Gavá, zajęcia 8 listopada
Maluszki w sobotnie przedpołudnie, bawiły się, tańczyły i uczyły wykonując kilka aktywności powiązanych z tematem zajęć.
Po muzycznym powitaniu zajęliśmy się kontynuacją tematu patriotycznego z
okazji nadchodzącego Święta Niepodległości 11 Listopada.
Wróciliśmy do pracy wykonanej w czasie poprzednich zajęć, zmieniliśmy
wygląd naszego plakatu, zamieniając miejsce ilustracji (dzięki użyciu
rzepa), powtórzyliśmy nazwy symboli narodowych i każdy wykonał flagę
Polski. W czasie pracy dzieci wsłuchiwały się w rytmiczną piosenkę o
Polsce
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Po przerwie śniadaniowej, podczas której wraz z rodzicami rozmawialiśmy o
barwach flag związanych z państwem pochodzenia innego niż Polska. Na
większości flag pojawia się kolor czerwony, który symbolizuje odwagę,
waleczność, poświęcenie i miłość. Świadomość symboliki kolorów zbliża
nas do kraju pochodzenia i buduje silne poczucie przywiązania, również
pozytywnie rozumianą dumę narodową. Wszyscy doszliśmy do wniosku, że
warto od najmłodszych lat uczyć Maluszki nie tylko rozpoznawać, nazywać
kolory, ale też kojarzyć je z emocjami.
Wykorzystując taneczny rekwizyt (mini parasolki) zatańczyliśmy kolory, a potem również znajdowaliśmy wśród kolorowych parasolek wyśpiewany kolor https://www.youtube.com/watch?v=hBtyFTuPDl8. Dzieci nie ukrywały radości i zachwytu z tańca z mini parasolem.
Wróciliśmy do leśnej ilustracji, aby tym razem odszukać największego mieszkańca lasu i najmniejszego. Dzieci próbowały gestami pokazać nam: wielki, duży, mały, malutki.
Odnaleźliśmy niedźwiedzia i pająka. Wykorzystując jedną z wielu „zabaw dywanowych” https://www.youtube.com/watch?v=RWS7cX_eNIU pobawiliśmy się. Żadne z naszych Maluszków nie wyrażało strachu, czy niechęci do zabawy, śmiało mogliśmy zrealizować aktywność manualną. Zbudowaliśmy z drucików manualnych kolorowe pająki, kolorowy puszysty pomponik złagodził wygląd stawonoga i pająki zostały natychmiast polubione przez dzieci. Kolorowe, dużego formatu puzzle pomogły nam zbudować schronienie dla pająków. Dzieci podczas tej zabawy wykazały nieograniczoną kreatywność. Odnaleziony na ilustracji największy z leśnych bohaterów „niedźwiedź”, który już układa się do zimowego snu pozostał z nami w zabawie „Stary niedźwiedź”.
Na zakończenie wróciliśmy do lasu, do obiecanej zabawy z poprzednich zajęć, zbieranie ciasteczkowych grzybów, za pomocą rurek.
Jesienne obserwacje lasu nadal będziemy kontynuować zwracając uwagę na inne poukrywane zjawiska.
Nadjechał pociąg, już pierwsze jego dźwięki zostały entuzjastycznie przyjęte i po kilku okrążeniach rozstaliśmy się nie zapominając o zabraniu ważnych pamiątek z zajęć, które przy pomocy i zaangażowaniu Rodziców stworzyły dzieci.
Dziękuję za zabawę, radość i energię. Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia znowu
Joanna Tylek
Żabki
W minioną sobotę odbyło się kolejne spotkanie grupy „Żabki”. Zajęcia
rozpoczęliśmy od radosnego powitania, które wprowadziło dzieci w pogodny
nastrój. Wspólne powtarzanie słów piosenki oraz nauka ruchów do niej
stanowiły nie tylko formę zabawy, ale także ćwiczenie pamięci słuchowej,
koncentracji uwagi oraz koordynacji ruchowej.
Następnie przeszliśmy do zabaw z chustą animacyjną - narzędziem, które
doskonale wspiera proces integracji grupy. Ta część zajęć dostarczyła
nam również wielu radosnych emocji, śmiechu i spontanicznej aktywności,
pomagając rozładować napięcie i budować pozytywną atmosferę.
Po przerwie śniadaniowej i czasie przeznaczonym na swobodną zabawę rozpoczęliśmy drugą część zajęć, poświęconą emocjom. Żabki poznały cztery podstawowe emocje: radość, smutek, złość i strach. Wspólnie rozmawialiśmy o tym, w jakich sytuacjach mogą się pojawiać, jak można je rozpoznawać u siebie i innych oraz w jaki sposób można je bezpiecznie wyrażać. Dzieci miały okazję nazwać własne przeżycia i zrozumieć, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne.
Na zakończenie naszego spotkania dzieci wykonały własne flagi Polski, symboliczny akcent wprowadzający nas w nastrój zbliżającego się Święta Niepodległości.
Paulina i Julia
Czaple
Miniona sobota w grupie Czapli była dniem nauki o tym, co najważniejsze: o naszej pięknej Polsce i o naszym zdrowiu.
Poranek Czaple rozpoczęły z dużą powagą, stając się małymi historykami.
Na początku dzieci opowiedziały z czym kojarzy im się dom i wolność
(dom: z miejscem, gdzie mieszkamy, z rodziną, z jakimś budynkiem, w
którym czujemy się bezpiecznie i do którego obcy ludzie nie mogą i nie
powinni wejść; wolność: ze swobodą, radością, a nie np. z przebywaniem w
więzieniu). Następnie Czaple bez problemu rozpoznały dobrze znany im
kontur mapy Polski, oraz porównały go z mapą Polski przed I rozbiorem w
1772 roku. W wielkim skupieniu dzieci wysłuchały opowieści o Polsce,
domu wielu Polaków, która dawniej była rozległym, ale osłabionym
państwem. Sytuację tę wykorzystało 3 silnych sąsiadów: Rosja, Austria i
Prusy, które trzykrotnie zabrały polskie ziemie - kawałek po kawałku,
niczym puzzle (przedstawiające rozbiory Polski), chwilę wcześniej
rozłożone na podłodze. Czaple słusznie zauważyły, że z Polski nic nie
zostało, zniknęła z map świata, utraciła wolność - niepodległość. Polacy
nie mogli mówić w języku polskim, dzieci nie mogły chodzić do polskich
szkół, czytać polskich książek, bo groziła za to straszliwa kara. Ale
pomimo konsekwencji dzielni Polacy wielokrotnie starali się odzyskać
wolność, uchwalili nawet Konstytucję (pierwszą w Europie, a drugą na
świecie). Wolność udało się odzyskać dopiero po 123 latach, kiedy Rosja,
Austria i Prusy strasznie się pokłóciły i zaczęły ze sobą walczyć. 11
listopada 1918 roku, Polska odzyskała niepodległość i wróciła na mapy
świata. Ten dzień jest ogromnie ważny dla Polaków i środowisk
polonijnych (tutaj wyjaśniliśmy, kto należy do tej grupy) i co roku
celebrowany w szczególny sposób.
Po przerwie spędzonej na swobodnej zabawie, nadszedł czas na odkrywanie tajemnic ludzkich supermocy. Na Czaple tym razem czekał ogromny trójkąt i słowne zagadki nt. owoców i warzyw. Część dzieci szybko się domyśliła, o czym będzie drugi temat zajęć. Po prawidłowym rozwiązaniu wszystkich zagadek, Czaple z zamkniętymi oczami po kolei losowały z tajemniczej torby przedmiot: opisywały jego kształt, strukturę, ciężar, zastanawiając się do czego może służyć, ćwicząc tym samym przymiotniki i czasowniki. Po odgadnięciu wylosowanego obiektu (owoc/warzywo/jajko/zboże, itp) lub wyrazu, dziecko umieszczało go w odpowiednim polu na trójkącie. W ten sposób powstawała nasza piramida zdrowego żywienia i stylu życia. Okazało się, że nie tylko jedzenie ma wpływ na ludzki organizm, ale i sen, aktywność fizyczna, higiena ciała, zabawy na świeżym powietrzu. Każda Czapla wykonała swoją własną piramidę żywienia na indywidualnych kartach pracy. Pod koniec zajęć czekała niespodzianka. Mali Detektywi (niektórzy z zamkniętymi oczami) odważnie próbowali różne przysmaki (kawałki marchewki, jabłka, winogrona, ogórka, jogurt naturalny), rozpoznając tekstury – chrupkość i gładkość – oraz smaki, dowodząc, że zdrowe jedzenie jest fascynującą przygodą dla wszystkich zmysłów!
Żaneta oraz praktykantki: Julia, Kamila, Wiktoria
Bociany
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy tradycyjnie od powitania i sprawdzenia obecności. Następnie przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób możemy się przedstawić w języku polskim – dzieci chętnie brały udział w zabawie, utrwalając poznane wcześniej zwroty. Kolejnym punktem było powtórzenie tekstu „Jak żyli ludzie”. Następnie, korzystając z podręcznika, dzieci poznały nazwy przedmiotów szkolnych oraz nazwy kolorów, które utrwalaliśmy poprzez różnorodne zabawy językowe. Podczas kolejnych ćwiczeń dzieci łączyły cyfry z odpowiednimi wyrazami, rozwijając umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz spostrzegawczość. W dalszej części zajęć wprowadzone zostały samogłoski w języku polskim – dzieci z zainteresowaniem powtarzały nowe głoski. Po intensywnej nauce przyszedł czas na przerwę śniadaniową, a następnie przypomnieliśmy sobie najważniejsze informacje dotyczące Święta Niepodległości – 11 listopada. Z tej okazji dzieci obejrzały krótki film edukacyjny, po którym rozmawialiśmy o symbolach narodowych i historii naszego kraju.
Nauczycielka Gosia oraz Martyna i Zuzia










Komentarze
Prześlij komentarz