Barcelona, zajęcia 9 listopada
Idzie łąką, idzie polem
pod złocistym parasolem,
gdy go zamknie - słońce świeci
gdy otworzy -pada deszcz.
Kto to taki? Czy już wiecie?
Tak, to właśnie jesień jest.
W piękne, pogodne sobotnie przedpołudnie spotkaliśmy się (w coraz bardziej znanym nam gronie Poziomkowych Uczniów) , aby rozmawiać o Polsce , uczyć się bawiąc i śpiewać piosenki.
Na początku zajęć odwiedziła nas Pani Jesień przynosząc koszyk pełen jesiennych darów. Dzieci miały za zadanie nazwać pokazywane przez Panią Jesień owoce i warzywa i odpowiedzieć na pytanie: co możemy z danego owocu lub warzywa przygotować? Do czego możemy wykorzystać? Prawie wszystkie jesienne dary zostały prawidłowo nazwane przez maluszków. Jedynie por i burak sprawiły kłopot. Poziomki nie znały nazw tych warzyw , ale wiedziały, że można ugotować z nich pyszną zupę.
Następnie Poziomki wykonały prace plastyczne rysując wybrane owoce lub warzywa.
Przed śniadaniem w naszej sali zjawili się jeszcze inni goście, którymi były studentki Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu , odbywające praktyki w naszej Szkole Polskiej. Przedstawiły dzieciom przygotowany przez siebie spektakl opowiadający o legendach niektórych miast polskich.
Dzieci wysłuchały pięknej piosenki i z zaciekawieniem obejrzały przedstawienie. Oto link do wykorzystanego podczas przedstawienia utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Po przerwie śniadaniowej i zabawach na podwórku szkolnym podjęliśmy temat symboli narodowych Polski.
W poniedziałek 11 listopada przypada w Polsce Święto Narodowe Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Dzieci dowiedziały się, że Polska nie zawsze była wolnym krajem, że był czas kiedy nie było jej w ogóle na mapie Europy i świata. Zapoznały się z obrazkową mapą Polski, flagą i godłem.
Na zakończenie zajęć uczyliśmy się jeszcze - pierwszej zwrotki kolędy "Przybieżeli do Betlejem pasterze", którą będziemy śpiewać podczas spotkania świątecznego w szkole w grudniu.
Spotkanie było bardzo pracowite ale Poziomki dzielnie sprostały zadaniu. W doskonałych nastrojach pożegnaliśmy się życząc sobie wzajemnie dobrego wypoczynku weekendowego.
Pozdrawiamy i do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Maria, Wiktoria i pani Marylka Stasiak
Jagódki
Nasze sobotnie spotkanie z Jagódkami minęło bardzo świątecznie, ponieważ mięliśmy do opowiedzenia sobie o kilku ważnych wydarzeniach:
Święto Niepodległości, Dzień Dwujęzyczności i odwiedziny naszych praktykantek z pracowicie przygotowanym animowanym teatrzykiem.
Przewodnim tematem naszych sobotnich spotkań jest różnorodność polskich krain geograficznych, dlatego zarówno święto 11 listopada jak i teatrzyk opowiadający historie powstania polskich miast dobrze wpisały się w temat.
Przypomnieliśmy o barwach polskiej flagi, o godle, które "zbudowaliśmy" z układanki "Polak Mały".
W trakcie odpowiedzi na pytania Quizu o Polsce sprawdziliśmy, jaką wiedzę już posiadają nasze dzieci - okazało się, że możemy być dumni z naszych Jagódek.
Polonijny Dzień Dwujęzyczności to święto języka polskiego obchodzone już piąty raz w polskich szkołach polonijnych. Jest to doskonała okazja, aby podkreślić wyjątkowość uczniów naszej szkoły.
Dzieci wraz z rodzicami różnych szkół polonijnych przygotowały z okazji tego święta rymowanki. Mam nadzieję, że dzieci spoglądając na DYPLOM będą wiedziały, że warto pielęgnować każdy język, zwłaszcza język swoich rodziców.
Miłym momentem naszego spotkania była też obecność nowej koleżanki Oli, która właśnie w sobotę obchodziła swoje piąte urodziny i z tej okazji poczęstowała nas słodkościami, a my składając Oli życzenia i śpiewając 100 lat w dwóch językach podrzuciliśmy koleżankę 5 razy wysoko w górę.
Może urodziny dzieci będą naszą tradycją? Jeśli, któreś z Jagódek ma w okolicy naszych spotkań swoje urodziny, zapraszamy - zawsze chętnie uczcimy ten dzień podrzucając naszą jubilatkę lub jubilata.
Pozdrawiamy i czekamy na Jagódki już za dwa tygodnie,
Joanna Tylek, Babcia Sabina
Malinki
Piękna złota jesień otaczająca nas dookoła podyktowała temat naszych sobotnich zajęć. Na początek dzieci miały za zadanie przedstawić się i jednocześnie powiedzieć za co najbardziej lubią tę porę roku. Bezkonkurencyjne okazały się dynie, duchy, czarownice i nietoperze czyli... halloween. Jakże by inaczej!
Następnie Malinki uważnie wysłuchały wiersza - 'Listu Wiewiórki' U. Garboś. Wiersz traktował o darach jesieni. Dzieci ochoczo odpowiadały na pytania dotyczące wiersza, jak i samej jesieni, wiedziały, że żołędzie, grzyby, kasztany to cechy charakterystyczne tej pory roku, że z jarzębiny można zrobić piękne korale dla mamy a i warto też zaopatrzyć się w nowe kalosze, bo deszczu będzie więcej. Wiedziały również jak zachowują się zwierzęta o tej porze roku, ptaki, no i jak my sami przygotowujemy się do zimy.
Po odżywczym śniadaniu i pysznej herbatce - malinowej, przyszedł czas na quiz. W związku ze zbliżającym się świętem niepodległości, obchodzonym 11 listopada w Polsce, tematem quizu była Polska właśnie. Malinki miały za zadanie odpowiedzieć na 15 pytań dotyczących naszego kraju, m.in. padło pytanie, który Miś pochodzi z Polski? (Puchatek/Uszatek/Panda), gdzie znajduje się smocza jama? (Poznań/Kraków/Wrocław) czy na przykład o polskie godło (bocian/skowronek/biały orzeł). Malinki odpowiadały bezbłędnie, zwycięzcy quizu otrzymali 'Korony Małego Polaka'.
Po krótkiej zabawie na boisku szkolnym udaliśmy się do 'teatru'. Tematem spektaklu były najważniejsze miasta Polski. Podróż odbyła się począwszy od Zakopanego i polskich gór przez Kraków, Warszawę, Toruń a skończyła się nad Bałtykiem w Gdańsku.
Akcentem artystycznym zakończyliśmy sobotnie spotkanie - Malinki miały za zadanie wykonać pracę plastyczną z darami jesieni w roli głównej, tym samym powróciliśmy do wiodącego tematu naszych zajęć. Dzieci z zapałem sięgnęły po kredki i wzięły się do pracy. Zaangażowanie Malinek mogli zaobserwować sami rodzice, którzy cierpliwie musieli poczekać, aż artyści dokończą swoje dzieła. Wszak wenie nie można przerywać ;)
Dziękuję wszystkim za spotkanie, do zobaczenia wkrótce!
Joanna
Po dość długiej przerwie wróciliśmy do Szkoły Polskiej. Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie kim był Janusz Korczak oraz kiedy piszemy wielką literą. Sprawdziliśmy też pracę domową.
Następnie rozmawialiśmy o tym jakie święto obchodziliśmy 1 listopada oraz o tym jakie będziemy obchodzić 11 listopada. Dzieci w grupach przygotowały informacje o polskich symbolach narodowych a następnie przedstawiły je reszcie klasy. Przygotowaliśmy też przepiękne orły. Prace wyszły fantastycznie!!!
Po zakończeniu części plastycznej odwiedziły nas praktykantki, które przygotowały teatrzyk dla dzieci. Razem z Polakiem Małym odbyliśmy podróż po Polsce, poznaliśmy największe polskie miasta i związane z nimi legendy.
W tym tygodniu nie ma nowej pracy domowej. Proszę aby dzieci przynosiły pracę z dużych liter oraz opis bliskiej osoby.
Pozdrawiam,
Anna Lintner
Komentarze
Prześlij komentarz