Barcelona, zajęcia 21 stycznia

Klub Malucha

Mimo słońca za oknem i pięknej pogody zajęcia w Klubie Malucha kontynuowaliśmy w tematyce zimowej. Gdy obudziliśmy piosenką naszego przyjaciela jeża Toma, podczas zabawy w "Muzyczne pudełka" nauczyliśmy się nowej piosenki "O jak przyjemnie i jak wesoło w pingwinka bawić się". Piosenka bardzo spodobała się wszystkim maluszkom i rodzicom, wszyscy świetnie się bawili.
Bawiliśmy się również chustą animacyjną. Robiąc fale, przebiegając, a także wrzucając na nią piłki. Z zajęć na zajęcia dzieci coraz bardziej oswajają się z chustą i coraz chętniej na nią wchodzą i kładą się na niej podczas zabaw.
Najciekawszym elementem zajęć była zabawa masą plastyczną - sztucznym śniegiem. Niektóre maluszki od razu przystąpiły do zabawy i zaczęły ugniatać masę rączkami i obsypywać się nią. Inne dzieci potrzebowały więcej czasu aby przyzwyczaić się do specyficznej konsystencji. Jednak na koniec wszyscy byli cali "umazani" śniegiem, każdemu udało się ulepić małego bałwanka.
Po raz kolejny użyliśmy też instrumentów muzycznych, aby z własnym akompaniamentem zaśpiewać poznane na ostatnich zajęciach zimowe piosenki np. "Zima, zima, zima". Nauczyliśmy się też nowej piosenki o bałwankach, dzięki której zaczęliśmy poznawać liczby. Na palcach rodziców pojawiły się bałwanki zrobione z rękawiczek, które liczyliśmy śpiewając.
Na zajęciach nie zabrakło również naszych ulubionych zabaw "Stary niedźwiedź", "Kółko graniaste" i "Baloniku nasz malutki". Aby wyciszyć się za zakończenie, przed zakończeniem zajęć rodzice robili maluszkom masażyki mówiąc zabawne wierszyki.
Do zobaczenia na następnych zajęciach,
Dorota

Poziomki


Ostatnie zajęcia odbywały się w szczególnym dniu. W Polsce 21. stycznia swoje święto mają wszystkie Babcie, a 22 stycznia Dziadkowie. Z tej okazji zaprosiliśmy do naszej grupy polską Babcię, panią Małgosię, aby uczcić Jej święto i wspólnie spędzić czas. Powitaliśmy się naszą piosenką " Wesołe powitanie" https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec
Pierwszą część spotkania zdominował temat ważnej roli babć i dziadziusiów w naszym życiu.
Siedząc na dywanie, zebrani wokół szkolnej babci Małgosi rozmawialiśmy o naszych babciach i dziadkach. Babcia Małgosia przeczytała Poziomkom bajeczkę i poczęstowała pysznymi cukierkami. Następnie Poziomeczki wykonały śliczne laurki. Po przerwie śniadaniowej i dowolnych zabawach w kącikach zainteresowań przeszliśmy do tematu ubioru na różne pory roku. Najpierw analizowaliśmy treść obrazków przedstawiających dzieci i dorosłych ubranych stosownie do aktualnej pogody i pory roku. Kolejnym zadaniem było nazywanie poszczególnych elementów garderoby i tworzenie obrazków przedstawiających gotowy ubiór na zimę i lato poprzez przyklejanie ich na kartkę. Na zakończenie spotkania zaśpiewaliśmy jeszcze raz naszą piosenkę. Pożegnaliśmy się życząc sobie wzajemnie dobrego weekendu.



Piosenka dla babci i dziadka
https://www.youtube.com/watch?v=MkxUdQGQTFQ

Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec, Paulina praktykantka i gościnnie pani Małgosia - polska babcia

Jagódki

Sobotnia edukacja “Jagódek” związana była z polską tradycją świętowania “Dnia Babci” i “Dnia Dziadka”, które to święta przypadają w dniach 21 i 22 stycznia. Większość dzieci nie znała tego święta, ale z chęcią zaangażowała się w opowieści o swoich dziadkach. Na tablicy dzieci wypisały imiona dziadków, zobaczyliśmy filmik edukacyjny o małym Kaziu i jego rodzinie, oraz nauczyliśmy się słów piosenki “Babcia i dziadek”.


“Babcia i dziadek”


Kto zabawki zreperuje?

Często w czoło mnie całuje

Kto najwięcej zna zagadek?

Oczywiście - mój dziadek

Kto nie lubi gdy grymaszę?

Kto przytula kiedy płaczę?

Kto po domu chodzi w kapciach?

Oczywiście - moja babcia

Ref.

Dla babci i dziadka

Słodka czekoladka

W dniu święta waszego

Życzymy wszystkiego słodkiego!

Kto pomaga mi posprzątać

i po kuchni wciąż się krząta?

Kto wygodne ma kolana?

Moja babcia kochana!

Kto mi bajki opowiada?

Z kim najlepiej się dogadam?

Najmądrzejszy jest na świecie?

To mój dziadek przecież wiecie!

Ref.

Dla babci i dziadka

Słodka czekoladka

W dniu święta waszego!
https://www.youtube.com/watch?v=ej9UPDFQvTc

Podczas przerwy śniadaniowej przypomnieliśmy sobie piosenkę “Alfabet warzywno-owocowy”, gdyż wiele dzieci miało ze sobą owoce i wspominały nasz jubileuszowy występ, oraz piosenki “Święty Mikołaju” i “Jadą, jadą misie”. Na zajęciach towarzyszyła nam pani Kasia, która przeczytała dzieciom bajkę, a potem “Jagódki”  rozwijały swoje słownictwo w trakcie gry karcianej. Pomimo zimna udało nam się również spędzić w słoneczku kilkanaście minut na placyku szkolnym, a pod koniec zajęć nasza tablica stała się przestrzenią graffiti.
Serdecznie dziękuję wszystkim dzieciom za obecność i z niecierpliwością czekam na nasze kolejne zajęcia!
Beata Tomas

Śliweczki

W te sobotę spotkaliśmy się w licznej grupie. Czekając na dochodzących uczestników rysowaliśmy na dowolną tematykę. Przywitaliśmy się w kole piosenką "Dzień dobry dzień dobry". Przypomnieliśmy sobie swoje imiona. Siedząc wygodnie na dywanie wysłuchaliśmy dwóch bajek o krasnoludkach. Dzieci odpowiadały na pytania dotyczące treści. Wymieniały i opisywały  wygląd, dobre cechy i zachowania krasnoludka. Następnie wysłuchaliśmy dwóch piosenek o tych magicznych stworzeniach: "Pracuszki leśne duszki" oraz "Buty Krasnala". Dzieci wymieniały najwięcej szczegółów zapamiętanych z piosenek. Zainspirowani tematem wykonaliśmy nasze papierowe krasnale dowolną techniką. Koncentrowaliśmy się na starannym wykonaniu naszych prac. Uporządkowaliśmy stoliki, zjedliśmy śniadanie i ciasteczka. Po odpoczynku wyszliśmy by pobawić się za świeżym powietrzu. W kolejnej części spotkania Śliweczki dowiedziały się o dwóch stałych świętach w polskim kalendarzu:

Dniu Babci 21 styczni i Dniu Dziadka 22 stycznia. Dzieci zastanawiały się jak określić Babcię i Dziadka.
Są: czuli, troskliwi, opiekuńczy, mądrzy, silni .........
Kwiatem symbolizującym te dwa święta jest NIEZAPOMINAJKA, popatrzyliśmy na zdjęcia tej polnej, ślicznej roślinki i zapamiętaliśmy kolory - niebieski, biały zielony.
Dla trwałej pamięci o Babci i Dziadku wybraliśmy z wielokolorowych zestawów drobnych pomponików te właśnie kolory i zamknęliśmy je w małej, szklanej buteleczce.
To nasza symboliczna pamięć o tych dniach na zawsze, buteleczka może być podarowana Dziadkom lub pozostać u nas jako przypomnienie o ważnych corocznych świętach w styczniu.
Dzieci  w trakcie pracy z bardzo drobnymi elementami nauczyły się krótkiego wierszyka:

Babciu, Dziadku co Wam dam?
Jedno serce, które mam
A w tym sercu róży kwiat
Babciu, Dziadku żyj  100 lat.

Tę część zajęć miałam przyjemność prowadzić wspólnie z Panią Ireną.


Pozdrawiamy serdecznie,
Monika, Irena, Joanna

Malinki 


Na sobotnich zajęciach wróciliśmy do tematu zimy. Wykorzystując ponownie plakat ze zjawiskami pojawiającymi się w zimie uczniowie na kartach pracy skreślali te, które występują w innych porach roku.
Następnie bawiliśmy się w sałatkę jarzynową. Zabawa polegająca na zmianie miejsc w kółku posłużyła nam do przypomnienia sobie nazw warzyw. Każde z nas było warzywem które narysowało na kartce a następnie "mieszaliśmy się" w naszej sałatce.
Po tej chwili ruchu powróciliśmy do tematu zimy i budowy zdania.
Zadaniem uczniów było tym razem ułożenie i zapisanie zdań z rozsypanych wyrazów.
Na zajęciach poznaliśmy też litery ą i ę. Podaliśmy przykłady wyrazów w których występują oraz wsłuchiwaliśmy się w ich wymowę.
Kolejnym punktem w naszych lekcjach była rozmowa o tym jak zachowujemy się przy stole w domu i na szkolnych stołówkach. Graliśmy w kalambury pokazując różne zachowania i decydowaliśmy czy wypada się tak zachowywać czy nie.
Na zakończenie graliśmy w gry planszowe polegające na budowaniu zdań.


Pozdrawiam
Anna Lintner 

Jarzębina

Zaczęliśmy lekcję od rozwiązywania krzyżówek i odpowiadania na pytania o polskich noblistach na platformie educaplay. Dzieci, które były nieobecne na poprzednich zajęciach mogły przejrzeć prezentację o laureatach na aplikacji genially.

W drugiej części zajęć skoncentrowaliśmy się na mieście uznawanym za symboliczne miejsce początku upadku komunizmu w Europie Środkowej; mieście Solidarności ,mieście , gdzie narodziła się powojenna polska demokracja- Gdańsku.
Przy okazji mówienia o związku zawodowym Solidarność przypomniałam o
rzeczywistości panującej wówczas w Polsce . W sklepach wszystkiego brakowało. Bez problemu można było tyko dostać musztardę i ocet. Nie dało się swobodnie wyjechać za granicę. Kiedy rząd po raz kolejny podniósł ceny, robotnicy ze Stoczni Gdańskiej przestali pracować. Na czele strajku stanął stoczniowy elektryk Lech Wałęsa, przyszły laureat Pokojowej Nagrody Nobla i prezydent RP . Wytłumaczyliśmy znaczenie słowa “solidarność” i podaliśmy jej przykłady .
Gdańsk od XV wieku był nazywany polskim oknem na świat. Przez setki lat był ważnym ośrodkiem handlu, a jako duży bałtycki port, przez wiele dekad także najbogatszym miastem Polski. Śladem po tej handlowej historii są dziś m.in. spichlerze (obejrzeliśmy zdjęcia). Wskazałam na podobieństwo ze spichlerzami w Amsterdamie. Gdańsk to miasto wolności. Należał a to do Polski, a to do Państwa Krzyżackiego, a to do Królestwa Prus, a to do Cesarstwa Niemieckiego. Były też takie momenty, kiedy nie należał do nikogo. Między I a II wojną światową był osobnym miastem -państwem i nazywał się Wolne Miasto Gdańsk. Na jego terenie wydzielono jednak polskie terytorium- półwysep Westerplatte . Obrona funkcjonującej tam Wojskowej Składnicy Tranzytowej we wrześniu 1939 stała się jednym z najbardziej znanych symboli polskiego ruchu oporu przeciw hitlerowcom.

Opowiedziałam pokazując zdjęcia o :
-Targu Drzewnym – jednym z historycznych gdańskich targów, gdzie z głębi
lądu drogami rzecznymi przypływało kiedyś drewno, handlowano mięsem , przeprowadzano egzekucje czarownic i złoczyńców;
-dworze Artusa, gdzie przed wejściem stoi fontanna z posągiem Neptuna
stanowiąc symbol związku Gdańska z morzem;
-Stoczni Gdańskiej i Pomniku Poległych Stoczniowców w 1970;
-Muzeum Bursztynu (niegdyś więzienie, dziś miejsce , w którym można obejrzeć najpiękniejsze bursztyny i przedmioty z nich zrobione).
Wspomniałam o Świętym Graalu naszych czasów czyli o Bursztynowej
Komnacie. Obejrzeliśmy i opisaliśmy tryptyk malarza niderlandzkiego Hansa Memlinga pt. “Sąd ostateczny” , który po wielu perypetiach znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Następnie pokazałam zamek w Malborku mieszczący się 65 km od Gdańska. To największy i najbardziej znany zamek krzyżacki w Polsce . Zamków krzyżackich było na terenie naszego kraju kilkadziesiąt (kilkanaście przetrwało do dziś). Wznoszono je nie więcej niż 30 km jeden od drugiego.

W przerwach czytaliśmy wybrane “Wierszyki rodzinne “ Michała Rusinka, polskiego literaturoznawcy, tłumacza, pisarza, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, byłego sekretarza Wisławy Szymborskiej, literackiej noblistki . Autor przedstawia tam zabawną galerię swoich przodków. “ Jestem przekonany, że nawet na bardzo zwyczajną rodzinę można spojrzeć z niezwyczajnej perspektywy: w każdym z nas tkwi jakieś dziwactwo, każdy z nas ma w życiorysie jakąś przygodę, o każdym można opowiedzieć jakąś anegdotę.”


Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?