Barcelona, zajęcia 15 listopada
Ostatnie zajęcia w Klubie Malucha w Barcelonie rozpoczęliśmy tradycyjnie
– od obudzenia jeża Toma wesołą piosenką, która wprowadziła dzieci w
dobry nastrój i pozwoliła im poczuć, że zaczynamy wspólną przygodę.
Następnie, jak zawsze, zatrzymaliśmy się przy kalendarzu. Maluchy, z
pomocą rodziców, określiły jaki mamy dzień tygodnia, zaśpiewały o nich piosenkę, a później wspólnie ustaliły, w jakim miesiącu i
porze roku się znajdujemy. Nie zabrakło również piosenki o porach roku,
która pomogła dzieciom utrwalić tę wiedzę. Spoglądając przez okno,
rozmawialiśmy o pogodzie i o tym, jakie ubranie najlepiej pasuje do
takiej aury – była to okazja, by ćwiczyć praktyczne myślenie i rozwijać
słownictwo.
Po tej części wprowadzającej przeszliśmy do zabaw muzycznych. Dzieci
odkrywały piosenki ukryte w muzycznych pudełkach, co wzbudziło wiele
emocji i ciekawości. Następnie bawiliśmy się chustą animacyjną –
ćwiczyliśmy rozpoznawanie kolorów, liczenie oraz sprawność ruchową.
Radość i uśmiech towarzyszyły nam przez cały czas, a wspólne aktywności
sprzyjały integracji grupy.
Szczególnym punktem zajęć było obchodzenie święta dyni. Dzieci mogły
zobaczyć różne rodzaje dyni, dotknąć ich i porównać kształty oraz
faktury. Z ogromnym zainteresowaniem oglądały wnętrze dyni, poznając jej
miąższ i pestki. Następnie przyszedł czas na degustację – spróbowaliśmy
puree z dyni, pieczonej dyni w kawałkach, a także prażonych i świeżych
pestek. Maluchy chętnie kosztowały nowych smaków, a niektóre prosiły
nawet o dokładkę, co było najlepszym dowodem na to, że dyniowe specjały
przypadły im do gustu.
Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu!
Dorota
Poziomki
Minione zajęcia w naszej grupie „Poziomek” upłynęły w radosnej, pełnej energii atmosferze.
Po pożegnaniu z rodzicami i porannych przytulaskach, bo nie widzieliśmy się aż trzy tygodnie, dzieci zaczęły się bawić, rysować i kolorować syrenki, księżniczki i serduszka. W naszej sali, pojawiły się nowe zabawki, które wywołały sporo ekscytacji. Z nowych klocków powstawały najróżniejsze budowle.
Po wspólnym zabawie przyszedł czas na piosenkę powitalną, która - jak zawsze - napełniła przedszkolaki energią. Wszyscy z uśmiechem śpiewali i machali do siebie, witając nowy dzień pełen przygód.
Następnie przypomnieliśmy sobie temat z poprzednich zajęć, czyli “Nasza Polska - kraj,
który kochamy”. Przypomnieliśmy symbole narodowe - godło, flagę i hymn Polski, kształt
Polski, krajobraz oraz bajkę niepodległościową o Polsce, która “zniknęła i znów się
odnalazła”.
Wspólnie poznaliśmy piosenkę „Jestem Polakiem”, która wypełniła salę głośnymi, radosnymi głosami, bo okazało się, że kilkoro Poziomek kojarzyło refren.
Kolejnym punktem była Legenda o Lechu, Czechu i Rusie, którą opowiedziała dzieciom
praktykantka Julia. Dzieci dowiedziały się jak powstała Polska oraz dlaczego to właśnie orzeł jest symbolem naszej ojczyzny.
Po intensywnych emocjach przyszedł czas na krótką przerwę i śniadanko, które dzieci zjadły z apetytem, wymieniając się spostrzeżeniami o tym, co kto ma dziś do jedzenia.
Druga część zajęć przeniosła nas w świat pór roku. Oglądaliśmy film edukacyjny „Pory roku – Kitek mówi”, który przypomniał nam, jakie zmiany zachodzą w ciągu roku. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały, jak zmienia się pogoda, kolory i przyroda w Polsce.
Potem Wiktoria poprowadziła pełne śmiechu zgadywanki o ubraniach dla pory
roku. Poziomki chętnie próbowały odgadnąć, czy dana wskazówka dotyczy zimy, lata, jesieni czy wiosny. Było słychać glosy: „A ja mam takie kalosze!”, „A ja mam taką samą kurtkę!”.
W części twórczej wykonaliśmy pracę plastyczną „Parasol czterech pór roku”. Dzieci ozdabiały papierowe talerzyki elementami nawiązującymi do każdej pory roku. Powstały piękne, kolorowe parasole, pełne wyobraźni i dziecięcej fantazji. Przedszkolaki z dumą prezentowały swoje prace kolegom.
Na zakończenie zajęć wyruszyliśmy we wspaniałą podróż, zamieniając się w podróżników i bawiąc się w „Pociąg przez pory roku”. Piosenka „Jedzie pociąg z daleka” porwała wszystkich do zabawy. Dzieci podróżowały i wysiadały na kolejnych stacjach: wiosna, lato, jesień i zima. Dzięki tej podróży w naszej wyobraźni zrywaliśmy wiosenne kwiatki, opalaliśmy się na plaży, pływaliśmy w morzu, jedliśmy lody o ulubionych smakach, skakaliśmy po kałużach, chroniliśmy się przed deszczem dzięki parasolkom zrobionym chwilę wcześniej. Lepiliśmy też bałwany i rzucaliśmy się śnieżkami, a nawet zjeżdżaliśmy z górki na sankach. Śmiech i radosne okrzyki było słychać w całej sali.
wierszy Jana Brzechwy takich jak “Na straganie”, “Katar” czy “Kaczka dziwaczka”.
I właśnie tak upłynęła nam sobota.
Magda, Wiktoria i Julia
Jagódki
Dnia 15 listopada w grupie „Jagódki” odbyły się zajęcia o charakterze
edukacyjno-wychowawczym, które rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu
dotyczącego Święta Niepodległości – 11 listopada. Dzieci z
zainteresowaniem oglądały materiał, a następnie krótko rozmawialiśmy o
znaczeniu tego święta.
Kolejnym etapem zajęć było wykonanie kotylionów z papieru i bibuły.
Dzieci pracowały z dużym zaangażowaniem, ćwicząc sprawność manualną
oraz zostały zapoznane ze znaczeniem słowa patriotyzm. Po zakończeniu
pracy plastycznej nadszedł czas na przerwę śniadaniową.
Po posiłku rozpoczęliśmy rozmowę na temat porządku w naszym otoczeniu.
Dzieci zastanawiały się, dlaczego warto sprzątać swój pokój i jak
zachowanie czystości wpływa na nasze samopoczucie. W ramach utrwalenia
tematów ekologicznych wzięliśmy udział w zabawie na ekranie
multimedialnym, podczas której , dzieci segregowały śmieci do
odpowiednich kontenerów.
W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia oraz
tradycyjnymi porządkami, zorganizowana została zabawa ruchowa do
piosenki o Mikołaju,
https://www.nutkidlasmyka.pl/swiateczne-melodie, która sprawiła
dzieciom wiele radości i umożliwiła im aktywne spędzenie czasu.
Nie zabrakło także zabawy swobodnej, podczas której dzieci mogły
realizować własne pomysły i potrzeby. Po zakończonych zajęciach
wyszliśmy na podwórko, gdzie spędziliśmy czas na świeżym powietrzu.
W oczekiwaniu na odbiór przez rodziców dzieci obejrzały bajkę w języku
polskim, co pozwoliło im wyciszyć się po aktywnym dniu. Zajęcia
przebiegły w miłej, twórczej atmosferze, a dzieci chętnie uczestniczyły
we wszystkich proponowanych aktywnościach.
Gosia , Martyna i Kamila
Śliweczki
Podczas ostatnich zajęć wróciliśmy do poruszonego tematu Święta Niepodległości 11 Listopada.
Podziwiając Polskę na mapie poznaliśmy jej niezwykle urozmaicone ukształtowanie terenu, miasta i krainy geograficzne.
Śliweczki zaproszone zostały do wspólnej rozmowy i porównania 2 map
Polski. Mapa z okresu przed rozbiorowego i obecna mapa Polski.
Najpierw powiedzieliśmy co to jest niepodległość. Czy rozumiecie co to
znaczy żyć w kraju niepodległym? Kraj który jest niepodległy to kraj,
który sam tworzy prawo i decyduje o ważnych sprawach. Polska odzyskała
niepodległość 11 listopada 1918 roku i wtedy przypada Dzień Niepodległości. Inne
kraje też obchodzą swój dzień i świętują niepodległość.
Niestety Polska straciła niepodległość. Trzy kraje podzieliły Polskę
między siebie. Czy wiecie jakie to kraje? Te trzy kraje trzy razy
dzieliły między siebie Polskę. Najpierw zabrały tylko trochę, potem
więcej, a na koniec wszystko i nic nie zostało - nie było już Polski na
mapie świata. Polacy nigdy nie pogodzili się z niewolą i nie uważali się
za naród poddańczy.
Dzieci chętnie zadawały pytania zwłaszcza jeśli chodzi o potajemne
nauczanie języka polskiego w domach, co było zabronione. Dzieci musiały
uczyć się języka zaborców, nie mogły na podwórku mówić w języku polskim.
Dwaj nasi uczniowie krzyknęli – to niesprawiedliwe!! Teraz zawsze
będziemy przychodzić do szkoły polskiej - to był spontaniczny głos.
Śliweczki przyglądając się już tylko aktualnej mapie Polski, która zawiera bogatą i ciekawą grafikę, dostrzegły jak urozmaicony jest nasz kraj.
Małe obrazki poprzez bohaterów legend dużo opowiadają o danym regionie, niektóre z tych legend już znamy. Zauważyły, że mamy dużo rzek i lasów, mamy góry – wyżyny, równiny, niziny, a przede wszystkim morze.
Zainteresowane były wąskim fragmentem – Półwyspem Helskim – zdziwione bardzo, że Polska ma taki skarb. Opowiedzieliśmy sobie o tym terenie.
Następnie wykonaliśmy 2 zadania w części geograficznej naszych podręczników. Zadania bardzo trudne – wymagające. Należało odszukać położenie ważnych miejsc w Polsce na ściennej mapie i w tym samym miejscu umieścić napisy na mapie w książce. Odszukać stolicę, poprawnie zapisać nazwy i odszukać bieg najdłuższej polskiej rzeki. Śliweczki poradziły sobie bardzo dobrze.
W czasie naszych zajęć bawiliśmy się muzycznymi pląsami, coraz szybszym tempem śpiewaliśmy „głowa ramiona, kolana, piety”, a ponownego skupienia poszukiwaliśmy w zabawie „niewidzialna iskierka”. Kiedy iskierka wróciła przeszliśmy do części plastycznej zajęć ( bardzo lubianej) wykonując niby prostą pracę, która okazała się prawdziwym odkrywaniem samego siebie. Celem było wykonanie buziek prezentujących nasze emocje, czyli to co właśnie czujemy.
Ostatnie 20 min zajęć spędziliśmy na szkolnym podwórku, gdzie dzieci zaprezentowane na pracy plastycznej emocje – radość, uśmiech mogły rozwinąć. Zaplanowaliśmy wspólne zabawy, ale wygrała spontaniczność, energia i radość z użycia urządzeń sprawdzających spryt i sprawność. Aż miło było obserwować tę radość i było bardzo trudno zaprosić do powrotu.
Dziękuję kochanym Śliweczkom za niesamowite chwile, za mądre, szczere pytania, za 100 procentową aktywność.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Tylek wraz z praktykantką Julią, która wspierała wszystkie
momenty, pomagając dzieciom z pełnym profesjonalizmu podejściem
rozwiewała wszystkie niepogodne chwile, dziękuję!
Asia
Malinki
Zajęcia rozpoczęliśmy jak zawsze od wspólnego powitania i od razu
przeszliśmy do kontynuacji tematu niepodległościowego. Praktykantka
Zuzia przeprowadziła inscenizację rozbiorów Polski i moment odzyskania
wolności, aby dzieci dokładniej zrozumiały zagadnienie. Zaangażowani
byli wszyscy uczniowie. Podczas inscenizacji Malinki miały okazję wczuć
się w emocje jakie towarzyszyły Polakom w tych trudnych , a później
radosnych momentach historii. Jedno z dzieci otrzymało szczególną
funkcję, wcieliło się w postać marszałka Józefa Piłsudskiego, bohatera
narodowego, co wzbudziło zainteresowanie wszystkich. Każdy mógł czuć się
ważny grając rolę i czynnie uczestniczyć. Widownią byłam tylko ja.
Podsumowaliśmy temat wypowiedziami dzieci, ich spostrzeżeniami i
odczuciami doświadczonymi podczas inscenizacji.
Po przerwie śniadaniowej, bazując na doświadczeniu dzieci bycia
aktorami przeszliśmy do tematyki teatralnej. Z podręcznika " Lokomotywa
2 Czytam i poznaję świat" Emma przeczytała wszystkim wiersz M.
Głogowskiego " Takie miejsce" i obejrzeliśmy film edukacyjny " Czym jest
teatr?" M. Czoik Nowickiej
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=czym+jest+teatr+dla+dzieci#fpstate=ive&vld=cid:c3759c22,vid:jAPFnH5-we0,st:0 Po porcji wiadomości odbyła się rozmowa na temat pracy aktorów, wyposażenia teatru oraz przygotowania przedstawień. W dalszej części zajęć Malinki dowiedziały się, że sami będą mogły spróbować swoich sił jako aktorzy. Poznały scenariusz bajki Kornela Makuszyńskiego "Koziołek Matołek, pomocnik Świętego Mikołaja", a następnie z entuzjazmem wcieliły się w role bohaterów opowieści. Na kolejnych zajęciach będziemy pracować nad przedstawieniem już z rekwizytami.
Po intensywnych aktywnościach przyszedł czas na chwilę odpoczynku na boisku szkolnym gdzie Malinki mogły zrelaksować się i pobawić w ulubione
zabawy. Na zakończenie zajęć każde dziecko wykonało własny rysunek , a
zadaniem koleżanek i kolegów było odgadnięcie , co przedstawia praca.
Zabawa ta wywołała wiele emocji , rozwijała wyobraźnię i odkryła wiele
plastycznych talentów.
Teatr dla dzieci to forma sztuki, która angażuje młodych widzów poprzez opowiadanie historii przy użyciu słów, gestów, muzyki i tańca, a także pełni ważną rolę edukacyjną i terapeutyczną. Jest to symboliczna zabawa, która rozwija wyobraźnię, umiejętności społeczne i emocjonalne, a także pomaga zrozumieć wartości, emocje i trudne tematy w przystępny sposób. Dlatego też będziemy z Malinkami " bawić się w teatr " przygotowując co jakiś czas nasz malinkowy spektakl.
Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom za obecność, zaangażowanie i zapraszam na kolejne zajęcia,
Maria Kołomyjec i praktykanci Zuzia, Valiantsin i i Siarhei
Jarzębina
Rozpoczęliśmy zajęcia od krótkiego nawiązania do obchodów Święta
Niepodległości 11 listopada. Następnie przeszliśmy do pracy z polskim
alfabetem, który wzbudził duże zainteresowanie uczniów. Szczególną
dyskusję wywołały litery „W” i „Z”, do których dzieci podawały liczne
przykłady, takie jak Warszawa czy zamek. Nauczyciel zwrócił także uwagę
na różnice między brzmieniem wyrazów w języku polskim a hiszpańskim.
W części filmowej uczniowie obejrzeli „Celebrujemy Dzień Ziemi” z narracją Krystyny Czubówny, której głos od lat kojarzony jest w Polsce z filmami edukacyjnymi i przyrodniczymi. Omówiliśmy cechy jej narracji — spokój, wyrazistość oraz rytm, który czyni przekaz wyjątkowo zrozumiałym dla odbiorców. Przy tej okazji rozmawialiśmy także o specyfice polskiego dubbingu, który często przyjmuje formę tradycyjnego dubbingu z lektorem — jednym głosem czytającym kwestie wszystkich postaci, co stanowi charakterystyczną cechę polskich materiałów dokumentalnych i telewizyjnych. Kolejnym filmem był „Tajemniczy świat waleni – królestwo orek”, który wprowadził uczniów w świat morskich ssaków i ich niezwykłych zachowań.
Na zakończenie dzieci rozpoczęły tworzenie „pudełek ciekawostek”. To specjalne ozdobne pudełka, do których po każdych zajęciach dzieci będą wrzucać karteczki z najważniejszymi lub najciekawszymi informacjami przekazanymi na lekcji. Jest to jednocześnie forma utrwalania wiedzy oraz tworzenia osobistej pamiątki. Na zakończenie roku szkolnego uczniowie zaprezentują swoje skrzynki, a najlepsza prezentacja i estetyczne wykonanie zostaną nagrodzone.
Zajęcia przebiegły w serdecznej atmosferze, łącząc elementy nauki, zabawy i integracji.
Agata, Ignacy, Ireneusz

.jpg)














Komentarze
Prześlij komentarz