Tarragona, zajęcia 4 grudnia
Nasze pierwsze grudniowe zajęcia, a zarazem ostatnie w tym roku
kalendarzowym, zaczęliśmy od przywitania się. Nadszedł czas, aby starsi
uczniowie przeszli do nowej grupy Kukułki. Życzyliśmy im rozwinięcia
skrzydeł i podziękowaliśmy sobie za nasz wspólny czas w Sikorkach.
Kontynuując zajęcia Sikorki wykonały prace plastyczne odnośnie
zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Następnym zadaniem było
ułożenie puzzli, które kryły możliwe prezenty pod choinkę. Niektóre z
nich dzieci chciałyby dostać... Np. rower czy robot... Apetyt jednak
dopadł nas szybko i dzieci skosztowały śniadanka.Najedzone i napojone spotkały się w naszym kręgu, aby
Na zakończenie zaśpiewaliśmy ''Pada śnieg, pada śnieg'', a
styropianowy śnieg jeszcze bardziej umilił nam zabawę. Budowa bałwana
zakończyła nasze zajęcia.
Zdrowych i Wesołych Świąt!!!
Do zobaczenia w Nowym Roku!!!
Małgosia
Kukułki
Orły
Nasze ostatnie zajęcia w roku 2021 rozpoczęliśmy od wykonania kart
pracy. Pierwsza dotyczyła znalezienia w wykreślance ukrytych słów.
Wyrazy związane były z prezentami, jakie ma dostarczyć Mikołaj dla
grzecznych dzieci. Zaś druga karta pracy wymagała od nas refleksji i
zastanowienia, gdyż musieliśmy odpowiedzieć na takie pytania jak:
• Gdy myślę o świętach, czuję…… (radość, strach, złość, smutek, zdziwienie….).
• Coś, co na pewno muszę zrobić w święta…..
• Najbardziej chcę spędzić święta z.…….
• Moje świąteczne życzenia…….
Wszystkie dzieci czują radość na myśl o świętach. Przy okazji
wytłumaczyliśmy, co to znaczy złość, zdziwienie. Przeważnie do zadań
uczniów należy ubieranie choinki oraz dekorowanie domu. Wszyscy zgodnie
stwierdzili, że chcą spędzić święta z rodziną, z dziadkami w Polsce, a
także z najbliższymi przyjaciółmi. Dzieci życzyły sobie dużo prezentów a
także zdrowia.
Po śniadaniu wraz z Kukułkami obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Zima z Panem Nauczanką” (https://www.youtube.com/watch?v=CCk7scWQxAg&t=88s). Mogliśmy dowiedzieć się, że kalendarzowa zima zaczyna się 22 grudnia i kończy 21 marca. Istnieją zwierzęta, które zapadają w sen zimowy w swoich jamach. Aby dowiedzieć się jak powstaje śnieg, musieliśmy zapoznać się z informacjami na temat stanu skupienia wody (stały - lód, ciekły - woda i gazowy – para wodna). Śnieg powstaje, gdy w atmosferze woda z formy gazowej przechodzi w formę stałą, potrzebny jest do tego również kurz lub pyłek znajdujący się w powietrzu. W ten sposób powstają kryształki lodu, o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek, które łączą się w płatki śniegu. Płatki te dzięki grawitacji spadają na ziemię, tworząc pokrywę śniegową. Zapoznaliśmy się z nowym słowem szron, który powstaje na roślinach czy kamieniach (jest to rosa, która w wyniku ujemnych temperatur odkłada się w formach kryształków lodu). Chodząc po śniegu słyszymy charakterystyczne
skrzypienie. Poznaliśmy również ślady, jakie zostawiają zwierzęta na śniegu (m. in. dzik, sarna, lis, zając). Dowiedzieliśmy się również, że takie ptaki jak: bocian, słowik, kukułka czy wilga odlatują na zimę do ciepłych krajów. Zaś sikorka, wróbel, sroka czy sójka zostają w kraju. Powtórzyliśmy również zasady dokarmiania ptaków zimą (dokarmiamy wtedy, gdy ptaki nie mają naturalnego dostępu do pożywienia, uzupełniamy jedzenie regularnie, umieszczamy karmnik w bezpiecznym miejscu).
Musimy pamiętać, czego nie wolno dawać ptakom: resztek ludzkiego jedzenia, produktów zawierających sól albo przypraw, chleba.
Możemy dokarmiać: niesolonymi nasionami słonecznika, niesoloną słoniną, mieszanką ziaren, płatkami owsianymi. Zapoznaliśmy się również z legendą o rycerzach śpiących pod Giewontem.
Po takiej dużej dawce informacji przeszliśmy do zajęć plastyczno-technicznych. Uczniowie wykonali przepiękne kartki świąteczne, którymi obdarują swoich najbliższych. Następnie wraz z Kukułkami wyszliśmy na boisko szkolne, trochę odpocząć od naszych zadań. Po powrocie do klasy zapoznaliśmy się z ssakami, które są pod ochroną w Polsce (żubr, niedźwiedź brunatny, wilk szary, nietoperz gacek, kozica, żbik, bóbr czy wydra europejska). Przed rozejściem się do domów ochotnicy wypożyczyli książki z naszej biblioteki szkolnej.
Do domów rozchodziliśmy się, życząc sobie nawzajem Wesołych Świąt spędzonych w rodzinnej atmosferze i do zobaczenia w Nowym Roku 2022.
Pozdrawiam,
Gabrysia
Komentarze
Prześlij komentarz