Barcelona, zajęcia 19 listopada

Klub Malucha

Zajęcia Klubu Malucha jak zawsze rozpoczęły się piosenką, jednak tym razem na uczestników czekała niespodzianka. Dzieci zostały przywitane przez sympatycznego pingwinka Pingu Pingu, który tym razem przyglądał się zajęciom zamiast jeża Toma. Pingwinek bardzo spodobał się wszystkim dzieciom.
Stałym elementem zajęć są piosenki z pokazywaniem losowane z magicznych pudełeczek. Tym razem zaśpiewaliśmy wszystkim już dobrze znane "Koła autobusu", "Była sobie żabka mała", "Głowa mówi tak tak" oraz "Jedzie pociąg".
Nie zabrakło również zabaw z chustą animacyjną. Dzieci skakały po chuście jak małe żabki ucząc się nazw kolorów, chowały się pod nią podczas zabawy "świeci słońce, pada deszcz", a także relaksowały się przez chwilę, gdy rodzice robili małe i duże fale.
Po krótkiej przerwie na drugie śniadanie bawiliśmy się piłeczkami i kolorowymi kubeczkami ćwicząc przy tym zręczność, spostrzegawczość, a także utrwalając nazwy kolorów.
Zajęliśmy się również przygotowaniami do obchodów 20lecia naszej Szkoły. Przygotowywaliśmy wspólnie rekwizyty do naszego występu, a także ćwiczyliśmy piosenkę, którą zaśpiewamy na scenie.

Na zakończenie bawiliśmy się w ulubione i dobrze znane już przez dzieci zabawy w kole  "Stary niedźwiedź", "Kółko graniaste" oraz "Baloniku nasz malutki".

Dorota i Monika

Poziomki


Nadchodzi zima. Na dworze coraz chłodniej. Zbliżają się też pomalutku Święta Bożego Narodzenia. Na ostatnich zajęciach rozmawialiśmy o przygotowaniach do zimy. Interesowało nas, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do tej zimnej pory roku. Na początku spotkania po zaśpiewaniu naszej powitalnej piosenki pt. " Wesołe powitanie" https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec dzieci obejrzały inscenizację utworu L. Krzemienieckiej "Kłopoty Burka z podwórka". Po analizie treści przedstawienia malowaliśmy budki dla piesków. Każda budka narysowana była z figur geometrycznych: kwadratu, trójkąta i koła. Poziomki znają już te podstawowe figury geometryczne i w większości bez pomyłek wykonały polecenia nauczycielki. Po przerwie śniadaniowej bawiliśmy się  chwilę w kącikach zainteresowań ponieważ na dworze tego dnia było bardzo zimno. Po dowolnych zabawach przeszliśmy do tematyki świątecznej. Zastanawialiśmy się, czy zwierzęta mają swoją choinkę.
Wspólnie doszliśmy do wniosku, że na pewno bardzo by się ucieszyły, gdyby znalazły w lesie drzewko pięknie przybrane w różne smakołyki . Dla ptaszków - czerwone owoce jarzębiny, dla wiewiórek - orzechy, dla sarenek - siano, dla dzików- jabłuszka, dla zajączków - marchewki.

Na sylwecie drzewka świerkowego przyczepialiśmy kolejno poszczególne warzywa, owoce  i dary lasu. Wyszła piękna choinka dla zwierząt. Pod koniec zajęć wykonaliśmy jeszcze łańcuch z kolorowych papierowych kółek. Przećwiczyliśmy piosenkę, którą  zaprezentujemy na uroczystości jubileuszowej naszej szkoły i pożegnaliśmy się.

Pozdrawiamy cieplutko i zapraszamy na uroczystość jubileuszową Szkoły Polskiej w Barcelonie już za tydzień 26.11,
Irena Dobosz i Maria Kołomyjec

Jagódki

Na sobotnie zajęcia w Barcelonie wszyscy czekali z niecierpliwością. W związku z nadchodzącym wielkimi krokami jubileuszem wróciliśmy do powtórki naszego ulubionego “Alfabetu”. Po tak długiej przerwie musieliśmy sobie przypomnieć słowa piosenki i nasze swobodne pląsy, przećwiczyliśmy też śpiewanie hymnu narodowego. W kreatywnej części naszych zajęć każdy wykonał koralikowy naszyjnik dla mamy. Pomysłów na układ koralików o różnych kształtach i  kolorach było wiele, niektóre dzieci przez nieuwagę rozsypały naszyjnik i musiały parę razy nawlekać koraliki, ale doszły przez to do perfekcyjnej sprawności manualnej. Po przerwie śniadaniowej wyszliśmy na podwórko, ale pogoda nas ostatnio nie rozpieszcza i szybko wróciliśmy do sali. Podczas zabaw integracyjnych niektóre dzieci słuchały czytanej bajki, inne układały klocki,  jeszcze inne grały w Dobble ucząc się przy tym polskich nazw zwierząt, rzeczy czy sportów. Potem przyszedł czas na akcent świąteczny - kolorowaliśmy kartki bożonarodzeniowe oraz pisaliśmy życzenia, niektóre dzieci przepisując tekst życzeń z tablicy, posługiwały się nawet pismem lustrzanym :-) Opowiedzieliśmy sobie o kilku tradycjach i zobaczyliśmy polską bajkę o Wigilii. Przed powrotem do domu jeszcze raz odśpiewaliśmy energicznie nasz utwór w nadziei, że podczas występu scenicznego z okazji Jubileuszu 20-lecia Szkoły, nie zje nas trema!


Z pozdrowieniami,

Beata i Magda

 

Śliweczki

Śliweczki w sobotnie przedpołudnie bardzo różnorodnie pracowały podczas zajęć.
Zajęliśmy się kilkoma tematami związanymi z nadchodzącym czasem.
Już w przyszłym tygodniu będziemy świętować 20 urodziny Szkoły Polskiej w Barcelonie. Ćwiczyliśmy śpiew Hymnu Polski w odpowiedniej postawie, a także narodowy taniec  Polonez.
Ponieważ za tydzień spodziewamy się wizyty gościa wysłanego do nas przez św. Mikołaja, pomyśleliśmy, że warto napisać list, który będzie przedstawiał nas poprzez nasze marzenia.
Najtrudniej było określić swoje marzenie, ale po wielu chwilach zastanowienia się - każdy zdecydował o czym tak naprawdę marzy. Dzieci ślicznie narysowały swoje marzenia, pamiętając, że nasz Gość już jest w drodze, biegnie z niespodziankami. Zgodnie wszystkie powiedziały, że ucieszą się z każdego prezentu.  Aby za jakiś czas przypomniały sobie jakie były ich marzenia w 2022 roku, list wkleiliśmy do naszych pamiętników- śpiewników - drodzy Rodzice - można tam zaglądnąć :-).
Leśne szyszki to niesamowity materiał do tworzenia dekoracji zwłaszcza tych świątecznych - chcieliśmy przywołać odrobinę tej atmosfery - wykonaliśmy "dzwoniące świątecznie - mikołajowo, sannowo, delikatnie szyszki "  ( te określenia na zasadzie skojarzeń z odgłosem dzwonków wymyśliły dzieci).
Umówiliśmy się, że kiedy wstaniemy rano poruszamy szyszką, a jej dźwięk przywoła magiczny czas na który bardzo czekamy.


W czasie naszych zajęć świętowaliśmy wspólnie z Mają jej urodziny. Maja poczęstowała nas pysznym  ciastem, które przygotowała specjalnie dla nas wraz z Mamą - bardzo dziękujemy!!!!
Zaśpiewaliśmy Sto lat i złożyliśmy życzenia uśmiechniętej, kochanej Koleżance :-).

Bardzo dziękuję  Śliweczkom za wielką "ochoczość" w  każdej pracy, zabawie, ćwiczeniu.

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia już za tydzień.
Joanna Tylek

Malinki


W ostatnią sobotę grupa Malinek rozpoczęła zajęcia od wspólnego kolędowania. Udało nam się wspólnie nauczyć jedną z najpopularniejszych polskich kolęd- „Przybieżeli do Betlejem pasterze”. Następnie wszystkie dzieci z radością przystąpiły do przygotowywania ozdób świątecznych. Wszystkie Malinki przygotowały własne bombki oraz wspólnie połączyły siły, żeby zrobić ogromny kolorowy łańcuch, który przyozdobił szkolną choinkę. Po przerwie na śniadanko rozpoczęliśmy drugą część zajęć, której motywem przewodnim były wróżby andrzejkowe. Po krótkiej opowieści i historii na temat Andrzejek oraz tego jaką formę obecnie przyjmują w Polsce przeszliśmy do wspólnej zabawy. Każde dziecko sporządziło odcisk swojej dłoni na kartce, którego później znaczenie cała grupa próbowała odszyfrować. Dzieci opowiedziały także o swoich marzeniach i wiele z nich było związanych z Polską. Razem stworzyliśmy samolociki z rysunków i pozwoliliśmy odlecieć naszym marzeniom w kierunku spełnienia! Były to cudowne zajęcia, której pozostawiły z pewnością wiele wiedzy i świetnych wspomnień. Do zobaczenia kolejnym w razem w Szkole Polskiej :)

Wiktoria

Jarzębina


Zaczęliśmy zajęcia od ćwiczeń z dykcji czyli poprawnego wymawiania wyrazów. Ważne było, aby się nie spieszyć, nie opuszczać końcówek, nie mówić zbyt cicho, mówić całymi frazami, stawiać kropki na końcu zdania. Dobrym sposobem jest mówienie z różną intonacją, ponieważ nie da się mówić za szybko, kładąc jednocześnie wyraźne akcenty. Przeczytaliśmy zdania utrwalające artykulację głoski „cz”. Np. Pies skacze przez obręcz. Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze. Do stołu podano pieczeń, a na deser smaczne pączki. Mama Mareczka kupiła na poczcie znaczki.

Zrobiliśmy ćwiczenie utrwalające artykulację głoski „sz”.
Np. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami.
Po ćwiczeniach z dykcji była przerwa na śniadanie i gry m.in. Mikado.
Mikado to zręcznościowa gra towarzyska, podobna do bierek. Gra rozpoczyna się od rozsypania na stole lub podłodze wiązki trzymanych pionowo w zaciśniętej dłoni i opartych końcami o podłoże bierek. Z powstałego w ten sposób splątanego stosiku, gracze podejmują kolejno pojedyncze patyczki w taki sposób, by nie poruszył się żaden z pozostałych. Gdy w trakcie wyjmowania drgnie choćby jedna inna bierka, następuje utrata kolejki i do zbierania przystępuje następny uczestnik. Rozgrywkę wygrywa ten którego zsumowana wartość zebranych bierek jest największa. Gra uczy koncentracji, cierpliwości i panowania nad ciałem.
Po przerwie zaśpiewaliśmy Hymn Polski.

Następnie zrobiliśmy zabawę z przysłowiami. Przysłowie jest bardzo swoistym gatunkiem literackim, stojącym na pograniczu literatury i języka potocznego. Bardzo często zbudowane jest na zasadzie paralelizmu (wprowadzenia dwóch wypowiedzi analogicznych, podpadających pod wspólny schemat) lub kontrastu znaczeniowego i składniowego – np. „Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie”. Przysłowie jest zwykle skonstruowane w sposób ułatwiający jego zapamiętanie (np. poprzez zastosowanie rymów). Cechą tematyczną przysłów jest ich sens moralny – przysłowia są bowiem z reguły przestrogami, nakazami, zakazami i pouczeniami. Najwięcej przysłów dotyczy codziennego życia, uniwersalnych prawd i konwencjonalnych mądrości. Ćwiczenie polegało na dopasowaniu do siebie dwóch części przysłowia. Tłumaczyliśmy wspólnie ich znaczenie. Oto niektóre z nich:

*Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. (Jeśli zbyt dużo osób wykonuje jakąś pracę, to zamierzone zadanie nie zostaje dobrze wykonane.)
*Czego Jaś się nie nauczył ,tego Jan nie będzie umiał.
(Wiedza i umiejętności, które zdobywamy w czasie dzieciństwa pozostają nam na całe życie)
*Jak trwoga, to do Boga. (Niektórych ludzi dopiero krytyczna sytuacja skłania do modlitwy.)
*Niedaleko pada jabłko od jabłoni. (Charakter, skłonności i zachowania dziedziczymy po rodzicach.)
*Kłamstwo ma krótkie nogi. (Kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw.)
*Jak cię widza tak cię piszą. (Ludzi często ocenia się po ich wyglądzie i zachowaniu.)
*Gdy kota nie ma myszy harcują . (Kiedy nie ma przez jakiś czas kontroli nad podwładnymi lub podopiecznymi , to następuje lekceważenie reguł, obowiązków.)
*Fortuna kołem się toczy. (W każdej chwili może nastąpić nagła odmiana losu na złe lub dobre.)
*Diabeł tkwi w szczegółach . (Najtrudniejsze do rozwiązania jest to, co z pozoru wydaje się błahe.)
*Ćwiczenie czyni mistrza. (Im bardziej coś ćwiczysz, tym jesteś w tym lepszy.)
*Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz . (Sami mamy wpływ na to, co się dzieje w naszym życiu, na jego jakość.)
*Nie ma róży bez kolców . (Nie ma radości bez smutku; wszystko ma zalety i wady.)
*Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. (Szczery przyjaciel nie opuszcza kogoś, gdy ten ma kłopoty; w nieszczęściu, niepowodzeniu okazuje się, kto jest prawdziwym przyjacielem.)
*Mowa jest srebrem a milczenie złotem . (Czasem lepiej milczeć.)
*Apetyt rośnie w miarę jedzenia. (Im więcej masz, tym więcej chcesz mieć.)
*Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło . (Każda niepomyślna sytuacja może mieć pozytywny skutek.)
*Kto szuka ten znajdzie. (Jeśli jest się wytrwałym w swoich postanowieniach, na pewno osiągnie się swój cel.)
*Co za dużo to niezdrowo. (Należy zachować umiar we wszystkim.)


Na koniec poszliśmy na patio i tam chętni tworzyli kirigami- śnieżki . Kirigami to odmiana origami jako sztuka tworzenia z papieru. Główną różnicą pomiędzy origami i kirigami jest to,
że origami powstaje wyłącznie poprzez składanie papieru, podczas gdy w kirigami zarówno składa się papier, jak i go tnie. Płatki śniegu widziane pod mikroskopem ujawniają niezwykłą perfekcję i symetrię. Płatki śniegu nigdy nie są takie same, nigdy się nie powtarzają, są jak figury w kalejdoskopie.

Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?