Sprawozdanie z zajęć z 19 października
Poziomki
Tęcza
Jarzębina
Och, ta jesień! Jak tu opowiadać
dzieciom o polskiej jesieni kiedy za oknem słoneczko radośnie
świeci? W związku z tym na ostatnich zajęciach z Poziomkami
opowiadaliśmy o jesieni w Hiszpanii i w Polsce. Mówiliśmy o
podobieństwach i różnicach. Rozprawialiśmy o owocach, warzywach,
darach natury, zwyczajach. Był to doskonały moment do powtórzenia
kolorów. Dużym powodzeniem cieszył się film: Reksiowa jesień.
Podaję link dla dzieci, które nie były obecne na zajęciach bądź
dla tych, które chcą obejrzeć bajeczkę jeszcze raz:
https://www.youtube.com/watch?v=7C-dlJZKZcU
Potem nastał czas na różne zabawy
planszowe, a następnie na śniadanko.
Po śniadaniu wróciliśmy do
jesiennego tematu. Na sali gimnastycznej pobawiliśmy się w dobrze
rodzicom znaną zabawę: stary niedźwiedź mocna śpi.
Już dwa tygodnie temu do zajęć
wprowadziliśmy stały element czyli minutowy relaks i wyciszenie
się
wszystkich dzieci i nauczycieli. Wszyscy w ciszy i spokoju
kładziemy
ramiona na stole, na ramiona głowę i zamykamy oczy. Cisza, jak
makiem zasiał. Następnie poświęciliśmy też trochę czasu na
prace plastyczne.
Pozdrawiamy w jesiennym ale słonecznym
nastroju,
Kasia, Pani Maryla, Babcia i Ewa
Na początku spotkania, po wzajemnym przywitaniu się zrobiłam dzieciom mały test sprawdzający rozumienie czytanego przeze mnie tekstu. Ja czytałam, a uczniowie mieli za zadanie namalować to, co słyszą. Powstały piękne obrazy słowem malowane. A oto treść opowiadania. Jest to fragment utworu Anny Świerczyńskiej pt.`` Mały raczek``.
Była sobie wielka woda, co się nazywa morze. Na dnie tej wody była wielka skała.
A przy tej skale - wielki głaz.
A przy tym głazie - wielki kamień.
A przy tym kamieniu - mały kamyk.
A w tym kamyczku dziurka. A ta dziurka to był pokoik raczka. Tam raczek spał.
Następnie podczas krótkiej przerwy na korytarzu pobawiliśmy się przy użyciu dmuchanej dużej kostki w skojarzenia do wyrazów znajdujących się na kostce. Muszę przyznać, że nie było to łatwe zadanie, ale większość dzieci poradziła sobie bardzo dobrze. Wyrazami do których wymyślaliśmy skojarzenia były: szkoła, las, zabawa, ubranka, kolory, dom.
Głównym tematem tzw. przewodnim naszego sobotniego spotkania była troska o ząbki. Okazało się, że temat ten jest bardzo dobrze znany, a wizyta w gabinecie dentystycznym ( stomatologicznym ) nie jest rzadkością. Dzieci doskonale wiedziały , co trzeba robić, żeby zęby były zdrowe, a jeśli już będą bolały , gdzie szukać dla nich pomocy. Wszystkie dobre wskazówki i rady zapisaliśmy na tablicy. Cytuję dosłowne wypowiedzi :
1. Nie jeść dużo słodyczy, bo będą chore zęby
2. Codziennie dużo myć zęby
3. Zanim wyjdziemy do dentysty trzeba się najeść.
4. U dentysty trzeba robić to, co dentysta karze
5. W gabinecie dentysty trzeba zachowywać się grzecznie
Po tak dużej porcji wiedzy i szkolnym śniadaniu przyszedł czas na salę gimnastyczną i zabawy ruchowe.
W części plastycznej zajęć dzieci otrzymały kartki z narysowanym ząbkiem , którego należało pokolorować według własnego pomysłu. I w tej pracy mali uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością. Podczas zajęć wysłuchaliśmy również piosenki pt "Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda" w wykonaniu zespołu Fasolki. Wrócimy do tej piosenki na kolejnych spotkaniach.
Pozdrawiam i do zobaczenia,
Maria
Zadanie domowe.
Dzieci otrzymały arkusze do czytania bądź opowiadania treści przedstawionej na obrazku.
Na zajęciach poćwiczymy znajomość polskiego alfabetu i umiejętność wypowiadania się na konkretny temat (opis ilustracji ).
Jarzębina
Ostatnie
zajęcia w grupie Jarzębina były bardzo intensywne. Po sprawdzeniu
pracy domowej (zawody - przedmioty, przedmioty - zawody)
opowiedzieliśmy dzieciom, które nie były na poprzednich zajęciach,
historię Tomka Wilmowskiego z książki Alfreda Szklarskiego "Tomek
w krainie kangurów". Następnie dzieci miały za zadanie
powiedzieć kim chcą zostać w przyszłości używając słów
odpowiadających na pytanie: "co robi?", np: strzela,
broni, itp. Dzieci poradziły sobie bardzo dobrze zarówno opisując
jak i odgadując zawody. Zadałam też kilka zagadek, z których
niektóre były bardzo podchwytliwe, np:
Biała
bluza, spodnie białe,
ubielone
ręce całe.
Nawet czapka
biała też.
Kto to jest?
Czy wiesz? (PIEKARZ)
Następnie
wypisaliśmy na tablicy kilka zawodów i odpowiadaliśmy ponownie na
pytanie: "co robi?",
np: lekarz -
co robi? - leczy. Wyjaśniłam dzieciom, że część mowy, która
odpowiada na to pytanie to czasownik. Utworzyliśmy też czasowniki
do innych słów np: śpiew - śpiewać, gra - grać.
Następnym
punktem naszych zajęć był list, który otrzymaliśmy od dzieci z
polskiej szkoły w Sztokholmie. Wspólnie odpowiedzieliśmy na list,
który podpisały wszystkie dzieci.
Zaprezentowane
zostały kolejne ciekawe miejsca w Polsce, poznaliśmy min. kopalnię
soli w Wieliczce.
Jako pracę
domową proszę żeby dzieci zrobiły zadania z kartki, którą
otrzymały ode mnie.
Proszę
również aby dzieci zawsze przynosiły ze sobą coś do pisania
(zeszyt i długopis).
Pozdrawiam,
Ania Lintner
Komentarze
Prześlij komentarz