TECHNOLOGIE CYFROWE A MAŁE DZIECI, wiek do 2 roku życia
W początkowych latach życia dzieci poznają w głównej mierze świat za
pomocą zmysłów - dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu. Potrzebują czuć
by doświadczyć najlepiej wszystkimi zmysłami.
Potrzebują też różnych aktywności ruchowych - biegania, skakania, wdrapywania się czy eksperymentowania.
W tym czasie bardzo ważny jest bezpośredni kontakt dziecka z jego
opiekunem. Dziecko obserwując twarz, uczy się odczytywać z niej emocje
oraz w międzyczasie nabywa kompetencje komunikacyjne. Te umiejętności
mogą ukształtować się jedynie poprzez obcowanie w relacji z drugą
osobą.
Co więcej, dziecko do rozwoju mowy potrzebuje interakcji, działania, zaangażowania drugiej osoby i bliskości.
Słowa odbierane przez nie za pomocą technologii nie pozwalają na
naturalny dialog. Oznacza to, że nikt nie odpowie mu, nie zareaguje
gestem ani mimiką.
W związku z tym, w rekomendacjach Amerykańskiego Stowarzyszenia
Pediatrów i WHO, widnieje informacja, że dzieci poniżej 2 roku życia nie
powinny w ogóle korzystać z ekranów.
Wskazówki dla rodziców i opiekunów
• Jeżeli masz taką możliwość to nie udostępniaj dziecku do 2 roku życia żadnych urządzeń cyfrowych (ekranowych).
• Unikaj zabawek elektronicznych, które są głośne, świecące, migające.
• Dbaj o to, aby dziecko miało możliwość poznawania świata za pomocą zmysłów. • Próbuj zaznajamiać swojego malucha z zabawami sensorycznymi np. przesypywanie suchego makaronu.
• Czytaj dziecku, śpiewaj, spędzaj z nim czas.
Autor: Anna Jazdon
Na podstawie Mini poradnik dla rodziców “Co dorośli powinni wiedzieć na temat korzystania z technologii przez dzieci?”- Ogólnopolska Kampania Społeczna “Odłącz Się-Połącz Się”.
Komentarze
Prześlij komentarz