Gavá, zajęcia 29 marca
Klub Maluszka w sobotę wesoło przywitał dzień gimnastyką rączek i
ulubionym utworem „Dzień dobry”, później wraz z nieliczną grupą
starszych nieco koleżanek z grupy Żabki zajęliśmy się dwoma tematami:
wiosna i nadchodzące Święta Wielkanocne.
Kwietniowa strona naszej książki wreszcie pozwoliła nam dostrzec inne
kolory i bardzo zajęte pracą zwierzęta. Mogliśmy porozmawiać o tym, co
robią, czego poszukują, czym się zajmują. Dzieci uważnie obserwowały
widząc wyraźną zmianę w zachowaniu mieszkańców lasu. Wreszcie nie śpią –
powiedziały! Tak!! Pozostał tylko mały ślad po puchowej śnieżnej
pierzynce, a to dlatego, aby dzieciom powiedzieć, że temperatura jeszcze
ciągle nie jest stała o tej porze roku, noce są chłodne, poranki też, a
do zacienionych miejsc słońce nie dociera na długo – taka jest WIOSNA.
Wykonaliśmy portret wiosny, umieściliśmy go na tworzonej od kilku
tygodni owadziej łące i sprawdziliśmy czy portret odpowiada opisowi
wiosny w wierszu Doroty Gellner pt „Portret wiosny”. Wszystko się zgadzało!
Na łąkę wskoczył nagle ktoś, podłużny, miał skrzydła, potrafi latać,
jest symbolem szczęścia, dostatku i dobrych wieści, wydaje piękne
dźwięki, dzięki niemu na łące możemy wysłuchać prawdziwego „koncertu”,
żywi się trawami, zbożem i liśćmi, jego skok to odległość 20 razy
dłuższa od jego 2,5 cm ciała – kto to taki?
https://www.youtube.com/watch?v=wq3Dd8PXrEM - konik polny!
Kolejny temat WIELKANOC, na podstawie ilustracji omówiliśmy symbole, nazwaliśmy je, a kiedy jedną z ilustracji nazwaliśmy „koszyk wielkanocny” omówiliśmy znaczenie tego, co według tradycji powinno znaleźć się w naszych koszykach.
Rodzice Maluszków bardzo chętnie rozważali, każdą informację nie ukrywając, że do tej pory nie znali symbolicznego znaczenia pokarmów.
Wszystko to umieściliśmy w filcowych koszyczkach ozdobionych symbolami Świąt - pisanką, zajączkiem, barankiem, bazią.
Koszyczki również będą służyły dzieciom do przetransportowania udekorowanych jajek.
Nasz pociąg odwiózł zmęczone potrzebujące drzemki Maluszki do domu, ale zajęcia trwały nadal. Wykonaliśmy wielką pisankę, umieszczając na niej z trudem wycięte i uformowane dzięki pracy paluszków wzory.
Dziękuję za radosne powitanie wiosny i wspólne przygotowanie się do świadomego świętowania pięknej Wielkanocy.
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia!
Joanna Tylek
Żabki i Czaple
W minioną sobotę odbyły się pierwsze, oficjalne zajęcia grupy Czapli (wcześniej Żabki 2), w których gościnnie uczestniczyła urocza gromada młodszych Żabek. Po krótkim powitaniu, przedstawieniu nowej nazwy naszej grupy (pokazaniu zdjęć czapli, wyjaśnieniu, cóż to za wspaniały ptak) w kręgu przypomnieliśmy sobie, jaki teraz mamy miesiąc, jaki miesiąc nastąpi za kilka dni, porozmawialiśmy o obecnej porze roku, o wiosennych symptomach i zjawiskach przyrodniczych, by nawiązać do tematu zbliżających się do nas coraz większymi krokami świąt. Dzieci z chęcią opowiadały, co wiedzą o Wielkanocy. A wiedziały całkiem sporo! Większość Czapli i Żabek jednogłośnie oznajmiła, że podczas Wielkanocy je się dużo jaj, robi się pisanki, i że w Polsce jest zwyczaj święcenia palm i tzw. święconek, czyli wielkanocnych koszyczków. Chwilę zatrzymaliśmy się na jaju, które w wielu wierzeniach i kulturach jest symbolem życia. Naszej grupie przyświeca hasło “Magia czy nauka?”: staramy się poznawać, rozumieć różne zjawiska i otaczający nas świat za pomocą prostych eksperymentów. Tak było i tym razem, choć dzieciom trudno było uwierzyć, że na czymś tak zwyczajnym, a równocześnie kruchym i delikatnym jak jajko, można przeprowadzać szalone badania z zakresu fizyki i chemii. Na początek porównywaliśmy ze sobą dwa bardzo podobne do siebie jajka (jedno sparzone surowe i jedno ugotowane): ich kolor, wagę, “odgłosy”. Sprawdzaliśmy, jak rozpoznać, które z nich jest ugotowane, a które nie (np. poprzez wprawienie obu jaj w ruch obrotowy - surowe obraca się znacznie wolniej przez hamujące je płynny środek- przydatna sztuczka kucharzy). Dużym zaskoczeniem dla dzieci było jajko wyjęte z octu, które było miękkie (ocet rozpuścił wapienną skorupkę), w środku płynne, a delikatnie rzucone z niewielkiej odległości odbijało się jak piłka; dzięki podświetleniu jajka latarką, mogliśmy “zajrzeć” do jego środka. Po bardzo dokładnym umyciu rąk, dzieci obejrzały krótki film edukacyjny na temat Wielkanocy i polskich wielkanocnych tradycji https://youtu.be/IQHNcWemQ5o?si=bPVuK-aBzBkjUUe5 . Zdobyta wiedza miała pomóc naszym bohaterom w wykonaniu wielu wielkanocnych zagadek, sprawdzających pamięć, logiczne myślenie, umiejętności matematyczne i lingwistyczne oraz współpracę w małych zespołach. Wszystko po to, by pomóc Zajączkowi uratować pisankowy konkurs i zdobyć kod do wielkanocnego skarbca! Pierwsze zadanie polegało na narysowaniu ogromnego wielkanocnego kosza i umieszczenia w nim właściwych elementów (na szczęście skarpety, klocki i inne ciekawe przedmioty użytku codziennego trafiły daleko od “święconki”). Kolejne zadanie polegało na wskazaniu i przeliczeniu niepasujących w ciągu elementów. W 3 zadaniu Czaple i Żabki musiały porównać dwa bardzo podobne do siebie obrazki z wielkanocnymi koszyczkami, zaznaczyć i zapisać liczbę ich różnic.
Kochane Dzieci! Dziękuję za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia na Rodzinnym Malowaniu Jajek 12 kwietnia.
Żaneta Pomorska
Bociany
Głównym tematem ostatnich zajęć była Wielkanoc – dzieci dowiedziały się, czym jest
to święto, jakie tradycje mu towarzyszą oraz jak obchodzona jest
Wielkanoc w Polsce. Opowiedzieliśmy również o czasie jej trwania oraz
zwyczajach, takich jak święcenie pokarmów, malowanie pisanek czy
śmigus-dyngus.
Następnie odbyły się zajęcia plastyczne związane z Wielkanocą. Dzieci
miały okazję wykonać koszyczek wielkanocny. Każde dziecko własnoręcznie
tworzyło ozdobne koszyczki, które dekorowało według własnego pomysłu. W
koszyczkach znalazły się rysunki symbolicznych pokarmów, takich jak
jajka, chleb czy baranek. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością i
zaangażowaniem, a efekt końcowy był bardzo kolorowy i radosny.
Podczas kolejnej części zajęć dzieci miały także możliwość wykonania
pocztówki „Kartka do Polski”. Ich zadaniem było narysowanie pocztówki z
Hiszpanii, a na odwrocie napisanie krótkich życzeń w języku polskim.
Ćwiczenie to nie tylko rozwijało umiejętności plastyczne, ale także
pozwoliło na praktyczne użycie języka polskiego.
Zajęcia przebiegały w miłej i twórczej atmosferze. Dzieci z entuzjazmem
angażowały się w każdą aktywność, zarówno teoretyczną, jak i praktyczną.
Dzięki temu lepiej zrozumiały znaczenie Wielkanocy i mogły aktywnie
uczestniczyć w tradycyjnych przygotowaniach do tego święta.
Karina Dobek
Komentarze
Prześlij komentarz