Zajęcia on-line, 5 grudnia

Folderki, grupa Pani Asi

Ho, ho, hoooooo - to my Folderki - witamy! Spotkaliśmy się kolejny raz i zaraz po przeczytaniu wierszyka "Rusza pociąg" wyruszyliśmy w podróż.

Nasza Kropka zabrała nas na moment do Turcji - tak, tak, bo przecież 6 grudnia dzieci w Polsce i w innych krajach również spotykają Świętego Mikołaja. Czekają na niego cały rok, wiedząc, że jeśli były grzeczne (a nawet jeśli coś było nie tak ) na pewno je odwiedzi. Św. Mikołaj zawsze stara się odwiedzić wszystkie dzieci!
Wysłuchaliśmy krótkiej bajki o biskupie z Miry. https://www.youtube.com/watch?v=D4MgMOScbWo. Popatrzyliśmy na szczegóły ubrania w jakim przedstawiany jest św. Mikołaj, a potem porównaliśmy z ubraniem, w jakim dzisiaj spotykamy Mikołaje. Ideę rozdawania, sprawiania radości prezentem zostawił Św. Mikołaj i od wieków ludzie przekazują sobie tę tradycję. Biskup był jeden, teraz zostali jego pomocnicy, jego naśladowcy, którzy cały grudzień w rożnych zakątkach świata ciężko pracują.
Potem Kropka zabrała nas na minutę do Laponii  w Finlandii, gdzie mieszka Mikołaj i gdzie czyta listy z marzeniami od dzieci z całego świata. https://www.youtube.com/watch?v=S4kZXApiHZ8.
W miasteczku Rovaniemi ma swój dom, ma wielu pomocników, są to wesołe Elfy, i tam szczególnie w okresie przedświątecznym trwa nieustanne pakowanie paczek i paczuszek w odpowiedzi na prośby z dziecięcymi marzeniami.
Była jeszcze piosenka o dobroci Św.Mikołaja - bardzo radosna. https://www.youtube.com/watch?v=ECgqWrk6MVI

Wykonaliśmy też małą dekorację, która może umilić czas oczekiwania na święta. Mały skrzat, który wędruje po czterech szczeblach, każdego tygodnia może być przekładany wyżej, aż usiądzie na ostatnim - oświetlony świąteczną radością:-)
Przygotowaliśmy kartkę 3D, którą Folderki mogą wysłać do Babci, Dziadzia, Cioci, Wujka albo też do Mikołaja na prawdziwy adres:
Santa Claus
Santa Claus’ Main Post Office

Tähtikuja 1
96930 Arctic Circle
FINLAND
Niestety czas nam szybko minął - jak zwykle, chętnie pobylibyśmy ze sobą jeszcze chwilę, no cóż musieliśmy się pożegnać.
Będę za Wami bardzo tęskniła i czekam z niecierpliwością na kolejne spotkania stacjonarnie lub on -line. Jeśli doczekamy się stacjonarnych spotkań postaram się odszukać wszystkie Folderki, aby je poznać i uścisnąć rączkę.
Pozdrawiam - bądźcie zdrowi, przeżyjcie grudniowy czas jak najradośniej, aby ciepło płynące z życzliwości i dobroci wzajemnej na zawsze utkwiło w Waszych małych serduszkach i rosło razem z Wami.


Do zobaczenia, do usłyszenia!!
Joanna Tylek

Robociki, grupa Pani Marii

Oj, co to były za zajęcia. Po przywitaniu się i zaśpiewaniu piosenki "Wszyscy są, witam was" od razu przeszliśmy do realizacji tematu. Najpierw zagadka - jakie obrazki świąteczne ukryły się pod kolorowymi kartami?  Najłatwiej było Robocikom odgadnąć obrazek ukryty za zieloną kartką. Kolor od razu skojarzył się z choinką. I tak było rzeczywiście. Wszyscy wiemy, że każda choinka powinna być pięknie przystrojona na święta. Ale pani Marii pomieszały się w pudełku dekoracje bożonarodzeniowe z wielkanocnymi. Między bombkami, światełkami na choinkę i  aniołkami  były pisanki, zajączek wielkanocny i torebka farbek do malowania jajek. Robociki szybciutko poklasyfikowały te przedmioty i już nie było problemu. Kolejną sprawą, która dotyczy świąt są wypieki. A zwłaszcza pierniki. Dzieci otrzymały kolorowanki przedstawiające Piernikowego Ludzika i kolorowały go. W tym czasie pani Maria ozdabiała Piernikowego Ludzika upieczonego tuż przed naszym spotkaniem. Towarzyszyła nam piosenka pt."Świąteczne pierniczki" i legenda "O toruńskich piernikach".

Gdy tak pracowaliśmy w skupieniu , usłyszeliśmy pukanie do drzwi i dzwonienie dzwoneczka. Po zawołaniu HO, HO, HO stwierdziliśmy, że to Mikołaj. W czerwonej czapce, czerwonym ubraniu i z długą białą brodą . Gość wszedł do mieszkania, przywitał się z nami i zaczął rozmawiać z dziećmi. Okazało się, że 6 grudnia Święty Mikołaj ma swoje święto - imieniny. I od tego czasu wędruje po całym świecie sprawdzając, czy dzieci są grzeczne i zbierając marzenia oraz życzenia dzieci i dorosłych. Nasze Robociki miały niezwykłą okazję powiedzieć Mikołajowi, jakie prezenty chciałyby otrzymać w święta. Mikołaj zadał dzieciom trzy zagadki, które rozwiązały bez trudu. Chcieliśmy dłużej pobyć z Mikołajem, ale niestety spieszył się bardzo. Pani Maria wręczyła Mikołajowi Piernikowego Ludzika z którego bardzo się ucieszył. Okazało się, że Mikołaj też lubi otrzymywać prezenty. Żegnając Mikołaja słuchaliśmy piosenki o Świętym Mikołaju. Tak szybko biegł czas, iż nie zauważyliśmy, że musimy już kończyć nasze internetowe spotkanie.
Po przesłaniu sobie buziaczków  pożegnaliśmy się.

Pozdrawiam serdecznie i cieplutko Dzieci i Rodziców !
Do zobaczenia w szkole, 

Maria Kołomyjec

Grupa Pani Ani

Ostatnie spotkanie online, które odbyło się w sobotę 5-tego grudnia już za nami!
Było już nawet trochę świątecznie, bo magiczny, zimowy grudzień już się zaczął. Przeczytaliśmy opowiadanie o świętym Mikołaju, początkach jego działalności, o tym jakim był dobrym człowiekiem, jaką przyjemność czerpał z obdarowywania innych ludzi.
Piosenka ,,Zima, zima, zima", wprowadziła nas doskonale, w ten bardzo specjalny, zaczarowany czas oczekiwania. Będziemy ją śpiewali jeszcze wiele, wiele razy.

https://youtu.be/S2sadu6gghw


Obejrzeliśmy też krótki film o świętym Mikołaju p.t : ,,Strefa świętego Mikołaja" o tym jak wyglądają jego życie na biegunie północnym, jego dom i zwyczaje.

https://youtu.be/QIi0K3kK14k

Najwięcej przyjemności sprawiło nam jednak wykonanie ozdoby na choinkę, czyli nigdy nie wychodzącego z mody łańcucha. Takiego bardzo tradycyjnego, z kolorowego papieru, ogniwo za ogniwem.
Trochę ćwiczeń, rozmów o prezentach, i już trzeba było się żegnać.
Najmilszą dla mnie wiadomością jest ta, że w najbliższą sobotę, będziemy mogli się już spotkać normalnie w szkole, w klasie, wyjść na boisko i wesoło pobiegać! Po prostu się spotkać!
Dziękuję bardzo moim kochanym uczniom i ich rodzicom za serdeczność i wyrozumiałość. Zapraszam gorąco na kolejne spotkanie w Szkole Polskiej w Barcelonie i w Castelldefels!   

Pozdrawiam ciepło.
Ania Rafalska 


Klawiaturki, grupa Pani Gosi

Grudniowe już zajęcia online zaczęliśmy jak zwykle od słowa Dzień dobry oraz zaśpiewania naszej przywitanki ''Wszyscy są, Witam Was''. W dalszej części dzieci odpowiadały kolejno na pokazane karty na temat pogody. Padły krótkie zdania jak: świeci słońce,pada deszcz, pada śnieg, pojawia się tęcza itd. Była to tylko krótka powtórka, która zachęciła nas do wysłuchania piosenki ''Pory roku''. Po jej wysłuchaniu kolejnym zadaniem było wykonanie karty, na której należało połączyć odpowiedni ubiór do pogody. Wszystkie dzieci prawidłowo połączyły obrazki.
 
Ukoronowaniem naszego tematu o pogodzie było ćwiczenie ortofoniczne na przykładzie piosenki z pokazywaniem K.Kulikowskiej ''Dmucha wiatr''.
Dmucha wiatr
Szumią drzewa
Idzie burza
i ulewa.


A ja w domu schowam się
Deszcz nie zmoczy mnie
Kap,kap, kap / 2

Deszcz nie zmoczy mnie.


Wykorzystując stojącą postawę dzieci postanowiliśmy zrobić kilka przysiadów, poskakać w pajacyki, poruszać nasze biodra oraz pokazać części ciała z piosenką ''Głowa, ramiona, kolana, pięty'', którą dzieci uwielbiają.
Drugą częścią naszego spotkania była rozmowa na temat tradycji. Wyjaśniliśmy sobie, że to taki zwyczaj, który się powtarza np. na Święta dekorujemy choinkę, śpiewamy kolędy itd. na podstawie przedstawionego obrazka. Wspomnieliśmy też o Mikołajkach. Niektóre z dzieci obchodzą je czyszcząc buty a inne czekają na prezenty od Mikołaja w Wigilię. Ażeby lepiej zobaczyć ile dni brakuje nam jeszcze do Świąt, zrobiliśmy choinkę, na której były narysowane bombki. Odliczyliśmy je, i brakowało jeszcze czternastu. Dzieci narysowały te brakujące i każdą bombkę oznaczyły numerkiem. Mając zajęcia 5 grudnia, pomalowaliśmy 5 bombek, a teraz dzieci w domu codziennie patrząc na kalendarz muszą pokolorować kolejną bombkę.  Wszystkie pokolorowane będą oznaczać, że nadeszły Święta.
Jako, że Święta tuż, tuż, dzieci wysłuchały piosenki ''Dzwonki sań''. Na zakończenie wykonały listy do Św. Mikołaja w których znalazły się marzenia, które na pewno się spełnią.
Życzę Wam dużo prezentów  Klawiaturki!!!


Pozdrawiam,
Małgosia

Link do piosenki ''Dmucha wiatr''
https://www.youtube.com/watch?v=RRF72F4_8yc&authuser=0

Link do piosenki ''Dzwonki sań''
https://youtu.be/faZbnWYm5uo

Link do piosenki ''Pory roku''
https://youtu.be/pptRuejoWOY

Dźwiękowcy, grupa Pani Oli

Hohohohoh! Nasza Mikołajowa sobota zajęć w Polskiej Szkole Online na pewno trwa w Waszych domach;) a my spotkaliśmy się piątego grudnia i wraz z wprowadzeniem w ten grudniowy klimat opowiedzieliśmy sobie o tych świątecznych dniach tego miesiąca i o wszystkich ważnych wydarzeniach jakie czekają na nas przed końcem roku!
W Polskiej tradycji Święty Mikołaj odwiedza dzieci już 6 grudnia, ale może to trochę niezrozumiała data szczególnie w obliczu tradycji innych państw. Dlatego poznaliśmy legendę o prawdziwym Świętym Mikołaju, który pochodził z Turcji z miasta Miry, tam urodził się w IV wieku w bardzo bogatej rodzinie, ale nie miał rodzeństwa. Mikołaj ten zasłynął w swoim mieście pomagając innym rodzinom, a szczególnie dzieciom, dając prezenty i pomagając bezinteresownie. To bardzo ważny element legendy opowiadającej o Mikołaju, który dzięki swoim dobrym czynom i bezinteresownej dobroci (trudne i ważne słowo na naszych zajęciach) został biskupem oraz świętym. To właśnie ten dobry biskup Mikołaj z Miry zmarł 6 grudnia w tych odległych wiekach a jego historia i dobre czynny zachwycały ludzi na całym świecie. Razem z Dźwiękowcami odwiedziliśmy wirtualnie Mirę w Turcji oraz przyjrzeliśmy się wizerunkowi Świętego Biskupa Mikołaja z Miry. Zobaczyliśmy także na mapie gdzie znajduje się Turcja i jak daleko położona jest od Polski i Hiszpanii.

Co prawda Mikołaj, ten Święty, umarł 6 grudnia wiele wieków temu, ale do dzisiaj Mikołaj odwiedza dzieci spełniając ich marzenia!
Udało nam się posłuchać wywiadu z żyjącym dzisiaj Mikołajem, który przedstawił się, powiedział nam gdzie mieszka, gdzie jest jego dom i warsztat - z tymi wiadomościami próbowaliśmy dotrzeć z pomocą Google Maps do miejsca, które wskazał w wywiadzie Mikołaj, ale niestety zabłądziliśmy w Fińskim lesie. Mimo wszystko zobaczyliśmy z perspektywy powietrznej Finlandię oraz lasy i jeziora które otaczają miasteczko Mikołaja -  Rovaniemi. W wywiadzie Mikołaj zdradził, że zna wiele języków i również język polski, ale jego rodzimym językiem jest język fiński - mogliśmy wysłuchać świątecznych życzeń jakie składał Mikołaj wszystkim dzieciom i rodzicom po fińsku. Mikołaj przetłumaczył również te życzenia na język polski. Po tym spotkaniu z Mikołajem wszyscy zgodnie zdecydowali się napisać list z życzeniami.
Jednak żeby list mógł dotrzeć do Mikołaja - tego żyjącego który udzielał wywiadu - musiał być dobrze skonstruowany oraz zaadresowany. Te wszystkie czynności Dźwiękowcy wykonali śpiewająco - przygotowując tekst listu, prośbę, podziękowanie i życzenia Świąteczne dla Świętego Mikołaja. Zapisaliśmy też poprawny adres domowy Mikołaja w Finlandii.
Mam nadzieję, że Wasze polskie listy z życzeniami dotrą do Świętego Mikołaja na czas, a po zajęciach zdążycie jeszcze przyozdobić wasze listy i koperty wykonane podczas zajęć! 


Życzenia i wywiad z Mikołajem tutaj:

https://youtu.be/ytpBvVDmT_8

https://youtu.be/QpOh42HdQJA?t=36


Życzę Wam pięknego grudniowego czasu w oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia. Do zobaczenia,
Aleksandra


Komputerki i Minionki w Necie, grupy Pani Gabrysi


Na ostatnich zajęciach zajęliśmy się trochę ortografią, a mianowicie poznaliśmy zasady pisowni „rz, ż, u, ó”.
Wiemy już, że „RZ” piszemy, gdy:
    • występuje wymiana głoskowa rz-r, np. marzec – marca, górzysty – góra, dobrze – dobry, itd.
    • w zakończeniach –erz, -arz, -mierz, -mistrz, np. harcerz, lekarz, pisarz, ciśnieniomierz, zegarmistrz, itd.
    • po spółgłoskach p, b, t, d, k, g, ch, j, w – przewaga, brzuch, trzeba, drzwi, krzyk, grzmot, chrzest, dojrzały, wrzawa
    • Wyjątek: połączenie liter sz po spółgłoskach (np. kształt, wykształcenie, bukszpan, pszczoła, pszenica oraz w formach stopnia wyższego i najwyższego przymiotników, np. młodszy, zdrowszy, szybszy itd.

Natomiast „Ż”, piszemy, gdy:                

    • Wymienia się na g, dz, h, s, z, ź, np. koleżeński - kolega
    • Po spółgłoskach l, ł, m, n, r, np. lżej, mży
    • W partykułach –że, -ż, np. także

Literę „ó” piszemy:
    • gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na o, e, a, np. kółko-koło, zbiórka-zbierać,
    • w zakończeniach: -ów, -ówna, -ówka, np. długopisów, młynarzówna, makówka
    • na początku wyrazów, tj. ósmy, ów, ówczesny
    • UWAGA: ó nigdy nie występuje na końcu wyrazu

Zaś literę „U” piszemy:
    • W zakończeniach: -un, -unka, -ulec, -unek, -uch, -uchna, -uleńka, np. opiekun, opiekunka, hamulec, rysunek, zuch, córuchna, babuleńka,
    • Pamiętaj –uj, -uje się nigdy nie kreskuje, np. smakuje, podróżuje,

Po dużej dawce wiedzy teoretycznej przeszliśmy do uzupełnienia kart pracy z rz, ż, u i ó. Uczniowie w puste miejsce musieli wpisać odpowiednią głoskę.
W ten sposób zakończyliśmy pierwszą część naszych zajęć i przeszliśmy do zapoznania się z historią Mikołaja. W tym celu obejrzeliśmy krótki film animowany przedstawiający skąd narodziła się idea mikołajek (https://www.youtube.com/watch?v=ZbwZ7QcNi9g).  Uczniowie mogli zapisać sobie adres Mikołaja (Santa Claus, Arctic Circle, 96-930 Rovaniemi, Finland). Następnie zapoznaliśmy się z wierszem pt. „Święty Mikołaj” M. Strzałkowskiej. W wierszu brakowało zaznaczonych wyrazów, które wspólnymi siłami odgadliśmy:
„Święty Mikołaj
(M. Strzałkowska)
Śpią pod Śniegiem stare drzewa,
za kominem kocur ziewa,
księżyc sennie głową kiwa,
noc cichutko z nieba spływa…
Nagle – co to? Niczym burza
pojazd z mroków się wynurza!
To Mikołaj, nad chmurami
pędzi do nas z prezentami!
Mimo lodu, mimo chłodu,
jak szalony mknie do przodu,
bo dzieciaki całą zgrają
niecierpliwie już czekają!
Jakaś pani z wielkim kokiem
woła, łypiąc groźnie okiem:
„Kto był grzeczny i układny,
ten dostanie prezent ładny,
ale kto był łobuziakiem,
ten dostanie figę z makiem!”.
Lecz Mikołaj głową kręci:
„Dla każdego mam prezencik”
i układa pod łóżkami
złote paczki z prezentami…


Urządziliśmy sobie również pogawędkę jak my obchodzimy Mikołajki i czy w ogóle obchodzimy oraz kiedy dostajemy prezenty. Uczniowie wysłuchali również historii o tradycji dawania prezentów w innych krajach, tj. Włochy, Irlandia, Holandia, kraje anglojęzyczne ,itd. https://historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/2015/12/06/historia-sw-mikolaja-i-inne-zwyczaje-mikolajkowe-na-swiecie/
Na zakończenie wykonaliśmy choinki, zrobione z trzech kółek. Podczas wycinania, kolorowania i klejenia zapoznaliśmy się z piosenką Majki Jeżowskiej pt. „Kochany Panie Mikołaju” (https://www.youtube.com/watch?v=53PPDsOw2I0) oraz odgadywaliśmy zimowe zagadki. 


Pozdrawiam, 

Gabrysia


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?