TECHNOLOGIE CYFROWE A MAŁE DZIECI, wiek do 2 roku życia

W początkowych latach życia dzieci poznają w głównej mierze świat za pomocą zmysłów - dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu. Potrzebują czuć by doświadczyć najlepiej wszystkimi zmysłami.  
Potrzebują też różnych aktywności ruchowych - biegania, skakania, wdrapywania się czy eksperymentowania.  
W tym czasie bardzo ważny jest bezpośredni kontakt dziecka z jego opiekunem. Dziecko obserwując twarz, uczy się odczytywać z niej emocje oraz  w międzyczasie nabywa kompetencje komunikacyjne. Te umiejętności mogą ukształtować się jedynie poprzez obcowanie w relacji z drugą osobą.   
Co więcej, dziecko do rozwoju mowy potrzebuje interakcji, działania, zaangażowania drugiej osoby i bliskości.  
Słowa odbierane przez nie za pomocą technologii nie pozwalają na naturalny dialog. Oznacza to, że nikt nie odpowie mu, nie zareaguje gestem ani mimiką.   
W związku z tym, w rekomendacjach Amerykańskiego Stowarzyszenia Pediatrów i WHO, widnieje informacja, że dzieci poniżej 2 roku życia nie powinny w ogóle korzystać z ekranów.

    Wskazówki dla rodziców i opiekunów  
    • Jeżeli masz taką możliwość to nie udostępniaj dziecku do 2 roku życia żadnych urządzeń cyfrowych (ekranowych).
    • Unikaj zabawek elektronicznych, które są głośne, świecące, migające.
    • Dbaj o to, aby dziecko miało możliwość poznawania świata za pomocą zmysłów.     • Próbuj zaznajamiać swojego malucha z zabawami sensorycznymi np. przesypywanie suchego makaronu.
    • Czytaj dziecku, śpiewaj, spędzaj z nim czas.




Autor: Anna Jazdon

Na podstawie Mini poradnik dla rodziców “Co dorośli powinni wiedzieć na temat korzystania z technologii przez dzieci?”-  Ogólnopolska Kampania Społeczna “Odłącz Się-Połącz Się”.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?