Barcelona, zajęcia 1 czerwca

Klub Malucha

Ostatnie zajęcia w Klubie Malucha odbyły się w morsko - wakacyjnym klimacie. Myślami skierowaliśmy się ku morzu, opowiadaliśmy sobie o nadchodzącym lecie. Były to już nasze ostatnie zajęcia w szkolnej sali. Niedługo spotkamy się na zakończeniu roku szkolnego w parku.

Na początku, jak zawsze, obudziliśmy piosenką jeża Toma, uzupełniliśmy kalendarz. Zaśpiewaliśmy o porach roku i dniach tygodnia, a także sprawdziliśmy obecność.
Przy pomocy rodzica, każdy maluszek wykonał łódkę z papieru, którą wykorzystaliśmy do nauki nowej piosenki, która pojawiła się w jednym z "muzycznych pudełek".
Hej, ho, żagle staw!
Ciągnij linę i się baw!
Hej, ho, śmiało steruj
Statkiem, który jest z papieru.
Hej!
Kolorowe papierowe łódki przydały się też podczas zabaw z chustą animacyjną. Wszystkie wypłynęły na tęczowe morze z chusty, a dzieci robiły małe i duże fale, łódki kołysały się na wodzie.
Po przerwie na drugie śniadanie zabraliśmy się do wykonania pracy plastycznej. Na dużych arkuszach papieru niebieską farbą malowaliśmy morze i niebo, a przy pomocy kaszy wyklejaliśmy piaszczystą plażę. Na koniec przykleiliśmy żaglówki, słońce i mewy. Powstały prawdziwe dzieła sztuki.
Gdy uporaliśmy się z bałaganem, bawiliśmy się w ulubione zabawy maluszków czyli zabawy w kole "Chodzi lisek", "Stary niedźwiedź", "Mam chusteczkę haftowaną" oraz "Baloniku nasz malutki" i "Kółko graniaste".  
Zmęczeni tak intensywnymi zajęciami, na zakończenie zrobiliśmy sobie relaksujące masażyki i czytaliśmy książki.
Zapraszam na kolejne, ostatnie już zajęcia, do parku! 


Dorota 

Poziomki


Ostatnie zajęcia w bieżącym roku szkolnym z grupą Poziomek były bardzo kolorowe. Poświęcone były kilku zagadnieniom. Pierwszym z nich były kolory. Dzieci poprzez zabawy edukacyjne uczyły się polskich nazw kolorów i odgadywały co jest w danym kolorze. W dalszej części spotkania Poziomki otrzymały karty pracy z ubrankami i dopasowywały ubrania do poszczególnych pór dnia i pogody. Zadanie to dzieci wykonały rewelacyjnie i bardzo im się podobała ta forma aktywności. Kolejnym zagadnieniem były zbliżające się wakacje. Po przerwie śniadaniowej Poziomki obejrzały edukacyjny film o zagrożeniach jakie mogą spotkać w czasie wakacji. Były to m.in. ostrzeżenia przed nieznajomymi osobami, kąpieli w nieodpowiednich miejscach i z nieodpowiednim zabezpieczeniem oraz prawidłowym przechodzeniu przez ulicę. 


Ponadto rozmawialiśmy o zabawach na świeżym powietrzu i o urządzeniach służących do tych zabaw. Dzieci wymieniały znane im: huśtawki, karuzele, zjeżdżalnie, ścianki wspinaczkowe, pajęczyny i wiele innych. Jako podsumowanie zagadnienia Poziomki wykonały huśtawki. Wyszły bardzo ładne prace. Tego dnia nie zabrakło zabaw ruchowych i piosenek o tematyce wakacyjnej.  

Pozdrawiamy cieplutko,
Pani Gosia i Pani Irena 

Jagódki


Na ostatnich zajęciach, wraz z grupą Jagódek, obchodziliśmy niezwykły i ważny dla naszych uczniów dzień jakim jest Dzień Dziecka. Zanim jednak przeszliśmy do zadań specjalnych przygotowanych tego dnia dla dzieci, rozmawialiśmy krótko o zbliżających się dużymi krokami wakacjach. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny pt. "Bezpieczne Wakacje". Następnie oglądaliśmy zdjęcia przedstawiające różne krajobrazy, takie jak morze, góry czy las. Dzieci opowiadały o tym jak ich zdaniem należy zachowywać się podczas wakacyjnego odpoczynku i jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać. Po krótkiej pogadance wykonaliśmy karty pracy z naszych podręczników i przystąpiliśmy do pracy plastycznej. Dzieci wykonały piękne kolorowe rybki na patykach, które ozdobiły używając własnych pomysłów i wyobraźni. By trochę ruszyć się z miejsc, do piosenki "Jedzie Pociąg z daleka" utworzyliśmy pociąg, który poruszał się w rytm muzyki. Pociąg jechał przez różne kontynenty na których miał swoje stacje. Gdy zatrzymał się np. w Australii wszyscy pasażerowie musieli skakać jak kangury. Gdy zatrzymał się w Ameryce Południowej, wszystkie dzieci obowiązkowo musiały wykonać taniec "Chocolate". Ostatnią stacją pociągu była Wyspa Bergamuta. Uczniowie wysłuchali piosenki przedstawiającej jak dziwne rzeczy i postacie można spotkać na wyspie. Po jej wysłuchaniu niespodziewanie odwiedził nas jeden mieszkaniec wyspy - Kot w Butach. Kot w Butach opowiedział dzieciom, że z okazji Dnia Dziecka ma dla nich specjalne zadanie. Kot zamienił wszystkie dzieci w piratów i zadał im pierwszą zagadkę, która miała doprowadzić ich do skarbu. Dzieci rozwiązywały po kolei nowe wskazówki ale też i zadania. Na koniec udało nam się odnaleźć skarb i go otworzyć. Wszyscy wróciliśmy do swych domów w dobrych nastrojach po pirackich przygodach. Dziękuję wszystkim za uczestnictwo w zajęciach!

Nauczycielka Ania 

Śliweczki


W minioną sobotę obchodziliśmy wyjątkowy i jedyny taki dzień w roku – Dzień Dziecka, który powstał w związku z uchwaleniem przez Organizację Narodów Zjednoczonych Deklaracji Praw Dziecka. Śliweczki doskonale znały to święto i chętnie opowiadały, jak je celebrują. Wspólnie zastanawialiśmy się, dlaczego wymyślono takie święto. Dzieci dowiedziały się, że Dzień Dziecka został ustanowiony w 1954 roku, co znaczy, że już ich rodzice i dziadkowie obchodzili to święto, kiedy byli mali! Na początku obejrzeliśmy film https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0, z którego dowiedzieliśmy się o zwyczajach i kulturach dzieci z najróżniejszych stron świata, a także o tradycyjnych strojach i potrawach z ich krajów pochodzenia. Zadaliśmy sobie pytanie: Czy wszystkie dzieci świętują Dzień Dziecka w taki sam sposób, również 1. czerwca? Śliweczki były zaskoczone, że obchodzi się ich święto w różne dni roku w zależności od państwa. Poznały daty i zwyczaje związane z ich wielkim dniem: https://www.youtube.com/watch?v=M-giGmAcfZA. Na przykład w Indiach i Kanadzie dzieci świętują 20 listopada, a w Japonii i Korei Południowej 5 maja. Niektóre dzieci znały nawet japoński zwyczaj przygotowywania latawców! Co okazało się dla nich zupełnie nowe, to sposób obchodzenia Dnia Dziecka we Francji i Włoszech. Dzieci traktuje się wtedy po królewsku – i to dosłownie, bo wspólnie z rodzicami i nauczycielami przygotowują dla siebie korony z papieru. I my również rysowaliśmy i wycinaliśmy korony, na które dzieci przyklejały chętnie swoje imiona. Wszyscy czuli się tego dnia prawdziwymi królami i królowymi! Dzieci dowiedziały się też o swoich prawach, takich jak na przykład prawo do szczęścia, zabawy, rodziny, prywatności, nauki.


Dzień upłynął nam bardzo kreatywnie: rysowaliśmy, wycinaliśmy z papieru, składaliśmy origami. W połowie zajęć dołączyła do nas Pani Marylka, z której pomocą Śliweczki wykonały papierowe ptaszki, kwiaty i laurki. Opowiedziały mi też o swoich planach na wakacje – wiele z nich już niedługo odwiedzi Polskę, pojedzie na Mazury i nad polskie morze. Zostając w letnich klimatach, dzieci wykonały własne pocztówki wakacyjne: z miejsc, do których pojadą, w których już były lub które marzą, żeby kiedyś odwiedzić. Pocztówki były zaadresowane do ukochanych babć i dziadków, kolegów i koleżanek. Bardzo dziękuję Śliweczkom za ich zaangażowanie, kreatywność, otwartość oraz dobry humor. I jeszcze raz życzę wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka!


Nella

Malinki

" Każda książka  jest żywym stworzeniem ...
Każda ma duszę i każda ma serce"  
( Kornel Makuszyński)  



 

Ostatnie w bieżącym roku szkolnym zajęcia zdominowało przedstawienie pt. "Podróże Koziołka Matołka". Malinki przygotowywały się do niego od stycznia br. Teraz przyszedł czas na realizację. Na początku przy pomocy kilku rodziców przygotowaliśmy scenografię. Jako że nasz bohater - Koziołek Matołek wędruje przez świat, w scenografii  musiały znaleźć się  elementy lasów, jezior, gór, wsi  i miasta. Wyszło bardzo ładnie. Po przerwie śniadaniowej zrobiliśmy próbę generalną i potem przygotowaliśmy maski dla koziego rodu. Żeby dzieci zrelaksowały się i żeby stres przed wystąpieniem nieco " odpuścił " wyszliśmy na podwórko szkolne. Dzieci bawiły się dowolnie. Po powrocie do sali wyschniętą już scenografię przyczepiliśmy na tablicy. Udekorowaliśmy odpowiednimi napisami i elementami.  
O godzinie 13 - ej  zaczęli schodzić się zaproszeni rodzice. Była obecna również pani Ewa, dyrektor szkoły.
 Wystąpienie było rewelacyjne. Malinki to prawdziwi aktorzy. Były gromkie brawa. Ponadto dzieci otrzymały od Kulturalno-Oświatowego Centrum im. Kornela Makuszyńskiego wspólnoty polskiej miasta Stryja upominki i nagrody w postaci maskotki Koziołka Matołka. Cała grupa Malinki otrzymała podziękowanie od tegoż Centrum za udział w projekcie pt. "Koziołek  Matołek podróżuje po świecie" poświęconego 140 rocznicy urodzin Kornela Makuszyńskiego.

Bardzo dziękuję wszystkim Malinkom za cudowną grę aktorską i rodzicom za współpracę.
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na zakończenie  roku szkolnego 15 czerwca

w Parku Ciutadella w Barcelonie,

Maria Kołomyjec  

Jarzębina 


Zaczęliśmy zajęcia od doznań sensorycznych. Dzieci z zamkniętymi oczami miały za zadanie zgadnąć co dotykają. Były to m.in. sucha papryczka chilli, kardamon, pieprz, gumka, wata, zapałka, pęseta, spinacz, pestka dyni, balon, piłka golfowa, itp. Dzieci mówiły do czego one służą, co można z tym zrobić.
Następnie kontynuowaliśmy poznawanie frazeologizmów: sypać jak z rękawa, nie mieć ręki do czegoś, mieć ręce pełne roboty, głowić się nad czymś, mieć motyle w brzuchu, spać jak kamień, mieć serce na dłoni, trzymać kciuki, mieć łeb na karku, szukać igły w stogu siana. Podawaliśmy przykłady ich użycia, by lepiej zrozumieć ich znaczenie.


Następnie mówiliśmy o krajobrazie Polski. Cechą charakterystyczną ukształtowania powierzchni Polski jest pasowy układ rzeźby terenu. Mniej więcej równoleżnikowo występują u nas na przemian pasy wzniesień i obniżeń. Patrząc od północy, kolejno są to: niziny nadmorskie (pobrzeża), pojezierza, niziny  środkowopolskie,wyżyny, kotliny, góry. Oglądaliśmy różne mapy Polski ukazujące charakterystyczne elementy krajobrazu.
Rozmawialiśmy o wakacjach i miejscach , gdzie można je spędzić w Polsce. Przy okazji Mazur i żeglarstwa przypomniałam , że szanty stanowią nierozerwalny element kultury i tradycji żeglarskiej. Badacze sądzą, że prawdziwy rozkwit pieśni żeglarskich nastąpił na przełomie XVIII i XIX wieku, wraz z rozwojem wielkich żaglowców i długich wypraw morskich. Nazwa szanta - pieśń, którą śpiewa się na dużych żaglowcach dla ustalenia rytmu pracy, pochodzi prawdopodobnie od angielskiego czasownika chant: śpiewać monotonnie, lub od francuskiego słowa chanter lub chantez.


Oglądając zdjęcia gór zwróciłam uwagę na Giewont - najbardziej rozpoznawalny szczyt Tatr Zachodnich uznawany za symbol Zakopanego. Wznosi się na wysokość 1894 m.n.p.m i jest widoczny z centrum miasta. Jego kształt przypomina profil leżącego człowieka. Według legendy Śpiący Rycerz strzeże Zakopanego, a tym samym całej Polski i w razie niebezpieczeństwa powstanie by przyjść jej z pomocą. Jest to tylko jedna z wielu legend opowiadanych przez miejscowych górali. Krzyż na Giewoncie co roku przyciąga nie tylko tłumy turystów, ale i pioruny, które powodują, że wierzchołek Giewontu jest wyjątkowo niebezpiecznym miejscem w czasie burzy.
Kampinoski Park Narodowy to polski park narodowy utworzony w 1959 roku w województwie mazowieckim i został wpisany na światową listę rezerwatów biosfery UNESCO. Wydmy powstałe w pradolinie Wisły i obszary bagienne są najbardziej charakterystycznymi elementami tutejszego krajobrazu. Wydmy Parku uważane są za najlepiej zachowany kompleks wydm śródlądowych w skali Europy. Tak kontrastowe środowiska sprzyjają różnorodności świata roślin i zwierząt. Wśród nich znajdują się gatunki przywrócone naturze: łoś – będący symbolem parku, bóbr oraz ryś.
Zrobiliśmy następnie z kolorowych pasków tańczących ludzików. Wyzwaniem było zrobienie takiej struktury, by ludziki się utrzymywały w pionie i nie zdekonstruowały pod wpływem grawitacji.
Na koniec poszliśmy na podwórko.
Chętni sadzili nasionka aksamitki wzniesionej. To kwiatki o aksamitnym w dotyku kwiatostanom, kwitnące we wszystkich odcieniach żółci i pomarańczy. Aksamitki na szczęście, dzięki swojej łatwości w hodowli, dostępne są nie tylko dla posiadaczy ogrodu, ale również i dla tych, którzy dysponują jedynie skrzynką kwiatową.


Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?