Zajęcia on-line, 13 lutego
Tak się złożyło, że zajęcia z Robocikami odbywały się w ostatnią sobotę karnawału. W związku z tym nie zabrakło wesołej zabawy i dobrego nastroju. Wszystkie Robociki stawiły się w wyśmienitych humorach i pięknych przebraniach. Aby nie tracić cennego czasu, po powitaniu się od razu "wsiedliśmy" do pociągu jadącego do Warszawy - stolicy Polski. https://www.youtube.com/watch?v=0r996VDJCGc&ab_channel=Co%C5%9BDlaDzieci-ZAPRASZAMY gdzie zobaczyliśmy Wisłę, pomnik Syreny, Pałac Kultury, stację metra, ogrody w Łazienkach Królewskich, Pałac Prezydencki, Kolumnę Zygmunta i Plac Zamkowy oraz Stadion Narodowy. Po wirtualnej wycieczce wysłuchaliśmy ilustrowanej legendy "O Warsie i Sawie" i w ten sposób dowiedzieliśmy się skąd pochodzi nazwa stolicy Polski. Po tak dużej dawce wiedzy przyszedł czas na zabawę. Najpierw każde dziecko zaprezentowało swój strój - przebranie, a wszystkie Robociki zgadywały za kogo jest przebrane. Następnie wyjaśniliśmy co oznacza słowo" karnawał" i co się wtedy robi.
Wypowiedzi Robocików wzbogaciliśmy wypowiedziami dzieci z Polski. Oj, było śmiechu, bo polskie przedszkolaki tak śmiesznie opowiadały o karnawale, pączkach i Tłustym Czwartku. My wspomnieliśmy o karnawałowych ciastkach faworkach, a pani Maria pokazała jak robi się takie ciasteczka. Aby przebrania nasze były kompletne i trudno było nas rozpoznać wykonaliśmy maski karnawałowe z odrysowanych dłoni. Wyszły nam przepiękne maski. Mając już wszystkie karnawałowe rekwizyty mogliśmy tańczyć w rytm karnawałowych dziecięcych piosenek i cieszyć się z tego wspaniałego dnia i spotkania.
"Tańce połamańce" https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I&ab_channel=SpokoLoko
Dziękuję Dzieciom i Rodzicom za spotkanie i pozdrawiam karnawałowo,
Maria Kołomyjec
Folderki
ORKIESTRA autor Jacek Paciorek
W orkiestrze dętej – wrzawa,
Bo w tubie gotowała się kawa.
Gotowała się kawa dla rogu,
Bulgocząc w teatrze od progu.
Dla trąbki to skandal nie lada:
„W tubie gotująca się kawa?
To się w mej gamie nie mieści.
Co za okropne to wieści!”.
Krzyknęły razem klarnety:
„To jest już koniec – niestety!
W tubie gotująca się kawa?
To dla nas poważna jest sprawa”.
Przeraziły się mocno również puzony:
„Myśmy nie znały tuby z tej strony”.
Bo dla puzonów kawa w tubie
Prowadzi orkiestrę prosto ku zgubie.
Saksofony wszystkich uspokajały,
Bo z kawą w tubie jeszcze nie grały.
Ale jak trzeba, zagrają z kawą.
Może to będzie świetną zabawą?
Róg się dowiedział o kawie w tubie
I poddał orkiestrę nowej dziś próbie.
Zadał pytanie: „Czy ktoś widział kawę?”
I zamknął tym samym całą tę sprawę.
To nasza sobotnia podróż. W atmosferze Karnawału Folderki, a wśród nich Księżniczka, Pirat, Bajkowa Postać i Nutka po przywitaniu się zamknęły oczy i poleciały, popłynęły, pojechały tym razem do stolicy Polski - Warszawy. Zatrzymaliśmy wzrok na mapie Polski, aby odnaleźć miasto i aby spojrzeć w górę regionu. Nasz wzrok utkwił w punkcie, który z trudem odczytaliśmy Żelazowa Wola - tak to cel naszej wycieczki.
Urodził się tam wielki kompozytor Fryderyk Franciszek CHOPIN. Obejrzeliśmy dworek otoczony pięknym ogrodem, jeziorkami - miejsce gdzie dorastał mały Fryderyk wraz z rodzeństwem. Przeczytaliśmy krótki życiorys (czytali uczniowie na zmianę- podziwiam Folderki za taki poziom umiejętności czytania w języku polskim:-)) https://www.youtube.com/watch?v=gvBLDp2_mhA.Klasyczne kompozycje Fryderyka Chopina to przykład jednego z gatunków muzycznych. Aby poznać ich więcej, zauważyć różnicę wsłuchaliśmy się w krótki materiał dźwiękowo-filmowy. https://www.youtube.com/watch?v=09g3fuPy2lw Porozmawialiśmy o tym, co daje nam słuchanie muzyki, jakie emocje wyzwala i każdy mógł odpowiedzieć na pytanie jakiej muzyki lubi słuchać. Doszliśmy do wniosku, że tak naprawdę, to nasz nastrój decyduje jakiej muzyki w danym momencie potrzebujemy posłuchać!! Bardzo cenny wniosek!!
Spróbowaliśmy wymienić instrumenty wiodące w danych gatunkach. Nazwy instrumentów w języku polskim różnią się od nazw, które używają dzieci - będziemy wracać do tego nazewnictwa podczas kolejnych spotkań i przy tematycznie związanych zajęciach, aby utrwalić poprawność słownictwa.
Z zaprezentowanej karty poznaliśmy statystykę lubianych i najczęściej słuchanych gatunków. Okazało się, co nie było dla nas zdziwieniem, ze muzyka POP to najczęściej słuchana muzyka, a METAL to rodzaj muzyki mający najmniejszą liczbę fanów.
Dzieci chętnie patrzyły na wskaźniki procentowe zaprezentowanej statystyki - bardzo mnie to ucieszyło. Zdałam sobie sprawę, że dzieci jednak bardzo lubią rozmawiać o różnicach, argumentować, wyrażać swoje zdanie w różnych dziedzinach - nie zawsze muszą mieć więcej niż 10 lat!!
Wróciliśmy na moment do Warszawy - do Starego Miasta, bo tam - wokół całej części zabytkowych kamienic i starych ulic pojawiają się marmurowe ławki, ławki, które grają :-) Kiedy usiądziemy na ławce zmęczeni spacerem od razu słyszymy dyskretną muzykę pianina - to utwory Fryderyka Chopina - bardzo fajny udany pomysł. Ławki są zawsze zajęte, chętnie siadają na nich spacerowicze - w ten sposób muzyka klasyczna wpada do każdego ucha, może nawet do tego, które nigdy nie planowało słuchać utworów klasycznych :-)
Folderki chciałyby usiąść na takiej ławce !!
Przyszedł czas na nasze wyrażenie się językiem muzyki - wszyscy powtórzyliśmy alfabet muzyczny Do-Re-Mi - Fa-Sol-La-Si -Do.
Osiem przygotowanych naczyń szklanych stopniowo napełniliśmy wodą. I zaczęło się, zaczęły wydobywać się dźwięki, zagraliśmy wspólnie, potem każdy tworzył samodzielnie. Wiem też, że niektórzy z nas komponowali do wieczora - bardzo się cieszę. Zawsze wykonujemy pamiątkę naszej wycieczki - tym razem z przygotowanej masy solnej stworzyliśmy ptaszka. Ale nie będzie to tylko taki sobie ptaszek, ten ptaszek będzie śpiewał. Muszę napisać w czasie przyszłym, bo nasz proces trwa. Ptaszki teraz muszą przez kilka dni dobrze schnąć, abyśmy potem mogli nalać do małej dziurki odrobinę wody i w drugą dziurkę dmuchnąć - czekamy na próbę śpiewu ptaszków na początku kolejnych zajęć.
Nie mogąc się doczekać ptasiego odgłosu pozdrawiam serdecznie - czekam na Was już za kilka dni i zapraszam do wspólnego poznawania.
Joanna
Komputerki
Nasze sobotnie spotkanie rozpoczęliśmy od przypomnienia uczniom zasad
konkursu pt. „BYĆ POLAKIEM”. Prosiłabym, aby osoby, które wezmą udział w
konkursie przesłały mi zdjęcie swojej pracy na e-mail:
gmarczewskagalimany@gmail.com
W ramach przypomnienia prace wysyłamy:
• prace plastyczne, podpisane imieniem i nazwiskiem autora, wraz z
Formularzem Zgłoszeniowym wyłącznie pocztą „tradycyjną” na adres
Fundacji „Świat na Tak”, Al. J. Ch. Szucha 27, 00-580 Warszawa, Polska,
z dopiskiem na kopercie/paczce: Konkurs „Być Polakiem”. Prace przesłane
e-mailem nie będą oceniane.
• prace pisemne, wraz z Formularzem Zgłoszeniowym do Konkursu, wyłącznie
e-mailem na adres: bycpolakiem2021@gmail.com z podaniem w temacie maila
numeru grupy, imienia i nazwiska autora i tytułu pracy. Prace przesłane
pocztą „tradycyjną” na adres Fundacji nie będą oceniane.
Następnie kontynuowaliśmy nasze zajęcia historyczne. Uczniowie zapisali w swoich zeszytach imiona najważniejszych królów i książąt z dynastii Piastów:
• Mieszko I – pierwszy władca, 966r. Chrzest Polski
• Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski, 1000r. Zjazd gnieźnieński
• Mieszko II – król poliglota
• Kazimierz Odnowiciel – stolica Polski: Kraków, rozpad kraju na dzielnice
• Bolesław Śmiały (Szczodry)
• Bolesław Krzywousty – podział ziem polskich
• Władysław Łokietek – Zjednoczenie Królestwa
• Kazimierz Wielki – „Zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną”
Ostatniemu Królowi z dynastii Piastów przyjrzeliśmy się dokładniej. Podczas jego panowania nastąpił: znaczny rozwój szlaków handlowych, zintegrowanie państwa, utworzenie kilkudziesięciu miast i setek wsi oraz budowa wielu zamków i fortyfikacji.
Po tak wyczerpującym wstępie obejrzeliśmy polskie banknoty o nominale: 10, 20 i 50 zł. Wiemy już, że na powyższych banknotach znajdują się odpowiednio wizerunki Mieszka I, Bolesława Chrobrego i Kazimierza Wielkiego. Każdy uczeń pokolorował banknoty na odpowiednie kolory. Mówiliśmy również o Polskich Insygniach Koronacyjnych (oznaki władzy, godności i stanu królewskiego królów polskich używane podczas ceremonii koronacyjnych. Były nimi: korona, jabłko, berło, miecz). Na koniec naszych potyczek historycznych zagraliśmy w quiz korzystając ze strony internetowej: https://wordwall.net/pl/resource/2769967/dynastia-piast%C3%B3w. Było to podsumowanie najważniejszych informacji o dynastii Piastów.
Kolejnym punktem zajęć było zapoznanie się z wierszem Jana Brzechwy
pt. „Na wyspach Bergamutach”. Najpierw ochotnicy przeczytali utwór na
głos, a później wysłuchaliśmy piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=o_ECELn4O_s.
Korzystając z okazji, że zajęcia odbywały się w karnawale, wykonaliśmy
maski karnawałowe. Podczas wycinania, kolorowania i dekorowania
rozmawialiśmy o tradycji tłustego czwartku. Prawie każde dziecko w ten
dzień zjadło pączka albo spróbowało faworków.
Na zakończenie naszych zajęć zagraliśmy w losowanko integracyjne. Każdy
uczeń musiał dokończyć wylosowane zdanie, tj. gdy mam problem to……., od
moich rodziców nauczyłem się……, moją mocną stroną są……., moje największe
hobby to….., mój ulubiony piosenkarz to……, moim największym marzeniem
jest……, w weekend najchętniej…..
Pożegnaliśmy się tradycyjnym słowem do widzenia i do zobaczenia na kolejnych zajęciach w sobotę: 20.02.2021
Pozdrawiam,
Gabrysia
Na wyspach Bergamutach
Na wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach,
Widziano także osła,
Którego mrówka niosła,
Jest kura samograjka
Znosząca złote jajka,
Na dębach rosną jabłka
W gronostajowych czapkach,
Jest i wieloryb stary,
Co nosi okulary,
Uczone są łososie
W pomidorowym sosie
I tresowane szczury
Na szczycie szklanej góry,
Jest słoń z trąbami dwiema
I tylko... wysp tych nie ma.
Komentarze
Prześlij komentarz