Barcelona, zajęcia 22 kwietnia

Klub Malucha

Ostatnie spotkanie w Klubie Malucha odbyło się pod znakiem polskiej flagi. Kontynuowaliśmy przygotowania do uroczystości majowych, które wkrótce odbędą się w naszej szkole.
Jednak po to, aby maluszki czuły się dobrze i bezpiecznie, jak zawsze rozpoczęliśmy od przywitania jeża Toma, zaśpiewania piosenki na powitanie i sprawdzenia obecności na naszym pociągu ze zwierzątkami. Później tańczyliśmy do piosenek wylosowanych z "muzycznych pudełek". Tym razem maluszki nauczyły się nowej piosenki "Głowa mówi tak, tak, tak".
Po zabawach z bardzo lubianą przez maluszki chustą animacyjną przyszedł czas na pracę plastyczną. Dobrze przyjrzeliśmy się kolorom czerwonemu i białemu i zabraliśmy się do wyklejania polskiej flagi. Dzieci bardzo lubią wyklejanki, przyklejanie małych czerwonych elementów zajęło je na dłuższą chwilę. Gdy wszystkie flagi były gotowe słuchaliśmy piosenki, którą spróbujemy zaśpiewać i pokazać na scenie podczas uroczystości majowych. Każdy z maluszków dostał do ręki instrument muzyczny i wspólnie wybijaliśmy rytm utworu.
Jak zawsze bawiliśmy się też w "Kółko graniaste", "Starego niedźwiedzia" oraz "Balonik", ale nauczyliśmy się też nowej zabawy "Miś Anatol". Spotkanie zakończyliśmy masażykami i wspólnym czytaniem książeczek.
Zapraszam na kolejne spotkanie.


Dorota 

Poziomki

Kwiecień to miesiąc książki. Dwa ważne dni zapisane są w kalendarzu tego miesiąca. Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci - święto ustanowione w 1967 r. i obchodzone co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena oraz 23 kwietnia - Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ustanowione przez UNESCO w 1995 r.
Obydwa święta mają na celu promocję czytelnictwa. Pierwsze  służy rozpowszechnianiu książek dla dzieci oraz wspieraniu czytania przez najmłodszych, drugie promocji edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim.
Ponadto w dniu 23 kwietnia w Katalonii obchodzone jest święto Sant Jordi czyli po polsku św. Jerzego. Wszystkie te okazje były motorem naszych sobotnich zajęć z Poziomkami. Tematem przewodnim były książki i bajki .
Po przywitaniu  się , siedząc na dywanie opowiadaliśmy o książkach i bajkach jakie możemy z nich wyczytać. Wspomnieliśmy, że bajki możemy też oglądać w telewizji  lub opowiadać. Następnie rozwiązywaliśmy quiz pt. " Jaka to bajka?" przygotowany przez praktykanta Mateusza.

Po przerwie śniadaniowej i zabawach na podwórku szkolnym wybraliśmy się do biblioteki szkolnej. W bibliotece Poziomki dowiedziały się jak powstaje książka i z czego się składa. Oglądaliśmy z zainteresowaniem książeczki dla najmłodszych, opisywaliśmy ich wygląd i porównywaliśmy. Dzieci zauważyły, że książki mają okładki cienkie lub grube, są twarde lub miękkie, kolorowe lub czarno-białe. Po powrocie do sali opracowywaliśmy karty pracy związane z omawianym tematem. Tego dnia ćwiczyliśmy również taniec " Lajkonik", który Poziomeczki zatańczą na uroczystości szkolnej 6 maja.

Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec i Irena Dobosz

 

Jagódki


Nasze sobotnie zajęcia przypadły w niemalże "katalońskie walentynki" tzn. święto Sant Jordi - święto miłości i książki, obchodzone w Dzień Św. Jerzego, kiedy to wszyscy w dowód sympatii obdarowują się czerwonymi różami i książkami, dlatego zaczęliśmy zajęcia od omówienia i oglądania polskich książeczek z naszej szkolnej biblioteki. W dalszej części zajęć Grupa “Jagódek” zapoznała się z trzema polskimi świętami: Świętem Pracy, Świętem Flagi oraz Świętem Obchodów Konstytucji 3 Maja. Zobaczyliśmy wspólnie ciekawy filmik na temat wspomnianych świąt, dowiedzieliśmy się czym jest patriotyzm, przypomnieliśmy sobie symbole narodowe. W związku z przygotowaniem do występu na uroczystość szkolną 6 maja, dalej ćwiczyliśmy śpiewanie piosenki „Płynie Wisła płynie”, tym razem staraliśmy się wdrożyć mały układ choreograficzny. Po przerwie śniadaniowej, całą grupą wykonywaliśmy pracę plastyczną pt. ”Miasto”, na naszej 2-metrowej mapie, pojawiły się drogi, domy, mosty a także różne detale takie jak kwiatki, ptaki, a nawet postacie. W pracy wykorzystaliśmy techniki rysunku i wyklejanki. Dzieci z chęcią zaangażowały się w tworzenia wspólnego miasta. Część zajęć jak zwykle spędziliśmy na aktywności ruchowej, grając w piłkę, jeżdżąc na hulajnodze, goniąc się i bawiąc się na szkolnym podwórku. Ponadto w sali uczyliśmy się kroku do tańca „Krakowiak”. Pod koniec zajęć zobaczyliśmy jeszcze jeden filmik edukacyjny o państwach europejskich i piosenką "Płynie Wisła płynie"  zakończyliśmy sobotnie zajęcia.

Pozdrawiam serdecznie i czekam na kolejne spotkanie z moimi wspaniałymi “Jagódkami”,


Beata

Śliweczki

Tego dnia dzieci licznie przybyły do szkoły aby kontynuować nasze przygotowania do uroczystości majowych. Dzień rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie muzyki do tańca poloneza i wspólnie z nauczycielem powtarzaliśmy nasz układ choreograficzny tańcząc po całej naszej sali. Bardzo się staraliśmy aby wyszedł jak najlepiej, tworząc tunel, koło i przejścia itp.
Przypomnieliśmy sobie również piosenkę Niezwykłe Lekcje Rytmiki- Jestem Polakiem śpiewając i oglądając filmik.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&list=RDplug6OIrxRM&start_radio=1
Rozmawialiśmy na temat symboli narodowych, przypominając sobie wiadomości z poprzednich zajęć.
Oglądaliśmy film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=EpnLPT9IlKU&t=372s
Odgadywaliśmy zagadki o Polsce.
Poznaliśmy wiersz pt. Polak Mały:
https://www.youtube.com/watch?v=bHMeGTdKUEs&t=263s
Oglądaliśmy i czytaliśmy albumy o Polsce.
Tego dnia nie zabrakło również swobodnej zabawy na świeżym powietrzu.
Następnie ćwiczyliśmy wymowę i recytację wiersza z podziałem na grupy.
Poloneza tańczmy
Jadwiga Kaczanowska
1 zwrotka (połowa klasy)
Od pokoleń w naszym kraju,
poloneza wszyscy znają,
taniec piękny, uroczysty,
polskim sercom jakże bliski.

3 zwrotka (połowa klasy)
Z dawien dawna w naszym kraju,
w dobrym tonie i zwyczaju,
jest zaczynać polonezem
każde ważne wydarzenie.
Zaczynamy polonezem
każde ważne wydarzenie.


Kiedy byliśmy już nieco zmęczeni słuchaliśmy i śpiewaliśmy nasze ulubione piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk
https://www.youtube.com/watch?v=6-LrJfXpKV4
https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

Basia Pietrzak 

Malinki

Zajęcia w grupie Malinek prawie w całości zostały poświęcone świętom majowym oraz tematyce z nimi związanej.
Jak zawsze rozpoczęliśmy od odgadywanie hasła literowego, którym tym razem był fragment naszego Hymnu: "Jeszcze Polska nie zginęła póki my żyjemy". Następnie uczniowie otrzymali tekst Hymnu ale z pomieszanymi wersami i ich zadaniem było uporządkowanie go we właściwej kolejności. Pozostając przy temacie symboli narodowych obejrzeliśmy film "Polak mały". Zapoznaliśmy się też z legendą o Lechu, Czechu i Rusie oraz wykonaliśmy kilka ćwiczeń utrwalających zdobytą wiedzę (krzyżówka, wykreślanka).
Część zajęć poświęciliśmy na przygotowania do majowej uroczystości: śpiewaliśmy Hymn oraz odgrywaliśmy scenki, w których uczestniczą uczniowie naszej grupy.
Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali prace plastyczne, które po połączeniu stworzyły ogromny plakat dotyczący majowych świąt.


Pozdrawiam
Anna Lintner

Jarzębina 

Zaczęliśmy zajęcia od zrobienia próby przedstawienia o Lechu, Czechu i Rusie. Ćwiczyliśmy dykcję, by jak najpoprawniej wymówić wyrazy. Podkreślałam, by się nie spieszyć podczas wypowiedzi, nie opuszczać końcówek i nie mówić zbyt cicho.
Następnie pogłębiliśmy wiedzę o homonimach . Wśród rodzajów homonimów można wyróżnić homofony, mające taką samą wymowę, ale różną pisownię oraz homogramy (często określane jako homografy), które mają taką samą pisownię, ale różną wymowę. Doskonałym przykładem homofonów mogą być słowa „może” oraz „morze”. Gdy powiemy, że jedziemy na wakacje na północ Polski i chcemy podczas naszego urlopu pływać statkiem, pojedziemy nad „morze”. Z kolei gdy wahamy się i nie jesteśmy czegoś pewni, powiemy wtedy „może jednak nie” lub „może zróbmy to inaczej”. Słowo „pokój” może określać miejsce w domu, w mieszkaniu lub też w innym budynku, a także znaczenie ugody, na przykład pokój na świecie, czyli czas bez wojen. Inne przykłady , które zapisaliśmy na tablicy to: chart i hart (pierwsze
z wyrażeń oznacza rasę psa, drugie z kolei dotyczy rodzaju wytrzymałości fizycznej lub psychicznej -hart ducha); ranny (ten który odniósł rany) i ranny (poranny): państwo (kraj) i państwo (państwo Kowalscy); lud (ludzie) i lód (zamarznięty):
rakieta (tenisowa) i rakieta (kosmiczna).
Po przerwie śniadaniowej opowiedziałam o Konstytucji 3 Maja, która była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po konstytucji amerykańskiej z 1787 r.) spisaną konstytucją. Przypomniałam , że znosiła ona liberum veto ( zasadę ustrojową Rzeczypospolitej Obojga Narodów, dającą prawo każdemu z posłów biorących udział w obradach Sejmu do zerwania go i unieważnienia podjętych na nim uchwał). Przy tej okazji obejrzeliśmy w internecie obraz “Konstytucja 3 Maja 1791 roku” Jana Matejki . Matejko jest uważany za jednego z najwybitniejszych polskich malarzy w historii oraz twórców obrazów historycznych i batalistycznych. Namalował on ten obraz z okazji 100. rocznicy uchwalenia konstytucji. Znajduje się
obecnie w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie. Konstytucja była uchwalona przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Młody Stanisław był wszechstronnie wykształcony, wiele podróżował. Przebywał m.in. w Petersburgu, gdzie poznał przyszłą carycę Katarzynę II i nawiązał z nią romans. To właśnie ona pomogła mu później otrzymać polski tron królewski. Został koronowany na króla Polski 25 listopada 1764 roku w Warszawie. Od początku budził ambiwalentne uczucia rodaków, a później kolejnych pokoleń historyków. Zarzucano mu wielką uległość wobec Rosji, ale zauważano także wkład w unowocześnienie państwa, wprowadzenie Rzeczpospolitej w epokę oświecenia oraz dbanie o rozwój kultury i sztuki. To z inicjatywy „króla Stasia” odbywały się słynne „obiady czwartkowe”, a Canaletto, czyli Bernardo Bellotto uwieczniał na licznych obrazach Warszawę i historyczne wydarzenia z dziejów Polski. Za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego doszło do trzech rozbiorów Polski. Gdy okazało się, że nic nie zdoła
ochronić przed nimi kraju, król wyraził gotowość do abdykacji. Otrzymał od carycy stałą pensję, po jej śmierci mógł zamieszkać w Petersburgu, w Pałacu Marmurowym.
Wytłumaczyłam słowo “ABDYKACJA”( łac. abdicatio) podając przykłady rezygnacji monarchów z tronu. Przypomnieliśmy kto był pierwszym królem Polski i gdzie był on koronowany. Gniezno to kolebka naszej państwowości i zasłynęło jako miejsce pierwszych koronacji królewskich.
Czekając na panią Marysię, by odsłuchała legendy o Czechu, Lechu i Rusie, zrobiliśmy pszczołę metodą origami. Zapisaliśmy na tablicy nazwę tego owada wytwarzającego miód i ćwiczyliśmy prawidłową wymowę głosek szumiących (sz, cz). Na koniec poszliśmy na podwórko.

Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?