Barcelona, zajęcia 7 marca
Na wstępie naszego spotkania po przywitaniu się i zapoznaniu z panią Tatianą, która odbywa praktykę studencką w naszej szkole, zaśpiewaliśmy bardzo rytmiczną piosenkę pt." A ram sam sam", aby rozbudzić i rozruszać się. Następnie przeszliśmy do tematu dnia.
"Marcowe kaprysy" B. Forma
Wymieszał marzec pogodę w garze,
Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,
Domieszam wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego,
Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.
Wiersz pt."Marcowe kaprysy" pomógł Poziomkom zrozumieć , co oznacza słowo POGODA. Zapoznaliśmy się z elementami czyli składnikami pogody i znakami graficznymi, to znaczy w jaki sposób oznaczamy na przykład pogodę słoneczną, deszcz, wiatr czy burzę. Znając poszczególne składniki pogody postanowiliśmy ugotować ZUPĘ POGODOWĄ. Do garnka włożyliśmy krople deszczu, słoneczko z promieniami, chmurki, pioruny burzowe i płatki śniegu. Wyszła znakomita zupa pogodowa. Marzec z pewnością byłby zadowolony z takiej potrawy.
Po przerwie śniadaniowej i zabawach na podwórku szkolnym uczyliśmy się piosenki pt. " Błyskawica, grzmot", która doskonale wkomponowała się w treść naszych zajęć.
Utrwaleniem poznanych treści było " ugotowanie " zupy pogodowej na indywidualnych kartach pracy. Wszystkie Poziomki okazały się wspaniałymi kucharzami.
Pozdrawiamy serdecznie,
Maria, Babcia Sabina i praktykantka Tatiana
Środki dydaktyczne wykorzystane podczas zajęć:
- Piosenka " A ram sam sam"
https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
- Co to jest pogoda? https://www.youtube.com/watch?v=PMvFXtjXScY
- Link do piosenki , której się uczymy: https://youtu.be/qJFgoX16TpY
Pierwsza sobota marca w grupie Jagódek to prawdziwa akcja przeciwko przesileniu związanemu ze zmianą pór roku.
Co prawda jeszcze nie witamy nadchodzącej nowej pory, jeszcze czekamy chwilkę, ale już tuż tuż - niedługo hucznie przywitamy obfitą w kolory i różnorodną przyrodniczo WIOSNĘ, ale najpierw musimy wiedzieć co zrobić, aby cieszyć się tym czasem, dlatego do pracy !!!
Rozruszani dźwiękami i własnym śpiewem piosenki "Witam Was", ciekawi tematu spotkania, rozpoczęliśmy od wyciągania z wielkiego wora różnych okrągłości.
Okazało się, że to owoce i warzywa, nazywaliśmy je przyglądając się kształtom i kolorom, mówiliśmy dużo o ich wartościach odżywczych i o potrzebie ich spożywania w codziennej diecie.
Jagódki miały okazję wypowiedzieć się jakie owoce i warzywa jedzą. Dowiedziały się też, że biała skórka pomarańczy należy do najbardziej wartościowej części tego owocu, obiecały jej nie zrywać!! Dowiedzieliśmy się też, że aby nie czuć zmęczenia, przesilenia, musimy równoważyć zdrowe odżywianie z ruchem na świeżym powietrzu, który jest dla nas najważniejszym elementem zdrowego trybu życia.
Zdrowy tryb życia ustalony wg aktualnych badań przez Instytut Żywności i Żywienia na 2020 rok mieści się w geometrycznej figurze TRÓJKĄTA. Na jednym obrazku streszcza najważniejsze zasady komponowania codziennego jadłospisu.
Ustaliliśmy dlaczego jest to trójkąt, że nazywamy go PIRAMIDĄ ŻYWIENIA - tak najłatwiej przekazać proporcje w jakich powinniśmy spożywać zalecane produkty i te mniej zalecane.
Narysowaliśmy piramidę, każde z dzieci według wlanej wyobraźni umieściło wskazane w odpowiedniej kolejności produkty. Miło było patrzeć jak pojawiają się na dole przyrządy sportowe, a potem kolejno warzywa, owoce, produkty zbożowe itd. Małe rysunki stworzyły prawdziwy obraz.
Czując lekki głód, zjedliśmy śniadanie, bagietkę, którą zawsze dla Jagódek przynosi nasza Babcia Sabina - dziękujemy!!! Dzieci bardzo chętnie dzielą się do ostatniego najmniejszego kawałka.
Potem zmiana miejsca i.....
Zabawa na szybkość wypowiadania nazw przedmiotów widzianych na kartach gry obrazkowej.
Jagódki znają bardzo dużo polskich trudnych, nie codziennych słów: grabie, kosa, ciągnik, maszyna do szycia i wiele innych - bardzo miłe zaskoczenie dla mnie - podziwiam zasób słów naszej grupy.
Na kolejne spotkania postaram się przygotować trudniejszą grupę wyrazów.
Jeszcze mieliśmy do wykonania ważną tablicę do powieszenia w widocznym miejscu naszych domów. Tablica zasad zdrowego trybu życia, dzięki której będziemy się dobrze czuli, z łatwością przyjmowali zmiany pogody i zmiany związane z nadejściem nowych pór roku.
Naszą ostatnią chwilę spotkania, spędziliśmy na zewnątrz. Chodziło o to, aby sprawnie się ubierać, nasze ubranie dostosować do temperatury na zewnątrz. Kiedy jest chłodno musimy zapiąć kurtki, nie możemy wybiegać zgrzani, ale też musimy się przed wyjście dobrze zorganizować w zgraną uporządkowaną grupę - to ważne zasady!
Umówiliśmy się, że będąc wesołą, zgraną grupą, musimy dbać o swoje bezpieczeństwo na boisku na wzajem. Musimy korzystać z urządzeń we właściwy sposób, aby nikomu się nic nie stało. Niby wszystkie Jagódki to wiedzą, ale chyba za każdym razem na nowo muszą to słyszeć. Od tego jesteśmy, żeby przypominać i czujnie dbać o ich bezpieczeństwo.
Iskierka tym razem pojawiła się podczas naszego wyjścia - wróciła, a Jagódki wróciły do kochanych Rodziców.
Trzymajcie się zdrowo, dbajcie o kondycję przed nadejściem pięknej, ale bardzo wymagającej nowej pory roku.
Poniżej też link do piosenki, śpiewanej przez Gang Świeżaków:
https://www.youtube.com/watch?v=7_Y8QekljEo
Pozdrawiamy - czekamy na Was razem z piękną, kolorową ................
- wiecie już?
Joanna i Irena
Sobotnie spotkanie z Malinkami w całości poświęcone zostało na zapoznanie się/utrwalenie polskiego alfabetu. Rebusy, krzyżówki, rozsypanki wyrazowe, wszystko to było dobrą okazją do pracy i jednocześnie zabawy z polskim abecadłem.
Na początku zajęć dzieci przedstawiły przygotowane przez siebie wyrazy ze swoją ulubioną literką (zadanie domowe). Choć miały za zadanie pomyśleć i wybrać 15 wyrazów, byli i tacy, co przygotowali ponad 60! Brawo!
Następnie skupiliśmy się na alfabecie i poszczególnych jego literach. Malinki zostały zaznajomione z takimi pojęciami jak głoska, i czym się różni od litery, samogłoska, spółgłoska i sylaba. Wspólnie ćwiczyliśmy dzielenie wyrazów na sylaby, zaznaczaliśmy samogłoski w swoich imionach a następnie z rozsypanych liter tworzyliśmy wyrazy.
Wróciwszy z nową energią do sali obejrzeliśmy filmik przedstawiający polski alfabet wraz z przykładowymi wyrazami
https://youtu.be/BsLJmiOA75M
Następnie skupiliśmy się na wyrazowych łamigłówkach i krzyżówkach. Malinki dzielnie stawiały czoła nowym wyzwaniom (często nowo poznanym wyrazom).
Jak lekcja o alfabecie to i klasyka, przyszedł czas na wiersz Juliana Tuwima "Abecadło". Dzieci, które go znały, chętnie dołączyły do recytacji. Zaproponowałam, aby przedstawić "Abecadło" rodzicom na zakończenie roku szkolnego, dzieci wyraziły zgodę, tak więc od razu chętnym zostały przydzielone poszczególne wersy. Systematycznie będziemy pracować z wierszem, tak, aby zaprezentować się przed rodzicami jak najlepiej :)
W związku z malinkowym spotkaniem w przededniu "Dnia Kobiet", który przypada na 8 marca, dzieci na zakończenie zajęć miały za zadanie wykonać karteczkę - laurkę, dla swojej mamy jako prezent na ten dzień. Treść laurki - dowolność twórcza artysty.
I tym miłym akcentem zakończyliśmy kolejne sobotnie zajęcia w naszej szkole.
Kolejne spotkanie będzie poświęcone porom roku, w szczególności wiośnie.
Jako zadanie domowe, proszę Malinki o przygotowanie 5 wyrazów kojarzących się Wam z wiosną i krótką wypowiedź, dlaczego właśnie te wyrazy?
Wszystkim Malinkom dziękuję za spotkanie i do zobaczenia za dwa tygodnie!
Dla tych rodziców, którzy chcą uczestniczyć w grupie Whatsapp'owej podaję mój adres mailowy, proszę o przesłanie na niego swojego numeru telefonu.
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna Klaus
klausjoanna@gmail.com
Na ostatnich zajęciach uczyliśmy się trochę matematyki. Poznaliśmy nazwy figur geometrycznych (kwadrat, koło, prostokąt,
trójkąt i trapez). W zadaniach, które wykonaliśmy mieliśmy możliwość porównywać te figury, dzięki czemu poznaliśmy też rodzaje kątów.
Po temacie z geometrii przeszliśmy do cyfr i liczb. Zrobiliśmy parę zadań w których dodawaliśmy, mnożyliśmy, odejmowaliśmy i dzieliliśmy.
Dzieci świetnie sobie z tym radziły.
Po zadaniach z matematyki zrobiliśmy przerwę na której zaśpiewaliśmy "Sto lat" naszemu koledze Adrianowi,
który tego dnia kończył 9 lat i przyniósł cukierki.
Po przerwie uczyliśmy się cyfr rzymskich, dzięki którym zapisywaliśmy daty historyczne.
Po zapisaniu daty "15 VII 1410" zaczęliśmy omawiać Bitwę pod Grunwaldem. Poznaliśmy główne postaci, między innymi króla Władysława II Jagiełło i Ulricha von Jungingena.
Wyszliśmy na zewnątrz i zobrazowaliśmy przebieg bitwy. Podzieliliśmy się na Krzyżaków, Polaków i Litwinów i odegraliśmy scenę wręczenia dwóch mieczy królowi. Omówiliśmy też temat królowej Jadwigi i dlaczego Władysław II Jagiełło został królem Polski.
Ostatnie 15 minut przeznaczyliśmy na powtórzenie wszystkich zagadnień, które tego dnia omawialiśmy na zajęciach.
Pozdrawiam,
Władek
Komentarze
Prześlij komentarz