Zajęcia on-line, 28 listopada
Folderki, grupa Pani Asi
Przygotowałam gorący wosk , zimną wodę i klucz z dużą dziurką i........ polał się wosk - dzieci mogły zobaczyć jak wygląda tradycyjne "lanie wosku". Wiedzą, że wosk jest gorący i należy być bardzo ostrożnym.
Oglądnęliśmy w ciemności kształt z powstałej bryły. Każdy widział coś innego, a przy tym wspomnieliśmy sobie o tym, że oglądanie poruszającego się obrazu w ciemności to teatr cieni - kolejna forma sztuki teatralnej.
Teatr to WIELKA pomoc w rozwoju dziecka -"Teatr zaspokaja potrzeby psychiczne dzieci i może odegrać kluczową rolę w kształtowaniu osobowości" (Anna Czajkowska - pedagog, logopeda).
Sami też wykonaliśmy kształty, papierowe formy - wycinanki, którym przyglądaliśmy się na naszych ścianach, przy pomocy latarek - oczywiście przy zgaszonym świetle!!
Kontynuując zabawę andrzejkową - próbowaliśmy ugryźć wiszące jabłko - bez pomocy rąk - to było bardzo trudne - prawda? Potem w rytmie dyskotekowych dźwięków dziecięcych Folderki tańczyły na kartce większej, mniejszej, tak aby cały czas na niej się utrzymać. https://www.youtube.com/watch?v=wn9aQGS8ZKM
Z magicznego worka, losowaliśmy numery od 1 do 10, gdzie kryła się wróżba - co dobrego spotka nas w przyszłości. Okazało się, że ktoś z nas będzie pilotem, inny zostanie muzykiem, ktoś będzie niedługo miał zwierzątko - Folderki z ciekawością czekały na tajemnicę wylosowanego numeru.
Na koniec uruchomiliśmy Koło Fortuny, które było wachlarzem dobrych rad i wróżb na niedaleką przyszłość - najbardziej podobały nam się takie jak: "uważaj na bakterię, "ktoś czeka na twoje odwiedziny", a jeśli macie ochotę na więcej - pokręćcie kołem, może koło zatrzyma się w miejscu, które zamienicie w zrealizowane marzenie lub w dobry czyn :-)
https://wordwall.net/pl/resource/694153/wychowawcza/andrzejkowe-wr%c3%b3%c5%bcby
To tylko kilka propozycji wielowiekowej tradycji - polecam, czas spędzony z dziećmi z wykorzystaniem tego typu zabaw to niesamowite odkrycia - odkrycia przez nas nowych cech naszych dzieci i otwarcie wielkich drzemiących pokładów ich wyobraźni.
Już w sobotę 5 grudnia zapraszam na kolejną "wyprawę" :-)
Pozdrawiam - bądźcie zdrowi i radośni
Joanna Tylek
Robociki, grupa Pani Marii
W zimne i deszczowe przedpołudnie po raz kolejny spotkaliśmy się na zajęciach online z małymi Robocikami. Pomimo szarugi za oknem to humory nam dopisywały. A działo się dużo...Ledwie zdążyliśmy się przywitać i zaśpiewać naszą piosenkę "Wszyscy są, witam was" i usłyszeliśmy głośne pukanie do drzwi. Kto to może być? W taki deszczowy i wietrzny dzień komu chce się spacerować po dworze? Przybyszem okazał się Skrzacik (którego dzieci już znają ). Ale cóż to?Skrzacik ma zawiązany szalik, który zakrywa mu część twarzy. Okazało się, że to chory ząbek powoduje ból. Od razu zaczęliśmy wyjaśniać naszemu gościowi co trzeba robić, żeby ząbki nie bolały. Najpierw Skrzacik i dzieci obejrzeli inscenizację wiersza "Kino w łazience", a następnie w rytmie piosenki "Myję zęby" zademonstrowaliśmy jak należy myć ząbki. No i oczywiście kontrolować je u lekarza - dentysty. Wiemy, że pasta do zębów jest potrzebna, aby dokładnie umyć ząbki, ale my znaleźliśmy inne zastosowanie dla niej. Otóż wykonaliśmy przepiękne obrazki malując szczoteczką do zębów i pastą. Gdy nasze prace pomalutku suszyły się, obejrzeliśmy teatrzyk "O smoku Wawelskim", a następnie wykorzystując różnej wielkości kółka (zielone, żółte i czerwone ) wykleiliśmy portret smoka. Też wyszły rewelacyjne obrazki. Gdy kończyliśmy nasze dzieła
przybył do nas Smok Edzio. Usłyszał jak rozmawiamy o smokach i zainteresował się. Pobawił się chwilkę z nami, pokazał dzieciom jak potrafi się chować i już go nie było. Tak to jest z tymi smokami. Jedne straszą, a inne bawią. Pod koniec spotkania w zabawie naśladowczej przy treści wiersza "Kółko małe, kółko duże" rozruszaliśmy nasze rączki, które tak ciężko dziś pracowały.
Jako podsumowanie zajęć Robociki miały do odgadnięcia zagadkę z bardzo trudnymi wyrazami:
Najeżona jest jak jeż
Lecz nikogo nie ukłuje
Tylko zęby wyszoruje.
Co to jest? - Na pewno wiesz!
Bardzo dziękuję wszystkim Robocikom i ich Rodzicom za zaangażowanie i uczestnictwo w spotkaniu.
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na kolejne zajęcia.
A będzie już trochę świątecznie i ... może nas odwiedzi Mikołaj).
Maria Kołomyjec
Grupa Pani Ani
W ubiegłą sobotę, odbyły się ostatnie listopadowe zajęcia Szkoły
Polskiej online. Godzinka przed ekranami komputerów, minęła jak zwykle
szybko i przyjemnie.
Tym razem rozmawialiśmy o bardzo ważnym pomieszczeniu, które znajduje się w każdym domu czyli o łazience.
Każde z nas zademonstrowało wybrany przedmiot z łazienki i omówiliśmy do
czego on służy. Była szczoteczka i pasta do zębów, golarka, szampon..
Dzieci wiedziały do czego służą wszystkie te przybory, a wniosek nasuwał
się sam. Łazienki służą do dbania o czystość i higienę osobistą.
W tych dziwnych czasach, w których przyszło nam teraz żyć, w czasach
epidemii, jednym z najbardziej zapobiegawczych, prostych i skutecznych
metod, chroniących nas przed zakażeniem jest dokładne i częste mycie
rąk.
Wszyscy dowiedzieliśmy się ile drobnoustrojów żyje na naszych dłoniach (
do 10000), że ważny jest sposób w jaki myjemy ręce i ile czasu.
Przeczytaliśmy opowiadanie o sympatycznym psie Łapsonie który czekał na
gości, mając nieproszonych gości na swoich łapkach.. Problem ten pomaga
mu rozwiązać superbohater mieszkający w łazience: Mydło 😀!
Każde z nas wykonało swojego Mydłomena z kostki mydła i skrawków
materiału, żeby zawsze przypominał nam o tym jak ważne jest mycie
rąk stojąc sobie grzecznie w łazience.
Zaśpiewaliśmy też piosenkę: ,,Mydło wszystko umyje", która świetnie dopasowała się do tematu.
Po wykonaniu kilku ćwiczeń gimnastycznych, porcji wierszyków i zagadek, nadszedł czas pożegnania.
https://youtu.be/kq4NULDhx5M
Dziękuję wszystkim za obecność i przemiłą współpracę. Zapraszam na kolejne sobotnie spotkanie!🌻🌻🌻
Ania
Klawiaturki, grupa Pani Gosi
W deszczowy ranek Klawiaturki czynnie wzięły udział w zajęciach online. Tematem przewodnim były emocje. Na wstępie przyjrzeliśmy się karcie pracy z kilkoma buźkami: uśmiechnięta, smutna, zaskoczona, zła i smutna. Zadaniem dzieci było narysować złość i ją pokazać oraz opowiedzieć kiedy się złoszczą. Po dłuższym zastanowieniu się padły odpowiedzi. Brawo Klawiaturki, właśnie o to chodzi, żebyście kreowały swoje wypowiedzi na podstawie danego tematu. Ukończone prace złości mogliśmy wyrzucić lub pognieść, aczkolwiek niektóre z dzieci nie chciały. Nic nie szkodzi, chodziło o wyrzucenie naszych złych emocji i pozostanie w tych dobrych. W dalszej części zajęliśmy się rysowaniem na balonie czterech minek. Zgodnie wszystkie dzieci wybrały minkę uśmiechniętą! W tak radosnym nastroju zajęliśmy się gimnastyką poranną. Zaśpiewaliśmy z pokazywaniem ,,Pan Tik Tak'', kręciliśmy bioderkami oraz skakaliśmy robiąc pajacyki.Kolejną pracą jakie wykonały dzieci w niewiarygodnym skupieniu był kwiat emocji, w którym to musiały napisać lub narysować odpowiedzi na polecenia nauczyciela. Mianowicie, swój wiek, imię, co lubią najbardziej jeść, najlepszy kolega, koleżanka oraz w co lubią się bawić. W ten sposób lepiej mogliśmy się poznać, dzieci chętnie się wypowiadały na podane tematy.
Nasza druga część zajęć związana była z Dniem Pluszowego Misia, obchodzonego 25 listopada. Dlatego też wysłuchaliśmy piosenkę o Misiu i poprosiłam dzieci ażeby przyniosły i pokazały swoje ulubione przytulanki. Każdy przedstawiał swoje pluszaki oraz niezmiernie ściskając swoje przeróżne maskotki obejrzeliśmy krótki filmik o Misiu Uszatku. Na zakończenie zrobiliśmy mini quiz dotyczący misiów.
Pożegnaliśmy się słowem Do widzenia!
Praca domowa.
Proszę o zrobienie wysłanej karty pracy, fiszki C. Freineta dotyczącej emocji. Omówimy ją na następnych zajęciach.
Link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=t7XSYq0Eg8k&authuser=0
Pozdrawiam i do zobaczenia w sobotnie przedpołudnie,
Małgosia
Dźwiękowcy, grupa Pani Oli
Tej ostatniej listopadowej soboty razem z Dźwiękowcami przemierzaliśmy
kolejne tajniki polskiej historii. Nie chcąc zatrzymać się na ostatnim
królu z dynastii Piastów, tym razem kontynuowaliśmy dzieje kolejnej
dynastii Andegaweńskiej, pierwszej królowej na tronie polskim oraz nowej
dynastii Jagiellońskiej, pod której panowaniem Polska rozwijała się i
powiększała swoje terytoria i bogactwa zyskując sukcesy na arenie
międzynarodowej. Przyjrzeliśmy się także dokładnie 'Bitwie pod
Grunwaldem', namalowanej przez wielkiego polskiego malarza Jana Matejkę -
tutaj możecie podglądnąć ponownie i poczytać ciekawostki na temat tej
wielkiej bitwy oraz tego potężnego dzieła sztuki -
https://artsandculture.google.com/asset/the-battle-of-grunwald-tannenberg-jan-matejko/yQEtkzYwQKWu8w?hl=pl
Po tym historycznym poranku sięgnęliśmy pamięcią do gramatyki, a
właściwie do przymiotnika, któremu przyglądaliśmy się w ubiegłym
tygodniu, oraz tej soboty poznanemu rzeczownikowi.
Kolejnym tematem naszych zajęć była Polska na mapie Europy. Zobaczyliśmy
mapę i zapoznaliśmy się z nazwami państw europejskich w języku polskim.
Szczegółowo zbadaliśmy jakie państwa sąsiadują z Polską, a następnie
poznaliśmy flagi tych państw. Dźwiękowcy pięknie namalowali i podpisali
flagi polskich sąsiadów, państw dzielących z nami granice.
W związku z kolorami - powtórzyliśmy również nazwy podstawowych kolorów, a rebus czarno-białych owoców pomógł nam odświeżyć w pamięci nazwy kolorów - hasłem był oczywiście POLSKI! W ramach zakończenia poznaliśmy polskiego współczesnego artystę malarza Edwarda Dwurnika, który przy użyciu bloków kolorów stworzył wiele wizerunków polskich krajobrazów miast i miasteczek. Wizja urbanistyczna inkografik Dwurnika to zaskakujące kolory i ich miliony odcieni, które Dźwiękowcy mogli rozpoznawać i podziwiać. Zobaczyliśmy polskie miasta w wizji artysty takie jak Kraków, Wrocław, Warszawa, Olsztyn, Poznań, Gdańsk, Szczecin etc. Edward Dwurnik swoją techniką inkografiki stworzył również obraz Barcelony, który mogliśmy zobaczyć już pod koniec lekcji.
Pozdrawiam Was serdecznie i czekam na wszystkich Dźwiękowców w kolejną sobotę.
Do zobaczenia 🌻
Aleksandra Tylek
Komputerki i Minionki w Necie, grupy Pani Gabrysi
Podczas ostatnich zajęć listopadowych wybraliśmy się w wirtualną
wycieczkę po polskich miastach. Na początku obejrzeliśmy film edukacyjny
przedstawiający główne miasta oraz ich charakterystyczne miejsca.
Dowiedzieliśmy się z czego słyną, np. Warszawa (Pałac Kultury i Nauki –
najwyższy budynek w Polsce), Kraków (miasto smoka wawelskiego,
Lajkonik, obwarzanki), Katowice (miasto górnika), Zakopane (oscypki,
skocznia), Wrocław (miasto krasnali, najstarszego ZOO w Polsce), Gdańsk
(Stocznia), Toruń (piernik, Mikołaj Kopernik), Poznań (rogale Marcińskie). Bawiliśmy się w rozpoznawanie miejsc charakterystycznych
np. katowicki spodek, fontanna wrocławska, kolorowy rynek poznański,
Krupówki, Sukiennice itd.
Po ogólnym wstępie zatrzymaliśmy się na przystanku Kraków. Korzystając z
portalu turystycznego zapoznaliśmy się z głównymi atrakcjami i
zabytkami tego miasta (Kościół Mariacki, Sukiennice, Barbakan, Zamek i
Katedra na Wawelu, Collegium Maius, Sanktuarium w Łagiewnikach,
Kazimierz, pomnik Adama Mickiewicza). Następnie omówiliśmy jak wygląda
strój krakowski damski i męski. Zapoznaliśmy się z takimi określeniami
jak: wianek, gorset, trzewiki, zapaska, krakuska, kaftan. Obejrzeliśmy
również urywek tańca Krakowiaka, tańczonego przez zespól ludowy pieśni i
tańca „Krakowiacy”. W ramach utrwalenia nowych nazw rozwiązywaliśmy
zadania – wykreślanki. Dużo zabawy sprawiło odczytanie otrzymanych
haseł: Narodowy strój krakowski oraz pawie pióra.
Ustaliliśmy, że najbardziej popularną legendą krakowską jest historia o smoku wawelskim. Dlatego tym razem uczniowie zapoznali się legendą o zaczarowanych gołębiach. Jak się okazało żadna osoba jeszcze jej nie znała. Tym bardziej ze skupieniem uczniowie jej wysłuchali, a następnie obejrzeli przedstawienie szkolnego teatru lalkowego. Po czym wspólnie opowiedzieliśmy, o czym była ta historia. Jest to opowieść o księciu Henryku IV Prawym, który chciał zostać Królem. A czy nim został? Zapraszam do zapoznania się z legendą wchodząc w poniższy link. Poruszeni historią zaczarowanych rycerzy wykonaliśmy nasze gołębie. Podczas pracy manualnej wysłuchaliśmy hejnału granego z wieży mariackiej.
Również podczas zajęć zdążyliśmy porozmawiać na temat przymiotnika oraz jego stopniowania w ramach przypomnienia.
W grupie Komputerki pod koniec zajęć zapoznaliśmy się ze stopniowaniem przymiotników. W ramach utrwalenia stopniowania każdy z uczniów wyszukał stopień wyższy i najwyższy do podanych przymiotników:
duży – większy – największy
biały – bielszy – najbielszy
szybki – szybszy – najszybszy
wolny – wolniejszy – najwolniejszy
kolorowy – bardziej kolorowy – najbardziej kolorowy
chory – bardziej chory – najbardziej chory, itp.
Zajęcia zakończyliśmy życząc sobie miłego weekendu.
Do zobaczenia w sobotę 05.12.2020r.
Pozdrawiam Gabrysia
Strony internetowe użyte podczas zajęć:
• Poznaj miasta Polski wirtualna wycieczka po Polsce –
https://www.youtube.com/watch?v=5wN3GxF7aqk
• Legenda o zaczarowanych gołębiach krakowskich –
https://www.bajkowyzakatek.eu/2011/02/polskie-legendy-zaczarowane-goebie-w.html
• Portal turystyczny - http://alekrakow.pl/zabytki-krakowa
• Krakowiak - https://www.youtube.com/watch?v=uhxEgNW5tvY
• Hejnał - https://www.youtube.com/watch?v=WVQbxXvyG7A
Komentarze
Prześlij komentarz