Zajęcia w Barcelonie, 18 marca
Poziomki
Pozdrawiam,
Monika
Jagódki
Malinki
Jarzębina
Wiosenne gałązki |
Dzieci z grupy Poziomek kontynuowały cykl tematyczny o wiośnie. Wstępem do dalszych rozmów z dziećmi i między dziećmi na temat sezonowych zmian w przyrodzie był odcinek Reksia pt. „Reksio i wiosna”.
Następnie dzieci oglądały przyniesione przeze mnie gałęzie i znajdywały między nimi różnice tj. gałąź sucha, z pierwszymi listkami oraz cała pokryta kwiatami. Dzieci wskazywały na różnice w wyglądzie gałęzi oraz jaki ma na nie wpływ piękna słoneczna pogoda ostatnich dni.
Zaproponowałam dzieciom zabawę z gazetami przy akompaniamencie muzyki A. Vivaldiego, tak aby w swoim tańcu zróżnicowały następujące po sobie pory roku.
Po drugim śniadaniu i czasie spędzonym na zabawie na patio wróciliśmy do sali, gdzie czekały na dzieci przygotowane przeze mnie odgłosy wiosny/lata/jesieni/zimy i chciałam aby dzieci mówiły oraz uzasadniły jak i dlaczego im się wydaje, że dany dźwięk jest ”wiosenny” a nie „zimowy”.
Na rozdanych przeze mnie kserach chętne dzieci mogły podążać za szlaczkiem i ćwiczyć rysowanie tulipana.
Na zakończenie zajęć dzieci mogły pokolorować wiosenny obrazek, wspólnie grać w gry lub po prostu potrenować swój język polski i porozmawiać z Babcią lub ze mną.
Pozdrawiam,
Monika
Jagódki
Na ostatnich zajęciach w grupie Jagódek pojawili się goście. Wesołą niespodziankę sprawiła nam "Ciocia Maryla" oraz Pani Iwonka. Na powitanie przedstawiliśmy się naszym gościom, opowiedzieliśmy o swoich zainteresowaniach, ulubionych zabawach i kolorach, po czym usiedliśmy w naszym zaczarowanym kręgu.
"Ciocia Maryla" zabrała nas swoimi opowieściami do zaczarowanej krainy, gdzie rosną przepiękne kwiaty oraz wysokie drzewa. Mieszkają w niej przepiękne zwierzęta oraz latają kolorowe owady. Dzięki tej opowieści dowiedzieliśmy się jak wyglądają muchy, komary, pszczoły, osy i motyle. Opowiedzieliśmy sobie jakim kolorem się charakteryzuje dany owad i czym się od siebie różnią po czym naśladowaliśmy dźwięki jakie one wydają. Zabawa była bardzo wesoła a ponieważ bzzzzzyczeniu nie było końca, nauczyliśmy się śpiewać równie wesołą piosenkę pt."Gdzie strumyk płynie z wolna". Piosenka choć początkowo trudna, bardzo dzieciom się spodobała. Ponieważ wszyscy byli ciekawi o czym jest ta piosenka, opowiedzieliśmy sobie dokładnie jej sens. Dzięki tej analizie dzieci poznały nowe słowa takie jak: strumyk, zioła, stokrotka, gaj.
Po tak magicznym poranku przyszedł czas na śniadanko, a następnie zajęcia z Panią Martą.
Drugą część zajęć spędziliśmy na zajęciach sportowych. Udaliśmy się w tym celu do kolorowej sali aby nieco się rozruszać. Bawiliśmy się i graliśmy w nasze ulubione gry i zabawy. Graliśmy wspólnie w piłkę odbijając ją różnymi częściami ciała, kozłowaliśmy, podbijaliśmy małe piłeczki paletkami a gdy brakowało nam sił, usiedliśmy na kolorowej chuście aby nieco odpocząć i się zrelaksować.
Po zajęciach sportowych powróciliśmy do sali na zajęcia plastyczne. Na stolikach leżały szablony kur i zająców. Zadaniem dzieci było stworzenie kolorowej dekoracji o charakterze wielkanocnym. W efekcie powstały kolorowe jak pisanki zające oraz kurki. Opowiedzieliśmy sobie o tradycjach wielkanocnych, o święceniu jajek oraz o "śmigusie dyngusie". Pomysł oblewania się wodą wszystkim wydał się znakomity. Dzieci już nie mogą się doczekać aby w Poniedziałek Wielkanocny zmoczyć swoich bliskich.
Dziękujemy za wspaniałą sobotę i zapraszamy ponownie.
Pozdrawiają,
Basia, Iwona, Ciocia Maryla
Słowniczek |
Na ostatnim marcowym spotkaniu wiosna na dobre zadomowiła się w klasie Malinek, bowiem to właśnie ta tematyka zdominowała nasze zajęcia.
Po godzinnej Arteterapii z p. Martą Pawlikowską i przerwie śniadaniowej, kontynuowaliśmy temat wiosny, który rozpoczęliśmy na poprzednich zajęciach. Tym razem przewodziła wiosna na wsi, a więc na wiejskim podwórku. Z użyciem kart pracy- obrazków pokazywanych na projektorze, rozmawialiśmy o tym, jak widzimy wiosnę na wiejskim podwórku: drzewa, kwiaty, ptaki i zwierzęta, wiosenne porządki, różnice między wiosną w mieście i na wsi. Przypomnieliśmy sobie nazwy zwierząt domowych i utrwalaliśmy je za pomocą ćwiczenia- karty pracy Zwierzęta wiejskie. Ćwiczenie to okazało się nieco trudniejsze, niż zazwyczaj, jako że dzieci miały połączyć nazwy polskie z hiszpańskimi, ale wszystkie Malinki wywiązały się z tego zadania znakomicie, przy niewielkiej pomocy pań nauczycielek.
Topienie Marzanny |
Był też czas na zabawne zagadki o wiośnie i na opis tradycji topienia Marzanny, do którego to wykonaliśmy piękne kolorowanki. Szkoda, że szkoła nasza nie znajduje się blisko rzeki, bo na pewno wielu Malinkom sprawiłoby radość topienie Marzanny na żywo.
Z racji ładnej, wiosennej pogody, przerwę rekreacyjną zrealizowaliśmy na słonecznym patio, gdzie była okazja do zabaw w domku, na zjeżdżalni, no i oczywiście do gry w piłkę.
Nasz kolejny temat związany był właśnie z rekreacją, bowiem chodziło o podwórko i plac zabaw. Na początek obejrzeliśmy odcinek „Huśtawka” z Misia Uszatka, po czym porozmawialiśmy o tym, jak i w co się lubimy bawić, jakie są urządzenia na placu zabaw (słownictwo polskie), jak należy się bawić bezpiecznie. Karty pracy- obrazki na projektorze, posłużyły nam jako ilustracja do rozmowy.
Była też część poświęcona literkom, ale tym razem w formie pracy przez zabawę: zrobiliśmy ćwiczenie z kartą pracy Wiosenny zając, gdzie musieliśmy odszukać i zakreślić z rozsypanki wszystkie literki tworzące słowo WIOSNA.
Ostatni punkt programu, czyli nasz Kącik czytelniczy, również był „wiosenny”: odczytaliśmy opowiadanie „Pani Wiosna” Alicji Mikulskiej. Przy okazji, jak zwykle, sprawdziliśmy stan lektur, czyli kto i co czyta lub przeczytał do uzupełnienia na naszym drzewie czytelniczym.
Po sprzątnięciu klasy, pożegnaliśmy się do następnych zajęć, które odbędą się 8 kwietnia i będą poświęcone w większości Świętom Wielkanocnym.
PRACA DOMOWA: Karta pracy „Wiosenne hasła”
Pozdrawiamy,
Gabrysia i Gosia
Przypominamy, że 1. kwietnia zapraszamy na wspólne robienie pisanek i poczęstunek wielkanocny, w dniu tym nie będzie typowych zajęć.
Jarzębina
Zajęcia w grupie Jarzębina rozpoczęliśmy od rozmowy o wiośnie w Polsce. Rozmawialiśmy o jej oznakach: topniejący śnieg, kra na rzekach, cieplejsze podmuchy wiatru, itd.
Wymieniliśmy ważne daty i nazwy, które towarzyszą tej porze roku: 21/03, 01/04 prima aprilis, śmigus dyngus, Marzanna, "dzień wagarowicza" oraz wyjaśniliśmy co oznaczają i jakie tradycje są z nimi związane.
Wspólnie obejrzeliśmy prezentację o wiośnie. Poznaliśmy wiosenne kwiaty: pierwiosnek, przebiśnieg, sasanka, krokus oraz ptaki, które są żywymi oznakami wiosny: bocian, jaskółka, skowronek, pliszka...
Następnie przeszliśmy do tematu ortografii. Przypomnieliśmy sobie literki: "ć" i "ź" oraz dwuznaki: "ci" i "zi". Podkreśliliśmy różnice w wymowie a następnie uczniowie próbowali ze słuchu określić, która literka/dwuznak występuje w wymawianych słowach: ćma,zima, źdźbło, źrebak, ciocia itd.
Na spotkaniu kółka czytelniczego tym razem rozmawialiśmy o poezji. Czy jest trudna czy łatwa do zrozumienia i czytania. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że odpowiednio intonując czytany wiersz, jest go łatwiej zrozumieć. Razem przeczytaliśmy "Lokomotywę" starając się zinterpretować odpowiednio tekst: czytać wolno, "ciężko" a potem coraz szybciej.
Bardzo proszę aby uczniowie wypisali w zeszycie lub na osobnej kartce tytuły i autorów przeczytanych w języku polskim książek.
Pozdrawiam,
Ania
Komentarze
Prześlij komentarz