Gavá, zajęcia 8 listopada

Klub Maluszka

Maluszki w sobotnie przedpołudnie, bawiły się, tańczyły i uczyły wykonując kilka aktywności powiązanych z tematem zajęć.
Po muzycznym powitaniu zajęliśmy się kontynuacją tematu patriotycznego z okazji nadchodzącego Święta Niepodległości 11 Listopada.
Wróciliśmy do pracy wykonanej w czasie poprzednich zajęć, zmieniliśmy wygląd naszego plakatu, zamieniając miejsce ilustracji (dzięki użyciu rzepa), powtórzyliśmy nazwy symboli narodowych i każdy wykonał flagę Polski. W czasie pracy dzieci wsłuchiwały się w rytmiczną piosenkę o Polsce
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Po przerwie śniadaniowej, podczas której wraz z rodzicami rozmawialiśmy o barwach flag związanych z państwem pochodzenia innego niż Polska. Na większości flag pojawia się kolor czerwony, który symbolizuje odwagę, waleczność, poświęcenie i miłość. Świadomość symboliki kolorów zbliża nas do kraju pochodzenia i buduje silne poczucie przywiązania, również pozytywnie rozumianą dumę narodową. Wszyscy doszliśmy do wniosku, że warto od najmłodszych lat uczyć Maluszki nie tylko rozpoznawać, nazywać kolory, ale też kojarzyć je z emocjami.

Listopadowa strona  książki zaskoczyła nas kolorami. Jesienne kolory lasu zachwycają,  nie umiemy jeszcze ich wszystkich nazywać, ale wiemy, że są śliczne, że nam się podobają.
Wykorzystując taneczny rekwizyt (mini parasolki) zatańczyliśmy kolory, a potem również znajdowaliśmy wśród kolorowych parasolek wyśpiewany kolor https://www.youtube.com/watch?v=hBtyFTuPDl8. Dzieci nie ukrywały radości i zachwytu z tańca z mini parasolem.
Wróciliśmy do leśnej ilustracji, aby tym razem odszukać największego mieszkańca lasu i najmniejszego. Dzieci próbowały gestami pokazać nam: wielki, duży, mały, malutki. 
Odnaleźliśmy niedźwiedzia i pająka. Wykorzystując jedną z wielu „zabaw dywanowych” https://www.youtube.com/watch?v=RWS7cX_eNIU pobawiliśmy się. Żadne z naszych Maluszków nie wyrażało strachu, czy niechęci do zabawy, śmiało mogliśmy zrealizować aktywność manualną. Zbudowaliśmy z drucików manualnych kolorowe pająki, kolorowy puszysty pomponik złagodził wygląd stawonoga i pająki zostały natychmiast polubione przez dzieci. Kolorowe, dużego formatu puzzle pomogły nam zbudować schronienie dla pająków. Dzieci podczas tej zabawy wykazały nieograniczoną kreatywność. 
Odnaleziony  na ilustracji największy z leśnych bohaterów „niedźwiedź”, który już układa się do zimowego snu pozostał z nami w zabawie „Stary niedźwiedź”.
Na zakończenie wróciliśmy do lasu, do obiecanej zabawy z poprzednich zajęć, zbieranie ciasteczkowych grzybów, za pomocą rurek.
Jesienne obserwacje lasu nadal będziemy kontynuować zwracając uwagę na inne poukrywane zjawiska.
Nadjechał pociąg, już pierwsze jego dźwięki zostały entuzjastycznie przyjęte i po kilku okrążeniach rozstaliśmy się nie  zapominając o zabraniu ważnych pamiątek z zajęć, które przy pomocy i zaangażowaniu Rodziców stworzyły dzieci.
Dziękuję za zabawę, radość i energię. Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia znowu
Joanna Tylek 

Żabki

W minioną sobotę odbyło się kolejne spotkanie grupy „Żabki”. Zajęcia rozpoczęliśmy od radosnego powitania, które wprowadziło dzieci w pogodny nastrój. Wspólne powtarzanie słów piosenki oraz nauka ruchów do niej stanowiły nie tylko formę zabawy, ale także ćwiczenie pamięci słuchowej, koncentracji uwagi oraz koordynacji ruchowej.
Następnie przeszliśmy do zabaw z chustą animacyjną - narzędziem, które doskonale wspiera proces integracji grupy. Ta część zajęć dostarczyła nam również wielu radosnych emocji, śmiechu i spontanicznej aktywności, pomagając rozładować napięcie i budować pozytywną atmosferę.

Po naszym wesołym wstępie przeszliśmy do pierwszego tematu zajęć, którym była pogoda. Dzieci z dużym zainteresowaniem rozmawiały o aktualnej, jesiennej aurze – wspólnie wskazywały jej charakterystyczne cechy, zastanawiały się, jak należy ubierać się w chłodniejsze dni oraz dlaczego liście zmieniają kolory. Część edukacyjna została uzupełniona kartami pracy i zadaniem plastycznym „Parasole”, które rozwijało wyobraźnię, kreatywność oraz zdolności manualne uczestników.
Po przerwie śniadaniowej i czasie przeznaczonym na swobodną zabawę rozpoczęliśmy drugą część zajęć, poświęconą emocjom. Żabki poznały cztery podstawowe emocje: radość, smutek, złość i strach. Wspólnie rozmawialiśmy o tym, w jakich sytuacjach mogą się pojawiać, jak można je rozpoznawać u siebie i innych oraz w jaki sposób można je bezpiecznie wyrażać. Dzieci miały okazję nazwać własne przeżycia i zrozumieć, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne.
Nie zabrakło również elementów ruchowych. Wspólna gimnastyka przy muzyce pomogła dzieciom rozładować nagromadzoną energię, poprawić koordynację ruchową oraz wzmocnić świadomość własnego ciała, co sprzyja integracji procesów emocjonalnych i poznawczych.

Ostatnią część zajęć poświęciliśmy Narodowemu Świętu Niepodległości, obchodzonemu w Polsce 11 listopada. Dzieci z zainteresowaniem przypomniały sobie symbole narodowe – biało-czerwoną flagę, godło oraz hymn. 
Na zakończenie naszego spotkania dzieci wykonały własne flagi Polski, symboliczny akcent wprowadzający nas w nastrój zbliżającego się Święta Niepodległości.
Podczas naszych spotkań nie tylko się edukujemy i poznajemy nowe polskie słowa, ale również staramy się budować atmosferę wzajemnego zaufania i bliskości. Zwracamy uwagę na najmniejsze szczegóły, które sprawiają, że dzieci czują się bezpiecznie i dobrze w naszym szkolnym środowisku. 
Dziękujemy za wspólne zajęcia, 
Paulina i Julia  

Czaple

Miniona sobota w grupie Czapli była dniem nauki o tym, co najważniejsze: o naszej pięknej Polsce i o naszym zdrowiu. 
Poranek Czaple rozpoczęły z dużą powagą, stając się małymi historykami. Na początku dzieci opowiedziały z czym kojarzy im się dom i wolność (dom: z miejscem, gdzie mieszkamy, z rodziną, z jakimś budynkiem, w którym czujemy się bezpiecznie i do którego obcy ludzie nie mogą i nie powinni wejść; wolność: ze swobodą, radością, a nie np. z przebywaniem w więzieniu). Następnie Czaple bez problemu rozpoznały dobrze znany im kontur mapy Polski, oraz porównały go z mapą Polski przed I rozbiorem w 1772 roku.  W wielkim skupieniu dzieci wysłuchały opowieści o Polsce, domu wielu Polaków, która dawniej była rozległym, ale osłabionym państwem. Sytuację tę wykorzystało 3 silnych sąsiadów: Rosja, Austria i Prusy, które trzykrotnie zabrały polskie ziemie - kawałek po kawałku, niczym puzzle (przedstawiające rozbiory Polski), chwilę wcześniej rozłożone na podłodze. Czaple słusznie zauważyły, że z Polski nic nie zostało, zniknęła z map świata, utraciła wolność - niepodległość. Polacy nie mogli mówić w języku polskim, dzieci nie mogły chodzić do polskich szkół, czytać polskich książek, bo groziła za to straszliwa kara. Ale pomimo konsekwencji dzielni Polacy wielokrotnie starali się odzyskać wolność, uchwalili nawet Konstytucję (pierwszą w Europie, a drugą na świecie). Wolność udało się odzyskać dopiero po 123 latach, kiedy Rosja, Austria i Prusy strasznie się pokłóciły i zaczęły ze sobą walczyć. 11 listopada 1918 roku, Polska odzyskała niepodległość i wróciła na mapy świata. Ten dzień jest ogromnie ważny dla Polaków i środowisk polonijnych (tutaj wyjaśniliśmy, kto należy do tej grupy) i co roku celebrowany w szczególny sposób. 

Po wysłuchaniu historii, Czaple w roli "Detektywów Godła i Flagi" , analizowały polskie symbole narodowe oraz przyswajały sobie ich znaczenie: Biel - to czystość, szlachetność, Czerwień – odwaga serca, męstwo, waleczność, bohaterstwo, Orzeł - siła, potęga, majestat, zwycięstwo, ale i czystość, pokora, prawość i uczciwość. Czaple doskonale wiedziały, że z szacunkiem powinno się traktować symbole narodowe. Melodię polskiego hymnu dzieci odgadły błyskawicznie. Oczywiście nie mogło zabraknąć uroczystego, pełnego dumy, powagi i szacunku odśpiewania Mazurka Dąbrowskiego. Brawo!
Po pożywnym śniadaniu, kontynuowaliśmy temat Narodowego Święta Niepodległości.  Dzieci z precyzją wykonały z papieru piękne biało-czerwone kotyliony, oraz poznały historię Marszałka Piłsudskiego i jego wiernej klaczy Kasztanki, https://www.youtube.com/watch?v=L4WpguDbaoM 
Po przerwie spędzonej na swobodnej zabawie, nadszedł czas na odkrywanie tajemnic ludzkich supermocy. Na Czaple tym razem czekał ogromny trójkąt i słowne zagadki nt. owoców i warzyw. Część dzieci szybko się domyśliła, o czym będzie drugi temat zajęć. Po prawidłowym rozwiązaniu wszystkich zagadek, Czaple z zamkniętymi oczami po kolei losowały z tajemniczej torby przedmiot: opisywały jego kształt, strukturę, ciężar, zastanawiając się do czego może służyć, ćwicząc tym samym przymiotniki i czasowniki. Po odgadnięciu wylosowanego obiektu (owoc/warzywo/jajko/zboże, itp) lub wyrazu, dziecko umieszczało go w odpowiednim polu na trójkącie. W ten sposób powstawała nasza piramida zdrowego żywienia i stylu życia. Okazało się, że nie tylko jedzenie ma wpływ na ludzki organizm, ale i sen, aktywność fizyczna, higiena ciała, zabawy na świeżym powietrzu. Każda Czapla wykonała swoją własną piramidę żywienia na indywidualnych kartach pracy. Pod koniec zajęć czekała niespodzianka. Mali Detektywi (niektórzy z zamkniętymi oczami) odważnie próbowali różne przysmaki (kawałki marchewki, jabłka, winogrona, ogórka, jogurt naturalny), rozpoznając tekstury – chrupkość i gładkość – oraz smaki, dowodząc, że zdrowe jedzenie jest fascynującą przygodą dla wszystkich zmysłów! 
Drogie Czaple, miniona sobota była dniem pełnym symboli, twórczości i odkryć. Dziękuję Wam i do zobaczenia za 2 tygodnie!
Żaneta oraz praktykantki: Julia, Kamila, Wiktoria 

Bociany 

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie od powitania i sprawdzenia obecności. Następnie przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób możemy się przedstawić w języku polskim – dzieci chętnie brały udział w zabawie, utrwalając poznane wcześniej zwroty. Kolejnym punktem było powtórzenie tekstu „Jak żyli ludzie”. Następnie, korzystając z podręcznika, dzieci poznały nazwy przedmiotów szkolnych oraz nazwy kolorów, które utrwalaliśmy poprzez różnorodne zabawy językowe. Podczas kolejnych ćwiczeń dzieci łączyły cyfry z odpowiednimi wyrazami, rozwijając umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz spostrzegawczość. W dalszej części zajęć wprowadzone zostały samogłoski w języku polskim – dzieci z zainteresowaniem powtarzały nowe głoski. Po intensywnej nauce przyszedł czas na przerwę śniadaniową, a następnie przypomnieliśmy sobie najważniejsze informacje dotyczące Święta Niepodległości – 11 listopada. Z tej okazji dzieci obejrzały krótki film edukacyjny, po którym rozmawialiśmy o symbolach narodowych i historii naszego kraju.


W dalszej części zajęć uczniowie poznali nową czytankę pt. „Polska – nasza ojczyzna”, a następnie przypomnieli sobie, czym jest kotylion. Po czym z wielkim zaangażowaniem przystąpili do wykonania własnych kotylionów. Po pracy plastycznej udaliśmy się na boisko, aby trochę odpocząć i pobawić się na świeżym powietrzu. Na zakończenie, po powrocie do klasy, odbyła się rozmowa podsumowująca, podczas której dzieci opowiadały, co zapamiętały z zajęć.

Nauczycielka Gosia oraz Martyna i Zuzia 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie