Barcelona, zajęcia wielkanocne 5 kwietnia

Klub Malucha

Ostatnie spotkanie Klubu Malucha było wyjątkowe i uroczyste. Związane było ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi. Z tej okazji spotkaliśmy się przy udekorowanym stole i wspólnie spróbowaliśmy wielkanocnych potraw przygotowanych przez rodziców.
Aby tradycji stało się zadość każdy maluszek przygotował swój własny koszyczek. Koszyczki powstały z talerzyków, które dzieci pomalowały na poprzednim spotkaniu. Włożyliśmy do nich własnoręcznie przygotowane z włóczki kurczaczki i baranki. Każdy posadził rzeżuchę, która również znalazła się w koszyku. Głównym elementem zajęć było malowanie jajek bazującą piankową farbą. Pisanki wyszły przepiękne i również znalazły się w koszyczkach. Na koniec zajęć każdy zabrał swój wypełniony koszyczek do domu.
Gościem specjalnym spotkania była Pani Konsul Generalna RP w Barcelonie, Ilona Kałdońska, która przyszła obejrzeć nasze prace, zamienić kilka słów z rodzicami oraz złożyć wszystkim wielkanocne życzenia.
Na naszym spotkaniu nie mogło jednak zabraknąć naszej rutyny, do której przyzwyczajone są maluszki i dzięki której czują się w Klubie Malucha dobrze i bezpiecznie. Dlatego też, jak zawsze, bawiliśmy się w "muzyczne pudełka", zabawy z chustą animacyjną oraz obudziliśmy piosenką jeża Toma, który towarzyszył nam przez całe zajęcia.
To było wspaniałe, pełne radości spotkanie!
Do zobaczenia następnym razem!

Dorota 

Poziomki i Jagódki


W sobotę 5 kwietnia " rozbudowana" sala Poziomek i Jagódek ( obydwie sale dzieli ruchoma, rozsuwana ściana) przywitała naszych szkolnych przedszkolaków z rodzicami i dziadkami. Poziomki i Jagódki spotkanie wielkanocne celebrowały wspólnie.
Każda rodzinka przybyła z dobrym humorem, jajkami do malowania i akcesoriami do ozdabiania oraz z poczęstunkiem na wspólny stół. Po przywitaniu wszystkich zgromadzonych i wyjaśnieniu zasad konkursu Rodzinnego Malowania Jajek, który jest kontynuowany od wielu lat w naszej szkole, przeszliśmy do artystycznego ozdabiania jajek. Kreatywność i pomysłowość dzieci i rodziców zasługuje na uznanie. Powstały bardzo ładne kolorowe jajka wielkanocne. Współpraca dzieci z rodzicami przebiegała wzorowo. Przy stoisku warsztatowym Pani Tatiana pokazywała jak wykonać palmę wielkanocną , a Pani Marylka wprowadzała w tajniki ozdabiania jajek metodą patchworkową. W międzyczasie można było podbudować swoje siły w tych artystycznych zmaganiach pysznościami przyniesionymi przez rodziców i napojami. Były nawet trzy Mazurki - tradycyjne polskie ciasta wielkanocne i babki . Bardzo za nie dziękujemy.

Gdy praca wrzała na dobre złożyła nam wizytę Pani Dyrektor Ewa Hojna z Panią Iloną Kałdońską, Konsul Generalną RP w Barcelonie. Była to przemiła niespodzianka dla dzieci i rodziców. Obie Panie złożyły wszystkim życzenia świąteczne i oglądały powstające arcydzieła. Dzieci otrzymały czekoladowe jajeczka - świąteczny upominek od Pani Konsul. Zainteresowanie Pani Konsul sprawami i życiem naszej szkoły jest  bardzo widoczne na każdym kroku. Kiedy tylko obowiązki konsularne na to pozwalają zawsze stara się uczestniczyć w naszym świętowaniu. Bardzo za to dziękujemy i jesteśmy wdzięczni Pani Konsul . Gdy nadszedł czas głosowania ( wszyscy byliśmy jurorami i ocenialiśmy ozdobione jajka) każdy otrzymał karteczki z punktami i dokonywał oceny. Nie było to łatwe zadanie ponieważ wszystkie prace zasługiwały na uznanie.  Po przyznaniu punktów  nadszedł czas na podliczenie. Zajęli się tym praktykanci - Angelina i Valiantsin.  Wynikiem głosowania nagrodzono rodziny Leo, Loisa i Laury. Gratulujemy!
W czasie podliczania punktów dzieci i rodzice zostali zaproszeni na obejrzenie prezentacji o polskich tradycjach wielkanocnych przygotowanej przez praktykantkę Oliwię.
To był wyjątkowy czas nie tylko ze względu na tematykę , ale też na charakter spotkania. Integrowaliśmy się wszyscy , a dzieci mogły poznawać polskie tradycje świąteczne  z dala od Polski. Bardzo dziękujemy rodzicom , dziadkom , wszystkim nauczycielkom
i naszym instruktorkom - Pani Marylce i Pani Tatianie oraz  praktykantom za współudział w przygotowaniu i celebrowaniu tego wydarzenia. Nasz wspólny wkład przełożył się na wyjątkowe spotkanie polonijne w Szkole Polskiej w Barcelonie.
Wszystkim życzymy wesołych , spokojnych Świąt Wielkanocnych ,

Nauczycielki Poziomek i Jagódek, Pani Marylka i Pani Tatiana oraz praktykanci - Angelina i Valiantsin

Śliweczki


„Palmy z pachnącego ziela, pisanki, kraszanki, jajka malowane – nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek” .
Święta Wielkanocne są bardzo radosnym czasem, na który z wytęsknieniem oczekują zarówno dzieci jak i dorośli. Są to święta rodzinne, pełne tradycji i zwyczajów, które chcemy przekazywać młodszym pokoleniom. Dlatego na ostatnich już przed świętami zajęciach zajęliśmy się tą tematyką.
Śliweczki zostały zapoznane z planem zajęć i ochoczo zabrały się do pracy.
Czekała na nas:
- prezentacja corocznego wydarzenia w Lipnicy Murowanej, którym jest konkurs na najwyższą palmę - dzieci z niedowierzaniem przyglądały się bardzo wysokim palmom, poznając przy okazji nowy region na mapie Polski,

- zielone zioła, wśród nich bukszpan, kolorowe kwiatki i kolorowe listki – powstały piękne palmy, dzieci dowiedziały się jakie symboliczne znaczenie przypisywano trawom, gałązkom bukszpanu,  z których wykonywano palmy, jak powstała tradycja tworzenia palm,
- bambusowe miseczki, lekkie piórka, kolorowe kwiatki - Śliweczki bardzo sprytnie skomponowały z nich mini koszyczek na pisankę,
- jajka, serki, majonez, natka pietruszki, przyprawy, czekoladowe jajeczka, babka, talerze, sztućce, serwetka, baranek – mnóstwo produktów. I co zrobiliśmy?
Dzieci przyglądając się ilustracji w podręczniku „Uczę się z Lokomotywą” cz.3 przedstawiającej uroczyste śniadanie wielkanocne, przeczytały nazwy produktów, odnaleźliśmy je na ilustracji i zabraliśmy się to stworzenia i przygotowania podobnego stołu.

Nie mieliśmy za wiele czasu, bo na godz. 12:00 zaprosiliśmy gości do naszego stołu –Rodziców naszych Śliweczek.
Nakryliśmy stół w poprawny sposób, udekorowaliśmy babkę czekoladowymi jajkami, gotowane jajka otrzymały porcję różnego koloru majonezowego sosu (kolory stworzyliśmy za pomocą przypraw), z serków, tartej marchewki i naci uformowaliśmy smaczną, do spożycia z chlebem „smarowną”, dużą marchewkę. Zdążyliśmy wszystko pięknie ułożyć i przyszli nasi goście.
Poczęstowaliśmy się wspólnie, smakując tego co dzięki ochoczym rączkom dzieci powstało.

W czasie przygotowywania, omówiliśmy symboliczne znaczenie wszystkich pokarmów. Dzieci otrzymały do domu kolorową kartę z tymi informacjami. Wszyscy podziwialiśmy mądrych ludzi, którzy dawno temu tak silnie obserwowali przyrodę, tak mocno byli z nią związani, że każdemu z produktów, które spożywamy przypisali „ochronne” dla nas znaczenie, a my mamy okazję i wielką przyjemność przekazywać to innym.
Po zapoznaniu wszystkich (dzięki prezentacji) z rodzajami dekoracji jajek zabraliśmy się do dzieła.
Powstały, piękne, kolorowe, różnorodne pisanki, wyklejanki i oklejanki. Dzieci wraz z rodzicami użyły swojej szerokiej wyobraźni, wybierając wśród sznureczków, listków, oczek, naklejek, kamyczków, piórek, puszków….
Muszę jeszcze dodać, że było nam bardzo miło w trakcie tych pracowitych zajęć – odwiedziła nas Konsul Generalna RP w Barcelonie, Pani Ilona Kałdońska. Cieszymy się bardzo, że towarzyszyła dzieciom w tym dniu w szkole odwiedzając poszczególne grupy, że zawsze podczas szczególnych wydarzeń jest z nami.
Nadszedł moment pożegnania, złożyliśmy sobie życzenia, zrobiliśmy do naszych miłych wspomnień pamiątkowe zdjęcie oraz przesłaliśmy najlepsze życzenia całej naszej śliweczkowej grupie w formie krótkiego filmu.


Dziękuję bardzo serdecznie pracowitym, twórczym, aktywnym Śliweczkom i Rodzicom za niezapomniany, wyjątkowy czas wspólnego kontynuowania tradycji.
Życzymy raz jeszcze radosnych Świąt Wielkanocnych!
Joanna Tylek wraz z Praktykantami, którym dziękuję bardzo za nieocenioną pomoc.

Malinki

Ostatnie zajęcia w grupie Malinek przebiegły w wyjątkowej atmosferze – były to bowiem zajęcia tematyczne poświęcone Wielkanocy. Już od samego rana w naszej sali czuć było radosne poruszenie, a dzieci z ciekawością wypatrywały atrakcji, które czekały je tego dnia.
Na początku zajęć dzieci zostały wprowadzone w tematykę świąt wielkanocnych. Wspólnie poznawaliśmy najważniejsze polskie tradycje związane z Wielkanocą – opowiadaliśmy o Niedzieli Palmowej i zwyczaju święcenia palm, o Wielkim Tygodniu, symbolice Wielkiego Piątku oraz radości, jaką niesie ze sobą Zmartwychwstanie Pańskie w Niedzielę Wielkanocną. Rozmawialiśmy także o Lanym Poniedziałku i zwyczajach związanych z tym dniem. Dzieci z zainteresowaniem słuchały opowieści o tym, jak święta obchodzone są w Polsce, a niektóre z nich dzieliły się historiami ze swoich domów.
Kolejnym punktem programu była rozmowa o święconce – tradycyjnym koszyczku wielkanocnym. Zastanawialiśmy się wspólnie, co powinno się w nim znaleźć, jakie znaczenie mają poszczególne produkty i dlaczego Polacy tak bardzo pielęgnują ten zwyczaj. Następnie każde dziecko stworzyło swój własny, kolorowy koszyk wielkanocny z papieru, na którym pojawiły się rysunki symbolicznych produktów: jajek, chleba, kiełbasy, baranka czy chrzanu. Wszystkie elementy zostały starannie podpisane po polsku – dzieci ćwiczyły pisanie i utrwalały nowo poznane słownictwo.


W kolejnej części zajęć dzieci wzięły udział w zabawie językowej – rozwiązywaliśmy wspólnie wielkanocną krzyżówkę. Hasła dotyczyły poznanych wcześniej tradycji i symboli. Dzieci chętnie zgłaszały się do odpowiedzi, a przy trudniejszych pytaniach wspólnie szukaliśmy podpowiedzi.
Następnie wyruszyliśmy na patio, gdzie rozpoczęła się zabawa w poszukiwanie czekoladowych zajączków. Zajączki zostały wcześniej ukryte w różnych zakamarkach. Dzieci z radością biegały, szukały i wzajemnie sobie pomagały, a ich twarze promieniały z emocji i ekscytacji. Każdy znalazł swojego słodkiego zajączka!
Po powrocie do klasy przyszedł czas na rozwijanie kreatywności. Dzieci dekorowały jajka – używały do tego kolorowych pisaków, naklejek, brokatu i farbek. Powstały prawdziwe dzieła sztuki, każde inne, wyjątkowe i piękne. Na zakończenie zajęć poznaliśmy również tajniki origami – dzieci złożyły własnoręcznie papierowe zajączki, a przy okazji ćwiczyły cierpliwość, koncentrację i precyzję.
Na zakończenie serdecznie dziękuję wszystkim dzieciom za aktywny udział w zajęciach, a rodzicom za wsparcie i zaangażowanie.


Patrycja i Karina

 

Jarzębina 


Nadchodzące wielkimi krokami Święta Wielkiej Nocy zmotywowały Jarzębinę do zorganizowania wielu artystycznych aktywności podczas naszych ostatnich zajęć. Znaleźliśmy czas i chęci na zrobienie pokaźnej kolekcji papierowych zajęczych głów oraz zająców origami. Niektórzy z nas narysowali także wielkiego zająca na kartonie. Malowaliśmy pisanki, drapanki i nalepianki z jajek. Czy wiecie, że kraszanki to wielkanocne jaja barwione na jednolity kolor? Ta technika zdobienia jaj może być także bazą do innych zdobień – np. z wydrapanymi na skorupce wzorami. Wśród kraszanek najczęściej spotyka się te barwione za pomocą łupinek cebuli. Przybierają one wtedy czerwono-brązowe kolory.

Obejrzeliśmy prezentację i wysłuchaliśmy wykładu Pani Agaty na temat świąt Wielkiej Nocy. Dowiedzieliśmy się, jakie tradycje związane z obrzędami tego święta kultywuje się w Polsce oraz sami wdrożyliśmy niektóre z nich w praktykę. Przygotowaliśmy święconkę, czyli tradycyjny wiklinowy kosz wypełniony symbolami Wielkanocy, który niesie się do kościoła aby pobłogosławić go wodą święconą. Znalazły się w nim jaja, pieczywo, sól, chrzan, pieprz, mięso i babka wielkanocna. Wiecie, co przedstawiają te produkty i jakie mają znaczenie?
Na zajęciach dowiedzieliśmy się, że Ēostre to anglosaska bogini wiosny, której święto obchodzono w Brytanii. Od jej imienia wywodzi się angielska nazwa Wielkiej Nocy (Easter). A dlaczego ustalono, że to właśnie zajączek powinien przynosić prezenty? I dlaczego zaczęto go łączyć z jajkami wielkanocnymi? Istnieje kilka teorii. Najczęściej wskazuje się jednak na zależność pomiędzy pojawieniem się zająca a porą roku. W przeszłości to właśnie on był pierwszym zwierzęciem, które wraz z nadejściem wiosny dostrzegano na polach. Zauważano to zwłaszcza podczas polowań, które w krajach anglosaskich były niezwykle popularne. Tym samym zajączek wielkanocny stał się również symbolem życia po zimowym śnie, w który zapadała cała natura. Żeby jeszcze bardziej podkreślić jego powiązanie z wiosną, często prezentowano go obok wielkanocnych jajek, od dawna powiązanych z narodzinami i płodnością.
Kontynuując inicjatywę z naszych ostatnich zajęć haftowaliśmy także przeróżne wielkanocne ozdoby na gust każdego z naszych uczniów. Wszelakie wzory z kolorowych nici powstały na drewnianych zawieszkach w kształcie jaj, motyli i innych.
Zawitała także u nas Pani Konsul Generalna RP w Barcelonie - Ilona Kałdońska,  i złożyła nam najlepsze życzenia świąteczne. Prosiła przekazać pozdrowienia dla naszych rodziców i bliskich.
Podczas przerwy na naszym boisku szkolnym Wielkanocny Zając zostawił nam torbę z prezentami w postaci czekoladowych smakołyków dla każdego dziecka, które stały się nagrodą dla tego kto wykonał zadanie na koordynację. Spałaszowaliśmy także produkty z wcześniej przygotowanej święconki, aby reszcie wielkanocnych tradycji stało się zadość, odbyły się tu zabawy w wybitki, turlanie jaj i mokry śmingus dyngus w postaci wojny na balony wypełnione wodą. Nie zabrakło tu śmiechu i dobrego humoru.
 

Najwięcej punktów za udział w ostatnich zajęciach zdobyły Natalia i Alexandra.

Ignacy i Agata

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?