Tarragona, zajęcia 4 grudnia

Sikorki

Nasze pierwsze grudniowe zajęcia, a zarazem ostatnie w tym roku kalendarzowym, zaczęliśmy od przywitania się. Nadszedł czas, aby starsi uczniowie przeszli do nowej grupy Kukułki. Życzyliśmy im rozwinięcia skrzydeł i podziękowaliśmy sobie za nasz wspólny czas w Sikorkach.
Kontynuując zajęcia Sikorki wykonały prace plastyczne odnośnie zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Następnym zadaniem było ułożenie puzzli, które kryły możliwe prezenty pod choinkę. Niektóre z nich dzieci chciałyby dostać... Np. rower czy robot... Apetyt jednak dopadł nas szybko i dzieci skosztowały śniadanka.Najedzone i napojone spotkały się w naszym kręgu, aby

omówić dalszy ciąg lekcji. Dzieci musiały odgadnąć, co się ukrywa w przygotowanej torbie. Pomysły były wielorakie. Z torby ''wyskakiwały'' foremki i wałki, które dzieci nazywały po kolei, nie zabrakło też nazw kolorów. Na przygotowanym wcześniej stoliku i podzieleni na grupy wykonaliśmy gliniane pierniczki, które posłużą jako zawieszki na choinkę. Sikorki zamieniły się w pomocne elfy, tworzyły różne figurki, formy... Ugniatanie,wałkowanie, rozcieranie to stymulacja rozwoju motoryki małej. Przy takiej zabawie, nie zdążyliśmy wyjść na boisko, ale i Sikorki mając przed sobą takie pole do manewru pozostały na swoich miejscach ozdabiając swoje prace kolorowymi pisakami. Po ogarnięciu stanowisk prac, dzieci obejrzały filmik od Św. Mikołaja, który pokazał nam swoją fabrykę produkcji zabawek. https://youtu.be/ruw83We95TU  

Na zakończenie zaśpiewaliśmy ''Pada śnieg, pada śnieg'', a styropianowy śnieg jeszcze bardziej umilił nam zabawę. Budowa bałwana zakończyła nasze zajęcia.

Zdrowych i Wesołych Świąt!!!
Do zobaczenia w Nowym Roku!!!
Małgosia

Kukułki

Zajęcia Kukułek rozpoczęły się od dawki wiedzy, dotyczącej… kukułek! Dzieci były bardzo zaskoczone faktem, że nie budują one własnych gniazd, ale podrzucają swoje jajka innym ptakom. Niektóre dzieci przyznały również, że mają coś wspólnego  z tym rodzajem ptaków – nie lubią zimna. Dzieci poznały także ludową nazwę kukułki (gżegżółka) i nie miały najmniejszych problemów z wymową tego dziwnego słowa. Po zaprezentowaniu grupie jak wygląda kukułka, dzieci wykazały się niesamowitymi zdolnościami plastycznymi i narysowały własne kukułki 😊.  Następnie dzieci posłuchały bajki pt. „Bajka o kukułce, zegarze i zegarmistrzu”.
Drugą część zajęć przeznaczyliśmy na temat zimy oraz zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Najpierw Kukułki zobaczyły film o zimie razem z Orłami, a potem napisały swoje listy do Świętego Mikołaja. Pragnienia, które znalazły się w listach, to między innymi: prawdziwa żyrafa, karty pokemon, klocki lego i śnieg. Następnie rozmawialiśmy o daniach wigilijnych. Pokazywałam dzieciom różne potrawy oraz podawałam ich nazwy, a one mówiły czy je znają, czy nie. Dużą popularnością cieszył się barszcz, ale za to kapusta z grzybami nie należała do ich ulubionych dań.

Pozdrawiam,

Karolina

Orły 

Nasze ostatnie zajęcia w roku 2021 rozpoczęliśmy od wykonania kart pracy. Pierwsza dotyczyła znalezienia w wykreślance ukrytych słów. Wyrazy związane były z prezentami, jakie ma dostarczyć Mikołaj dla grzecznych dzieci. Zaś druga karta pracy wymagała od nas refleksji i zastanowienia, gdyż musieliśmy odpowiedzieć na takie pytania jak:
    • Gdy myślę o świętach, czuję…… (radość, strach, złość, smutek, zdziwienie….).
    • Coś, co na pewno muszę zrobić w święta…..
    • Najbardziej chcę spędzić święta z.…….
    • Moje świąteczne życzenia…….
Wszystkie dzieci czują radość na myśl o świętach. Przy okazji wytłumaczyliśmy, co to znaczy złość, zdziwienie. Przeważnie do zadań uczniów należy ubieranie choinki oraz dekorowanie domu. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że chcą spędzić święta z rodziną, z dziadkami w Polsce, a także z najbliższymi przyjaciółmi. Dzieci życzyły sobie dużo prezentów a także zdrowia.

Po tak wyczerpującej pracy zrobiliśmy przerwę śniadaniową, dzieląc się swoimi opowiadaniami o zwyczajach świątecznych. Przypomnieliśmy nazwy typowych świątecznych potraw: krokiety, pierogi z kapustą i grzybami czy barszcz z uszkami.
Po śniadaniu wraz z Kukułkami obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Zima z Panem Nauczanką” (https://www.youtube.com/watch?v=CCk7scWQxAg&t=88s). Mogliśmy dowiedzieć się, że kalendarzowa zima zaczyna się 22 grudnia i kończy 21 marca. Istnieją zwierzęta, które zapadają w sen zimowy w swoich jamach. Aby dowiedzieć się jak powstaje śnieg, musieliśmy zapoznać się z informacjami na temat stanu skupienia wody (stały - lód, ciekły - woda i gazowy – para wodna). Śnieg powstaje, gdy w atmosferze woda z formy gazowej przechodzi w formę stałą, potrzebny jest do tego również kurz lub pyłek znajdujący się w powietrzu. W ten sposób powstają kryształki lodu, o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek, które łączą się w płatki śniegu. Płatki te dzięki grawitacji spadają na ziemię, tworząc pokrywę śniegową. Zapoznaliśmy się z nowym słowem szron, który powstaje na roślinach czy kamieniach (jest to rosa, która w wyniku ujemnych temperatur odkłada się w formach kryształków lodu). Chodząc po śniegu słyszymy charakterystyczne

skrzypienie. Poznaliśmy również ślady, jakie zostawiają zwierzęta na śniegu (m. in. dzik, sarna, lis, zając). Dowiedzieliśmy się również, że takie ptaki jak: bocian, słowik, kukułka czy wilga odlatują na zimę do ciepłych krajów. Zaś sikorka, wróbel, sroka czy sójka zostają w kraju. Powtórzyliśmy również zasady dokarmiania ptaków zimą (dokarmiamy wtedy, gdy ptaki nie mają naturalnego dostępu do pożywienia, uzupełniamy jedzenie regularnie, umieszczamy karmnik w bezpiecznym miejscu).
Musimy pamiętać, czego nie wolno dawać ptakom: resztek ludzkiego jedzenia, produktów zawierających sól albo przypraw, chleba.
Możemy dokarmiać: niesolonymi nasionami słonecznika, niesoloną słoniną, mieszanką ziaren, płatkami owsianymi. Zapoznaliśmy się również z legendą o rycerzach śpiących pod Giewontem.
Po takiej dużej dawce informacji przeszliśmy do zajęć plastyczno-technicznych. Uczniowie wykonali przepiękne kartki świąteczne, którymi obdarują swoich najbliższych. Następnie wraz z Kukułkami wyszliśmy na boisko szkolne, trochę odpocząć od naszych zadań. Po powrocie do klasy zapoznaliśmy się z ssakami, które są pod ochroną w Polsce (żubr, niedźwiedź brunatny, wilk szary, nietoperz gacek, kozica, żbik, bóbr czy wydra europejska).
Przed rozejściem się do domów ochotnicy wypożyczyli książki z naszej biblioteki szkolnej.
Do domów rozchodziliśmy się, życząc sobie nawzajem Wesołych Świąt spędzonych w rodzinnej atmosferze i do zobaczenia w Nowym Roku 2022.


Pozdrawiam,

Gabrysia

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rozkład zajęć 2024/2025

Kontakt

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?