Barcelona, zajęcia 24 maja
Kolejne zajęcia w Klubie Malucha rozpoczęły się jak zwykle. Piosenką
obudziliśmy naszego towarzysza zabaw, jeża Toma. Uzupełniliśmy kalendarz
oraz zaśpiewaliśmy powitalną piosenkę. Następnie przyszedł czas na
zabawę w "muzyczne pudełka", tym razem odkryliśmy w nich piosenki o
krasnoludkach, słoniu, rączkach i nóżkach, a także dobrze znaną
wszystkim dzieciom "Koła autobusu". Bawiliśmy się również uwielbianą
przez maluszki kolorową chustą animacyjną. Po przerwie na drugie śniadanie przeszliśmy do jednego z głównych
tematów zajęć. Z uwagi na zbliżający się Dzień Mamy wysłuchaliśmy
wierszyków o mamie i nauczyliśmy się śpiewać piosenkę dla niej. Każde
dziecko przygotowało papierowy bukiet w wazoniku dla swojej mamy.
Na zajęciach nie mogło również zabraknąć ulubionych zabaw maluszków
czyli "Chodzi lisek", "Stary niedźwiedź", "Baloniku nasz malutki" oraz
"Kółko graniaste". Po krótkim odpoczynku zabraliśmy się do pracy nad
drugim zagadnieniem.
Wszystkie dzieci uważnie nadstawiły uszy i słuchały z uwagą odgłosów
jakie wydają zwierzęta gospodarskie. Niektórym udało się odgadnąć
wszystkie. Każdy otrzymał puzzle z wybranym zwierzęciem. Gdy już udało
mu się złożyć całe zwierzę i przykleić je na kartkę, kolejnym zadaniem
było znalezienie dziecka do każdej mamy. Dzieci, które miały puzzle z
krową, szukały rysunków cielątek, dzieci, które układały puzzle ze
świnką, szukały prosiaczków, puzzle z kurką - kurczaczków itd.
Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu!
Dorota
Poziomki
" Pracowite pszczółki" O. Adamowicz ( fragment)
Pszczoła to jest owad mały, ale za to doskonały.
Ona w ulu dom swój ma i pracuje tam co dnia.
Zapyla kwiaty , ciężko pracuje i ludzi miodkiem obdarowuje.
W lesie, w powietrzu czy też na łące
Możemy spotkać pszczółek tysiące.
Ostatnie zajęcia były różnorodne i kolorowe jak wiosenna łąka. Po przywitaniu się wszystkich ze wszystkimi i z pluszowymi pszczółkami Mają i Guciem, najpierw dzieci bawiły się dowolnymi, wybieranymi przez siebie zabawkami. Same decydowały czym się będą bawić i z kim. Coraz częściej obserwuję, że maluszki łączą się w pary lub po kilkoro, aby bawić się w tematyczne zabawy. Brawo! Czas zabawy posłużył nam na oczekiwanie na Poziomki, które z różnych przyczyn troszkę spóźniły się na zajęcia. Gdy już byliśmy w komplecie, przystąpiliśmy do pierwszego tematu. Bohaterkami dnia były pszczółki. Ciekawostką dla dzieci było to, że 20 maja przypada Międzynarodowy Dzień Pszczoły, czyli te małe owady mają swoje święto w kalendarzu. Poprosiłam dzieci , aby wygodnie ułożyły się na chuście animacyjnej , która swoimi kolorami przypominała wiosenną, majową łąkę i zamknęły oczy. Zadaniem Poziomek było odgadnięcie czyje odgłosy słyszą. Niektóre dzieci bezbłędnie odgadły brzęczenie pszczół, kilkoro myślało, że to osy. Oj, łatwo się pomylić. I tu kolejna ciekawostka. Otóż brzęczenie pszczółek powstaje w wyniku trzepotania bardzo szybko skrzydełkami- nawet 200 razy na sekundę. My odbieramy ten trzepot jako dźwięk. Następnie dzieci obejrzały film o pszczółce Mai i Guciu. Dowiedziały się gdzie mieszkają te owady i że mają swoją królową. Po filmie jeszcze chwilę rozmawialiśmy i Poziomki mogły opowiedzieć co znają i wiedzą ze swojego doświadczenia. Niektóre dzieci widziały ule, czyli domki pszczółek, a prawie wszystkie jadły miód. Gdy wspomnieliśmy o miodzie zaburczało w brzuszkach i konieczne było zjedzenie śniadania.
Po przerwie na jedzenie
kontynuowaliśmy pszczeli temat. Wykonaliśmy pracę plastyczną- pszczółki
, które były upominkami dla rodziców. Gdy pszczółki były już gotowe
trzeba było jeszcze przygotować drugi upominek - słoiczek z muszelkami.
Poziomki wybierały spośród wielu muszelek te, które podobały im się
najbardziej. Musiały zdecydować ile chcą włożyć muszelek do słoiczków, a
ile uda się wcisnąć. Nie zawsze liczba zaplanowana przez dziecko
mieściła się w słoiczku. Gdy już wszystkie słoiczki były napełnione
muszelkami zakryliśmy je kawałeczkami folii i przywiązaliśmy czerwone
tasiemki. Upominki dla rodziców były gotowe. Zostało jeszcze przećwiczyć
wierszyk i tradycyjne polskie " Sto lat". O godzinie 13-ej do sali
weszli rodzice. Najpierw wspólnie z dziećmi pracowali nad stworzeniem
drzew genealogicznych swoich rodzin. Dzieci widząc zaangażowanie swoich
mam i tatusiów chętnie wspólnie pracowały. Były zadowolone i przejęte.
Gdy dzieła były gotowe przyszedł czas na recytację wierszyka i
odśpiewanie " Sto lat " oraz wręczenie upominków. To był bardzo owocny
czas i pełen radości. Dzieci otrzymały również upominki - książeczki.
Wszak to było świętowanie Dnia Pszczółek, Mamy, Taty i Dziecka. Bardzo dziękuję Poziomeczkom i ich Rodzicom za wspólnie spędzony czas.
Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec i praktykantka Angelina
Materiał audiowizualny
Brzęczenie pszczół
https://www.youtube.com/watch?v=XGFErnAxIjI
Film " Pszczółka Maja"
https://www.youtube.com/watch?v=a5NgetIm04U
Piosenka o pszczółkach " Wesoła pszczółka"
https://www.youtube.com/watch?v=x_u7V4lmTiE
Jagódki
Ostatnia sobota to był wyjątkowo intensywny i pełen wrażeń
dzień, który przyniósł dzieciom wiele uśmiechu, nauki oraz kreatywnych
działań.
Zajęcia rozpoczęliśmy od energetycznych zabaw ruchowo-integracyjnych,
które trwały całą godzinę! Dzieci biegały, tańczyły, śpiewały i
reagowały na zmiany tempa, świetnie się przy tym bawiąc. Widać było, jak
bardzo cieszy je taka forma aktywności – ich zaangażowanie i entuzjazm
były naprawdę wzruszające.
Następnie skupiliśmy się na nadchodzącym Dniu Matki. Nauczycielka
opowiedziała dzieciom o tym wyjątkowym święcie w Polsce, po czym
obejrzeliśmy krótki film edukacyjny oraz posłuchaliśmy piosenek
dedykowanych mamom. W ramach zabaw dydaktycznych rozmawialiśmy o tym,
jaka jest nasza mama, za co ją kochamy i jak wygląda. Dzieci chętnie
dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, a ich odpowiedzi były niezwykle
ciepłe i szczere.
Kulminacyjnym punktem zajęć było wykonanie przez dzieci pięknych luster z
portretem mamy. Mali artyści z wielkim zapałem i starannością zabrali
się do pracy, tworząc wyjątkowe upominki, które w poniedziałek, 26 maja, wręczą
swoim ukochanym mamom wraz z życzeniami.
W dalszej części zajęć przenieśliśmy się w świat rodzinnych historii –
rozmawialiśmy o drzewie genealogicznym. Dzieci opowiadały o swoich
bliskich, pokazywały relacje między członkami rodziny i dzieliły się
ciekawostkami ze swojego życia. Następnie wykonały przepiękne drzewa
genealogiczne z wykorzystaniem fotografii swoich rodzin. To była
wspaniała okazja, by lepiej się poznać i docenić wartość rodziny.
Podsumowując – ten dzień był prawdziwie wyjątkowy! Pełen radości,
kreatywności i wzruszających chwil. Jagódki jak zawsze zachwyciły swoją
energią, pomysłowością i otwartością. Dziękuję Wam, kochani, za ten
wspólny czas!
Serdecznie pozdrawiam,
Basia Pietrzak
Śliweczki
W minioną sobotę u Śliweczek było pracowicie – matematycznie, językowo, artystycznie, aktorsko i kuchennie.
Poznaliśmy matematyczne – graficzne zagadnienie „zbiorów” dzięki
zadaniom w „Trenuję umysł z Lokomotywą”, dzieci stworzyły zbiory tych
samych przedmiotów.
Kontynuując sięganie po to co zostawili nam Wielcy Polacy zaglądnęliśmy
do zbioru poezji dedykowanej dzieciom, wybierając wiersz Jana Brzechwy
„Na straganie”.
Wysłuchaliśmy dialogu warzyw zwracając uwagę na ich nazwy, dzięki
ilustrowanym tablicom mogliśmy odszukać wszystkie warzywa z wiersza.
Przy tej okazji, dzieci dowiedziały się czym różnią się warzywa od
owoców, poznały ich sezonowość, a z rozsypanych ilustracji stworzyły
małe kukiełki, które wykorzystaliśmy do wspólnego przedstawienia wiersza
na scenie. Największym zdziwieniem dla naszych Śliweczek była
informacja, że słodki arbuz to warzywo, a nie owoc.
Ponieważ dzieci na naszych zajęciach poznają różne zawody, nazwiska polskich artystów, a potem próbują stworzyć „dzieło” związane z poznawanym tematem, przyszedł czas na rzeźbę. Dzieci dowiedziały się jaki materiał używają artyści do pracy rzeźbiąc, a także jakie są podstawowe gatunki rzeźby. Do naszej pracy jako materiał mieliśmy masę porcelanową i wybraliśmy „rzeźbę dekoracyjną”.
Masa porcelanowa okazała się bardzo plastyczna, bardzo dobrze utrzymująca wybraną przez dzieci formę. Po dłuższej chwili powstały upominki dla Rodziców naszych Śliweczek.
Były to kwiaty osadzone na korze palmy zapakowane starannie w małą przezroczystą torebeczkę.
Ponieważ przed zajęciami zaprosiliśmy Rodziców do nas na chwilę przed zakończeniem zajęć zaczęliśmy przygotowania do zapowiedzianej niespodzianki z okazji ich świąt.
Na scenie odbyło się krótkie przedstawienie, a bohaterami były oczywiście warzywa z wiersza „Na straganie”. Przygotowaliśmy też mini poczęstunek, kanapki warzywne. Na zakończenie dzieci podarowały Rodzicom wyrzeźbione upominki.
Takie chwile zapamiętane fotografiami będą na pewno mile wspominane przez wszystkich.
Dzieci miały dla swoich Rodziców jeszcze jedną informację, że do wspomnianych dat należy dodać jeden ważny dzień, bardzo ważny dzień - Dzień Dziecka (1 Czerwca), który w polskim kalendarzu zapisany na stałe istnieje od 1952 roku.
Dziękuję pracowitym Śliweczkom za niesamowicie ochocze i radosne traktowanie każdej części zajęć.
Życzę pięknego świętowania wszystkich szczególnych dni, a drogim, kochanym dzieciom życzę wszystkiego co najlepsze, aby nieustannie odkrywały, poznawały, były zawsze radosne i szczęśliwe.
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia
Joanna Tylek
Malinki
W ostatnią sobotę zajęcia w grupie Malinek rozpoczęliśmy od rozmowy
na temat Dnia Matki – dzieci dowiedziały się, dlaczego to święto jest
tak ważne, kiedy je obchodzimy w Polsce, oraz jak można wyrazić swoją
wdzięczność i miłość do mamy. Następnie wykonaliśmy własnoręcznie laurki
i wycinankę dla Mamy. Potem przeszliśmy do tematu dnia pszczoły,
porozmawialiśmy o tym, dlaczego pszczoły są tak ważne dla przyrody i
ludzi. Dzieci dowiedziały się, że bez pszczół nie byłoby owoców,
warzyw i kwiatów. Następnie w tym temacie dzieci wykonały labirynt, z
którym Malinki poradziły sobie niesamowicie szybko. Następnie
porozmawialiśmy o polskich miastach i symbolach, a także o tym skąd
pochodzą te symbole. Na koniec po powrocie z boiska, porozmawialiśmy o
tym jakie znamy bajki, a zajęcia zakończyliśmy kalamburami, z tematyką
wspomnianych wcześniej bajek.
Alicja
Jarzębina
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od niezwykle ciekawego tematu, jakim jest Eurowizja – coroczny konkurs muzyczny organizowany przez kraje europejskie, w którym bierze udział również Polska. Obejrzeliśmy kilka występów z ostatniej edycji i krótko je omówiliśmy.
Podczas wolnego czasu na boisku część dzieci wzięła udział w zabawie „taneczny głuchy telefon”. Natomiast dzieci, które nie odrobiły zadania domowego z ostatnich zajęć, mają za zadanie nadrobić materiał z tematu czwartego.
Komentarze
Prześlij komentarz