Karolina

Orły

Pierwsze kwietniowe zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia zasad uczestnictwa w projekcie czytelniczym. Tego dnia ochotnicy odwiedzili naszą szkolną bibliotekę. Kolejna nagroda w projekcie została przyznana Grecie, która tego dnia otrzymała dziesiątą pieczątkę do paszportu. Następnie przeszliśmy do części gramatycznej. Przypomnieliśmy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające i rozkazujące. Zadanie polegało na zaznaczeniu kolorem niebieskim zdań oznajmujących, kolorem czerwonym – pytających oraz nazwania zdania niepokolorowanego (zdanie rozkazujące). Trochę sprawiło nam to trudności, aby nazwać je odpowiednio w języku polskim. Przykładowe zdania: Co robi Ala? Nie zrywaj kwiatów! Adam ładnie rysuje. Pani opowiada bajkę. Kiedy kwitną tulipany? Ile mam listków?

Kolejne zadanie polegało na przyjrzeniu się ilustracji, a następnie wypisaniu 5 rzeczowników, 5 czasowników i 5 przymiotników. O ile z rzeczownikami poszło nam łatwo to przymiotniki nie tak prosto było znaleźć. Ale koniec końców dzieciom udało się wypisać kilka propozycji. Na zakończenie części gramatycznej odmieniliśmy wspólnie kilka wybranych czasowników przez osoby, liczbę pojedynczą i mnogą. Zadanie to nie należało do najprostszych, powstało nawet kilka nowych form czasowników. Okazało się, że największy kłopot sprawia 3 osoba liczby mnogiej i tak np. powstała forma skakają, ale od razu poprawialiśmy błędy i już wiemy, że ONI skaczą. Po tak intensywnej pracy intelektualnej zrobiliśmy krótką przerwę śniadaniową.
Po posiłku zapoznaliśmy się z tekstem o charakterze żartobliwym pt. „Co było pierwsze” Grzegorza Kasdepke. Aby poćwiczyć czytanie każdy z uczniów przeczytał jeden fragment opowiadania. Następnie, aby utrwalić rozumienie tekstu wszyscy wysłuchali jeszcze raz utworu, po czym odpowiedzieli na pytania kontrolne. Przy okazji wytłumaczyliśmy nowe poznane słowa, np. nioska – kura, która znosi jajka; żyrandol – lampa wisząca.
Zanim się spostrzegliśmy minęły ponad 2 godziny naszych zajęć. Postanowiliśmy wyjść na moment na boisko szkolne, aby trochę się zrelaksować. Większa część grupy grała w piłkę nożną, pozostali skakali przez skakankę (organizując mini rywalizacje, kto więcej razy przeskoczy).
 Po powrocie do klasy razem z Kukułkami i Sikorkami zasialiśmy rzeżuchę. Teraz już każdy w domu indywidualnie musi o nią zadbać.
Na koniec zajęć obejrzeliśmy bajkę z serii „Dziwny świat Kota Filemona – wielkanocne sprzątanie” (https://www.youtube.com/watch?v=8-FZviguevU&t=206s).


Pozdrawiam,

Gabrysia

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?