Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 11 października
Poziomki
Tęcza
Dorota Strzeminska-Wieckowiak ¨ Przysłowia polskie. Rymowanki dla dzieci¨
WIELKIE PAKOWANIE
czyli Wybierać się jak sójka za morze
Basia ciocie obserwuje,
Jak na wczasy się pakuje.
Pokój pełen aż po brzegi,
Stoją waliz w nim szeregi.
Ciocia jedzie na Mazury,
Już znudziły jej się góry.
Wzdycha ciocia, lamentuje
I manatki wciąż pakuje.
Do odjazdu jej została
Wszak godzina już niecałą.
Torby niemal w szwach pękają,
Zamknąć nawet się nie dają.
Biedna ciocia z sił opada,
Na bagażach swych przysiada.
Basi jednym tchem wymienia,
Co ma jeszcze do włożenia:
¨Szminkę, grzebień i perfumy,
Kąpielowe trzy kostiumy.
I słoneczne okulary-
Ich też wezmę ze dwie pary.
Wszystko będzie mi potrzebne,
Przecież to jest niemal pewne!¨
W końcu torby spakowane,
Stoją już naszykowane.
Buty ciocia założyła,
Po czym jednak zawróciła,
Bo biletu zapomniała,
Co na pociąg zabrać miała.
Jedna noga znów za drzwiami:
¨A gdzie torba z gazetami?
Podróż będzie długo trwała,
Coś bym chętnie poczytała.
Jak sójka za morze ciocia się wybiera,
Myśl o podróży bardzo jej doskwiera.
Co wyjdzie z domu-zaraz powraca,
Czas do odjazdu szybko się skraca.
Gdy dziesięć minut ledwo zostało,
Wczasów się cioci już odechciało. ¨
Stres przed drogą wprost mnie zjada-
Mówi Basi - Trudna rada.
Razem miło czas spędzimy
Zaraz też się zanurzymy!
Gdzie? W basenu chłodnej wodzie,
Co za domem jest w ogrodzie!¨.
Jarzębina
Pozdrawiamy,
Ania i Basia
Zajęcia rozpoczęły się od sprawdzenia listy obecności oraz powitalnej piosenki a także na wręczeniu medalionów z imieniem, ułatwiającym ich zapamiętanie. Kolejnym etapem była rozmowa o zakupach i tym co dzieci bardzo lubią kupować (największą popularnością cieszyły się słodycze) potem nastąpiła zabawa "na zakupy" (dzieci wybierały produkty, które włożą do koszyka) - zabawa miała na celu rozwijanie wyobraźni oraz rozszerzenie słownictwa związanego z zakupami. Dzieci przy delikatnym nakierowaniu, stwierdziły że owoce i warzywa są zdrowe, smaczne i że pomagają chronić ciało przed chorobami. Podczas rozmowy dzieci opisywały owoce i warzywa (kształt, kolor, smak, do czego mogą zostać użyte). Po wprowadzeniu w "świat owoców i warzyw", pokolorowały kolorowankę "owoce w misie" o różnym poziomie trudności.
Następnym etapem zajęć była zabawa w "gotowanie" (do narysowanego garnka, dzieci dodawały warzywa)- zabawa miała na celu rozwijanie kreatywnego myślenia oraz zdolności językowych. Po zabawie w gotowanie, nastąpiła wyczekiwana przerwa na drugie śniadanie. Gdy dzieci nabrały ponownie energii, odbyło się wyjście na patio. Czas na patio to dla dzieci okazja na nawiązanie nowych znajomości oraz dzielenie się zabawkami (dzieci tworzyły kolejki do zabawek). Po powrocie do sali dzieci miały narysować swój ulubiony owoc. Kolejnym obowiązkowym elementem naszych zajęć jest bajka/wiersz. Dzieci wysłuchały wierszy:
*J. Tuwim "Słoń Trąbalski" (po każdej zwrotce dzieci odpowiadały na pytania);
*J. Brzechwy "Katar" oraz "Smok".
Na zakończenie pożegnaliśmy się zabawą ruchową "potrząsanie", gdzie utrwalaliśmy po raz kolejny słownictwo związane z ciałem. Zabawa rozwija świadomość własnego ciała oraz ćwiczy koordynację ruchową.
Praca domowa
Przyniesienie suszonych liści w jesiennych kolorach.
Pozdrawiamy,
Kasia i Iga
Piosenka na powitanie (ze względu na liczbę dzieci, uległa skróceniu)
Witaj (...imię dziecka...) !!! 2x
Bądź wśród nas. 2x
2
Julian Tuwim "Słoń Trąbalski"
https://www.youtube.com/watch?v=GGlSe0s-FYI
3 Jan Brzechwa
* "Katar" https://www.youtube.com/watch?v=XIwg9a-gScI
* "Smok" https://www.youtube.com/watch?v=65wGT2xKs30
Ostatnie spotkanie w grupie Tęcza było bardzo pracowite. Kontynuując nasze
"Czytanie na dzień dobry" następnym fragmentem z życia sympatycznej rodzinki Muminków witaliśmy kolejno przychodzące dzieci. Doskonałe umiejętności lektorskie Pani Anety -praktykantki w Szkole Polskiej, przyciągały do słuchania zaciekawionych uczniów.
Na początku spotkania poznaliśmy polskie samogłoski ( oprócz ą,ę ). Dzieci dowiedziały się dlaczego literki Aa, Ee, Ii, Oo, Uu, Óó, y - nazywamy samogłoskami; że można je wyśpiewywać; jak się je wymawia; że są dwie literki u, ó , które piszemy inaczej , a wymawiamy tak samo; co to jest głoska i co to jest litera; poznały zapis graficzny samogłosek.
Po przerwie śniadaniowej rozmawialiśmy o porze roku, którą właśnie mamy, a mianowicie o jesieni. Omówiliśmy polską i hiszpańską jesień, dostrzegliśmy różnice między nimi. Wymieniliśmy oznaki jesieni i jej kolory, a następnie narysowaliśmy piękne jesienne drzewa. Gdy jesienna wystawa była gotowa udaliśmy się do naszej tęczowej sali na zajęcia gimnastyczne.
Przy użyciu obręczy hula-hop uczyliśmy się polskich nazw liczebników. Po powrocie do sali lekcyjnej przywitaliśmy Panią Marylę z którą wysłuchaliśmy wiersza obrazującego przysłowie Wybierać się jak sójka za morze i wykonaliśmy prace plastyczne przedstawiające poznane przysłowie.
Zajęcia zakończyliśmy również akcentem czytelniczym. Pani Aneta czytała książeczkę przyniesiona przez Mikę pt. Poznajemy Polskę.
Do zobaczenia na kolejnych zajęciach,
Maria i Aneta
Basia ciocie obserwuje,
Jak na wczasy się pakuje.
Pokój pełen aż po brzegi,
Stoją waliz w nim szeregi.
Ciocia jedzie na Mazury,
Już znudziły jej się góry.
Wzdycha ciocia, lamentuje
I manatki wciąż pakuje.
Do odjazdu jej została
Wszak godzina już niecałą.
Torby niemal w szwach pękają,
Zamknąć nawet się nie dają.
Biedna ciocia z sił opada,
Na bagażach swych przysiada.
Basi jednym tchem wymienia,
Co ma jeszcze do włożenia:
¨Szminkę, grzebień i perfumy,
Kąpielowe trzy kostiumy.
I słoneczne okulary-
Ich też wezmę ze dwie pary.
Wszystko będzie mi potrzebne,
Przecież to jest niemal pewne!¨
W końcu torby spakowane,
Stoją już naszykowane.
Buty ciocia założyła,
Po czym jednak zawróciła,
Bo biletu zapomniała,
Co na pociąg zabrać miała.
Jedna noga znów za drzwiami:
¨A gdzie torba z gazetami?
Podróż będzie długo trwała,
Coś bym chętnie poczytała.
Jak sójka za morze ciocia się wybiera,
Myśl o podróży bardzo jej doskwiera.
Co wyjdzie z domu-zaraz powraca,
Czas do odjazdu szybko się skraca.
Gdy dziesięć minut ledwo zostało,
Wczasów się cioci już odechciało. ¨
Stres przed drogą wprost mnie zjada-
Mówi Basi - Trudna rada.
Razem miło czas spędzimy
Zaraz też się zanurzymy!
Gdzie? W basenu chłodnej wodzie,
Co za domem jest w ogrodzie!¨.
Drodzy Rodzice!
Dzieci otrzymały karty pracy z wypisanymi polskimi samogłoskami. Proszę o ćwiczenie pisowni tych literek. Poza tym na kartę pracy trzeba nakleić lub narysować chociaż po jednym obrazku przestawiającym np. jakiś przedmiot mający w nazwie daną literkę. Wyraz powinien zaczynać się na dana samogłoskę, może też samogłoska znajdować się
w środku bądź na końcu wyrazu np. do literki O - obrazek przedstawiający OKO, OKNO itd.
w środku bądź na końcu wyrazu np. do literki O - obrazek przedstawiający OKO, OKNO itd.
Dla chętnych i odważnych uczniów zadanie dodatkowe. Podpisanie obrazków i zaznaczenie samogłosek.
Wypełnione i podpisane imieniem i nazwiskiem dziecka karty pracy proszę przynieść na kolejne zajęcia.
Bardzo dziękuję za współpracę,
Maria
Jarzębina
Zajęcia 11 października rozpoczęliśmy od wspólnego przeczytania wiersza "Skarby" a następnie przeprowadziliśmy dyskusję o tym, czym są skarby (muszelka, kamyk znad morza, gniazdo ptaka wypatrzone wśród drzew lub nowy przyjaciel).
Sprawdziliśmy znajomość wiersza "Abecadło" - większość dzieci nauczyła się go na pamięć a część bardzo ładnie przeczytała.
Rozpoczęliśmy też nowy temat z ortografii: pisownia wyrazów z "Ó".
Omówiliśmy dwie zasady: "Ó" wymienne na O, E, A oraz pisownia "Ó" na początku wyrazów. Wspólnie szukaliśmy słów potwierdzających te reguły.
Sprawdziliśmy uzupełnione przez dzieci mapy.
Jako pracę domową proszę aby dzieci, które nie dokończyły map lub nie napisały wspomnień z wakacji przyniosły te zadania na kolejne zajęcia.
Ponadto prosimy aby dzieci przepisały wszystkie wyrazy z "Ó" do słowniczka, który mają ma końcu zeszytu.
Pozdrawiamy,
Ania i Basia
Komentarze
Prześlij komentarz