Barcelona, zajęcia 2 kwietnia

Poziomki

 

Ostatnie spotkanie w Szkole Polskiej w Barcelonie odbyło się w bardzo świątecznej atmosferze. Dzieci przywitał kurczaczek, który zachęcił je do rozmowy na temat Świąt Wielkanocnych. Poziomeczki chętnie odpowiadały na pytania naszego gościa i bezbłędnie wybierały rekwizyty pasujące do zbliżających się świąt podczas zabawy dydaktycznej. Wspólnie przygotowaliśmy koszyczek wielkanocny,  udekorowaliśmy salę świątecznymi symbolami i wykonaliśmy kilka kart pracy.  Aby zajęcia były ciekawsze, przeplatane były wesołymi zabawami ruchowymi, rozwijającymi motorykę małą i dużą. Wykorzystaliśmy do nich między innymi wierszyk paluszkowy „ Zajączki”, piosenki „ Hopla hopla” , “ Żółty kurczaczek”, “Ptaszki fruwają”. Dużo śmiechu było podczas doczepiania ogonka zajączkowi i wyścigu z jajkiem.
W ramach warsztatów wykonaliśmy papierowe pisanki oraz kurczaczki wielkanocne ze styropianowych jajek.
Na zakończenie spotkania wręczyłam dzieciom czekoladowe zajączki przekazane przez Panią Konsul oraz życzyliśmy sobie wzajemnie zdrowych i radosnych świąt.

Życzymy wszystkim Wesołych Świąt Wielkanocnych, słonecznych i wiosennych dni.
Pozdrawiamy gorąco,

Irena, Magda i Marylka

Jagódki


Tej soboty poczuliśmy na zajęciach wielkanocny klimat. Zaczęliśmy oczywiście od muzycznej rozgrzewki. Potem zastanawialiśmy się co to jest Wielkanoc, jakie ma symbole i co się robi w te święta. Obejrzeliśmy również krótki filmik, który uzupełnił nam obraz Wielkanocy. Dowiedzieliśmy się na przykład, że pisanki można malować, farbować w naturalny sposób albo wydrapywać na nich wzory za pomocą ostrego narzędzia. Potem musieliśmy znaleźć wszystkie jajka ukryte na kartach pracy i doprowadzić kurczaczka do mamy. Zatańczyliśmy taniec kurczątek i ozdobiliśmy pisanki według własnego pomysłu. Po tylu aktywnościach przyszedł czas na drugie śniadanie, a zaraz potem wyszliśmy na chwilę na plac zabaw złapać promyki kwietniowego słonka. Po powrocie do sali czekała na nas zabawa w poszukiwanie czekoladowych króliczków. Żeby je znaleźć Jagódki musiały rozwiązać różne zadania, dzięki którym otrzymywały wskazówki. Jako ostatnia czekała mapa z zaznaczonym słodkim skarbem. Na koniec zajęć zrobiliśmy jeszcze wielkanocne króliczki z włóczki, bo te czekoladowe postanowiły zniknąć w mgnieniu oka. 😊


Spokojnych Świąt Wielkiej Nocy,
Oliwia i Alina

Śliweczki

Wielkanocne zajęcia w ostatnią sobotę spędziliśmy pracowicie. Zaraz po przywitaniu się Śliweczki dowiedziały się jak (w wielkim skrócie) poznajemy datę Świąt Wielkiej Nocy. Opowiedzieliśmy sobie o fazach księżyca, o równonocy marcowej, każdy miał bardzo dużo własnych obserwacji. Jak już ustaliliśmy, że Wielkanoc wypada w trzecią niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, zastanowiliśmy się co wiemy o tym czasie. Dla Śliweczek była to okazja, aby się wypowiedzieć i podzielić z innymi wiedzą.
Polską tradycją tych świąt jest śniadanie wielkanocne składające się z mających znaczenie składników.
Z rozsypanki obrazków i ich wyjaśnienia skleiliśmy planszę, która nam o tym opowiada i może zawsze być pomocna w chęci powrotu do tych informacji.
Dlaczego w koszyczku na stole pojawia się chleb - to pokarm powszedni, jajko oznacza życie, chrzan to siła, sól to ochrona przed zepsuciem, pieprz - gorycz, wędliny - dobrobyt, zajączek - odrodzenie przyrody, ser -harmonia człowieka i przyrody, baranek  oznacza zwycięstwo, a babka wielkanocna - zdolności człowieka do pracy. Wszystko pięknie łączy się - tradycja uświadamia nam jak bardzo człowiek potrzebuje kontaktu z przyrodą, jak wiele od niej zależy i jaki sens nadaje ona każdemu życiu.

Chwila na śniadanie i zaraz po przerwie wyczekiwany moment naszych zajęć. Polską bardzo starą tradycją jest malowanie - ozdabianie jajek. Ozdobione jajka to PISANKI, najstarsze pisanki w Polsce pochodzą z X wieku. Opowiedziałam dzieciom o wielu technikach zdobienia jajek.
Najciekawsza i taka, którą Śliweczki bardzo chciałyby użyć to "batik" - czyli wzór rysowany roztopionym woskiem i zanurzenie jajka w barwniku. Niestety w warunkach szkolnych nie udało nam się użyć tej techniki, ale mam nadzieję, że będzie to inspiracja do wykonania pisanek w domu.
Spróbowaliśmy innych metod - przezroczysta skarpetka, farba i liść rośliny. Efekt był spektakularny, ale niestety tak wykonana ozdoba musi długo czekać na wyschnięcie.
Kolejne techniki, które Śliweczki poznały podczas zajęć  to sznurkowa, oklejanka i nalepianka.
Dzieci wykazały wiele cierpliwości aby ozdobić trudne w utrzymaniu w dłoni jajka. Udało się, każdy dbał o to, żeby pisanki nie uległy zniszczeniu. Niektórzy przytulali swoje dzieła, a to znaczy, że Śliweczki były bardzo zadowolone ze swojej pracy:-)
Na zakończenie okazało się, że w naszej sali ukryte są czekoladowe figurki zajączków. Dzieci rozglądając się w różne strony, poszukując w kątach i kącikach, pod różnymi przedmiotami po chwili odnalazły wszystkie figurki.
Czekoladowe zajączki to prezent przekazany przez Polski Konsulat w Barcelonie. Bardzo dziękujemy!  Czekoladowa niespodzianka była przemiłym dopełnieniem przedświątecznych zajęć.
Pożegnaliśmy się, składając sobie życzenia świąteczne, w których pojawiło się zdanie "mokrego śmigusa - dyngusa". Niestety nie był znany dzieciom "lany poniedziałek", wytłumaczyłam i może któraś z naszych Śliweczek zaskoczy rodziców kilkoma kroplami wody o poranku. Oby były to krople......
Dziękuję bardzo, pozdrawiam serdecznie - do zobaczenia znowu.


Joanna Tylek

Malinki


Przyszła wiosna, dobra wiosna,

A z nią Święta Wielkanocne.

Stół pięknie przybrany, obrus haftowany,

Na nim ciasta , wędliny, bazie w wazoniku,

a obok baranka pisanki w koszyku.

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki

kolorowe, malowane, ładnie układane.

Pierwsza ma kropeczki,

druga gwiazdki złote,

a na trzeciej siedzi malowany kotek.


Już za chwilę rozpocznie się świętowanie Wielkanocy, wszyscy będziemy szykować świąteczne koszyczki. A co w tych koszyczkach musi być? Omówiliśmy wszystkie tradycje związane ze Święconką https://youtu.be/qiW-37SJr7Y, a także zobaczyliśmy filmik  o świetnej święconkę https://youtu.be/Z8RV2_vRwSE.
Przy okazji zagraliśmy w grę: co może być we Święconce, a co tam nie powinno się znaleźć.

Znaleźliśmy też 5 różnic na wielkanocnych obrazkach, pokolorowaliśmy je i  zrobiliśmy wspólne wycinanki. Słoneczko świeciło radośnie, pogoda była przepiękna, dlatego przed przerwą spędziliśmy wesoło i sportowo czas na podwórku.W drugiej części zajęć dzieci własnoręcznie wykonywały koszyczki do Święconek, jajeczka dekoracyjne oraz inne ozdoby związane z nadchodzącymi Świętami Wielkiejnocy. Po zrobieniu tych wszystkich prac manualnych, każde dziecko na pożegnanie dostało zajączka czekoladowego.

Wesołych Świąt!

Diana Kirtsydeli

 

Jarzębina


Sobotnie zajęcia w grupie Jarzębina w całości poświęciliśmy tematyce świątecznej. Rozmawialiśmy o tym czym jest i z czym nam się kojarzy Wielkanoc. Jakie znamy tradycje związane z tym świętem, oraz które z nich zachowały się w naszych rodzinach. Wymienialiśmy wielkanocne symbole i zdecydowanym faworytem jest tu jajko i wszystko co z nim związane.
Wymienialiśmy się sposobami na dekoracje pisanek oraz poznaliśmy tradycyjne, naturalne sposoby zdobienia jaj (gotowanie z cebulą, malowanie woskiem, wyskrobywanie).
Wspólnie rozwiązaliśmy wielkanocną krzyżówkę, która uzupełniła naszą wiedzę na temat świąt.


Po przerwie na patio odwiedziła nas Pani Marylka, która nauczyła nas robić wielkanocne koszyczki z papieru. Otrzymaliśmy też słodką niespodziankę, którą były czekoladowe króliczki zakupione przez Konsulat Generalny RP w Barcelonie.

Wesołych Świąt,

Anna Lintner i Agata

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?