Sprawozdanie z zajęć z 14 kwietnia

Poziomki

W sobotnie przedpołudnie grupa Poziomek, gotowych do pracy i zabawy zgromadziła się w naszej szkolnej sali. Zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczeń grafomotorycznych –zadaniem dzieci było połączenie kropek i kresek na obrazkach w taki sposób, aby powstały piękne rysunki wiosennych kwiatów i kolorowych motyli. Gdy zebrały się już wszystkie dzieci usiedliśmy w kółeczku, przywitaliśmy się naszą tradycyjną piosenką i porozmawialiśmy na temat minionych Świąt Wielkanocnych. Przypomnieliśmy sobie słownictwo związane ze świąteczną tematyką, takie jak pisanki, święconka, baranek. Niektóre dzieci pięknie opowiedziały, jakie tradycje wielkanocne obchodzone są w ich domu i jakie smakołyki pojawiają się na świątecznym stole, inne skupiły się na podarunkach, jakie w tym roku otrzymały od wielkanocnego zająca. Wspomnienie świątecznych pyszności sprawiło, że poczuliśmy, iż czas na śniadaniową przerwę. Po przerwie kilkanaście minut spędziliśmy na dowolnej zabawie, po czym zabraliśmy się do pracy. Poznaliśmy nazwę kolejnego, ważnego polskiego miasta – Krakowa, po czym z uwagą wysłuchaliśmy legendy, jaka się z tym miastem wiąże -Legendy o Smoku Wawelskim. Dzieci wymieniły też inne tytuły znanych im bajek, w których występują smoki i stwierdziły, że niektóre z nich są całkiem przyjazne. Każde z dzieci powiedziało, w jaki sposób wyobraża sobie smoka wawelskiego, po czym otrzymało jego rysunek do pokolorowania. Powstały piękne i kolorowe prace. Po wykonaniu zadania przenieśliśmy się na szkolne boisko żeby trochę się rozruszać w wiosennym słoneczku. Wykonaliśmy serię prostych ćwiczeń fizycznych i przystąpiliśmy do naszych ulubionych zabaw w grupie – Balonika i Niedźwiedzia. Poznaliśmy też nową zabawę Gąski, gąski do domu, która bardzo się spodobała naszym maluchom. W oczekiwaniu na rodziców, resztę czasu spędziliśmy na wspólnej zabawie w sali. Do zobaczenia następnym razem!

Ania i Jagoda

Krasnoludki

Kontynuując zapoznawanie Krasnoludków z polskim folklorem  na ostatnich zajęciach zajęliśmy się PODHALEM. Poznawaniu tej pięknej krainy towarzyszyły nam fotografie  Tatr, Zakopanego ( miasta - zimowej stolicy Polski), Morskiego Oka ( jeziora górskiego), górskiego wodospadu i potoku, hal ( czyli góralskich pastwisk) z wypasanymi na nich owcami. Przyglądaliśmy się dokładnie strojowi góralki i górala. Bardzo ciekawym zajęciem okazało  się "ubieranie" papierowej dziewczyny i chłopca w oryginalne stroje ludowe. Krasnoludków  tak bardzo pochłonęło to zajęcie, że nawet atrakcje sali gimnastycznej  nie zagłuszyły  chęci kontynuowania kompletowania strojów.
 Prace  uczniów  wyeksponowaliśmy na wystawie umieszczonej na ścianie  sali szkolnej. Z ciekawostek  o  Podhalu dzieci dowiedziały się, że do dziś w góralskich domach mówi się gwarą ( swoisty dla danego regionu język ), często widzi się strój regionalny ( najczęściej z okazji świąt). Muzyka i taniec góralski , jak dawniej towarzyszą obrzędom ludowym np. weselom. Na Podhalu wciąż są opowiadane dawne legendy i gawędy. Coraz częściej są one spisywane ( aby nie uległy zapomnieniu), czasami tłumaczone są z gwary góralskiej na język ojczysty  (polski). Dzieci wysłuchały legendy " O śpiących rycerzach w Tatrach ". Na Podhalu  w dawnych czasach grasowali zbójnicy. Informacja ta bardziej oczywiście zainteresowała chłopców, z zapałem uczyli się zbójeckiej piosenki " W murowanej piwnicy...". Z wiadomości podhalańskich  dzieci dowiedziały się  jeszcze o serze " oscypku ". Jest to twardy, owczy ser , osolony i wędzony, wyciskany w drewnianych , często rzeźbionych artystycznie formach. 
   Na zakończenie zajęć uczyliśmy się bardzo ładnego   wiersza J. Porazińskiej pt." Góry"

    Góry nasze góry,  
    Hale nasze hale!
    Kto was zna tak dobrze,
    Jako my górale!
             Góry nasze góry!
             Wy wysokie szczyty!
             "Kto was przewędrował?"
             Góral rodowity.

  Na kolejnych zajęciach potańczymy, posłuchamy i pośpiewamy "po góralsku".

 Do zobaczenia
 Maria

Pszczółki

Ostatnie sobotnie zajęcia, jak to już w zwyczaju, zaczęliśmy od krótkich łamigłówek i labiryntów, aby nieco się rozruszać, a także zrobiliśmy sobie małą dyskusję na temat świąt Wielkanocnych, jak je spędziliśmy.

Następnie przeszliśmy do głównej części naszych zajęć jaką było uczestnictwo w Projekcie
"Bohaterowie polskich utworów literackich oczami dzieci".
Tym razem omawialiśmy Jana Brzechwę.

Wysłuchaliśmy więc kilkakrotnie wiersza "Tańcowała igła z nitką".
Opowiedzieliśmy dokładnie, o czym jest i wytłumaczyliśmy trudne słowa zapisując je lub rysując na tablicy,
a także powtórzyliśmy wiersz razem za panią nauczycielką.
Oczywiście zadaniem było "narysowanie" usłyszanego tekstu i własna, oryginalna interpretacja.

Gdy wszyscy już skończyli, zrobiliśmy przerwę śniadaniową i wyszliśmy na chwilę na salę gimnastyczną, aby nieco się zintegrować i wyszaleć.

Po sportowo-edukacyjnych zajęciach wróciliśmy do sali, aby omówić kolejny utwór Jana Brzechwy:
"Kaczka dziwaczka". W ten sam sposób, przeczytaliśmy wiersz kilkakrotnie, wytłumaczyliśmy trudne wyrazy i opowiedzieliśmy sobie o czym jest i co się tam dzieje. Dzieci nie mogły wyjść z podziwu jak w aptece można zapytać o mleko, albo u fryzjera o ser!

Do obydwu utworów prace artystyczne powstawały przy akompaniamencie polskich piosenek dla dzieci.

Na sam koniec przeczytaliśmy wiersz Jana Brzechwy pt. "Tydzień" i ze względu na jego trudność postanowiliśmy
ograniczyć się jedynie do powtórzenia wszystkich dni tygodnia. Jak się okazało, tylko nieliczni potrafili wymienić je wszystkie w prawidłowej kolejność dlatego też wypisaliśmy je na tablicy i powtórzyliśmy kilkakrotnie, a następnie bawiliśmy się w zabawy mające na celu utrwalenie wszystkich dni tygodnia jak np. wskazywanie kolejnej osoby, która ma wymienić następny dzień z rzędu lub recytowanie dni z zamkniętymi oczami.

Kolejną rzeczą był rebus z nazwami miast Polski. Rebus przedstawiał różne przedmioty i literki, które należy wykreślić z wyrazów. Dzieci zgadywały jak dany przedmiot się nazywa, a następnie po napisaniu go na tablicy, podawały literki, które mają być skreślone - oczywiście przy użyciu wcześniej przygotowanych kopii z rebusem, dla każdego.
Kiedy wszystkie miasta zostały odgadnięte, wskazywaliśmy je na mapie Polski, gdzie się znajdują.

Praca domowa:
Naucz się wszystkich dni tygodnia w odpowiedniej kolejności.

Joanna i Jagoda

Wisła

Na ostatnich zajęciach staraliśmy się przybliżyć sobie sylwetkę Fryderyka Chopina. Ten wielki pianista, od najmłodszych lat przejawiający fascynującą wrażliwość muzyczną, był także niezwykle interesującą osobowością w życiu prywatnym. Od najmłodszych lat, zmuszony przez różne okoliczności do ciągłej wędrówki, z łatwością zjednywał sobie sympatię otaczających go ludzi.
W trakcie zajęć wcieliliśmy się w rolę dziennikarzy biorących udział w konferencji na temat wielkiego pianisty. Każdy starał się skupić i wychwycić prezentowane informacje w takim zakresie, by móc je następnie ująć w jak najciekawszy materiał, charakteryzując postać muzyka z subiektywnej perspektywy.
Inne ćwiczenie, które pochłonęło nas w trakcie spotkania, polegało na odegraniu roli biografa udzielającego wywiadu na temat Fryderyka, bądź też alternatywnie dziennikarza, którego zadaniem przeprowadzenie wywiadu i zdobycie odpowiedzi na szereg szczegółowych pytań odnoszących się do życia i twórczości pianisty.

UWAGA:
Uczniowie obecni na zajęciach : proszę o przyniesienie materiałów z ostatnich zajęć, na najbliższe zajęcia!!!

Do zobaczenia w sobotę,
Karolina

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?