Gavá, zajęcia 17 maja

Klub Maluszka

Jeż, żyrafa, zebra, słoń, jaguar, żółw, lew to bohaterowie naszych sobotnich zajęć. Pamiętając o polskiej literaturze dziecięcej w tym szczególnym miesiącu poświęconym Dziedzictwu Polskiemu wybraliśmy  aż 19 wierszy Jana Brzechwy polskiego poety, który w bardzo ciekawy sposób charakteryzując zwierzęta w krótkich, rymowanych wierszach metaforycznie przekazuje cechy zwierząt.
Zanim rozpoczęliśmy czytanie wierszy, wesoło przywitaliśmy się, poćwiczyliśmy z utworem https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w a potem odpowiedzieliśmy na pytanie związane z majową ilustracją w naszej książce o lesie.

Można zadawać pytania na różne tematy, ilustracje  miesięcy są tak bogate w szczegóły i kolory. Tym razem zadaniem dzieci było odszukanie wędrujących zwierzęcych rodzin. Znaleźliśmy lisią rodzinę, rodzinę niedźwiadków, sów, żółwi, gromadę kowali bezskrzydlich. Dlaczego poszukiwaliśmy rodzin?
Wszystko dlatego, żeby dzieciom powiedzieć o mniejszych i wielkich rodzinach. Rodziną możemy nazwać Polaków za granicą, Polaków w Polsce, nawiązaliśmy do dnia Polonii i Polaków za Granicą, który obchodziliśmy 2 Maja, powiedzieliśmy sobie o tym, co nas w tej wielkiej rodzinie łączy.  Na pewno łączy nas wspólna jednolita flaga,  biało  - czerwona, nawiązaliśmy do Dnia Flagi Rzeczpospolitej Polskiej, który również obchodzimy od 2004 roku 2 Maja.
Z dużej rodziny społecznej doszliśmy do świątecznych dni zadedykowanych naszym własnym rodzinom. Święta te podkreślają wartość wspólnego życia razem, ważną rolę członków rodziny.
26 maja zwracamy uwagę na szczególną rolę wszystkich mam, świętując Dzień Mamy, 1 czerwca na wyjątkową rolę dzieci w rodzinie, świętując Dzień Dziecka, a 23 czerwca na szczególną rolę tatusiów, świętując Dzień Taty.
Zaśpiewaliśmy wspólnie piosenkę  https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4, która zapoczątkowała wykonywanie upominków dla Mam, Tatusiów i Dzieci. Wykonaliśmy małą książeczkę do wspólnego czytania.
Książeczka zawierała wydrukowane  wiersze dla dzieci  Jana Brzechwy, oraz rymowane wiersze dla Mamy i Taty. Kolorowe okładki książeczek ozdobiliśmy mini witrażem z folii w kształtach biało- czerwonych serc, łącząc kartki biało- czerwoną wstążką ( wszystkie elementy w tej pracy miały znaczenie - nawiązując do barw polskiej flagi).
Chwila zabawy ruchowej z małymi piłeczkami pozwoliła nam na rozruszanie się, po czym wróciliśmy, aby wykonać kolejną pracę. Każde dziecko wybrało lubiane przez siebie zwierzę, które udekorowaliśmy wyklejanką z bibuły. W ten sposób nasze Maluszki poznały 2 techniki plastyczne: witraż i kolaż, które mam nadzieję dzięki rozwojowi zdolności manualnych będą ciągle rozbudowywały się.
Nadszedł moment, przygotowania przyjęcia dla rodziców, aby w ten sposób w naszym małym gronie uczcić ich święta. Dzieci przygotowały w prezencie tort. Prawdziwy tort!
Umyliśmy dokładnie ręce i do dzieła. Ubiliśmy krem, biszkopty zwilżyliśmy dżemem, aby nałożyć potem waniliowy puch, ozdobiliśmy owocami i zaprosiliśmy rodziców do stołu.
Wcześniej dzieci energicznymi głosami powiedziały „Mamo, Tato cóż Ci dam, jedno serce, które mam”

Jest to nasza już chyba klubowiczowa tradycja, od kilku lat przygotowujemy w czasie majowych zajęć tort dla rodziców i za każdym razem towarzyszy temu wydarzeniu mnóstwo emocji. Ze strony rodziców wielki zachwyt i wzruszenie, a ze strony dzieci radość, ciekawość, chęć dotykania składników, obserwowania, słuchania wirującego miksera, nakładania, ozdabiania. Moment wręczania rodzicom tortu jest przepiękny!
Po chwili ucztowania, nadeszła godzina odjazdu pociągu i musieliśmy się pożegnać.
Bardzo, bardzo dziękuję za zapracowanie się we wszystkie zaproponowane aktywności, za niezapomniane momenty wzruszeń. 


Pozdrawiam, do zobaczenia
Joanna Tylek

Żabki


W ostatnią sobotę odbyło się kolejne spotkanie naszej grupy Żabek, które jak zawsze rozpoczęliśmy od radosnego powitania oraz integracyjnych zabaw z chustą animacyjną. Tego rodzaju aktywności pełnią nie tylko funkcję rozgrzewającą i integrującą, ale także wzmacniają poczucie przynależności do naszej grupy.  
Po wspólnej zabawie nadszedł czas na chwilę rozmowy. Stałym elementem naszych sobotnich spotkań są rozmowy o emocjach, o tym co czujemy, jak możemy to nazwać i wyrazić. Z tygodnia na tydzień Żabki wykazują coraz większą świadomość emocjonalną – potrafią trafnie nazywać podstawowe emocje i dzielić się swoimi przeżyciami. Aby utrwalić i uporządkować zdobytą wiedzę, sięgnęliśmy po karty emocji. Dzieci z dużym zaangażowaniem opisywały ilustracje oraz sytuacje, w których mogą pojawić się przedstawione uczucia.  Uzupełnieniem tej aktywności była zabawa w kalambury emocji, która sprawiła uczestnikom wiele radości i była doskonałym ćwiczeniem na wyrażanie emocji poprzez ruch i mimikę. Najczęściej wybieraną emocją była radość – nic więc dziwnego, że podczas zajęć nie zabrakło uśmiechu, serdecznych gestów i pozytywnej energii. Po tej części zajęć nastąpiła przerwa śniadaniowa, a po niej czas na swobodną zabawę.

W drugiej części spotkania powróciliśmy do tematyki świąt narodowych. Przypomnieliśmy sobie pojęcie ojczyzny oraz omówiliśmy symbole narodowe. Każde dziecko samodzielnie wykonało flagę Polski, co było nie tylko ćwiczeniem plastycznym, ale też symbolicznym gestem budowania tożsamości narodowej. Podczas rozmowy dzieci dzieliły się również własnymi skojarzeniami związanymi z Polską, a flaga – jako wyrazisty symbol – wywołała najwięcej emocji i dumy.
Po zakończeniu pracy plastycznej wyszliśmy wspólnie na szkolne podwórko, by skorzystać z pięknej pogody i rozładować energię podczas zabawy z piłką.  
W ostatniej części naszego spotkania poświęciliśmy czas tematowi Dnia Mamy. Dzieci opowiadały o swoich mamach – o tym, za co je kochają, co najbardziej w nich lubią i co lubią robić razem. Następnie każde dziecko stworzyło unikatowy prezent, własnoręcznie wykonaną bransoletkę oraz wiosenną laurkę z papierowymi kwiatami. Tego rodzaju twórczość nie tylko rozwija sprawność manualną, ale także wzmacnia poczucie sprawczości i uczy, że emocje można wyrażać w twórczy i budujący sposób. Na zakończenie spotkania zagraliśmy w klasy, jednak w nieco zmodyfikowanej wersji – wykorzystując do tego emocje. Ten pomysł pozwolił dzieciom po raz kolejny oswoić się z tematem uczuć, tym razem w ruchu.
Spotkanie minęło w atmosferze radości, życzliwości i zaangażowania. Każda z aktywności – od rozmów po zabawy i twórczość  miała swój cel i znaczenie w rozwoju emocjonalnym oraz społecznym dzieci.


Dziękuję za wspólne zajęcia, do zobaczenia
Paulina 

Czaple


W minioną sobotę po wesołym powitaniu, poruszyliśmy w grupie bardzo ważny temat, jakim jest świadomość bycia Polakiem. Rozmawialiśmy o polskich majowych świętach narodowych, które przypadają w pierwszych trzech dniach maja. Po zaprezentowaniu polskich symboli narodowych, czyli flagi, godła i hymnu, omówieniu ich charakterystycznych cech, oraz zwróceniu uwagi, że należy szanować nasze symbole, Czaple obejrzały krótki film edukacyjny przybliżający tematykę świąt 1, 2 i 3 Maja https://youtu.be/jdez-N6DZ98?si=vAl7F1B0tUyXStPM. W kontekście rozmów o Święcie Pracy (1 Maja), dzieci wykonały indywidualne karty pracy na temat zawodów i ich emblematów. Czaple słusznie zauważyły, że nie ma już zawodów typowo męskich/damskich, oraz podzieliły się swoimi marzeniami, kim zostaną i jaką pracę będą wykonywać w dorosłym życiu.
 


Po pożywnym śniadaniu na Czaple czekała słodka i aromatyczna niespodzianka: degustacja różnych miodów! Między kęsami ryżowych wafli polanych smakowitymi miodkami, zastanawialiśmy się, skąd się bierze miód i owocowe przetwory? Padło wiele ciekawych odpowiedzi (np z Mercadony). Czaple rozmyślały, czy maleńkie pszczoły są potrzebne, czy są groźne, co lubią, gdzie mieszkają. Część odpowiedzi uzyskały dzięki ciekawemu reportażowi z Kają, małą pszczołą  https://youtu.be/LMLSxZJTNnE?si=t_9QRg94SAY1OZob , https://youtu.be/PX8JKShqt9c?si=sZglCq7FjI6a7LOB , https://youtu.be/exknqkNNFGg?si=6OdgEPNZOGqrlAxv.
Po solidnej dawce wiedzy nadszedł czas na pracę plastyczną. Za pomocą dziecięcych paluszków, żółtej farby i folii bąbelkowej powstały plastry miodu, maleńkie pszczoły i pszczela królowa.
  Po swobodnej zabawie na świeżym powietrzu Czaple zmieniły się w ekologów ratujących Ziemię. Za pomocą pierwszego eksperymentu Ekolodzy sprawdzili, jak tzw “dzikie wysypiska” wpływają na glebę. Podczas drugiego eksperymentu z zabarwioną wodą (imitującą ocean) dzieci ratowały morskie stworzenia narażone na kontakt z ropą naftową (w tej roli świetnie sprawdziła się oliwka). Przypomnieliśmy sobie, czym jest Ziemia i jak bardzo jest ważna w życiu każdej żywej istoty. Zastanawialiśmy się wspólnie, co możemy zrobić, by nasza planeta była czysta i szczęśliwa. Na zakończenie zajęć dzieci w małych zespołach kolorowały ogromne ekokolorowanki.

Kochane Czaple, do zobaczenia na kolejnych zajęciach w Szkole Polskiej wGavá!
Żaneta Pomorska i Angelina

Bociany

W ubiegłą sobotę odbyły się kolejne zajęcia z Bocianami w szkole w Gavá. Tematem przewodnim spotkania były ważne wydarzenia i święta obchodzone w maju, a także wartości związane z różnorodnością, tożsamością i współpracą. Na początku zajęć wspólnie z dziećmi powtórzyliśmy temat świąt majowych – 1 maja, czyli Święta Pracy, 2 maja – Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, oraz 3 maja – Święta Konstytucji 3 Maja. Dzieci opowiadały, czego dotyczą te święta, kiedy przypadają i z czym im się kojarzą. Następnie przeszliśmy do omówienia Dnia Unii Europejskiej. Rozmawialiśmy o tym, czym jest Unia Europejska, jakie przynosi korzyści Polsce oraz które kraje sąsiadują z naszym państwem. Dzieci aktywnie słuchały prezentacji, jednak niełatwo było Bocianom się skupić w ten majowy, ciepły dzień, dlatego w kolejnej części zajęć dzieci miały okazję stworzyć własną flagę, która odzwierciedlała ich wartości, marzenia oraz ulubione kolory. To zadanie pozwoliło dzieciom wyrazić siebie i pobudziło ich kreatywność. Po zakończeniu prac plastycznych przeprowadziliśmy krótki quiz, który był okazją do sprawdzenia i utrwalenia zdobytej wcześniej wiedzy. Następnie poruszyliśmy temat różnorodności – rozmawialiśmy o tym, czym jest, dlaczego jest ważna i w jaki sposób wpływa na nasze życie. Każde dziecko otrzymało kolorowy liść, na którym zapisało, w czym czuje się dobre. Gotowe liście zostały przyklejone na wspólne „Drzewo Różnorodności”, które symbolizowało, że każdy z nas ma swoje mocne strony, a razem tworzymy zgraną i wartościową grupę. Pod koniec zajęć wyszliśmy na boisko, a także porozmawialiśmy o planach na kolejne spotkania. 

Serdecznie dziękuję grupie za aktywny udział.
Pani Alicja 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2025/2026

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?