Gavá, zajęcia 22 listopada

Klub Maluszka

Ostatnią sobotę w Klubie Maluszka rozpoczęliśmy od radosnego, pełnego energii powitania. Wspólnie poruszaliśmy się w rytm nowych melodii (https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec&list=RD8HozqzBRUec&start_radio=1), śpiewaliśmy i w doskonałych humorach wkroczyliśmy w kolejny dzień naszych zajęć.
Ponieważ wyjątkowo spotkanie prowadziła nowa osoba – Pani Paulina, Maluszki wraz z rodzicami przygotowały karteczki z imionami, aby ułatwić nam wspólną zabawę i bliższe poznanie się.
Następnie odkrywaliśmy zupełnie nowy przedmiot – chustę animacyjną. Dzieci obserwowały jej kolory, dotykały faktury i oswajały się z jej wielkością. Gdy chusta stała się już „bezpiecznym” i znajomym przedmiotem, przeszliśmy do zabaw ruchowych. Chusta zamieniała się kolejno w otwierające się po zimie kwiaty, ciepłe wakacyjne morze, jesienny wiatr oraz iglu, które dawało nam schronienie w zimowej zabawie. 
Po zabawach z chustą przyszła pora na karty przedstawiające pory roku. Maluszki z zaciekawieniem oglądały ilustracje i wskazywały znajome elementy: letnie żółte słońce, wiosenne zielone drzewka, jesienny deszczyk oraz zimowego bałwanka. Po krótkim omówieniu wszystkich pór roku zatrzymaliśmy się na dłużej przy zimie, która zbliża się do nas wielkimi krokami.
W dalszej części zajęć sięgnęliśmy po ulubioną książkę maluchów – „Rok w lesie”. Oglądaliśmy i omawialiśmy zwierzątka zamieszkujące zimowy las. 
Po przerwie śniadaniowej nadszedł czas na muzyczne szaleństwo. Każdy Maluszek otrzymał instrument i razem stworzyliśmy małą orkiestrę, grając do zimowych piosenek. (https://www.youtube.com/watch?v=pvlkUq0XVnM&list=RDpvlkUq0XVnM&start_radio=1, https://www.youtube.com/watch?v=-kqqkavf9xM&list=RD-kqqkavf9xM&start_radio=1). Pozostając w klimacie zimy, wykonaliśmy sztuczny śnieg. Było to niezwykle ciekawe doświadczenie sensoryczne – dzieci ugniatały, przesypywały i badały jego różne tekstury. Eksperymentowanie sprawiło wszystkim mnóstwo radości. A skoro był śnieg, to nie mogło zabraknąć… bałwana! Tym razem jednak powstał z białych kartek, a kolorowe pompony dodały naszym pracom wyjątkowego uroku. 
Na zakończenie powróciliśmy jeszcze raz do zabaw z chustą animacyjną. Szybko okazało się, że Maluszki polubiły tę aktywność  – pełną ruchu, śmiechu i niespodzianek.

Dziękuję wszystkim za cudowny czas i wspólną zabawę.

Paulina 

Żabki

Minione zajęcia w grupie Żabek rozpoczęliśmy piosenką na powitanie (https://m.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec&si=PDoUHfWafOwt_3OA) która wprowadziła dzieci w pogodny nastrój. Następnie uczestniczyliśmy w zabawie z piłką, dzięki której mogliśmy się zintegrować, a przy okazji przypomnieliśmy sobie, jak poprawnie przedstawiać się kolegom i koleżankom w języku polskim. 
Kolejnym etapem zajęć było przypomnienie pór roku. Wspólnie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania: „Po czym poznajemy, że zbliża się zima?” oraz „Jakie są wasze ulubione zabawy zimowe?”. Dzieci bardzo chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami.


Rozmawialiśmy również o tym, jak zwierzęta radzą sobie zimą – które zapadają w sen zimowy, a które zmieniają swoje zachowanie, aby przetrwać chłodne miesiące. Następnie obejrzeliśmy fragment filmu edukacyjnego o zimie (https://m.youtube.com/watch?v=3TVjIhiHaFY). Po zakończeniu dzieci opowiedziały, co najbardziej zwróciło ich uwagę i co im się podobało. Po filmie zrobiliśmy krótką przerwę na śniadanie. Kolejna część zajęć dotyczyła śniegu i tego, co można z niego zrobić. Następnie przeszliśmy do wykonania pracy plastycznej, w której zadaniem było wydzieranie z białej kartki kółek o różnych wielkościach i wykorzystanie ich do stworzenia własnego bałwana. Powstały piękne zimowe prace, pełne dziecięcej kreatywności. Po zajęciach plastycznych wzięliśmy udział w zabawie ruchowej (https://m.youtube.com/watch?v=doy-p5WN5nQ). Ten świąteczny akcent wprowadził nas w rozmowę o tradycjach bożonarodzeniowych. Dzieci opowiadały, jak w ich domach przygotowuje się do świąt, co robi się przed Wigilią oraz jakie potrawy pojawiają się na wigilijnym stole. W dalszej części dnia słuchaliśmy piosenek świątecznych, a następnie wyszliśmy na dwór, by zaczerpnąć świeżego powietrza i pobawić się na zewnątrz. Na zakończenie, podczas oczekiwania na rodziców, dzieci wykonały dowolne rysunki, wykorzystując swoją wyobraźnię.

Kamila i Zuzia 

Czaple

Rankiem, kiedy słońce ledwie muskało zimne, listopadowe szyby, nasza sala zamieniła się w krainę tajemnic. Po śmiesznym powitaniu, które rozświetliło twarze Małych Odkrywców, natychmiast zanurzyliśmy się w świat folkloru. Tematem wiodącym stały się Andrzejki. Rozgorzała żywa dyskusja: czy ktoś zna Andrzeja? Jaka jest tradycja tych wróżb? Szybko ustaliliśmy, że to bardzo stara tradycja, którą dawniej ludzie traktowali poważnie, a dziś to forma wesołej zabawy i nie należy traktować wróżb jako wyznacznika naszej przyszłości. Następnie przenieśliśmy myśli do przyszłości, rozmawiając o marzeniach i zawodach, jakie dzieci chcą wykonywać. Nadszedł czas wróżb. Pierwsza - losowanie przyszłych zawodów, podczas której każdy wyciągnął kartkę z nazwą danego fachu, co wywołało falę okrzyków. Nie mogło zabraknąć też Wyścigu butów. Zgodnie z tradycją, buty ustawiły się do wyścigu, symbolicznie wskazując, kto pierwszy wyruszy w wielki świat lub zostanie Milionerem.
Po tak ekscytującym, choć symbolicznym spojrzeniu w przyszłość, nadszedł czas na zasłużone śniadanie, które dodało nam sił.
Gdy wróciliśmy do zajęć, pora roku sama narzuciła temat. Rozmawialiśmy o jesieni, która ustępuje miejsca zbliżającej się zimie, i oczywiście o najpiękniejszych świętach, na jakie czekamy – Bożym Narodzeniu. Podczas rozmowy, stało się coś niesamowitego. Ktoś bardzo tajemniczy zostawił nam wiadomość głosową…Po drugiej stronie odezwał się złośliwy Psotnik Gburek, który ogłosił, że ukradł tajemny składnik świątecznych pierniczków, magiczny Świąteczny Pyłek Radości! Bez niego pierniki będą bez smaku, a święta stracą magię! Dzieci, jako Drużyna Ratunkowa, jednogłośnie przyjęły misję: musimy odzyskać Pyłek i uratować święta! Psotnik Gburek ukrył Pyłek w skarbcu i zostawił dla nas szereg sprytnych zagadek, do których wskazówki nagrał w wiadomościach głosowych:
    • Zagadka 1 – Matematyczna Rewelacja: Na indywidualnych kartach pracy dzieci musiały policzyć bombki każdego rodzaju i określić na podstawie wyników pierwsze cyfry do kodu do skarbca.
    • Zagadka 2 – Wigilijny Stół: Na stole Psotnik pomieszał potrawy wielkanocne z wigilijnymi. Drużyna musiała wskazać prawidłowe dania, zakleić wielkanocne potrawami wigilijnymi i określić, ile potraw musi być na wigilijnym stole (dwanaście) – to były kolejne cyfry kodu.
    • Zagadka 3 – Mistrzowie Zapachów: Musieliśmy odnaleźć zapach Świąt! Rozpoznawaliśmy aromaty cynamonu, przyprawy do piernika i skórki pomarańczy, poznając kształt i zapach goździków, anyżu i laski cynamonu.
    • Zagadka 4 – Tajemniczy Worek Mikołaja: to zadanie polegało na odnalezieniu ukrytego w sali worka Mikołaja. Z zamkniętymi oczami, dzieci rozpoznawały dotykiem przedmioty ukryte w worku: bombki, dzwonek, gwiazdy, czapka Mikołaja i laska cukrowa.
    • w kolejnej wiadomości, Psotnik poinformował nas, że musimy znaleźć maleńką świąteczną skarpetę, w której ukryte było kolejne zadanie. To była misja kulinarna! Nasza sala na chwilę zamieniła się w piernikową pracownię. Dzieci z entuzjazmem przystąpiły do ugniatania masy, wałkowania jej na idealnie cienkie placki, a następnie do najbardziej kreatywnej części – wykrawania świątecznych kształtów. Cała sala wypełniła się ciepłym, korzennym zapachem, który dawał nam nadzieję, że święta są uratowane! 
Wszystkie zadania zostały wykonane, a cyfry do skarbca odnalezione. Nadszedł czas na wielki finał. Wprowadziliśmy magiczną kombinację, a skarbiec się otworzył! Z odnalezionego skarbca, poza Świątecznym Pyłkiem Radości, wysypały się drobne upominki, które stanowiły zasłużoną nagrodę za tak odważną akcję. Z radością dokonaliśmy podziału skarbów, Pyłkiem symbolicznie posypaliśmy pierniki.
Ostatnie minuty zajęć postanowiliśmy spędzić na świeżym powietrzu na  boisku. Pełni wrażeń, z talerzami z aromatycznymi piernikami (do wypieku w domu), zakończyliśmy ten magiczny dzień. Dzieci z dumą odchodziły do domów, wiedząc, że nie tylko odniosły sukces w andrzejkowych wróżbach, ale przede wszystkim – uratowały Boże Narodzenie!
Drogie Dzieci, dziękuję za Waszą udana misję ratunkową! Aromat odnalezionego Pyłku na pewno rozpoznacie w najbliższą sobotę, na szkolno-rodzinnym  Świątecznym Spotkaniu! Do zobaczenia!
Żaneta, Julia O. i Julia R. 

Bociany

Nasze kolejne zajęcia  rozpoczęliśmy rozmową o zainteresowaniach jakie mają nasze Bociany. Tematem przewodnim były koty, które dzieci mają w swoich domach . Opowiadały o nich dużo ciekawych historii . Dowiedzieliśmy się co jedzą , gdzie śpią , jak lubią spędzać czas i jak wyglądają. Dzieci bardzo dużo mówiły o swoich pupilach.
W dalszej części naszego spotkania rozmawialiśmy o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia. Podczas, krótkiej prezentacji dowiedzieliśmy się , jak przebiegają te święta w Polsce. Mówiliśmy o Wigilii, potrawach wigilijnych i świątecznych, o stajence, o ozdobach na choinkę, o prezentach przynoszonych przez Mikołaja  i tradycjach . Słuchaliśmy  polskich kolęd i opowiadaliśmy  o  przebiegu swoich świąt , tych które dzieci zapamiętały po wizytach u dziadków . To wszystko wprowadziło nas  w ciepły, przedświąteczny nastrój.
Po przerwie śniadaniowej i krótkiej zabawie w sali gimnastycznej, przystąpiliśmy do prac plastycznych. 
Dzieci przygotowywały zakładki do książek oraz breloczki do kluczy metodą decoupage — wycinając kolorowe wzory i przyklejając je do specjalnie przygotowanych drewnianych deseczek. Praca twórcza sprawiła uczniom wiele radości, a powstałe prace prezentowały się bardzo efektownie.
W dalszej części spotkania dzieci czytały czytankę z elementarza pt. "Zabawa Karnawałowa ". 

Na zakończenie zajęć , nasze Bociany  miały możliwość napisania w języku polskim świątecznych życzeń. Z radością czytały je potem  na głos, dzieląc się swoją wiedzą o zwyczajach świątecznych oraz tradycjach  składania życzeń bliskim — dziadkom, rodzicom, rodzeństwu i znajomym. Było to wartościowe ćwiczenie zarówno językowe, jak i kulturowe.
Zajęcia upłynęły w serdecznej atmosferze, łącząc naukę, twórczość i przygotowanie do nadchodzących świąt .

Gosia , Martyna , Ireneusz 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Zuzia, spełnia swoje marzenia na praktykach w Barcelonie