Barcelona, zajęcia 15 kwietnia
W ostatnią sobotę maluszki z Klubu Malucha spotkały się po dłuższej przerwie. Wspólnie obudziliśmy piosenką naszego przyjaciela jeża Toma i wesoło się przywitaliśmy. Zabawę zaczęliśmy od "muzycznych pudełek". Dzieci losowały z nich piosenki, które razem śpiewaliśmy, pokazywaliśmy i tańczyliśmy. Maluszki bardzo stęskniły się za chustą i chętnie uczestniczyły w zabawach. Najbardziej cieszy wszystkich zabawa w "świeci słońce - pada deszcz", podczas której dzieci mogą schować się pod chustą niczym pod parasolem.
Zaczęliśmy również przygotowania do obchodów świąt majowych w naszej szkole. Maluszki razem z rodzicami pomalowały kartony z których przygotujemy rekwizyty do piosenki, którą zaśpiewamy podczas szkolnej uroczystości.
Po krótkiej przerwie na drugie śniadanie bawiliśmy się jeszcze w ulubione zabawy dzieci, takie jak: "Kółko graniaste", "Baloniku nasz malutki", "Chodzi lisek koło drogi" oraz "Stary niedźwiedź". Na koniec rodzice zrobili maluszkom masażyki, a najbardziej wytrwali zostali na wspólne czytanie książeczek.
Do zobaczenia na następnych zajęciach!
Dorota
Poziomki
W słoneczną kwietniową sobotę grupa Poziomek spotkała się w Szkole Polskiej. W pierwszej części bawiliśmy się swobodnie na dywanie i przy stolikach. Wykonywaliśmy naszyjniki z koralików w różnych kształtach oraz słuchaliśmy muzyki dziecięcej. Następnie powitaliśmy się piosenką "Dzień Dobry ". Chętne dzieci mogły pokazywać rączkami do treści utworu . Bawiliśmy się w kole w różne zabawy : Balonik, Kółko graniaste, Stary Niedźwiedź, Boggie Boggie, Uli Ulianko, Głowa ramiona, Figurki oraz śpiewaliśmy inne radosne piosenki: Autobus czy Żabka. Po energicznej zabawie zjedliśmy śniadanie i odpoczywaliśmy. Potem przeczytaliśmy sobie bajkę o najlepszych przyjaciołach Rodziny Pepy Świnki. Dzieci wspaniale odpowiadały na pytania do treści oraz ilustracji. Wyjaśnialiśmy nowo poznane słowa np. emerytura. W kolejnej części wyszliśmy na świeże powietrze. Bawiliśmy się w berka, raz dwa trzy Baba Jaga patrzy oraz chodzi lisek koło drogi. Po powrocie siedząc wygodnie na dywanie wymieniliśmy się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat wiosny, zmian zachodzących w przyrodzie, pomysłami jak możemy się cieszyć wiosną oraz kolejnością zmiany pór roku. Wykonaliśmy dwie przepiękne karty pracy w tej tematyce. Wydzieraliśmy elementy z papieru i naklejaliśmy je według instrukcji . Posprzątaliśmy stoliki słuchając piosenek:"Przyszła wiosna do niedźwiedzia" czy "Razem się bawimy". W ostatnich minutach czasu przeczytaliśmy sobie wiersz "Pan Kotek był chory i leżał w łóżeczku". Omówiliśmy zachowanie biednego łakomego kotka i tłumaczyliśmy nowe słowa. Pożegnaliśmy się wesoło życząc sobie dobrego popołudnia.
Paulina i Monika
Jagódki
W trakcie sobotnich zajęć w Grupie “Jagódek” skupiliśmy się na
poznaniu oznak wiosny, która niedawno nadeszła. Na początku zajęć dzieci
same próbowały pokazać na rysunkach, z czym kojarzy im się ta pora roku. Następnie zobaczyliśmy filmik z animowaną dziewczynką Alą w
roli głównej, która opowiedziała nam jak zmienia się świat gdy nadchodzi
wiosna. Dzieci przypomniały sobie niektóre fakty takie jak pierwsze
kwiatki, pąki na drzewach czy śpiew ptaków. Poznaliśmy nazwy ptaków,
które powracają do Polski, nazwy owadów, które się uaktywniają, nazwy
roślin, które kwitną w tym czasie oraz zwierząt, które budzą się ze
zimowego snu. Później poznaliśmy tekst i melodię piosenki “Płynie Wisła
płynie” i uczyliśmy się ją śpiewać. Po tak aktywnym poranku zjedliśmy
śniadanie i korzystając ze słonecznej pogody, poszliśmy pobawić się na
szkolny plac zabaw. W kolejnej części zajęć wykonaliśmy przestrzenną
pracę plastyczną, tworząc wiosenne kwiatki z papieru. Takim miłym
akcentem zakończyliśmy nasze sobotnie zajęcia.
Z niecierpliwością czekam na kolejne spotkanie,
Beata
Śliweczki
W ostatnią sobotę dzieci z grupy Śliweczek licznie przybyły do szkoły.
Zajęcia rozpoczęliśmy od rysunku na dowolny temat czekając, aż wszyscy
do nas dojadą. Po czym zaśpiewaliśmy piosenkę na powitanie, a także
braliśmy udział w naszych zabawach ruchowych i tańcach połamańcach przy
muzyce.
Następnie przeszliśmy do właściwego tematu zajęć i rozpoczęliśmy
przygotowania do szkolnej uroczystości, która odbędzie się 6 maja (z
okazji Dnia Polonii i Polaków za granicą a także świąt narodowych 2 i 3
maja).
Nauczycielka tego dnia przygotowała wiele pomocy dydaktycznych takich
jak: albumy o Polsce, wizerunki symboli narodowych, mapa Polski
wyrzeźbiona w drewnie z największymi miastami, flagę, ilustracje
multimedialne i inne. Rozpoczęliśmy rozmową na temat Polski. Z czym
kojarzy Wam się Polska? Gdzie znajduje się na mapie? Jakie barwy ma
polska flaga ? Jak wygląda godło? Kto zna polski hymn narodowy?
Dzieci próbowały odpowiadać na zadane pytania a nauczycielka pokazywała
wszystkie przygotowane materiały. Czytaliśmy również niektóre fragmenty z
książek o symbolach Polski.
Po czym, słuchaliśmy i śpiewaliśmy piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&list=RDplug6OIrxRM&start_radio=1
Oglądaliśmy również ilustracje związane z miastami (Warszawa, Kraków,
Gdańsk). Dzieci zobaczyły również jak wygląda polska waluta i jak możemy
się nią posługiwać w Polsce.
Tego dnia był również czas na zabawę na świeżym powietrzu a także drugie śniadanie.
W drugiej części zajęć słuchaliśmy hymnu państwowego, śpiewaliśmy i
rozmawialiśmy na jego temat. Następnie dzieci obejrzały filmik
przedstawiający taniec- poloneza w jednym z polskich przedszkoli który
bardzo im się spodobał.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9rB4ADGI0U
Po czym z pomocą naszych drogich Panów studentów Michała i Kuby
ułożyliśmy układ taneczny poloneza dla naszej grupy. W większości dzieci
bardzo chętnie wzięły w nim udział. Po czym już z podkładem muzycznym
ćwiczyliśmy nasz występ na 6 maja.
Uczyliśmy się również wiersza Jadwigi Kaczanowskiej pt. Poloneza tańczymy.
Następnie zajęliśmy się robieniem biało-czerwonych kotylionów na
zbliżające się święta które wykorzystamy podczas naszej uroczystości 6
maja. Pożegnaliśmy się wracając do naszego tematu lekcji i czytając
albumy o Polsce.
Barbara
Malinki
Zajęcia w Malinkach rozpoczęliśmy rozwiązaniem zagadki literowej, którą było polskie przysłowie "Kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata". Uczniowie doskonale poradzili sobie z wyjaśnieniem co to oznacza.
Następnie wspólnie zrobiliśmy słoneczko skojarzeń do słowa wiosna. Na tablicy wypisywaliśmy wszystko co kojarzyło nam się z wiosną: słowa dotyczące roślinności, pogody i zwierząt. Rozwinęliśmy trochę bardziej temat związany z drzewami, z ich rodzajami i budową. Na zawieszonym na tablicy plakacie odgadywaliśmy jak nazywają się poszczególne części drzewa.
Kończąc temat wykonaliśmy pracę plastyczną. Na podzielonej na cztery części kartce narysowaliśmy drzewo. W każdej części kartki przedstawiliśmy jego fragment w poszczególnej porze roku.
Na zajęciach odwiedził nas też praktykant Jakub i opowiedział o projekcie obchodów rocznicy uchwalenia konstytucji, święta flagi i Polaków za granicą, do których to obchodów przygotowuje się cała szkoła.
Kolejne spotkanie już w następną sobotę. Zapraszam.
Pozdrawiam,
Anna Lintner
Jarzębina
Na ostatnich zajęciach przyszedł do nas Jakub , praktykant studiujący w
Toruniu. Przypomnieliśmy, że Toruń to miejsce urodzenia Mikołaja
Kopernika , najbardziej znanego jako astronom –twórca heliocentrycznego
modelu Układu Słonecznego.
Jakub opowiedział legendę O Lechu, Czechu i Rusie, według której trzej
bracia osiedli na zachodzie, południu oraz wschodzie i dali początek
oddzielnym krajom zachodniosłowiańskim. Grupa Malinek i Jarzębin
przedstawi tę legendę podczas święta Polonii i Polaków za granicą
(szóstego maja). Dzieci będą zaangażowane do scenografii i jako aktorzy. Według
legendy założyciel państwa Polan, Lech, podczas postoju w okolicach
Poznania ujrzał gniazdo na drzewie. Znajdował się w nim biały orzeł z
trzema pisklętami. Gdy Lech przyglądał się mu, orzeł rozpostarł skrzydła
na tle nieba czerwonego od zachodzącego słońca. Lech zachwycił się,
postanowił tam osiąść, umieścił orła w swym herbie, a miejsce na
pamiątkę nazwał Gniezdnem (obecnie Gniezno) od słowa gniazdo.
Przeczytaliśmy wspólnie scenariusz do przedstawienia . Upewniliśmy się,
że tekst jest zrozumiały dla wszystkich. Wytłumaczyliśmy znaczenie
niektórych słów . Przy okazji słowa “buk “ (gatunek drzewa)
wspomnieliśmy o istnieniu homonimów .
To pojedyncze słowa lub związki wyrazowe o jednakowym brzmieniu, lecz
odmiennym znaczeniu, etymologii, a niekiedy i pisowni. Homofony to takie
wyrażenia, które brzmią tak samo, ale różni je zapis graficzny i
znaczenie. Pomimo innej pisowni oba słowa cechuje identyczne
brzmienie.Taka sytuacja ma miejsce w wyrazach „buk” i „bóg” (bóstwo) i
“Buk” (rzeka). W tym przypadku głoska „g” ulega ubezdźwięcznieniu do
głoski „k”, co prowadzi do ujednolicenia wymowy.
Po przerwie śniadaniowej uczniowie podzieleni na dwie grupy ułożyli z
puzzli godło Rzeczypospolitej Polskiej-orła białego ze złotą koroną na
głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i
szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy.
Od wizerunku orła białego na czerwonym polu wywodzą się biało-czerwone
barwy flagi polskiej. Zgodnie z zasadami heraldyki pas górny
reprezentuje białego orła, a dolny czerwone pole tarczy herbowej.
Koloru białego używa się w heraldyce jako reprezentację srebra. Oznacza
on także wodę, a w zakresie wartości duchowych czystość i niepokalanie.
Kolor czerwony jest symbolem ognia, a z cnót oznacza odwagę i
waleczność.
Współcześnie jest to chroniony prawem symbol państwa polskiego. Jego
wizerunek widnieje na budynkach administracji publicznej wszystkich
szczebli. Jest obecny w szkołach oraz sądach. Ponadto jest
reprezentowany na awersach polskich monet, a także koszulkach sportowców
reprezentujących Polskę.
Zrobiliśmy składany rysunek jabłka , który po rozłożeniu kartki
zamieniał się w ogryzek , z którego wychodzi gąsienica. Zrośliśmy też
gąsienice z pokolorowanego i zawiniętego na patyk papieru , które się
ruszały gdy się je polało wodą.
Na koniec poszliśmy na podwórko. Tam niektóre dziewczynki robiły
“wyzwania gimnastyczne”, inni grali w koszykówkę. Czytaliśmy “Rymosmaki” czyli co się gdzie je na świecie Szymona Barabacha -smakowity zbiór
zabawnych wierszyków o kulinarnych przygodach mieszkańców różnych krajów
świata.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz