Gavá, zajęcia 29 marca

Klub Maluszka i Żabki

Klub Maluszka w sobotę wesoło przywitał dzień gimnastyką rączek i ulubionym utworem „Dzień dobry”, później wraz z nieliczną grupą starszych nieco koleżanek z grupy Żabki zajęliśmy się dwoma tematami: wiosna i nadchodzące Święta Wielkanocne.
Kwietniowa strona naszej książki wreszcie pozwoliła nam dostrzec inne kolory i bardzo zajęte pracą zwierzęta. Mogliśmy porozmawiać o tym, co robią, czego poszukują, czym się zajmują. Dzieci uważnie obserwowały widząc wyraźną zmianę w zachowaniu mieszkańców lasu. Wreszcie nie śpią – powiedziały! Tak!! Pozostał tylko mały ślad po puchowej śnieżnej pierzynce, a to dlatego, aby dzieciom powiedzieć, że temperatura jeszcze ciągle nie jest stała o tej porze roku, noce są chłodne, poranki też, a do zacienionych miejsc słońce nie dociera na długo – taka jest WIOSNA.
Wykonaliśmy portret wiosny, umieściliśmy go na tworzonej od kilku tygodni owadziej łące i sprawdziliśmy czy portret odpowiada opisowi wiosny w wierszu Doroty Gellner pt „Portret wiosny”. Wszystko się zgadzało!
Na łąkę wskoczył nagle ktoś, podłużny, miał skrzydła, potrafi latać, jest symbolem szczęścia, dostatku i dobrych wieści, wydaje piękne dźwięki, dzięki niemu na łące możemy wysłuchać prawdziwego „koncertu”, żywi się trawami, zbożem i liśćmi, jego skok to odległość 20 razy dłuższa od jego 2,5 cm ciała – kto to taki?
https://www.youtube.com/watch?v=wq3Dd8PXrEM - konik polny!

Nie możemy mylić tego osobnika ze świerszczem (czarny, owad drapieżny) lub pasikonikiem (zielony, owad drapieżny). Bardzo zdziwiły nas te różnice. Dołączył do łąki konik polny wykonany z bibuły i wszyscy powitaliśmy wiosnę utworem, w wykonaniu chóru dziecięcego  https://www.youtube.com/watch?v=UtLS4AkOcWM,  na koniec wytupaliśmy  niesamowitą prawdę, o tym że konik polny je tylko trawy i rośliny . Przerwa śniadaniowa w formie pikniku wokół naszej łąki -  z owadzimi odgłosami  https://www.youtube.com/watch?v=c8ohuIW6PsE
Kolejny temat WIELKANOC, na podstawie ilustracji omówiliśmy symbole, nazwaliśmy je, a kiedy jedną z ilustracji nazwaliśmy „koszyk wielkanocny” omówiliśmy znaczenie tego, co według tradycji powinno znaleźć się w naszych koszykach.
Rodzice Maluszków bardzo chętnie rozważali, każdą informację nie ukrywając, że do tej pory nie znali symbolicznego znaczenia pokarmów.
Wszystko to umieściliśmy w filcowych koszyczkach ozdobionych symbolami Świąt - pisanką, zajączkiem, barankiem, bazią.

Koszyczki również będą służyły dzieciom do przetransportowania udekorowanych jajek.
Nasz pociąg odwiózł zmęczone potrzebujące drzemki Maluszki do domu, ale zajęcia trwały nadal. Wykonaliśmy wielką pisankę, umieszczając na niej z trudem wycięte i uformowane dzięki pracy paluszków wzory.
Dziękuję za radosne powitanie wiosny i wspólne przygotowanie się do świadomego świętowania pięknej Wielkanocy.
Pozdrawiam serdecznie, do zobaczenia!
Joanna Tylek

Żabki i  Czaple


W minioną sobotę odbyły się pierwsze, oficjalne zajęcia grupy Czapli (wcześniej Żabki 2), w których gościnnie uczestniczyła urocza gromada młodszych Żabek. Po krótkim powitaniu, przedstawieniu nowej nazwy naszej grupy (pokazaniu zdjęć czapli, wyjaśnieniu, cóż to za wspaniały ptak) w kręgu przypomnieliśmy sobie, jaki teraz mamy miesiąc, jaki miesiąc nastąpi za kilka dni, porozmawialiśmy o obecnej porze roku, o wiosennych symptomach i zjawiskach przyrodniczych, by nawiązać do tematu zbliżających się do nas coraz większymi krokami świąt. Dzieci z chęcią opowiadały, co wiedzą o Wielkanocy. A wiedziały całkiem sporo! Większość Czapli i Żabek jednogłośnie oznajmiła, że podczas Wielkanocy je się dużo jaj, robi się pisanki, i że w Polsce jest zwyczaj święcenia palm i tzw. święconek, czyli wielkanocnych koszyczków. Chwilę zatrzymaliśmy się na jaju, które w wielu wierzeniach i kulturach jest symbolem życia. Naszej grupie przyświeca hasło “Magia czy nauka?”: staramy się poznawać, rozumieć różne zjawiska i otaczający nas świat za pomocą prostych eksperymentów. Tak było i tym razem, choć dzieciom trudno było uwierzyć, że na czymś tak zwyczajnym, a równocześnie kruchym i delikatnym jak jajko, można przeprowadzać szalone badania z zakresu fizyki i chemii. Na początek porównywaliśmy ze sobą dwa bardzo podobne do siebie jajka (jedno sparzone surowe i jedno ugotowane): ich kolor, wagę, “odgłosy”. Sprawdzaliśmy, jak rozpoznać, które z nich jest ugotowane, a które nie (np. poprzez wprawienie obu jaj w ruch obrotowy - surowe obraca się znacznie wolniej przez hamujące je płynny środek- przydatna sztuczka kucharzy). Dużym zaskoczeniem dla dzieci było jajko wyjęte z octu, które było miękkie (ocet rozpuścił wapienną skorupkę), w środku płynne, a delikatnie rzucone z niewielkiej odległości odbijało się jak piłka; dzięki podświetleniu jajka latarką, mogliśmy “zajrzeć” do jego środka. Po bardzo dokładnym umyciu rąk, dzieci obejrzały krótki film edukacyjny na temat Wielkanocy i polskich wielkanocnych tradycji https://youtu.be/IQHNcWemQ5o?si=bPVuK-aBzBkjUUe5 . Zdobyta wiedza miała pomóc naszym bohaterom w wykonaniu wielu wielkanocnych zagadek, sprawdzających pamięć, logiczne myślenie, umiejętności matematyczne i lingwistyczne oraz współpracę w małych zespołach.  Wszystko po to, by pomóc Zajączkowi uratować pisankowy konkurs i zdobyć kod do wielkanocnego skarbca! Pierwsze zadanie polegało na narysowaniu ogromnego wielkanocnego kosza i umieszczenia w nim właściwych elementów (na szczęście skarpety, klocki i inne ciekawe przedmioty użytku codziennego trafiły daleko od “święconki”). Kolejne zadanie polegało na wskazaniu i przeliczeniu niepasujących w ciągu elementów. W 3 zadaniu Czaple i Żabki musiały  porównać dwa bardzo podobne do siebie obrazki z wielkanocnymi koszyczkami, zaznaczyć i zapisać liczbę ich różnic.


Po przerwie na świeżym powietrzu kontynuowaliśmy misję ratowania pisankowego konkursu. Oprócz jajka/pisanki ważnym wielkanocnym symbolem jest baranek, dlatego kolejne zadanie polegało na wykonaniu miękkiego, wielkanocnego rogatego stworzenia. Do tego celu przydatne okazały się papierowe talerzyki, wata, nożyczki i klej. W ten sposób powstało zacne stado balansujących baranków i owieczek. W 5 zadaniu - tzw zupa literkowa) należało wykreślić słowa związane z Wielkanocą. Kolejna misja polegała na samodzielnym wykonaniu świątecznego ciasta, jakim jest mazurek. Po próbach organoleptycznych zgromadzonych artykułów (spód ciasta: pokruszone i zagniecione z masłem herbatniki digestives; masa przypominająca kajmak: daktyle zblendowane z masłem orzechowym; dekoracja: bakalie, wiórki kokosowe, migdały) nasza aktywna grupa przygotowała mini mazurki w kształcie jajka. Ostatnie tego dnia zadanie polegało na przeliczeniu liter i sylab w usłyszanych wielkanocnych słowach, takich jak np. baranek, święconka, pisanka, palma. Dzięki zdobyciu tajemnego kodu, słodki skarbiec został otwarty i sprawiedliwie podzielony między Czaple i Żabki. Gratuluję!



Kochane Dzieci! Dziękuję za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia na Rodzinnym Malowaniu Jajek 12 kwietnia.
Żaneta Pomorska 



Bociany 

Głównym tematem ostatnich zajęć była Wielkanoc – dzieci dowiedziały się, czym jest to święto, jakie tradycje mu towarzyszą oraz jak obchodzona jest Wielkanoc w Polsce. Opowiedzieliśmy również o czasie jej trwania oraz zwyczajach, takich jak święcenie pokarmów, malowanie pisanek czy śmigus-dyngus.
Następnie odbyły się zajęcia plastyczne związane z Wielkanocą. Dzieci miały okazję wykonać koszyczek wielkanocny. Każde dziecko własnoręcznie tworzyło ozdobne koszyczki, które dekorowało według własnego pomysłu. W koszyczkach znalazły się rysunki symbolicznych pokarmów, takich jak jajka, chleb czy baranek. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością i zaangażowaniem, a efekt końcowy był bardzo kolorowy i radosny.
Podczas kolejnej części zajęć dzieci miały także możliwość wykonania pocztówki „Kartka do Polski”. Ich zadaniem było narysowanie pocztówki z Hiszpanii, a na odwrocie napisanie krótkich życzeń w języku polskim. Ćwiczenie to nie tylko rozwijało umiejętności plastyczne, ale także pozwoliło na praktyczne użycie języka polskiego.
Zajęcia przebiegały w miłej i twórczej atmosferze. Dzieci z entuzjazmem angażowały się w każdą aktywność, zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Dzięki temu lepiej zrozumiały znaczenie Wielkanocy i mogły aktywnie uczestniczyć w tradycyjnych przygotowaniach do tego święta.

Karina Dobek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2024/2025

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?