Opis programu Arteterapii Transdyscyplinarnej w Szkole Polskiej w Barcelonie
Opis programu Arteterapii Transdyscyplinarnej w Szkole Polskiej w Barcelonie
KTO TY JESTEŚ?
Marta Pawlikowska
Zajęcia z arteterapii transdyscyplinarnej poświęcone będą w tym roku głównie problemom takim jak:
- Poczucie przynależności - próba zrozumienia swojej przynależności/nie przynależności do nacji, narodu, kręgu kulturowego etc.
- Emocje i uczucia związane z szeroko rozumianą emigracją (np. pierwsze pokolenie urodzone tutaj, wyjazd z kraju, nowe otoczenie, bycie rodzinnym “tłumaczem”, nauka nowego języka, w tym również języka polskiego etc., etc.)
- Próba kreatywnej i artystycznej transformacji wszelkich problemów, stresów, tryumfów i pozytywnych emocji, które mogą wynikać z faktu że rodzice/rodzic emigrowali, takich jak np: językowe (np. język w domu, w szkole, język znany i język drugi), rodzinne (np. rodzina z więcej niż jednego kręgu kulturowego), szkolne (np. odmienność, poczucie odmienności, język).
- Próba budowy swojej własnej indywidualności (wobec bycia Polakiem/Hiszpanem/Katalończykiem) i odnalezienia się w zaistniałej sytuacji.
- Wzmocnienie pozytywnych relacji i komunikacji z otoczeniem i grupą (w tym wypadku klasą i Szkołą Polską).
Tak jak dotychczas na zajęciach z arteterapii zajmować się będziemy również uniwersalnymi, bieżącymi i aktualnymi sprawami i pomysłami uczniów, jednakże główny akcent położony zostanie na próbę konstruowania i kształtowania przez ucznia własnego ja (zarówno indywidualnie, jak i grupie), tak aby potrafił on zarządzać swoimi emocjami, problemami czy też dylematami związanymi z emigracją (samego ucznia bądź jego rodziców).
Zajęcia mają charakter empiryczny i artystyczny, oznacza to, że szukać będziemy indywidualnej i zbiorowej ekspresji uczniów poprzez proponowane gry, zabawy i wyzwania artystyczne, które bardzo często tylko luźno (bądź pozornie wcale) związane będą z proponowaną tematyką.
Stosowana metodologia (wolna od wykładów, gotowych recept, przepisów i jakichkolwiek akcentów ideologicznych i politycznych) pozwoli stworzyć miejsce bezpieczne i otwarte na eksperymentowanie (oraz popełnianie pomyłek) i podejmowanie twórczych prób przez uczniów.
W razie pytań zapraszam:
pawlikowska.mrt@gmail.com
+34 636419742
Komentarze
Prześlij komentarz