Gavá, zajęcia 17 maja
Jeż, żyrafa, zebra, słoń, jaguar, żółw, lew to bohaterowie naszych
sobotnich zajęć. Pamiętając o polskiej literaturze dziecięcej w tym
szczególnym miesiącu poświęconym Dziedzictwu Polskiemu wybraliśmy aż 19
wierszy Jana Brzechwy polskiego poety, który w bardzo ciekawy sposób
charakteryzując zwierzęta w krótkich, rymowanych wierszach metaforycznie
przekazuje cechy zwierząt.
Zanim rozpoczęliśmy czytanie wierszy, wesoło przywitaliśmy się,
poćwiczyliśmy z utworem https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w a
potem odpowiedzieliśmy na pytanie związane z majową ilustracją w naszej
książce o lesie.
26 maja zwracamy uwagę na szczególną rolę wszystkich mam, świętując Dzień Mamy, 1 czerwca na wyjątkową rolę dzieci w rodzinie, świętując Dzień Dziecka, a 23 czerwca na szczególną rolę tatusiów, świętując Dzień Taty.
Zaśpiewaliśmy wspólnie piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4, która zapoczątkowała wykonywanie upominków dla Mam, Tatusiów i Dzieci. Wykonaliśmy małą książeczkę do wspólnego czytania.
Książeczka zawierała wydrukowane wiersze dla dzieci Jana Brzechwy, oraz rymowane wiersze dla Mamy i Taty. Kolorowe okładki książeczek ozdobiliśmy mini witrażem z folii w kształtach biało- czerwonych serc, łącząc kartki biało- czerwoną wstążką ( wszystkie elementy w tej pracy miały znaczenie - nawiązując do barw polskiej flagi).
Nadszedł moment, przygotowania przyjęcia dla rodziców, aby w ten sposób w naszym małym gronie uczcić ich święta. Dzieci przygotowały w prezencie tort. Prawdziwy tort!
Umyliśmy dokładnie ręce i do dzieła. Ubiliśmy krem, biszkopty zwilżyliśmy dżemem, aby nałożyć potem waniliowy puch, ozdobiliśmy owocami i zaprosiliśmy rodziców do stołu.
Wcześniej dzieci energicznymi głosami powiedziały „Mamo, Tato cóż Ci dam, jedno serce, które mam”
Jest to nasza już chyba klubowiczowa tradycja, od kilku lat przygotowujemy w czasie majowych zajęć tort dla rodziców i za każdym razem towarzyszy temu wydarzeniu mnóstwo emocji. Ze strony rodziców wielki zachwyt i wzruszenie, a ze strony dzieci radość, ciekawość, chęć dotykania składników, obserwowania, słuchania wirującego miksera, nakładania, ozdabiania. Moment wręczania rodzicom tortu jest przepiękny!
Bardzo, bardzo dziękuję za zapracowanie się we wszystkie zaproponowane aktywności, za niezapomniane momenty wzruszeń.
Pozdrawiam, do zobaczenia
Joanna Tylek
Żabki
W ostatnią sobotę odbyło się kolejne spotkanie naszej grupy Żabek, które
jak zawsze rozpoczęliśmy od radosnego powitania oraz integracyjnych
zabaw z chustą animacyjną. Tego rodzaju aktywności pełnią nie tylko
funkcję rozgrzewającą i integrującą, ale także wzmacniają poczucie
przynależności do naszej grupy.
Po wspólnej zabawie nadszedł czas na chwilę rozmowy. Stałym elementem
naszych sobotnich spotkań są rozmowy o emocjach, o tym co czujemy, jak
możemy to nazwać i wyrazić. Z tygodnia na tydzień Żabki wykazują coraz
większą świadomość emocjonalną – potrafią trafnie nazywać podstawowe
emocje i dzielić się swoimi przeżyciami. Aby utrwalić i uporządkować
zdobytą wiedzę, sięgnęliśmy po karty emocji. Dzieci z dużym
zaangażowaniem opisywały ilustracje oraz sytuacje, w których mogą
pojawić się przedstawione uczucia. Uzupełnieniem tej aktywności była
zabawa w kalambury emocji, która sprawiła uczestnikom wiele radości i
była doskonałym ćwiczeniem na wyrażanie emocji poprzez ruch i mimikę.
Najczęściej wybieraną emocją była radość – nic więc dziwnego, że podczas
zajęć nie zabrakło uśmiechu, serdecznych gestów i pozytywnej energii.
Po tej części zajęć nastąpiła przerwa śniadaniowa, a po niej czas na
swobodną zabawę.
Po zakończeniu pracy plastycznej wyszliśmy wspólnie na szkolne podwórko, by skorzystać z pięknej pogody i rozładować energię podczas zabawy z piłką.
W ostatniej części naszego spotkania poświęciliśmy czas tematowi Dnia Mamy. Dzieci opowiadały o swoich mamach – o tym, za co je kochają, co najbardziej w nich lubią i co lubią robić razem. Następnie każde dziecko stworzyło unikatowy prezent, własnoręcznie wykonaną bransoletkę oraz wiosenną laurkę z papierowymi kwiatami. Tego rodzaju twórczość nie tylko rozwija sprawność manualną, ale także wzmacnia poczucie sprawczości i uczy, że emocje można wyrażać w twórczy i budujący sposób. Na zakończenie spotkania zagraliśmy w klasy, jednak w nieco zmodyfikowanej wersji – wykorzystując do tego emocje. Ten pomysł pozwolił dzieciom po raz kolejny oswoić się z tematem uczuć, tym razem w ruchu.
Dziękuję za wspólne zajęcia, do zobaczenia
Paulina
Czaple
W minioną sobotę po wesołym powitaniu, poruszyliśmy w grupie bardzo
ważny temat, jakim jest świadomość bycia Polakiem. Rozmawialiśmy o
polskich majowych świętach narodowych, które przypadają w pierwszych
trzech dniach maja. Po zaprezentowaniu polskich symboli narodowych,
czyli flagi, godła i hymnu, omówieniu ich charakterystycznych cech, oraz
zwróceniu uwagi, że należy szanować nasze symbole, Czaple obejrzały
krótki film edukacyjny przybliżający tematykę świąt 1, 2 i 3 Maja
https://youtu.be/jdez-N6DZ98?si=vAl7F1B0tUyXStPM. W kontekście rozmów o
Święcie Pracy (1 Maja), dzieci wykonały indywidualne karty pracy na temat zawodów i ich emblematów. Czaple słusznie zauważyły, że nie ma już
zawodów typowo męskich/damskich, oraz podzieliły się swoimi marzeniami,
kim zostaną i jaką pracę będą wykonywać w dorosłym życiu.
Po pożywnym śniadaniu na Czaple czekała słodka i aromatyczna niespodzianka: degustacja różnych miodów! Między kęsami ryżowych wafli polanych smakowitymi miodkami, zastanawialiśmy się, skąd się bierze miód i owocowe przetwory? Padło wiele ciekawych odpowiedzi (np z Mercadony). Czaple rozmyślały, czy maleńkie pszczoły są potrzebne, czy są groźne, co lubią, gdzie mieszkają. Część odpowiedzi uzyskały dzięki ciekawemu reportażowi z Kają, małą pszczołą https://youtu.be/LMLSxZJTNnE?si=t_9QRg94SAY1OZob , https://youtu.be/PX8JKShqt9c?si=sZglCq7FjI6a7LOB , https://youtu.be/exknqkNNFGg?si=6OdgEPNZOGqrlAxv.
Po solidnej dawce wiedzy nadszedł czas na pracę plastyczną. Za pomocą dziecięcych paluszków, żółtej farby i folii bąbelkowej powstały plastry miodu, maleńkie pszczoły i pszczela królowa. Po swobodnej zabawie na świeżym powietrzu Czaple zmieniły się w ekologów ratujących Ziemię. Za pomocą pierwszego eksperymentu Ekolodzy sprawdzili, jak tzw “dzikie wysypiska” wpływają na glebę. Podczas drugiego eksperymentu z zabarwioną wodą (imitującą ocean) dzieci ratowały morskie stworzenia narażone na kontakt z ropą naftową (w tej roli świetnie sprawdziła się oliwka). Przypomnieliśmy sobie, czym jest Ziemia i jak bardzo jest ważna w życiu każdej żywej istoty. Zastanawialiśmy się wspólnie, co możemy zrobić, by nasza planeta była czysta i szczęśliwa. Na zakończenie zajęć dzieci w małych zespołach kolorowały ogromne ekokolorowanki.
Kochane Czaple, do zobaczenia na kolejnych zajęciach w Szkole Polskiej wGavá!
Żaneta Pomorska i Angelina
Bociany
W ubiegłą sobotę odbyły się kolejne zajęcia z Bocianami w szkole w Gavá. Tematem przewodnim spotkania były ważne wydarzenia i święta obchodzone w maju, a także wartości związane z różnorodnością, tożsamością i współpracą. Na początku zajęć wspólnie z dziećmi powtórzyliśmy temat świąt majowych – 1 maja, czyli Święta Pracy, 2 maja – Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, oraz 3 maja – Święta Konstytucji 3 Maja. Dzieci opowiadały, czego dotyczą te święta, kiedy przypadają i z czym im się kojarzą. Następnie przeszliśmy do omówienia Dnia Unii Europejskiej. Rozmawialiśmy o tym, czym jest Unia Europejska, jakie przynosi korzyści Polsce oraz które kraje sąsiadują z naszym państwem. Dzieci aktywnie słuchały prezentacji, jednak niełatwo było Bocianom się skupić w ten majowy, ciepły dzień, dlatego w kolejnej części zajęć dzieci miały okazję stworzyć własną flagę, która odzwierciedlała ich wartości, marzenia oraz ulubione kolory. To zadanie pozwoliło dzieciom wyrazić siebie i pobudziło ich kreatywność. Po zakończeniu prac plastycznych przeprowadziliśmy krótki quiz, który był okazją do sprawdzenia i utrwalenia zdobytej wcześniej wiedzy. Następnie poruszyliśmy temat różnorodności – rozmawialiśmy o tym, czym jest, dlaczego jest ważna i w jaki sposób wpływa na nasze życie. Każde dziecko otrzymało kolorowy liść, na którym zapisało, w czym czuje się dobre. Gotowe liście zostały przyklejone na wspólne „Drzewo Różnorodności”, które symbolizowało, że każdy z nas ma swoje mocne strony, a razem tworzymy zgraną i wartościową grupę. Pod koniec zajęć wyszliśmy na boisko, a także porozmawialiśmy o planach na kolejne spotkania.
Serdecznie dziękuję grupie za aktywny
udział.
Pani Alicja
Komentarze
Prześlij komentarz