Gavá, zajęcia 9 listopada
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały, kolorowe listki na wietrze szumiały, szu, szu, szu…..
https://www.youtube.com/watch?v=--P8F6fK2bg – to temat naszych zajęć,
który realizowaliśmy po radosnym powitaniu https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI i gimnastyce rączek
https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w.
Nasze Maluszki w Klubie nadal skupiają się na kolorach, odgłosach,
kształtach, zapachach pięknej jesieni. Niezwykle kolorowa pora roku ma
na tyle do zaoferowania, że możemy ciągle coś z niej wydobywać.
Zajęliśmy się różnymi zjawiskami pogodowymi, burza, deszcz, słońce, mgła, mżawka, śnieg, wiatr.
Dzieci poszukiwały głosów poszczególnych zjawisk. Uciekaliśmy przed
deszczem pod parasol, chroniliśmy się przed wiatrem…..
https://www.youtube.com/watch?v=RRF72F4_8yc,
https://www.youtube.com/watch?v=nWFmWSSchO0,
https://www.youtube.com/watch?v=Z4rcddWVD1Y,
https://www.youtube.com/watch?v=eOFSZsOclvk.
Przekładaliśmy szyszki, gałązki, liście, patyczki, małą dynię, jabłko z pojemnika do kosza, aby Pani Jesień mogła nam je podarować https://www.youtube.com/watch?v=DfOkbu8F8WE
Zabawa oparta na tradycyjnej melodii słowiańskiej, bardzo się podobała.
Wykonaliśmy piękne obrazy, wykorzystując suche liście, dzieci przykleiły je według własnej, wydobytej z wyobraźni kompozycji. Liście wcześniej badały zmysłem węchu, dotyku, nadsłuchując, kiedy łamały, kruszyły je do wymyślonego kształtu.
W drugiej części zajęć, której zakończeniem było wyjście na szkolną akademię patriotyczną z pozostałymi grupami naszej szkoły, wykonaliśmy polskie maki. Mak - kwiat polskich łąk, kwiat polskiej literatury, poezji. Wykonaliśmy maki w barwach flagi Polski.
W czasie pracy, wycinania i formowania maków towarzyszyła nam rozmowa na temat wolności, suwerenności, niepodległości jaką możemy się cieszyć będąc Polakami, Dzień Niepodległości świętujemy 11 listopada już 106 raz. Rodzice chętnie wymieniali się wspomnieniami z obchodów święta w ich rodzinnych polskich miastach.
Nie mogło zabraknąć przed wyjściem zabawy w pociąg ( nie jest już możliwe, żeby dzieci wyszły z klasy bez tego utworu 😊). Po czym odświętnie ubrani, udekorowani biało-czerwonymi makami wyszliśmy na szkolne boisko i wspólnie z grupą starszych i młodszych Żabek, z grupą Bocianów zaśpiewaliśmy Hymn Polski. Wszyscy byliśmy wzruszeni postawą dzieci, które pięknie śpiewały i bardzo odpowiednio się zachowywały – był to naprawdę podniosły moment.
Joanna Tylek
Żabki 1
Na ostatnich zajęciach Żabek 1 rozpoczęliśmy temat zimy oraz leśnych zwierząt, które kojarzą się z tą porą roku. Jak zawsze, na początek rozruszaliśmy się tańcem i śpiewem w ramach piosenki powitalnej. Następnie przypomnieliśmy sobie kolejność pór roku, koncentrując się na nadchodzącej zimie. Rozmawialiśmy o oznakach zbliżającej się pory roku, a dzieci dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co dzieje się za oknem oraz jakie ubrania są nam potrzebne, by przetrwać zimowy czas. Omówiliśmy również temat pogody, wykorzystując karty pracy, które pomogły dzieciom lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w przyrodzie. Kolejnym etapem zajęć było wprowadzenie do tematu leśnych zwierząt. Rozpoczęliśmy od zagadki słownej, po której dzieci chętnie opowiadały, jakie zwierzęta kojarzą im się z lasem. Aby poszerzyć naszą wiedzę, obejrzeliśmy film edukacyjny o leśnych mieszkańcach https://www.youtube.com/watch?v=WmBIve9rplc , a po nim rozwiązaliśmy zadania związane z tym tematem. Dzieci były bardzo zaangażowane i chętne do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Podczas zajęć Żabki miały okazję ćwiczyć budowanie wypowiedzi, grafomotorykę, operacje na zbiorach oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Po przerwie śniadaniowej przenieśliśmy się do tematu związanego z Narodowym Świętem Niepodległości. Przypomnieliśmy sobie symbole narodowe, wspólnie odmówiliśmy "Katechizm młodego Polaka" Władysława Bełzy, a także wykonaliśmy kotyliony, które z dumą prezentowaliśmy podczas szkolnego apelu.
Razem z innymi uczniami Szkoły Polskiej w Gavá zgromadziliśmy się na boisku, by wspólnie zaśpiewać Hymn Polski. To była bardzo wyjątkowa chwila, pełna radości i patriotyzmu.
Dziękujemy wszystkim za wspólne zajęcia! Paulina i Karolina
Żabki 2
„Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość, biel - serce czyste.
Piękne są nasze barwy ojczyste”
Czesław Janczarski
W minioną sobotę pięknie i odświętnie ubrane Żabki 2 przybyły na zajęcia. Od samego początku zajęć dzieci czuły, że to będzie wyjątkowy dzień. Żabki raz jeszcze omówiły trudny i ważny temat, jakim była utracona i odzyskana przez Polskę niepodległość, oraz dlaczego 11 listopada Polacy na całym świecie obchodzą Narodowe Święto Niepodległości. Dzieci bez trudu rozwiązały zagadki na temat Polski i jej atrybutów narodowych. Dowiedziały się, że Polska, jako wolny naród, ma 3 symbole narodowe: godło, hymn i flagę. Dzięki „Legendzie o Lechu, Czechu i Rusie” poznały historię początków państwa polskiego oraz dobrze znanego im godła: białego orła na czerwonym tle. Po wysłuchaniu legendy Żabki ułożyły chronologicznie ilustracje przedstawiające najważniejsze wydarzenia z legendy. Następnym symbolem była flaga. Zadaniem Małych Polaków było rozszyfrowanie, co oznaczają kolory na polskiej fladze. Niektóre Żabki od razu powiązały kolorystykę flagi z polskim godłem. Brawo! Dzieci dowiedziały się przy okazji, że kolor biały na fladze oznacza czystość, wierność i dobro, zaś kolor czerwony odwagę, szlachetność, waleczność, poświęcenie i miłość. Wielka radość mnie ogarnęła, kiedy Żabki podczas omawiania 3 symbolu, czyli hymnu, zaczęły śpiewać Mazurka Dąbrowskiego!
Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia niebawem! Będziemy ratować święta!
Żaneta, Daria i Filip
Bociany
Na ostatnich zajęciach w grupie Bocianów uczciliśmy Dzień Niepodległości
Polski. Stworzyliśmy plakat patriotyczny, na którym umieściliśmy
symbole i barwy narodowe Polski. Prace nad plakatem były okazją do
rozmowy o polskich symbolach narodowych i znaczeniu niepodległości dla
naszej ojczyzny.
Następnie wszyscy – razem z młodszymi grupami odśpiewaliśmy hymn Polski.
Był to moment pełen emocji i dumy, który przypomniał nam o polskich
korzeniach i wartościach, jakie niesie za sobą wspólne śpiewanie Mazurka
Dąbrowskiego.
Warto zaznaczyć, że część dzieci urodziła się już w Hiszpanii.
Świętowanie polskiego Dnia Niepodległości pozwala im jednak nawiązać
bliższy kontakt z polską kulturą i historią, budując poczucie tożsamości
oraz więź z ojczyzną ich rodziców. Te doświadczenia pomagają im lepiej
rozumieć swoje polskie korzenie i budować dumę z bycia częścią
polsko-katalońsko-hiszpańskiej społeczności.
Większość czasu spędziliśmy na zewnątrz – była piękna, słoneczna pogoda.
W czasie zabaw dzieci kolejno czytały fragmenty książek po polsku. Z
dumą obserwujemy postępy w umiejętnościach czytelniczych – każdy kolejny
tekst wychodzi coraz lepiej, a uczniowie wykazują coraz większą swobodę
i pewność siebie.
Książki:
“Dobra nasza! Polska – przewodnik dla dzieci” – Małgorzata Ruszkowska, Klaudia Kozińska
“Pionierzy, czyli poczet niewiarygodnie pracowitych Polaków” Marta Dzienkiewicz
Aleksandra Becmer
Komentarze
Prześlij komentarz