Zajęcia w Tarragonie, 29 września

Sikorki 

Witaj szkoło! Pierwsze zajęcia w Szkole Polskiej w Tarragonie zaczęliśmy od przywitania się i omówienia kwestii organizacyjnych. Powitaliśmy w naszym gronie polonijnym nowych rodziców i uczni oraz tych uczęszczających od zawsze. 
Po krótkim spotkaniu, rozeszliśmy się do wyznaczonych klas omówić zasady i normy zachowywania się w szkole. Po sprawdzeniu listy obecności, Sikorki zjadły małe co nie co, a następnie wyszliśmy na trawkę, by bliżej się poznać. Siedząc w kręgu, dzieci otrzymały naklejki ze swoim imieniem. Ażeby dostać swoją naklejkę dzieci musiały odpowiedzieć najpierw na pytania. Jako, że naklejki były w czterech kolorach, omówiliśmy, jaka rzecz, owoc, może być tego samego koloru. ,,Burza mózgów " jak zawsze sprawdziła się i dzieci świetnie sobie poradziły z odpowiedziami. 
Następnie przeszliśmy do zabaw integracyjnych z Orłami. Wykorzystując chustę animacyjną oraz jej funkcje dzieci poczuły wielką swobodę działania i śmiechu było co niemiara, zwłaszcza przy ,,naleśniku''. Kontynuując zabawy, przeszliśmy na boisko szkolne, grając na skakankach, w piłkę oraz bawiąc się w piaskownicy. Zabawom nie było końca. Łapiąc się za ręce udawaliśmy balonika, oraz niedźwiedzia, który spał, chrapał i w końcu łapał...
Po spożytej energii, wróciliśmy do klasy, umyliśmy rączki. Zadaniem dzieci było narysować wspomnienie z wakacji, po czym każde z dzieci opowiedziało nam co przedstawia rysunek. W ten sposób utrwalaliśmy swoje imiona oraz dowiedzieliśmy się gdzie dzieci były na wakacjach. 
Ostatnim punktem spotkania było poznanie naszej szkolnej biblioteczki. Po obejrzeniu książeczek, każde z uczni wypożyczyło sobie lekturę. I tak literackim akcentem pożegnaliśmy się i powiedzieliśmy Do widzenia. 

Pozdrawiam, 
Małgosia

Orły 

Pierwsze zajęcia w nowym roku szkolnym rozpoczęliśmy od części organizacyjnej oraz od przywitania nowych uczniów i rodziców w naszym gronie. 
Po przejściu do klasy zaczęliśmy od pogadanki na temat wakacji. Każdy z uczniów opowiedział gdzie był, co ciekawego widział, co dobrego jadł, itd. Była to dobra okazja, aby przypomnieć sobie podstawowe informacje o Polsce. Korzystając z mapy dzieci pokazywały, jakie miasta odwiedziły, przypomniały jak nazywa się stolica Polski – Warszawa. Podczas pogadanki przypomnieliśmy nazwy dni tygodnia, miesięcy i pór roku. 
Następnie przeszliśmy do głównego tematu zajęć – jesień. Uczniowie wysłuchali wiersza Marii Konopnickiej pt. ´´Jesienią´´

Jesienią 

Jesienią, jesienią 
Sady się rumienią; 
Czerwone jabłuszka 
Pomiędzy zielenią. 

Czerwone jabłuszka, 
Złociste gruszeczki 
Świecą się jak gwiazdy 
Pomiędzy listeczki.

Pójdę ja się, pójdę 
Pokłonić jabłoni, 
Może mi jabłuszko 
W czapeczkę uroni! 

Pójdę ja do gruszy, 
Nastawię fartuszka, 
Może w niego spadnie 
Jaka śliczna gruszka! 

Jesienią, jesienią 
Sady się rumienią; 
Czerwone jabłuszka 
Pomiędzy zielenią. 

Po przypomnieniu cech charakterystycznych jesieni przeszliśmy do następnego zadania. Uczniowie zostali podzieleni na 2 grupy. Każda grupa otrzymała 2 zestawy piktogramów (każdy zestaw zawierał 4 obrazki). Zadaniem dzieci było stworzenie opowiadania z wykorzystaniem wszystkich otrzymanych obrazków. Każda grupa zaprezentowała swoje opowiadanie na forum klasy. Uczniowie otrzymali następujące piktogramy: 
• Słonce, rodzina, kaczka, mokry, 
• Deszcz, jeż, jabłko, kałuża, 
• Liść, dom, drzewo, trójkąt, 
• Kasztan, dzik, las, dziecko. 

Kolejnym punktem zajęć były zabawy integracyjne, których celem było poznanie się i utrwalenie naszych imion. Jednym z ćwiczeń było określanie wybranej osoby. Uczniowie wybierali w myśli osobę, o której będą mówić, nie wskazując jej imienia. Używali jedynie określeń, aby inne dzieci mogły odgadnąć, o kogo chodzi, np. Jest to dziewczynka o jasnych włosach, niebieskich oczach, ubrana w różową bluzeczkę itd. 
Inne zadanie polegało na układaniu zagadki. Gracz wybierał w myśli jakiś przedmiot znajdujący się w klasie i poza klasą, następnie próbował tak go przedstawić, nie wymieniając nazwy, aby pozostali odgadli, o czym mówi, np. jest to rzecz wykonana z papieru, przeznaczona do czytania, którą kupuje się w księgarni (książka). 
Ćwiczenia te miały za zadanie rozwijać umiejętność dłuższego wypowiadania się. Po przerwie śniadaniowej wyszliśmy na boisko szkolne. Był to czas swobodnej zabawy, skakania na skakance. Podczas zabawy utrwalaliśmy nazwy kolorów, liczenia, rozwijaliśmy współprace podczas zabawy oraz umiejętność posługiwania się językiem polskim w swobodnej konwersacji. 
Po powrocie do klasy rozpoczęliśmy prace z podręcznikiem. Uczniowie zapoznali się z tekstem ´´Jesienny spacer´´ a następnie wykonali kilka poleceń kontrolnych sprawdzających pamięć i rozumienie tekstu. 
Do domów rozchodziliśmy się z uśmiechami na twarzy. 

Witamy bardzo serdecznie naszych nowych uczniów: Wiktorię i Jakuba.

UWAGA 
ZADANIE DOMOWE: Napisz list do babci/dziadka, kolegi/koleżanki lub kuzyna/kuzynki mieszkających w Polsce i opisz jak wygląda jesień w Hiszpanii. Proszę również o przyniesienie zeszytu i długopisu na następne zajęcia. 

Pozdrawiam, 
Gabrysia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?