Sprawozdanie z zajęć w Barcelonie, 7 listopada

Poziomki, 4-latki 

Czteroletnie Poziomki w ubiegłą sobotę w Szkole Polskiej przemieniły się w małych muzykantów. Zajęcia rozpoczęły się od słuchania ciszy z zamkniętymi oczami, po czym dzieci nasłuchiwały dźwięków z najbliższego otoczenia, starając się je rozpoznać. Następnie każde z nich miało za zadanie zgadnąć, poprzez dotyk, co znajduje się w „magicznym worku”. A tam były instrumenty-zabawki: grzechotki, cymbałki, trójkąt, tamburyn i wiele innych. Trzeba było je nazwać, a także określić ich cechy. Pozostałe istotne instrumenty, których nie można było zaprezentować na przykładzie dostępnych przedmiotów, pokazane zostały za pomocą rysunków. 
Następnie Poziomki mogły sobie wybrać jakiś instrument i zaprezentować swoje muzyczne umiejętności. Rozpoczął się wielki koncert pt.: Kto głośniej?, po którym zaczęła się zabawa z rytmem. Polegała ona na tym, że jedna osoba wyznaczona na dyrygenta, odgrywała dany rytm, po czym „orkiestra” miała za zadanie go powtórzyć. 
W kolejnej zabawie uczniowie szukali uprzednio pochowanych po całej klasie instrumentów muzycznych. Dzięki temu utrwalały ich nazwy. Opowieść ruchowa, która była kolejnym punktem zajęć, polegała na wyobrażaniu sobie m.in. jak latają ptaki, jak szumi leśny strumyk, według historii opowiadanych przez nauczycielkę. Następnie dzieci usiadły przy stolikach i został im odczytany wiersz A. Kamieńskiej pt. Koncert, w którym bohaterami są żabki grające na różnych instrumentach. Wiersz został wspólnie krótko zanalizowany, a dzieci odpowiadały na pytania. 
Ostatnie zajęcia współorganizowała arteterapeutka Marta Pawlikowska, która przygotowała muzyczną sesję dla czterolatków. Jej głównym celem było stworzenie dzieciom możliwości eksperymentowania z nieoczywistymi "instrumentami", tj. balonami, reklamówkami, kolczykami, papierami, kluczami itp. Później odbywały się zabawy z rytmem i ruchem oraz tańczenie. Po tej muzycznej sesji wszyscy zasiedli do śniadania, po zjedzeniu którego udali się do sali pełnej zabawek. Tam dzieci chętnie bawiły się aż do końca zajęć. Lekcja pt. ”Mali muzykanci” niezwykle się udała, niejedno dziecko na pewno odkryło w sobie talent muzyczny! 

Małgosia, Patrycja, Asia 

Tęcza 

Ostatnie zajęcia w Szkole Polskiej zdominowała kontynuacja Dni Społecznych, tym razem dedykowanych Pani Maryli Stasiak - zaprzyjaźnionej ze społecznością szkolną propagatorce kultury polskiej w Barcelonie. Dzieci doskonale znają Panią Marylę z zajęć i świątecznych spotkań szkolnych. Jest Ona częstym uczestnikiem naszych zabaw i prac plastycznych. Pani Maryla uczy śpiewać i tańczyć oraz dekoruje sale na wszystkie spotkania całej społeczności szkolnej. Trudno byłoby nam wyobrazić sobie Szkołę Polską bez Jej udziału. 
Tego dnia pierwszym punktem programu były zajęcia artystyczne z Panią Martą. Rodzice uczniów Tęczy odbyli w tym czasie spotkanie z Panią Ewą - dyrektorką Szkoły Polskiej i ze mną. Był to owocny czas na wspólne przemyślenia, sugestie i decyzje. Bardzo dziękuję Rodzicom za aktywny udział i liczne przybycie. Wspólnie wypracowane propozycje oczywiście wprowadzimy w proces nauczania w naszej grupie. 
Przed godz. 11 udaliśmy się na salę konferencyjną gdzie miało odbyć się spotkanie z Panią Marylą, wszystkimi zaproszonymi Gośćmi , Rodzicami , nauczycielami i uczniami grupy Jarzębina i Tęcza. Przed uroczystością zdążyliśmy jeszcze narysować piękne rysunki dla Pani Maryli , które zostały Jej wręczone. Nasza grupa zaprezentowała taniec " Trojak" w strojach krakowskich i góralskich. Z pomocą tancerzy byłego zespołu Crakoviak dzieci sprostały zadaniu i występ wypadł doskonale. Na koniec należy zaznaczyć , że gofry pieczone podczas całego spotkania cieszyły się , jak zawsze w naszej szkole, dużym zainteresowaniem. 
Pozdrawiamy i do zobaczenia na kolejnych zajęciach, 

Agnieszka i Maria 

Jarzębina 

Ostatnie zajęcia, ze względu na obchody Dni Społecznych, odbyły się w trochę skróconej wersji. W ciągu godziny przypomnieliśmy sobie jakie są nasze symbole narodowe tzn. flaga, godło oraz hymn. W tym celu podzieliliśmy się na trzy grupy. Grupa pierwsza oglądała film "Polak mały" opowiadający o polskich symbolach narodowych. Grupa druga układała puzzle przedstawiające godło Polski czyli orła białego na czerwonym tle. Trzecia grupa składała w całość słowa hymnu polskiego. Dzieci dostały również kolorowanki zawierające polskie symbole narodowe. 
O godzinie 11 udaliśmy się na obchody Dni Społecznych, które poświęcone były dobremu duchowi szkoły, Pani Maryli Stasiak. Nasza grupa odpowiedzialna była za część medialną, czyli przeprowadzenie wywiadu oraz dokumentację fotograficzną, a także część kulinarną, czyli przygotowanie gofrów. 
Na zakończenie przeszliśmy jeszcze na chwilę do klasy aby podsumować Dni Społeczne, po co je robiliśmy i komu były poświęcone. Jako pracę domową dzieci mają napisać jakie są polskie symbole narodowe. 
Zapraszam do obejrzenia w domu razem z dziećmi filmu "Polak mały" oraz (jako ciekawostkę) prezentacji o flagach i krótkiego testu ze znajomości hymnu. Puzzle "Polak mały" znajdują się również w naszych szkolnych zasobach - zapraszamy do ich wypożyczania (po wcześniejszym uzgodnieniu z Panią Anią) i zabawy w domu. 

Pozdrawiamy, 
Anna Lintner i Barbara Starczewska 

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A 
https://www.youtube.com/watch?v=YUbQYFDvjgg

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?