Barcelona, zajęcia 14 września

Klub Malucha

Po wakacyjnej przerwie maluszki z Klubu Malucha spotkały się w niemal zupełnie nowym składzie. Wiele dzieci przeszło już do starszej grupy, a w Klubie Malucha pojawiło się wiele nowych twarzy. Zajęcia rozpoczęły się od zabawy integracyjnej, dzięki której poznaliśmy swoje imiona, wszyscy mieli też okazję przywitać się z naszym klubowym przyjacielem, jeżem Tomem.

Uzupełniając kalendarz nauczyliśmy się piosenki o dniach tygodnia, przypomnieliśmy sobie jaka jest pora roku, wspólnie zastanawialiśmy się jaka jest pogoda i jak się odpowiednio do niej ubrać.
Nowi uczestnicy Klubu Malucha z wielkim entuzjazmem brali udział w zupełnie dla nich nowych zabawach z chustą animacyjną. Dzieci były bardzo podekscytowane gdy w zabawie "Pada deszcz" mogły chować się pod chustą, a także gdy mogły położyć się na niej podczas zabawy relaksacyjnej.
Przez całe zajęcia wspominaliśmy wakacje i lato. Rodzice i dzieci opowiadali o przygodach, które przytrafiły im się podczas wyjazdu do Polski i innych miejsc. W związku z tym, każdy maluszek przygotował ramkę, do której będzie mógł włożyć ulubione wakacyjne zdjęcie. Przy okazji małe rączki ćwiczył chwyt pęsetowy podczas odklejania i przyklejania naklejek.
Reszta zajęć upłynęła nam na zabawach w kole takich jak: "Baloniku nasz malutki", "Mam chusteczkę haftowaną", "Kółko graniaste", "Stary niedźwiedź", które bardzo podobały się maluszkom. Na zakończenie zrobiliśmy sobie relaksujące masażyki, dzięki którym ćwiczyliśmy nazwy części ciała.

Serdecznie zapraszam na kolejne zajęcia. 

Dorota 

Poziomki

W piękną , słoneczną sobotę  rozpoczęliśmy nowy rok szkolny w Szkole Polskiej w Barcelonie.
Aula przy boisku szkolnym wypełniła się Maluszkami i ich Rodzicami. Wszyscy radośni i wypoczęci po wakacjach. Poziomeczki trochę przejęte, bo dla większości to pierwsze zetknięcie ze Szkołą Polską.
Na początku było kilka słów skierowanych do Rodziców, a potem w roli głównej były wyłącznie Poziomki, które oswajały się z nowym otoczeniem poznając zabawki i salę. Najpierw mówiliśmy  swoje imiona i uczyliśmy się piosenki powitalnej, która będzie nam towarzyszyła na początku każdych zajęć przez cały rok szkolny. Melodia piosenki jest nietrudna i dzieci od razu próbowały ją śpiewać.
Oto link do piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec
Następnie po przerwie śniadaniowej dzieci wysłuchały opowiadania o małej dziewczynce Vashti, która nie wierzyła w swoje możliwości. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka spokojnie czekała , aż Vashti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki "Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie". Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić salę. Zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do sali zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie , że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek. Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych i większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka była bardzo dumna. Nagle Vashti zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje , a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił ...zygzak. Vashti popatrzyła na rysunek z takim samym zachwytem z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła by chłopiec podpisał swoje dzieło. Poziomki z dużym zainteresowaniem wysłuchały opowieści o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie , odkryła w sobie talent i odwagę.  Dzieci dowiedziały się, że wszyscy mamy zdolności i bardzo dobre pomysły. Praca plastyczna , którą wykonały dowiodła ,że tak jest. Każda Poziomka miała inny pomysł na rozmieszczenie kolorowych kropek na kartce i obrazki, które powstały zachwycały wszystkich. Po zabawach ruchowych z użyciem kolorowych , okrągłych płaskich poduszek dzieci wykonały drugą pracę, a mianowicie łącząc kropki " odkrywały " rysunek. Potem zgadywały co ukazało się na obrazku. Trzeba przyznać, że Poziomki wywiązały się z zadań rewelacyjnie. Aby skorzystać z pięknej pogody udaliśmy się jeszcze na szkolne podwórko gdzie podczas dowolnych zabaw dzieci integrowały się i poznawały swoje zainteresowania.
Pierwszy dzień w Szkole Polskiej minął w miłej  atmosferze .

Dziękujemy Poziomkom za udział w zajęciach i zapraszamy na kolejne,
Maria Kołomyjec, Irena Dobosz i praktykantka Karolina

Jagódki

W minioną sobotę odbyły się pierwsze zajęcia w naszej grupie Jagódek po długiej wakacyjnej przerwie, które były pełne radości i twórczej zabawy. Na początku spotkania powitaliśmy się wesołymi zabawami i piosenkami które pozwoliły nam przypomnieć nasze imiona. Szczególnie ciepło przywitaliśmy nowe dzieci, które dołączyły do naszej grupy. Ich wyjątkowe powitanie sprawiło, że szybko poczuły się częścią naszej społeczności. Podczas tego dnia każde dziecko miało zadanie przygotować swoją wizytówkę z imieniem i ozdobić ją. Wszystkie te działania służyły integracji grupy.

Tego dnia zaczęliśmy temat o wakacjach, lecie. Dzieci wypowiadały się na temat tego co robiły latem, gdzie były na wakacjach. Powtórzyliśmy również nazwy pór roku.  Następnie przeprowadziliśmy zabawę dydaktyczną pt. Magiczny worek. Zadaniem dzieci było wyjmowanie przedmiotów z worka, z zamkniętymi oczami, związanych z wakacjami i nazywanie ich. Wiele dzieci chciało podzielić się z nami swoimi historiami, przeżyciami i skojarzeniami z latem.

Były również zabawy z piłką które były pełne śmiechu i ruchu. Dzieci chętnie uczestniczyły w pląsach w kole, co dodatkowo zintegrowało naszą grupę. W trakcie zajęć bawiliśmy się również w „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Mam chusteczkę haftowaną” oraz „Głowa, ramiona, palce” i inne.

W trakcie zajęć przypomnieliśmy sobie nasze ulubione piosenki, takie jak „Czekolada”, „Kundel bury”, „Cztery słonie” oraz „Na straganie”. Dzieci z radością śpiewały i tańczyły do melodii, co wprowadziło nas w jeszcze lepszy nastrój.

Kolejnym punktem programu było rysowanie na dowolny temat, co pozwoliło dzieciom na wyrażenie swojej kreatywności.  Następnie przystąpiliśmy do wykonywania pierwszej karty pracy, co było dla dzieci nowym doświadczeniem.

Barbara Pietrzak  i Małgorzata Pawłowska

Śliweczki


W sobotę 14 października odbyły się pierwsze zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie w roku szkolnym 2024/2025.
Z ogromną ciekawością czekałam na dzieci, które w tym roku będą uczestniczyły w zajęciach w grupie Śliweczki.
Po tym, jak radosna grupa wesołych, roześmianych buziek rozgościła się w naszej nowej sali zaczęliśmy się poznawać i rozmawiać o tym, co będziemy robić w tym roku szkolnym.
Na początek nauczyliśmy się piosenki „Wszyscy są” https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA
Aby poznać dzieci i ich możliwości językowe, upodobania muzyczne, słuchowe, bystrość, skupienie, opanowanie, cierpliwość i wytrzymałość czasową w czasie aktywności, bawiliśmy się, słuchaliśmy, zgadywaliśmy, rysowaliśmy, przepisywaliśmy.
Wysłuchaliśmy krótkiej bajki „O Rybaku i Złotej Rybce” https://www.youtube.com/watch?v=c5b50q0CXV4, opowiedzieliśmy sobie ją własnymi słowami.
Nazwaliśmy cechy żony rybaka, podzieliliśmy cechy na wady i zalety, czerwone koła to wady, białe zalety. Wysnuliśmy morał z bajki – nie można chcieć za dużo zwłaszcza jak ktoś nam oferuje coś czego nie spodziewaliśmy się. Dzieci szukały przykładów podobnych zachowań z ich szkolnego życia.
Narysowaliśmy złotą, dobrą, chcącą spełnić 3 życzenia rybkę.


Bawiliśmy się w rytmie muzyki „Kto potrafi tak jak ja”. Dzieci chętnie zamieniały się rolą prowadzącego. Kalambury obrazkowe, potem piosenka „Głowa ramiona, kolana, pięty” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Ćwiczyliśmy czujność i koordynację słuchowo – ruchową  https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Na koniec wykonaliśmy pamiątkową kartę z pierwszego dnia zajęć w Szkole Polskiej, zapisując nazwę grupy i rok.
Dziękuję Śliweczkom za to, że mimo zawstydzenia u niektórych, tak radośnie i chętnie uczestniczyły w zajęciach angażując się w każdą przygotowaną propozycję.
Już w najbliższą sobotę znowu się spotkamy i rozpoczniemy naszą edukacyjną podróż, podczas której odwiedzimy wiele miejsc i zakątków w Polsce i nie tylko z których dzieci czerpią kreatywne pomysły, uczą się, ćwiczą wyobraźnię….
Do zobaczenia, pozdrawiam serdecznie wszystkie dzieci i rodziców, życzę powodzenia w całym roku szkolnym!


Joanna Tylek

Malinki


W minioną sobotę rozpoczęły się zajęcia w Szkole Polskiej w Barcelonie w nowym  roku szkolnym 2024/2025. Grupa Malinek miała okazję poznać nowego nauczyciela oraz miasto, z którego pochodzi – Wrocław. Dzieci dowiedziały się, gdzie Wrocław się znajduje, jakie są jego najważniejsze zabytki oraz wysłuchały legendy o genezie symbolu miasta tj. krasnoludkach.  
Następnie, w związku z kończącymi się wakacjami, uczniowie podzielili się swoimi wrażeniami z wakacyjnych wyjazdów. Wykonali prace plastyczne, o których następnie opowiedzieli na forum grupy. Duża część z nich przyznała, że odwiedziła w ostatnich miesiącach  Polskę. Następnie miała miejsce przerwa śniadaniowa.
Po przerwie, grupa Malinek udała się na dwór, korzystając z ładnej pogody. Dzieci brały udział w różnych zabawach z wykorzystaniem hula-hopów i piłek. W trakcie gier, ćwiczyliśmy słownictwo codzienne, liczenie oraz proste dialogi. Po powrocie do sali, swoją część przeprowadziła praktykantka, która jest studentką trzeciego roku filologii polskiej.


W drugiej części zajęć skupiliśmy się na omówieniu postaci Faustyny Morzyckiej – polskiej pisarki i działaczki społecznej, korzystając z książki Wioletty Piaseckiej pt. "Faustynka". Dzieci z zaciekawieniem słuchały opowieści o tej niezwykłej kobiecie, która w trudnych czasach zaborów, kiedy Polska nie istniała na mapie świata, poświęciła swoje życie nauczaniu dzieci języka polskiego.
Morzycka, mimo trudnych warunków, przekazywała młodemu pokoleniu wartości patriotyczne i miłość do ojczyzny, co wzbudziło w uczniach duże zainteresowanie.
Zatem uczniowie mieli za zadanie narysować swój przyszły zawód, inspirując się życiem i działalnością Faustynki. Dzieci wyobrażały sobie, jak w przyszłości mogłyby pomagać innym, podobnie jak Morzycka, która była nauczycielką w trudnych czasach zaborów. Rysunki przedstawiały różne zawody – od nauczycieli, lekarzy po osoby, które chcą wpływać na świat swoją pracą i zaangażowaniem.


Borys i Viola

Jarzębina


Pierwsze powakacyjne spotkanie Jarzębiny rozpoczęliśmy od zadania mającego na celu poznanie nowych kolegów i koleżanek z grupy. Każdy z nas napisał swoje imię na kartkach, które wrzucaliśmy do worka. Następnie osoba wylosowana przedstawiała się i opowiadała o swoich zainteresowaniach, o jej ulubionych daniach - polskich i hiszpańskich, oraz o ulubionych aktywnościach. Po tym zadaniu przeszliśmy do wakacyjnych wspomnień. Większość grupy opowiadała o wakacjach spędzonych w Polsce, o przygodach i czasie spędzonym z bliskimi. Podczas zajęć jedna z naszych koleżanek poinformowała nas o swoich urodzinach, więc korzystając z okazji wspólnie zaśpiewaliśmy jej „Sto lat” i zjedliśmy wspólnie drugie śniadanie. Po przerwie przeszliśmy do tematu ukształtowania terenu w Polsce i obejrzeliśmy film edukacyjny na ten temat. Opowiedzieliśmy sobie o najwyższych szczytach w Polsce, omawiając zagadnienie Korony Gór Polskich i innych krain geograficznych. Dalej poruszyliśmy takie zagadnienia jak złoża surowców polskich, chronione parki narodowe, zwierzęta i roślinność w nich występująca. Następnie przeszliśmy do tematu podziału administracyjnego Polski. Dowiedzieliśmy się jakie województwa występują na terenie Polski, a kilka z nich udało nam się wspólnie zapamiętać. Wspomnieliśmy również o pojęciu dokumentu konstytucji, prezydencie, symbolach narodowych. W kolejnej części zajęć poszliśmy się trochę przewietrzyć i spędzić aktywnie czas na szkolnym boisku. Część z nas, grała w piłkę, część ćwiczyła akrobatykę, a jeszcze inni rozmawiali poznając siebie nawzajem. Naszą ostatnią aktywnością po powrocie z boiska, było narysowanie symbolu który najbardziej kojarzy nam się z Polską.

Bardzo dziękuję za wspólne zajęcia,
Paulina

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?