Barcelona, zajęcia 18 grudnia

Klub Malucha


Ostatnie zajęcia w tym roku już za nami. Okres przedświąteczny jest okazją do lepszego poznania się, wspólnej zabawy, kolędowania i przygotowywania się do tych szczególnych chwil. Tak też było na naszym spotkaniu.
Na początek zrobiliśmy śliczne kartki świąteczne dla najbliższych z naszych rodzin. Wyklejanie choinek kolorowymi kulkami i naklejkami bardzo się podobało dzieciom i z zaangażowaniem wspólnie z rodzicami przyklejały pomponiki. Dekoracja rękawiczek też poszła sprawnie i kartki świąteczne były przepięknie udekorowany i gotowe do wręczenia lub wysłania.


Po pracach manualnych dzieci chętnie bawiły się w zabawy ruchowe. Szukaliśmy choinki do wycięcia, bawiliśmy się w pingwinka i w ciuciubabkę. Dużo było śmiechu i radości. Wspólnie z rodzicami śpiewaliśmy kolędy i przez chwile wszyscy poczuli się jak w Polsce.
Na koniec braliśmy udział w konkursie na najdłuższy łańcuch choinkowy.
Dzięki współpracy naszych Elfów powstał nam super długi łańcuch. Dzieciaczki wycinały, przyklejały, układały, podawały paski. Praca przypominała fabrykę zabawek u Świętego Mikołaja.
Z łańcucha ułożyliśmy na podłodze choinkę i dzieci miały tor przeszkód do przeskakiwania.
Bardzo miło i produktywnie spędziliśmy ostatnie zajęcia tego roku z nadzieją i oczekiwaniem na nowe przygody i wspólne zabawy w nowym.
Dziękując za ubiegły rok i chciałabym złożyć Wszystkim:
ZDROWYCH I POGODNYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
JESZCZE LEPSZEGO NOWEGO ROKU.


Pozdrawiam serdecznie,
Iwona Litwiniak

Poziomki

Ostatnie zajęcia przed Bożym Narodzeniem przebiegały pod hasłem przygotowań do świąt.
Spotkanie podzieliliśmy na trzy części. Na początku opowiedzieliśmy o polskich tradycjach związanych z tymi świętami. Po kolei omówiliśmy: ubieranie choinki, oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę, dzielenie się opłatkiem, przygotowanie 12 potraw wigilijnych - kolację wigilijną i pozostawienie wolnego miejsca przy stole.  W poznawaniu polskich tradycji pomógł nam film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=EAYWmsXrMlY Z rozmowy wynikło, że  różnie przeżywamy czas świąteczny, ale jest wiele elementów wspólnych, które są takie same w naszych rodzinach. I to jest właśnie tradycja.  Po przerwie śniadaniowej pani Marylka Stasiak poprowadziła warsztaty świąteczne w czasie których wykonywaliśmy postacie do szopki betlejemskiej z kart pracy "Tropiciele" oraz ozdoby na choinkę. Pani Maria zaprosiła do wykonania konkursowego łańcucha z papieru. Konkurs był przeznaczony dla młodszej części naszej szkolnej społeczności, a mianowicie Klubu Malucha, Poziomek, Jagódek i Śliweczek. Poziomki zdołały wykonać łańcuch składający się z 92 kółek. Brawo! W trzeciej części spotkania obejrzeliśmy bajkę o tematyce świątecznej i bawiliśmy się na podwórku szkolnym. 

Zajęcia były bardzo intensywne i pracowite.
Pożegnaliśmy się życząc sobie wzajemnie zdrowych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia.

Pozdrawiamy cieplutko,
Maria Kołomyjec i Marylka Stasiak

Jagódki

Okres Bożego Narodzenia to szczególny czas. W naszej Szkole Polskiej poznajemy polskie tradycje i obrzędy, które są od pokoleń pielęgnowane w polskich domach. W ostatnią sobotę zajęcia w grupie Jagódek poświęcone były zapoznawaniu się z tymi tradycjami.


Najpierw zaprosiłam dzieci do obejrzenia bajki o tematyce świątecznej, a następnie po przerwie śniadaniowej zajęliśmy się polskimi tradycjami . Mówiliśmy o Adwencie, czyli okresie poprzedzającym bezpośrednio Boże Narodzenie, o szczególnym dniu zwanym wigilijnym z racji uroczystej kolacji, o sianku pod białym obrusem, o potrawach, których powinno być 12, o śpiewaniu kolęd i oczywiście o prezentach. Dzieci wiedziały sporo , ale wiele rzeczy było dla nich nowe. Każda rodzina obchodzi te święta po swojemu, według rodzinnej tradycji. W różnych regionach Polski też jest nieco inaczej. Ale główne elementy tradycji są jednakowe wszędzie.
Gdy już poznaliśmy obyczaje polskie zajęliśmy się przygotowaniem kartek świątecznych z kart pracy "Plac Zabaw". Wyszły piękne prace. Jagódki wzięły też udział w konkursie łańcuchowym ogłoszonym przez panią Marię z grupy Poziomki i wykonały łańcuch składający się ze 156 kółeczek. Brawo! Podczas spotkania zjedliśmy też oczywiście wspólny posiłek. Na koniec zajęć zaśpiewaliśmy kolędę i pożegnaliśmy się w radosnym, świątecznym nastroju.

Dziękuję Jagódkom za wspólnie spędzony czas, życzę wesołych, zdrowych Świąt Bożego Narodzenia i wspaniałych prezentów.

Małgosia Pawłowska czyli szkolna Babcia Polska

Śliweczki

Sobotnie zajęcia w grupie Śliweczek zaczęły się bardzo pracowicie. Tego dnia postanowiliśmy zrobić papierowy łańcuch na choinkę.
Wszyscy bardzo się przykładali i się opłaciło bo łańcuch wyszedł dłuuuugi i bardzo kolorowy.Następnie przyszła pora na śniadanko i  wszystkie Śliweczki uwielbiają ten moment. W tym czasie rozmawiamy sobie na rożne tematy. Kolejnym i zawsze ważnym wydarzeniem jest wyjście na podwórko szkolne. Tam graliśmy w piłkę, klasy, twister i Raz, dwa, trzy, baba jaga patrzy.

Tego dnia oglądaliśmy także krótki filmik na temat ozdób choinkowych i ich znaczenia, później wszyscy wymieniliśmy się tymi informacjami i własnymi obserwacjami.  Nadszedł czas pożegnania i składania sobie życzeń świątecznych.
W imieniu całej Szkoły Polskiej w Barcelonie składamy Wam zdrowych,rodzinnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia i Szczęśliwego Nowego Roku.

Magda

Malinki

Zgodnie z naszymi wcześniejszymi postanowieniami w minioną sobotę udaliśmy się w podróż do starożytnego Egiptu. Jako że nasza wyobraźnia podróżuje z prędkością światła błyskawicznie znaleźliśmy się na miejscu i tym samym rozpoczęliśmy wielką grę o Skarby Starożytnego Egiptu. Zaczęliśmy od poznawania przedmiotów codziennego użytku, które zostały wynalezione w Starożytnym Egipcie, a z których korzystamy po dziś dzień. Z zamkniętymi oczami dzieci dostawały do rączek współczesne wersje tych wynalazków i tylko przy pomocy zmysłu dotyku zgadywały co to za przedmiot. Potem porównywaliśmy współczesne wersje ze starożytnymi odkopanymi na prawdziwych wykopaliskach archeologicznych, które wyświetliliśmy na rzutniku. Każda dobra odpowiedź w tej konkurencji była wynagradzana 3 skarabeuszami. Jako że jednym z wynalazków Starożytnych Egipcjan były kręgle (podobno pierwsze ślady kręgli pochodzą z 5000 lat p.n.e.) Malinki w następnej konkurencji zawalczyły o punkty zbijając kręgle. Każde zbite 5 kręgli równało się 2 skarabeuszom i 2 egipskim kotom. Potem poziom trudności tylko wzrastał. Następna konkurencja wymagała naprawdę eksperckiej wiedzy o Starożytnym Egipcie. Nie było jednak, ani jednego pytania, z którym Malinki sobie nie poradziły. Kolejne punkty zostały przyznane w grze na refleks "głowa, ramiona, stopy, koty!" Ostatnia konkurencja była szansą na wyrównanie wyników. 2 osoby z najmniejsza liczbą kotów i skarabeuszy przemieniły się w mumie i jeśli udało im

się złapać jakiegoś śmiertelnika, mogły odebrać im jednego kota lub jednego skarabeusza. Za uzbierane do tego momentu punkty dzieci mogły kupić: fragment mapy (w cenie 4 skarabeuszy i 4 kotów) z zaznaczonymi położeniami zakopanych skarbów, narzędzie do kopania (3 skarabeusza + 3 koty) oraz pędzel (3 skarabeusze + 2 koty) - atrybut archeologów najwyższej klasy. Każde dziecko musiało przeliczyć swoje punkty i podjąć decyzję co będzie najbardziej potrzebne do wykopalisk. W niektórych wypadkach trzeba było wejść w sojusze aby połączyć siły i kupić więcej narzędzi. Oczywiście wszyscy wspólnie też musieli połączyć siły, gdyż mapa w małych fragmentach była bezużyteczna. Dopiero złożona w całość ujawniła nam, że nasze podwórko skrywa wiele skarbów... Młodzi archeolodzy szybko spenetrowali teren, odkopali prawdopodobnie wszystkie cenne artefakty i tak jak według najlepszych archeologicznych praktyk, zamiast podarować skarby muzeum, wsadzili łupy do swoich kieszeni i rozeszli się do domów wymieniając między sobą tylko parę porozumiewawczych spojrzeń.


Do następnego razu,
Kasia

Jarzębina 

Zajęcia rozpoczęliśmy od chwili na zapoznanie się. Następnie zaczęliśmy spotkanie z liczbami. Jarzębina dobrała się w grupki, każda dostała plansze z liczbowymi muchami. Zadanie polegało na zbiciu łapką muchy z odpowiednim wynikiem albo działaniem. Później należało pokolorować tylko te muchy, które miały na sobie liczbę nieparzystą. Po chwili odpoczynku od matematycznych zagwozdek zagraliśmy w świąteczne dobble. Niektóre słowa, np. śnieżynka, okazała się nie lada wyzwaniem w momencie, gdy doszła jeszcze presja czasu i rywalizacji.


Korzystając z pięknej pogody, trochę czasu spędziliśmy również na szkolnym patio, gdzie między innymi można było zagrać w piłkę. Pod koniec zajęć odwiedziła nas p. Marylka, która poprowadziła zajęcia plastyczne dla Jarzębiny. Z korków udało się stworzyć piękne aniołki, bałwanki oraz żłobki. 

W związku z ogłoszonym przez Konsulat Generalny RP w Barcelonie konkursem „Śladami polskości w Katalonii” na zajęciach zostały rozdane nagrody dla zwycięzców, między innymi dla uczniów Jarzębiny. Nagrody otrzymali: Gladia, Sofia, Adrian, Eva, Victor, Safiato. Gratulujemy zwycięzcom. 

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia

Oliwia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontakt

Rozkład zajęć 2022/2023

Co jest potrzebne aby zapisać dziecko do szkoły w Katalonii?