Barcelona, zajęcia 17 grudnia
Ostatnie zajęcia rozpoczęły się nowym dla wszystkich elementem.
Każdy z uczestników otrzymał obrazek ze swoim imieniem i zwierzątkiem.
Od teraz obrazki będą służyły nam do sprawdzania obecności, po przyjściu do sali, maluszki będą musiały odszukać swój obrazek i włożyć do
kubeczka.
Późnej, jak zawsze obudziliśmy naszego towarzysza Jeża Toma, który
przyglądał się zajęciom. Także śpiewaliśmy piosenki z magicznych
pudełek ruszając się w rytm muzyki i gestykulując. Bawiliśmy się również
z tamburynem ćwicząc chodzenie w różnym tempie, na piętach i
paluszkach, mocno i delikatnie, a także podskakując.
Po krótkiej przerwie śniadaniowej nie mogło zabraknąć kolorowej chusty.
Maluszki coraz bardziej się z nią oswajają i podczas zabaw chętniej
wbiegają pod chustę, dają się przykryć, a także chcą same na nią
wchodzić.
Z okazji zbliżających się Świąt przygotowaliśmy choinki, które dzieci
będą mogły wręczyć swoim bliskim jako prezent. Była to bardzo długa i
wieloetapowa praca. Maluchy przy pomocy rodziców ćwiczyły kolorowanie,
smarowanie klejem i przyklejanie elementów, a także wyklejanie
plasteliną. Świetnie się przy tym bawiły.
Stałym elementem zajęć są też bardzo lubiane przez maluchy zabawy w
kole: "Baloniku nasz malutki", "Kółko graniaste", "Stary niedźwiedź"
oraz "Chodzi lisek".
Na zakończenie każdy rodzic zrobił swojemu maluszkowi relaksujący
masażyk podczas, którego utrwaliliśmy nazwy części ciała. A najbardziej
wytrwali zostali jeszcze, aby wspólnie poukładać puzzle.
Dorota Urbanowicz
Poziomki
Na ostatnich zajęciach przed Świętami Bożego Narodzenia i w kończącym
się roku kalendarzowym rozmawialiśmy o polskich tradycjach związanych z tymi
świętami. Na początku spotkania. po przywitaniu się, ustroiliśmy wspólnie
kolorowymi naklejkami zielone drzewko, a następnie okleiliśmy siankiem
makietę stajenki betlejemskiej. Wyjaśniliśmy dlaczego choinka, Mikołaj i
stajenka najbardziej kojarzą nam się z tym czasem w roku. Według
polskiej tradycji Święta Bożego Narodzenia poprzedza dzień wigilijny. To
szczególny dzień, w którym podobno nawet zwierzęta mówią.Gdy zaświeci
pierwsza gwiazdka na niebie zasiada się do kolacji wigilijnej podczas
której łamiemy się opłatkiem, składamy sobie wzajemnie życzenia, a
Mikołaj przynosi prezenty lub znajdujemy je pod choinką.
Po zapoznaniu się z polskimi tradycjami zjedliśmy śniadanie szkolne, a następnie dzieci wysłuchały legendy " O toruńskich piernikach Katarzynkach". Piernik to specjalne ciasto pieczone zwłaszcza w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Po zapoznaniu się z treścią legendy ozdabialiśmy prawdziwe pierniki upieczone i przyniesione przez panią Irenkę. Trzeba przyznać, że Poziomki wykazały się niemałymi zdolnościami cukierniczymi. Brawo! W czasie gdy lukier na piernikach stygł i gęstniał dzieci mogły spróbować Katarzynek toruńskich przywiezionych specjalnie dla Poziomek przez panią Ewę, dyrektorkę szkoły. Pani Ewa otrzymała od Poziomek prezent w postaci lampionu i pierniczków. Bardzo ucieszyła się i wzruszyła tym upominkiem.
Wspólnie z panią Dyrektor zaśpiewaliśmy kolędę "Przybieżeli do Betlejem pasterze" i na zakończenie spotkania uzupełniliśmy jeszcze kartę pracy o stole wigilijnym. Było to podsumowanie naszych przedświątecznych zajęć.
Pożegnaliśmy się życząc sobie radosnych, spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku.
Materiał audiowizualny wykorzystany podczas zajęć
Tradycje świąteczne https://www.youtube.com/watch?v=LaX5cqGN7qY
Piosenki świąteczne https://www.youtube.com/watch?v=fHJJ1_wetTg
Pozdrawiamy cieplutko życząc Poziomkom wiele radości z otrzymania wielu prezentów od Mikołaja i Trzech Króli,
Maria Kołomyjec i Irena Dobosz
Jagódki
Ostatnie tegoroczne zajęcia w grupie “Jagódek” spędziliśmy bardzo
świątecznie i literacko. Na początku dzieci wysłuchały świątecznej
historii czytanej przez Panią Magdę, potem uczyliśmy się słówek o zimie i
świętach oraz poznawaliśmy polskie tradycje świąteczne. Opowiadaliśmy o
Wigilii, jak się okazuje nie wszystkim dzieciom znana jest tradycja
łamania się opłatkiem, przygotowywania 12 potraw czy pustego nakrycia
dla niespodziewanego gościa. Najwięcej entuzjazmu dzieci wykazały
podczas opowiadania o prezentach. Po przerwie śniadaniowej wybraliśmy
się na wycieczkę po szkole w poszukiwaniu symboli i znaków świątecznych,
okazało się że było ich bardzo dużo. Znaleźliśmy postać Mikołaja,
szopkę, gwiazdy, ozdoby, bombki, wieńce, kalendarze adwentowe. Poszliśmy
również zobaczyć szkolną bibliotekę która mieści się w sali 308, dzieci
poznały przy okazji Panią Marylę, która obdarowała je świątecznymi,
ręcznie robionymi ozdobami. Jagódki były zdumione ilością książek w
bibliotece, każdy wybrał sobie jedną interesującą go książkę i zabrał ją
do klasy. Po powrocie do sali każde dziecko oglądało własną książkę, a
potem przed wszystkimi prezentowało ją i opowiadało o czym ona jest. W
kolejnej części zajęć uczyliśmy się śpiewać piosenkę o Mikołaju - tekst i
link do utworu znajdziecie poniżej. Podczas zajęć zrobiliśmy również
tradycyjny papierowy łańcuch na choinkę, używano do tego różnorodnych
kolorowych pasków, niektóre dzieci wykazały się naprawdę dużą
cierpliwością i dokładnością tworząc prawie 3 metrowe łańcuchy. Zajęcia
zakończyliśmy śpiewająco i mam nadzieję że dzieci równie wesołe i
zaangażowane wrócą na zajęcia w styczniu. Tymczasem życzymy Wszystkim
wspaniałych, radosnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i dużo
pomyślności na cały nadchodzący Nowy Rok 2023!
Pozdrawiamy Beata i Magda
Piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=wRdBjCK_TwU
I. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju,
dzieci już czekają, gdzieś ty gdzie?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
przez komin zawołał: spieszę się!
Worek prezentów wielki mam
wasze marzenia dobrze znam.
Wiem, że czekacie cały rok,
więc wydłużałem krok.
II. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju
dzieci cię kochają, czy ty wiesz?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
do dzieci zawołał : Ja was też!
Worek prezentów wielki mam
wasze marzenia dobrze znam.
Wiem, że czekacie cały rok,
więc wydłużałem krok.
Śliweczki
W ten słoneczny sobotni poranek spotkaliśmy się już w świątecznych
nastrojach. Nasza sala już była udekorowana na bożonarodzeniowo.
Powitaliśmy się w kole przedstawiając naszej imiona. Zabawiliśmy się w
kilka zabaw w kole i w inne zabawy ruchowe i orientacyjno- porządkowe.
Potem porozmawialiśmy o Świętach, jak je będziemy spędzać, kto podróżuje
do Polski, co to jest Wigilia i jakie potrawy świąteczne możliwie
skosztujemy w tym roku. Dzieci entuzjastyczne dzieliły się swoją wiedzą i
doświadczeniami. Następnie zjedliśmy śniadanie kontynuując naszą
rozmowę. Po przygotowaniu stolików wykonaliśmy papierowe aniołki,
choinki brokatowe. Dzieci w skupieniu i cierpliwie pracowały
nad swoimi dziełami. Po tej aktywności posprzątaliśmy stoliki i do końca
zajęć pani Marysia czytała z dziećmi różne ciekawostki o Bożym
Narodzeniu i Wigilii.
Pozdrawiam,
Monika i Marysia
Malinki
Za nami kolejne zajęcia w Szkole Polskiej. Minioną sobotę poświęciliśmy
tematyce zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Omówiliśmy tradycje
związane ze świętami w Polsce. Dzieci poznały nazwy 12 tradycyjnych
potraw pojawiających się na polskich stołach wigilijnych oraz zwyczaje
takie jak pozostawianie jednego wolnego miejsca przy stole czy wkładanie
sianka pod obrus. Nie obyło się oczywiście bez wspólnego kolędowania.
Malinki przygotowały także świąteczne ozdoby- wspólnymi siłami stworzyli
dwa piękne „witrażowe” świąteczne aniołki. Omówiliśmy też historię
świąt oraz obejrzeliśmy krótki film edukacyjny na ich temat, żeby na
koniec sprawdzić swoją wiedzę w specjalnym świątecznym quizie. To były
niesamowite zajęcia i jestem pewna, że dzięki nim wszyscy poczuliśmy już
świąteczną atmosferę. Jednocześnie były to moje ostatnie zajęcia z
dziećmi i chciałam ogromnie podziękować za wspólnie spędzony czas,
mnóstwo uśmiechów i cudownych wspomnień. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś
uda się zobaczyć i uściskać wszystkie Malinki!
Wiktoria
Jarzębina
Zaczęliśmy zajęcia od rozmowy o Świętach Bożego Narodzenia i planach na tegoroczne ich spędzanie.
W Polsce zaczyna się od dnia poprzedzającego rocznicę narodzin Jezusa– Wigilii , zwanej Gwiazdką. Punktem kulminacyjnym dnia jest uroczysta kolacja, do której tradycja nakazywała zasiadać po pojawieniu się na niebie pierwszej gwiazdki, na pamiątkę gwiazdy prowadzącej Trzech Króli do stajenki. Tradycja przekazywania sobie prezentów jest nawiązaniem do darów złożonych przez Trzech Króli.
Zapisaliśmy na tablicy atrybuty kojarzące się nam z Bożym Narodzeniem. Była to:
-Choinka - drzewo iglaste uważane za symbol życia i odradzania się.
-Jemioła uznana za symbol ponownych narodzin, życia duszy po śmierci ciała. Wieszana nad wigilijnym stołem miała przynieść dostatek i sprawić, że składane życzenia się spełnią. Wieszania nad drzwiami miała bronić przed złymi mocami i chorobami oraz sprowadzać do domu życzliwe osoby.
-Opłatek – bardzo cienki biały płatek chlebowy,wypiekany z białej mąki i wody bez dodatku drożdży, którym dzielą się chrześcijanie, zgromadzeni przy stole wigilijnym, składając sobie życzenia.Jest on symbolem pojednania i przebaczenia, znakiem przyjaźni i miłości.
-Kolędy – pieśni o charakterze religijnym .
-Święty Mikołaj - postać starszego mężczyzny z białą brodą, który rozwozi dzieciom
prezenty saniami ciągniętymi przez zaprzęg reniferów. Według różnych wersji zamieszkuje wraz z grupą elfów Laponię. Dzięki sprawnej promocji praktycznie zastąpił on w powszechnej świadomości tradycyjny wizerunek świętego Mikołaja, Ze względu na przypisywane mu legendą uczynki (m.in. cały majątek rozdał biednym), został pierwowzorem postaci rozdającej prezenty dzieciom.
-Szopka przedstawia scenę Narodzenia Pańskiego. Jej pierwowzorem były wystawiane w kościołach jasełka, którymi zwano wówczas nieruchome figury oddające pokłon Dzieciątku. Później mianem tych zaczęto określać również odgrywanie widowiska przedstawiające sceny Bożego Narodzenia.
-Karp - obowiązkowy składnik wigilijnej rodzinnej wieczerzy w Polsce. Tradycja spożywania karpia sięga czasów PRL.
- Na stole wigilijnym królują grzybowe potrawy: barszcz grzybowy, uszka z grzybowym farszem do barszczu, zupa grzybowa z kluseczkami, kapusta z grzybami, gołąbki z grzybami i kaszą, pierogi z grzybowym nadzieniem. Obecność grzybów w potrawach wigilijnych symbolizowała wygraną walkę z nieznanym światem , a więc pewnego rodzaju moc i siłę do pokonywania przeciwności losu.
- Trudno wyobrazić sobie okres Bożego Narodzenia bez smaku i zapachu piernika.
Wyrabianie pierniczków to tradycja w wielu domach. Tajemnicą dobrego piernika jest przyprawa, będąca mieszanką goździków, cynamonu, imbiru, gałki muszkatołowej, kardamonu, czarnego pieprzu oraz anyżu.
-Słodycze symbolizują radość i szczęście.
Przygotowałam krzyżówki i gry interaktywne związane z tematyką świąt na platformie educaplay.
Robiliśmy gwiazdy , choinki i bombki z papieru.
Pani dyrektor przyszła do nas, by wręczyć nagrodę laureatom konkursu „ O orle pióro”.
Następnie Pani Tatiana poprowadziła zajęcia . Pokazała opłatek wigilijny.
Przyniosła podłaźniczkę, którą zawiesiliśmy nad ławkami. Na ogół podłaźniczkę robiono z wierzchołka choinki odwróconego do góry nogami. Taką
ozdobę wieszano następnie nad stołem wigilijnym. Podłaźniczka miała zapewniać
domownikom szczęście i dobrobyt. Podłaźniczki były dodatkowo ozdabiane różnymi dekoracjami, na ogół były to ozdoby własnoręcznie zrobione przez domowników z bibuły, lub kolorowego papieru. Były ozdabiane także cukierkami, jabłkami, ciastkami, orzechami. Orzechy miały zapewnić siłę i zdrowie w nadchodzącym roku.
Dzieci zawinęły orzecha w folię aluminiową i zawiązały sznurkiem , by móc go zawiesić .
Przeczytaliśmy tekst kolędy „Bóg się rodzi” .Potem ją zaśpiewaliśmy. Jest ona uznawana za królową polskich kolęd. Jej korzenie sięgają czasów oświecenia, czyli połowy osiemnastego wieku. Autorstwo jej przypisuje się Franciszkowi Karpińskiemu.
Każdy dostał od pani Tatiany porcję pierniczków w czekoladzie.
Po zaczerpnięciu świeżego powietrza na patio wróciliśmy do sali i pani Marylka
poprowadziła ostatnią część zajęć. Dzieci dekorowały styropianowe bombki materiałami .
Słuchaliśmy kolęd w jazzowym wykonaniu.
Na koniec pożegnaliśmy się życząc sobie Wesołych Świąt.
Agata
Komentarze
Prześlij komentarz