Sprawozdanie z zajęć w Tarragonie, 30 stycznia

Grupa dzieci młodszych 

Sobotnie zajęcia zaczęliśmy od przywitania się i zapoznania z nowymi uczennicami. 
Przewodnim tematem były instrumenty muzyczne, tak więc wyciągając z torby różne instrumenty takie jak, flet, organki, bębenek afrykański, fletnia, dzieci odgadywały i zarazem mówiły jakie one posiadają instrumenty w domu. Po zapoznaniu się z instrumentami zaczęliśmy wspólne śpiewanie i granie na nich. Dogrywaliśmy do znanym dzieciom piosenek Kolorowe kredki, Jedzie pociąg z daleka, Jestem sobie przedszkolaczek, Ogórek zielony, itd. Wspomnieliśmy też, że orkiestra musi mieć dyrygenta, by według jego wskazań wszyscy zgodnie i równo grali. 
Następnie przeszliśmy do prac manualnych, gdzie z materiałów recyklingowych wykonaliśmy szkolne instrumenty muzyczne takie jak gitara, grzechotki czy talerze grające. Każde z dzieci miało za zadanie wymyślić jaki instrument będzie robiło i z jakich materiałów. Wszyscy wywiązali się z tego zadania znakomicie. Po jego zakończeniu wybraliśmy się ze starszą grupą do bliskiego parku. 
Po powrocie wróciliśmy do klasy i rozeszliśmy się do domów, życząc sobie dobrego popołudnia. 

Pozdrawiam, 
Małgosia 

Grupa dzieci starszych 

Zajęcia zaczęliśmy wilczym tematem. Tak się rozgadaliśmy, że nie wystarczyło nam czasu na powtórzenie nazw miesięcy. Ale za to powtórzyliśmy sobie kilka podstawowych wiadomości o lisie. 
Tak więc rozmawiając o wilku szarym dowiedziałam się, że zwierzęta drapieżne to takie, które się drapią. Po sprostowaniu tych dziecięcych przekonań wyjaśniłam też dzieciom co to jest wataha, jakie role spełniają samiec i samica alfa, jak wyglądają ślady wilków, itp. Wszystkie dzieci wiedziały, że wilki wyją ale nie wiedziały, że jest to zaraźliwe niczym ludzkie ziewanie. Naukowcy zauważyli, że gdy wilki przebywają w watasze i jeden z nich zacznie wyć to reszta go naśladuje i też wyje. A wiecie, że wilki mają też czkawkę? Oto dowód: https://www.youtube.com/watch?v=lNY79Ktq_vg 
Zaciekawiło nas też uzębienie wilków. Mają one 42 zęby. A ile zębów ma dorosły człowiek? Wilki mimo tak licznego uzębienia potrafią delikatnie obchodzić się ze skradzionymi jajkami. Potrafią przenosić je i bawić się nimi przez dłuższy czas bez uszkodzenia skorupek. 
Szybciutko powtórzyliśmy sobie bajkę o Czerwonym Kapturku i następnie przeczytaliśmy wiersz: Bajka o Agnieszce i Wilku. Na koniec obejrzeliśmy bajeczkę Trzy małe świnki: https://www.youtube.com/watch?v=M96VDK5D1y8 Po wilkach nadeszła pora na zajęcia z Panią Dominiką (informacja poniżej) a zajęcia skończyliśmy wizytą w parku. 
Nie możemy też zapomnieć o pysznych domowych pączkach, które upiekła i przyniosła nam Pani Małgosia za które ślicznie jej dziękujemy! 

Pozdrawiam,
Ewa 

Zajęcia z arteterapii 

Tematem naszych ostatnich zajęć był dźwięk. U maluchów wspólnie z panią Małgosią poprowadziłyśmy zajęcia polegające na poznaniu i wypróbowaniu różnych instrumentów muzycznych: flety, grzechotki, bębenki, a nawet organy elektroniczne. Posłużyły nam one do akompaniowania przy śpiewanych w grupie piosenkach. 
Starsze dziewczynki miały przed sobą bardziej złożone zadanie. Zaczęłyśmy od wysłuchania instrumentalnego utworu muzycznego i skojarzeń, które pojawiły się w wyobraźni pod wpływem muzyki. Dziewczynki opowiadały i rysowały wyobrażone sceny. Z tych scen zbudowałyśmy wspólną fabułę (o wspaniałych wakacjach w Indiach oraz groźnym wilku), a następnie zilustrowałyśmy opowiadaną historie przez dźwięki wydawane na instrumentach. Ostatecznej wersji naszej muzycznej historii wysłuchały niektóre mamy oraz Pani Ewa. Muzyka i dźwięk to doskonałe narzędzia do rozwijania wyobraźni u dzieci, a połączenie jej z narracją i rysunkiem to jedna z klasycznych technik arteterapii trans-dyscyplinarnej (czyli takiej, która łączy w sobie wiele różnych technik artystycznych). 

Dominika Dittwald

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?