Zajęcia w Barcelonie, 3 marca
Ostatnie zajęcia w grupie Poziomek przebiegały pod hasłem wiosny. Na początku spotkania rozmawialiśmy na temat pór roku, a szczególnie o zbliżającej się do nas wielkimi krokami wiośnie.
Następnie wspólnie bawiliśmy się w znane nam już zabawy ruchowe przy piosence - Stary niedźwiedź mocno śpi, Rosnące kwiatki i Kółko graniaste. Troszkę zmęczeni zasiedliśmy do oglądania bajki pt. Mały skrzat, a następnie do rysowania i malowania Pani Wiosny.
Po przerwie śniadaniowej kontynuowaliśmy wiosenny temat. Nauczyliśmy się wesołej, rytmicznej piosenki pt. Deszczyk pada:
https://www.youtube.com/watch?v=qJFgoX16TpY
po której zastanawialiśmy się wspólnie: co to jest pogoda? jaką pogodę lubimy najbardziej? czy ważne jest to, aby wiedzieć jaka pogoda będzie? oraz komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
Później udaliśmy się na podwórko szkolne , aby zaczerpnąć świeżego powietrza, pobawić się na zjeżdżalni i piłką.
Po powrocie do naszej sali każde dziecko otrzymało dużą kartkę z gazety, która posłużyła nam jako źródło dźwięku. Najpierw wsłuchiwaliśmy się w odgłosy otoczenia. Każde z dzieci usłyszało coś innego , co było bardzo ciekawym doświadczeniem dla nas wszystkich. Następnie naśladowaliśmy krople deszczu uderzające w gazetę; pojedyncze kropelki, malutki ( kapuśniaczek) i duży deszcz czyli ulewę.
Kolejna zabawa dydaktyczna miała charakter opowiadania inscenizowanego . Pani Ula czytała głośno opowiadanie, a wszystkie Poziomki razem z Babcią Sabiną i panią Marią naśladowały ruchy wymieniane w opowiadaniu. Na koniec dzieci schowały się pod parasol.
Pod koniec sobotniego spotkania wykonaliśmy prace plastyczne pt. Kropelka wody. Zadaniem dzieci było dorysowanie do naklejonej na kartce kropli wody dowolnych rysunków. Powstały ciekawe i pomysłowe prace. Umieściliśmy je na szkolnej tablicy, a po zakończeniu zajęć dzieci wzięły je do domu.
Zadanie domowe:
Drodzy Rodzice, proszę o zastanowienie się wspólnie z dzieckiem w jaki sposób można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz,śnieg, słońce i proszę narysować te symbole.
Bardzo dziękuję za współpracę,
Maria Kołomyjec oraz Babcia Sabina i Ula
Ostatniej soboty Jagódki po raz kolejny spotkały się, aby wspólnie uczyć się i bawić. Tego dnia uprzedzając kalendarzową wiosnę Jagódki przywitały ją jako pierwsze. Poznaliśmy wiosenne kwiaty oraz jeszcze raz poćwiczyliśmy nazwy kolorów. Wspólnymi siłami zastanawialiśmy się co rośliny potrzebują do życia oraz sami zamieniliśmy się w kwiaty. Podczas zabawy ruchowej z ziarenka wyrastaliśmy na kolorowe, wiosenne kwiaty.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej słuchaliśmy odgłosów wiosennej łąki i rozpoznawaliśmy ptaki i owady. Dzieci doskonale znały powracającego do Polski czarno białego ptaka. Obejrzeliśmy zdjęcia Bociana i żałowaliśmy, że nie możemy spotkać go w Hiszpanii.
W ramach pracy plastycznej przygotowaliśmy suknię Pani Wiosny! Jej kreacja jest kolorowa i bardzo wiosenna! Niektóre dzieci wykonały również wiosenne kolaże.
W czasie zajęć Jagódki miały okazję wziąć udział w warsztatach muzyczno- plastycznych, które przygotowały i poprowadziły Pani Marysia i Pani Monika. Dzieci wykonały ekologiczne grzechotki.
Kaja, Basia i Karolina
Malinki
Nasze przedwiosenne zajęcia 3 marca poświęciliśmy głównie zagadnieniom związanym z pogodą.
Na początku odsłuchaliśmy nagranie audio z zapowiedzią pogody, po czym dzieci miały za zadanie odpowiedzieć, o czym było i czego dotyczyło to nagranie. I tak też doszliśmy do wyjaśnienia, co to jest pogoda i zjawiska pogody.
Mówiliśmy więc o pogodzie ładnej, słonecznej, ale i o tej brzydkiej, deszczowej, o burzy, śniegu i wietrze. Poznaliśmy też, co to mgła, grad, szadź. Oglądaliśmy na zdjęciach kry lodowe i sople. No i oczywiście, identyfikowaliśmy typowe ikonki obecne na mapach pogody przy okazji używając fachowych terminów, jak np. silny wiatr czy częściowe zachmurzenie. Zobaczyliśmy, jak działa termometr, jak odczytać temperaturę. Wyjaśniliśmy całkiem nowe pojęcia, jak meteorolog/ synoptyk, meteorologia i prognoza. Obejrzeliśmy mapy pogodowe Polski (przy okazji zaznaczając strony świata, aby orientować się, w jakiej części kraju mamy daną pogodę), zobaczyliśmy zapowiedzi pogody na żywo w internecie, po czym robiliśmy ćwiczenia symulacji pogody na specjalnym programie, gdzie wpisywaliśmy datę, opady, temperaturę, itp. Ale chyba najfajniej było zamienić się w prezenterki i prezenterów pogody. Tak więc panie i panowie, Malinki wybierali konkretne miejsce w Polsce przy pomocy serwisu www.twojapogoda.pl i mieli za zadanie przedstawić reszcie klasy, jaka była pogoda tego dnia w Warszawie, Krakowie czy Suwałkach (zawsze najzimniej!!).
Ale to jeszcze nie wszystko. Mówiliśmy też o tym, jak się ubrać stosownie do pogody i do czego i komu służą prognozy. Dzieci bystro wskazywały, że są potrzebne kierowcom, samolotom czy rybakom wypływającym w morze. No i przede wszystkim nam samym, aby się dobrze przygotować na nadciągającą burzę czy opady śniegu.
Pod koniec tego bloku lekcyjnego zdążyliśmy jeszcze zagrać w domino o tematyce zjawisk pogodowych.
Po przerwie na patio, w ramach naszego cyklu o Wielkich Polakach, poznaliśmy sylwetkę naszego wielkiego kompozytora i pianisty, Fryderyka Chopina. Odsłuchaliśmy też fragmentów wybranych utworów. Największe wrażenie zrobił na dzieciach fragment Poloneza g-moll, a to dlatego, że mistrz skomponował go mając zaledwie 7 lat- to tyle, ile średni wiek Malinek- a interpretował utwór 11-letni Algis Pauljukaitis. Można być wielkim niezależnie od wieku!
W części poświęconej językowi polskiemu wprowadziliśmy litery i dwuznaki: Ż Ź Ch Cz Dz Dż. W kwietniu wrócimy do reszty dwuznaków i powtórzymy cały alfabet.
PRACA DOMOWA: Karta pracy: Prognoza pogody i Kolorowanka Chopin. Przypominam, że następne zajęcia, 17 marca, będą to zajęcia wielkanocne czyli tradycyjne Rodzinne Malowanie Jajek. Tym razem odbędą się w naszej klasie, sala nr 305, złączymy Malinki z Jarzębiną.
Pozdrawiam i już życzę Wesołego Alleluja, jako że nie będzie mnie 17 marca,
Gosia Kortylewska
Jarzębina
Sobotnie zajęcia rozpoczęliśmy od podroży w kosmos. Rozmawialiśmy o astronomii i astrologii. Powiedzieliśmy sobie czym się różnią te dwie dziedziny. Poznaliśmy wszystkie znaki zodiaku. Opowiedzieliśmy sobie o tym z czym kojarzy nam się kosmos: gwiazdy, komety, meteoryty i planety oraz wypisaliśmy je wg kolejności. Dowiedzieliśmy się też, że największy na świecie deszcz meteorytów spadł w okolicach Pułtuska w drugiej połowie XIX w. Rozmawiając o kosmosie i ciałach niebieskich nie można było pominąć postaci Mikołaja Kopernika i jego teorii doskonale już znanej uczniom. Przypomnieliśmy sobie, że Mikołaj Kopernik był nie tylko twórcą rewolucyjnej teorii ale również prawdziwym "człowiekiem renesansu" zajmował się bowiem nie tylko astronomią ale również astrologią, matematyką, ekonomią czy medycyną. Okazało się, że o wielu naszych uczniach również można powiedzieć, że są "ludźmi renesansu" bo zajmują się wieloma rzeczami: sportem, tańcem, muzyką.
Korzystając z obecności naszej pani praktykantki, która studiuje w Toruniu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy związanych z miastem Mikołaja Kopernika.
Po śniadaniu zajęliśmy się kolejną zasadą ortografii tj. pisownią wyrazów z Ó niewymiennym.
Pozostałą część zajęć poświeciliśmy na przygotowanie świątecznych dekoracji. Przypominamy że 17 marca spotkamy się razem z grupą Malinek na wspólnym malowaniu jajek. Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w konkursie na najpiękniej udekorowane jajka. Będzie też czas na pogawędkę i kawę. Pani Maryla zapowiedziała też wspaniałe warsztaty świąteczne dla dzieci.
Gorąco zapraszamy.
Pozdrawiamy,
Ania i Agnieszka
Komentarze
Prześlij komentarz