Zajęcia w Barcelonie, 4 marca
Poziomki
Monika
Jagódki
Malinki
Tik i tak. Tik i tak.
Któż to spieszy się aż tak?
Każde tik i każde tak
daje ludziom ważny znak.
Jest godzina na śniadanie,
na zabawę, na czytanie.
I we śnie biegną godziny,
bo czas nie śpi,
gdy my śpimy.
Bo czas płynie niczym rzeka,
wciąż do przodu, nie narzeka
na brak czasu, na spóźnienie,
na zbyt krótkie okamgnienie.
Tik i tak. Tik i tak.
Taki rytm w zegarze gra.
W równym rytmie tak od lat
słychać, jak jest stary świat.
Jarzębina
Poziomka ogląda krokusa |
Marzec to nadejście tak bardzo oczekiwanej wiosny. W związku z tym, że to pierwsze spotkanie w tym miesiącu jego tematyka była w całości poświęcona tej urokliwej porze roku.
Moją pierwszą propozycją dla dzieci było wysłuchanie „Wywiadu z bocianem”, filmik prezentował najbardziej charakterystycznego ptaka polskich łąk. Dzieci dowiedziały się, jak wygląda oraz jak nazywają się poszczególne części ciała ptaka, gdzie można go spotkać oraz co je.
W rozmowie o wiośnie nie mogło zabraknąć wzmianki o mocniej świecącym słońcu, pojawieniu się pąków na gałęziach drzew oraz pierwszych roślin i kwiatów w ogrodzie. Zostało to dobrze zilustrowane w odcinku Świnki Pepy pt.”Wiosna”, który dzieci obejrzały z dużym zainteresowaniem.
Po tym wstępie dzieci opowiadały gdzie w ich okolicy widać wiosnę.
Po przerwie na śniadanie udaliśmy się na szkolne patio.
Po powrocie do klasy, przy akompaniamencie wiosennych piosenek, dzieci dostały do pokolorowania bohaterów porannego wywiadu. Był również czas na taneczno - ruchowe przedstawienie wyobrażenia dzieci na temat koncertu skrzypcowego Antonia Vivaldiego pt. „Wiosna”.
Jagódki
Nasze sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od powitania nowego ucznia Aleksandra w grupie Jagódek. Z tej okazji usiedliśmy razem w naszym przyjaznym kręgu i każdy przedstawił się po polsku. Dzieci potrafią już samodzielnie się przedstawiać. Następnie zabawiliśmy się w mały quiz. Zadaniem Aleksandra było powtórzenie wszystkich imion swoich kolegów i koleżanek. Ku naszemu zdumieniu poradził sobie z tym zadaniem wzorowo. Zapamiętał bowiem wszystkie imiona swoich nowych przyjaciół. Brawo!
Po tak wesołym rozpoczęciu dnia, aby nieco lepiej się poznać, porozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach, ulubionych grach i zabawach. Wszystkie dzieci jednomyślnie stwierdziły, że lubią wykonywać prace plastyczne oraz bawić się na naszym szkolnym podwórku.
Następnie przypomnieliśmy sobie kolory oraz części garderoby. Każde dziecko pokazało a także nazwało każdą część swojej garderoby oraz określiło jej kolor. Opowiedzieliśmy sobie jaka jest różnica pomiędzy garderobą damską i męską oraz jakie ubrania należy wkładać podczas deszczowych oraz bardzo słonecznych dni. Z wielką radością informujemy, że nasze Jagódki poradziły sobie znakomicie z tym zadaniem.
Potem zagraliśmy w grę planszową. Na planszy znajdowały się trójkąty. Każdy trójkąt był innego koloru. Dzieci otrzymały karty z różnymi, kolorowymi przedmiotami. Ich zadaniem było nazwanie danego przedmiotu (np. kalosze) a następnie umieszczenie go na planszy dopasowując kolorystycznie.
Po tak rozbawionym poranku przyszedł czas na lekturę. Wszystkie Jagódki z ogromnym skupieniem wysłuchały wiersza pt. "Lokomotywa" a następnie widząc ilustrację opowiadały samodzielnie co znajdowało się w każdym wagonie. Okazało się że lokomotywa przewoziła mnóstwo zwierząt, toteż przypomnieliśmy sobie jakie wydają one odgłosy. Była to prawdziwa "burza mózgów" ale zarazem bardzo przyjemna. Dzieci z wielką ochotą słuchały wiersza a następnie każdy śmiało wypowiedział się samodzielnie.
Drugą część zajęć spędziliśmy w kolorowej sali na naszych ulubionych zabawach z piłką oraz balonami. Urządziliśmy turniej. Każdy uczestnik dostał swój balon. Wygrał ten kto podbijał najdłużej i najwyżej swój balon. Następnie utrudniliśmy to zadanie podbijając kolejnymi częściami ciała: głową, prawą ręką, lewą ręką i nogą. Na koniec wykonaliśmy trochę ćwiczeń gimnastycznych a gdy już byliśmy zrelaksowani i nieco zmęczeni postanowiliśmy wrócić do sali na zajęcia plastyczne.
Dzieci dostały kolorowe kartki oraz plastelinę. Zadaniem było stworzenie wesołego, wiosennego rysunku. W efekcie powstały prawdziwe dzieła sztuki. Jak się okazuje naszym dzieciom nie brakuje wyobraźni. Z wielką dumą prezentowały swoje prace rodzicom.
Bardzo dziękujemy za tak wesołą sobotę i zapraszamy na następne zajęcia.
Pozdrawiamy,
Basia i Edyta
Malinki
Karta pracy |
Pierwsze w marcu zajęcia zaczęły się, jak zwykle, od Arteterapii z p. Martą Pawlikowską. Po niemal godzinnej sesji, nadszedł czas na przerwę na śniadanie i krótki relaks, po którym czekała nas pracowita część programu: Zegar i czas, czyli wprowadzamy godziny po polsku i uczymy się używać zegara. Skoro w styczniu była już mowa o porach roku, miesiącach, dniach czyli o kalendarzu ogólnie rzecz biorąc, nadszedł moment, aby dzieci zaznajomiły się troszkę z zegarem i pojęciem czasu.
Nasze Malinki są jeszcze w wieku, kiedy dzieci nie umieją na ogół posługiwać się zegarem i sprawia im to trudność, tak więc skupiłyśmy się tylko na pełnych godzinach w języku polskim. Trzeba przyznać, że większość całkiem nieźle sobie poradziła. Pracowaliśmy z Naszym Elementarzem, omawiając typy zegarów (klepsydra, wskazówkowy, cyfrowy), funkcję wskazówek, wymawiając na głos godziny na rysunkach ze wskazaniami zegara. Opisywaliśmy też nasz dzień, czyli co robimy i o jakiej godzinie. Do ćwiczeń praktycznych posłużyły nam tekturowe zegary z ruchomymi wskazówkami, które „przesuwaliśmy”, szukając konkretnych godzin. Cały czas towarzyszył nam duży zegar namalowany na tablicy. Odczytaliśmy też wiersz „Zegar i czas” z Naszego Elementarza i uczyliśmy się piosenki „Pan TIK TAK”, która znana jest dobrze pokoleniu polskiej części rodziców Malinek, no i teraz już naszym Malinkom.
Aby odpocząć nieco po intensywnym wysiłku umysłowym, Malinki mogły się wyszaleć na sali gimnastycznej. Po zajęciach ruchowych, nastąpiło wprowadzenie do wiosny, a raczej do wiosennych porządków.
Na początek obejrzeliśmy odcinek Reksia pt. „Wiosna” i omówiliśmy jego treść. Porozmawialiśmy nie tylko o tym, jak się robi porządki, poznając przy okazji słownictwo tematyczne, ale też ogólnie o tym, jak utrzymujemy czystość, jak dbamy o siebie i o otoczenie. Zrobiliśmy ćwiczenie za pomocą karty pracy „Dbamy o porządek” i na koniec, w ramach Kącika czytelniczego, odczytaliśmy odcinek „Proszę wytrzeć nogi” z Misia Uszatka. Jako że czystość należy utrzymywać też i w szkole, przed pożegnaniem się, zdążyliśmy jeszcze uprzątnąć naszą klasę.
PRACA DOMOWA: Karta pracy „Mój zegar”, do wykonania z pomocą rodziców, o ile zajdzie potrzeba.
Zadanie domowe Malinek |
Pozdrawiamy,
Maria i Gosia
Tik i tak. Tik i tak.
Któż to spieszy się aż tak?
Każde tik i każde tak
daje ludziom ważny znak.
Jest godzina na śniadanie,
na zabawę, na czytanie.
I we śnie biegną godziny,
bo czas nie śpi,
gdy my śpimy.
Bo czas płynie niczym rzeka,
wciąż do przodu, nie narzeka
na brak czasu, na spóźnienie,
na zbyt krótkie okamgnienie.
Tik i tak. Tik i tak.
Taki rytm w zegarze gra.
W równym rytmie tak od lat
słychać, jak jest stary świat.
Jarzębina
Sobotnie zajęcia w grupie Jarzębina były bardzo „historyczne”.
Tematem, nad którym debatowaliśmy podczas „obrad” kółka czytelniczego było: czy książki historyczne są interesujące? Rozmawialiśmy o książce, która znajduje się w naszej bibliotece: „Jagiełło pod prysznicem”. Książka ta w ciekawy sposób opowiada o zwyczajach polskich monarchów i ciekawostkach ich dotyczących.
Pozostając przy tym temacie, pani Milena opowiedziała dzieciom o atrybutach władzy królewskiej, największych i najpiękniejszych polskich zamkach oraz o tym skąd wzięły się przydomki królewskie. W wielu przypadkach dzieci samodzielnie rozszyfrowały ich znaczenie. Jednym z pomysłów na przydomek „Wielki” było, że król Kazimierz był wysoki ale ostatecznie padła też odpowiedź, że to był król, który wiele zrobił dla kraju.
Kolejnym punktem zajęć były stolice Polski. Wymieniliśmy wszystkie trzy stolice. Przypomnieliśmy sobie Gniezno, o którym rozmawialiśmy już na wcześniejszych zajęciach, a następnie obejrzeliśmy wideo o Warszawie i Krakowie. Przypomnieliśmy sobie symbole, legendy, ważne miejsca związane z tymi miastami.
Następnie rozwiązaliśmy krzyżówki, do czego przydały nam się zdobyte wcześniej informacje.
Ważnym punktem ostatnich zajęć było opracowanie konstytucji grupy. Jej elementami stały się obowiązki i prawa uczniów. W trakcie prac nad Konstytucją wywiązało się wiele inspirujących dyskusji. Mamy nadzieję, że wszyscy będą wypełniać obowiązki jakie wspólnie zapisaliśmy i korzystać z praw, które nam przysługują.
Jako pracę domową uczniowie mają dokończyć zadania z kserówek, które otrzymali na zajęciach.
Pozdrawiamy,
Ania i Milena
Komentarze
Prześlij komentarz