Barcelona, zajęcia 15 kwietnia

Klub Malucha

W ostatnią sobotę maluszki z Klubu Malucha spotkały się po dłuższej przerwie. Wspólnie obudziliśmy piosenką naszego przyjaciela jeża Toma i wesoło się przywitaliśmy. Zabawę zaczęliśmy od "muzycznych pudełek". Dzieci losowały z nich piosenki, które razem śpiewaliśmy, pokazywaliśmy i tańczyliśmy. Maluszki bardzo stęskniły się za chustą i chętnie uczestniczyły w zabawach. Najbardziej cieszy wszystkich zabawa w "świeci słońce - pada deszcz", podczas której dzieci mogą schować się pod chustą niczym pod parasolem.
Zaczęliśmy również przygotowania do obchodów świąt majowych w naszej szkole. Maluszki razem z rodzicami pomalowały kartony z których przygotujemy rekwizyty do piosenki, którą zaśpiewamy podczas szkolnej uroczystości.
Po krótkiej przerwie na drugie śniadanie bawiliśmy się jeszcze w ulubione zabawy dzieci, takie jak: "Kółko graniaste", "Baloniku nasz malutki", "Chodzi lisek koło drogi" oraz "Stary niedźwiedź". Na koniec rodzice zrobili maluszkom masażyki, a najbardziej wytrwali zostali na wspólne czytanie książeczek.
Do zobaczenia na następnych zajęciach!

Dorota

Poziomki

W słoneczną kwietniową sobotę grupa Poziomek spotkała się w Szkole Polskiej. W pierwszej części bawiliśmy się swobodnie na dywanie i przy stolikach. Wykonywaliśmy naszyjniki z koralików w różnych kształtach oraz słuchaliśmy muzyki dziecięcej. Następnie powitaliśmy się piosenką "Dzień Dobry ". Chętne dzieci mogły pokazywać rączkami do treści utworu . Bawiliśmy się w kole w różne zabawy : Balonik, Kółko graniaste, Stary Niedźwiedź, Boggie Boggie, Uli Ulianko, Głowa ramiona, Figurki  oraz śpiewaliśmy inne radosne piosenki: Autobus czy  Żabka. Po energicznej zabawie zjedliśmy śniadanie i odpoczywaliśmy.  Potem przeczytaliśmy sobie bajkę o najlepszych przyjaciołach Rodziny Pepy Świnki. Dzieci wspaniale  odpowiadały na pytania do treści oraz ilustracji. Wyjaśnialiśmy nowo poznane słowa np. emerytura.  W kolejnej części wyszliśmy na świeże powietrze. Bawiliśmy się w berka, raz dwa trzy Baba Jaga patrzy oraz chodzi lisek koło drogi. Po powrocie siedząc wygodnie na dywanie wymieniliśmy się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat wiosny, zmian zachodzących w przyrodzie, pomysłami jak możemy się cieszyć wiosną  oraz  kolejnością zmiany pór roku. Wykonaliśmy dwie przepiękne  karty pracy w tej tematyce. Wydzieraliśmy elementy z papieru i naklejaliśmy je według instrukcji . Posprzątaliśmy stoliki słuchając  piosenek:"Przyszła wiosna do niedźwiedzia" czy "Razem się bawimy". W ostatnich minutach czasu przeczytaliśmy sobie wiersz "Pan Kotek był chory i leżał w łóżeczku". Omówiliśmy zachowanie  biednego łakomego kotka  i tłumaczyliśmy nowe słowa. Pożegnaliśmy się wesoło życząc sobie dobrego popołudnia. 


Paulina i Monika

Jagódki

W trakcie sobotnich zajęć w Grupie “Jagódek” skupiliśmy się na poznaniu oznak wiosny, która niedawno nadeszła. Na początku zajęć dzieci same próbowały pokazać na rysunkach, z czym kojarzy im się ta pora roku. Następnie zobaczyliśmy filmik z animowaną dziewczynką Alą w roli głównej, która opowiedziała nam jak zmienia się świat gdy nadchodzi wiosna. Dzieci przypomniały sobie niektóre fakty takie jak pierwsze kwiatki, pąki na drzewach czy śpiew ptaków. Poznaliśmy nazwy ptaków, które powracają do Polski, nazwy owadów, które się uaktywniają, nazwy roślin,  które kwitną w tym czasie oraz zwierząt, które budzą się ze zimowego snu. Później poznaliśmy tekst i melodię piosenki “Płynie Wisła płynie” i uczyliśmy się ją śpiewać. Po tak aktywnym poranku zjedliśmy śniadanie  i korzystając ze słonecznej pogody, poszliśmy pobawić się na szkolny plac zabaw. W kolejnej części zajęć wykonaliśmy przestrzenną pracę plastyczną, tworząc wiosenne kwiatki z papieru. Takim miłym akcentem zakończyliśmy nasze sobotnie zajęcia.

Z niecierpliwością czekam na kolejne spotkanie,

Beata

Śliweczki

W ostatnią sobotę dzieci z grupy Śliweczek licznie przybyły do szkoły. Zajęcia rozpoczęliśmy od rysunku na dowolny temat czekając, aż wszyscy do nas dojadą. Po czym zaśpiewaliśmy piosenkę na powitanie, a także braliśmy udział w naszych zabawach ruchowych i tańcach połamańcach przy muzyce.
Następnie przeszliśmy do właściwego tematu zajęć i rozpoczęliśmy przygotowania do szkolnej uroczystości, która odbędzie się 6 maja (z okazji Dnia Polonii i Polaków za granicą a także świąt narodowych 2 i 3 maja).
Nauczycielka tego dnia przygotowała wiele pomocy dydaktycznych takich jak: albumy o Polsce, wizerunki symboli narodowych, mapa Polski wyrzeźbiona w drewnie z największymi miastami, flagę, ilustracje multimedialne i inne. Rozpoczęliśmy rozmową na temat Polski. Z czym kojarzy Wam się Polska? Gdzie znajduje się na mapie? Jakie barwy ma polska flaga ? Jak wygląda godło? Kto zna polski hymn narodowy?
Dzieci próbowały odpowiadać na zadane pytania a nauczycielka pokazywała wszystkie przygotowane materiały. Czytaliśmy również niektóre fragmenty z książek o symbolach Polski.
Po czym, słuchaliśmy i śpiewaliśmy piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&list=RDplug6OIrxRM&start_radio=1
Oglądaliśmy również ilustracje związane z miastami (Warszawa, Kraków, Gdańsk). Dzieci zobaczyły również jak wygląda polska waluta i jak możemy się nią posługiwać w Polsce.  
Tego dnia był również czas na zabawę na świeżym powietrzu a także drugie śniadanie.
W drugiej części zajęć słuchaliśmy hymnu państwowego, śpiewaliśmy i rozmawialiśmy na jego temat. Następnie dzieci obejrzały filmik przedstawiający taniec- poloneza w jednym z polskich przedszkoli który bardzo im się spodobał.  
https://www.youtube.com/watch?v=Y9rB4ADGI0U
Po czym z pomocą naszych drogich Panów studentów Michała i Kuby ułożyliśmy układ taneczny poloneza dla naszej grupy. W większości dzieci bardzo chętnie wzięły w nim udział. Po czym już z podkładem muzycznym ćwiczyliśmy nasz występ na 6 maja.  
Uczyliśmy się również wiersza Jadwigi Kaczanowskiej pt. Poloneza tańczymy.
Następnie zajęliśmy się robieniem biało-czerwonych kotylionów na zbliżające się święta które wykorzystamy podczas naszej uroczystości 6 maja. Pożegnaliśmy się wracając do naszego tematu lekcji i czytając albumy o Polsce.

Barbara

Malinki

Zajęcia w Malinkach rozpoczęliśmy rozwiązaniem zagadki literowej, którą było polskie przysłowie "Kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata". Uczniowie doskonale poradzili sobie z wyjaśnieniem co to oznacza.
Następnie wspólnie zrobiliśmy słoneczko skojarzeń do słowa wiosna. Na tablicy wypisywaliśmy wszystko co kojarzyło nam się z wiosną: słowa dotyczące roślinności, pogody i zwierząt. Rozwinęliśmy trochę bardziej temat związany z drzewami, z ich rodzajami i budową. Na zawieszonym na tablicy plakacie odgadywaliśmy jak nazywają się poszczególne części drzewa.


Kończąc temat wykonaliśmy pracę plastyczną. Na podzielonej na cztery części kartce narysowaliśmy drzewo. W każdej części kartki przedstawiliśmy jego fragment w poszczególnej porze roku.
Na zajęciach odwiedził nas też praktykant Jakub i opowiedział o projekcie obchodów rocznicy uchwalenia konstytucji, święta flagi i Polaków za granicą, do których to obchodów przygotowuje się cała szkoła.
Kolejne spotkanie już w następną sobotę. Zapraszam.


Pozdrawiam,
Anna Lintner 

 

 

Jarzębina 

Na ostatnich zajęciach przyszedł do nas  Jakub , praktykant studiujący w Toruniu. Przypomnieliśmy, że Toruń to miejsce urodzenia Mikołaja Kopernika , najbardziej znanego jako astronom –twórca heliocentrycznego modelu Układu Słonecznego.
Jakub opowiedział legendę  O Lechu, Czechu i Rusie, według której  trzej bracia osiedli na zachodzie, południu oraz wschodzie i dali początek oddzielnym krajom zachodniosłowiańskim. Grupa Malinek i Jarzębin przedstawi tę legendę podczas święta Polonii i Polaków za granicą (szóstego maja).  Dzieci będą zaangażowane do scenografii i jako aktorzy. Według legendy założyciel państwa Polan, Lech, podczas postoju w okolicach Poznania ujrzał gniazdo na drzewie. Znajdował się w nim biały orzeł z trzema pisklętami. Gdy Lech przyglądał się mu, orzeł rozpostarł skrzydła na tle nieba czerwonego od zachodzącego słońca. Lech zachwycił się, postanowił tam osiąść, umieścił orła w swym herbie, a miejsce na pamiątkę nazwał Gniezdnem (obecnie Gniezno) od słowa gniazdo.
Przeczytaliśmy wspólnie scenariusz do przedstawienia . Upewniliśmy się, że tekst jest zrozumiały dla wszystkich. Wytłumaczyliśmy znaczenie niektórych słów . Przy okazji słowa “buk “ (gatunek drzewa) wspomnieliśmy o  istnieniu homonimów .
To pojedyncze słowa lub związki wyrazowe o jednakowym brzmieniu, lecz odmiennym znaczeniu, etymologii, a niekiedy i pisowni. Homofony to takie wyrażenia, które brzmią tak samo, ale różni je zapis graficzny i znaczenie. Pomimo innej pisowni oba słowa cechuje identyczne brzmienie.Taka sytuacja ma miejsce w wyrazach „buk” i „bóg” (bóstwo) i “Buk” (rzeka). W tym przypadku głoska „g” ulega ubezdźwięcznieniu do głoski „k”, co prowadzi do ujednolicenia wymowy.
Po przerwie  śniadaniowej uczniowie podzieleni na dwie grupy ułożyli z puzzli godło Rzeczypospolitej Polskiej-orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy.
Od wizerunku orła białego na czerwonym polu wywodzą się biało-czerwone barwy flagi polskiej. Zgodnie z zasadami heraldyki pas górny reprezentuje białego orła, a dolny czerwone pole tarczy herbowej.  Koloru białego używa się w heraldyce jako reprezentację srebra. Oznacza on także wodę, a w zakresie wartości duchowych czystość i niepokalanie. Kolor czerwony jest symbolem ognia, a z cnót oznacza odwagę i waleczność.
Współcześnie jest to chroniony prawem symbol państwa polskiego. Jego wizerunek widnieje na budynkach administracji publicznej wszystkich szczebli. Jest obecny w szkołach oraz sądach. Ponadto jest reprezentowany na awersach polskich monet, a także koszulkach sportowców reprezentujących Polskę.
Zrobiliśmy składany  rysunek jabłka , który po rozłożeniu kartki zamieniał się w ogryzek , z którego wychodzi gąsienica. Zrośliśmy też  gąsienice z pokolorowanego i zawiniętego na patyk  papieru , które się ruszały gdy się je polało wodą.
Na koniec poszliśmy na podwórko. Tam niektóre dziewczynki robiły “wyzwania gimnastyczne”, inni grali w koszykówkę. Czytaliśmy “Rymosmaki” czyli co się gdzie je na świecie  Szymona Barabacha -smakowity zbiór zabawnych wierszyków o kulinarnych przygodach mieszkańców różnych krajów świata.

 Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?