Zajęcia w Barcelonie, 24 listopada
Ostatnie przedświąteczne spotkanie w grupie Poziomek było bardzo pracowite. Po przywitaniu się od razu przeszliśmy do powtarzania tekstu i ćwiczenia melodii piosenki pt "Mikołaj się zbliża".
Gdy tylko zakończyliśmy próbę przygotowywania naszego występu świątecznego odwiedziły nas praktykantki i zaprezentowały inscenizację wiersza J. Brzechwy pt. "Rzepka". Poziomeczkom bardzo podobał się wiersz i po wysłuchaniu go chętnie naśladowały w zabawie ruchowej zwierzątka występujące w utworze.
Po śniadaniu i krótkiej zabawie na podwórku szkolnym pozostaliśmy w tematyce bajkowej wsłuchując się w treść bajki o Kopciuszku. Dzieci oceniły postępowanie złej macochy i jej niedobrych córek oraz Kopciuszka. Wszystkie zgodnie stwierdziły, że macocha i jej córki były bardzo niedobre dla Kopciuszka. Podsumowaniem bajki była praca plastyczna.
Przerywnikiem w spotkaniu była druga część próby świątecznej. Tym razem śpiewaliśmy z mikołajowymi czapeczkami na głowach. Następnie zabraliśmy się do przygotowania dekoracji świątecznej do naszej sali szkolnej. Wykonaliśmy piękny łańcuch z kolorowych papierowych obręczy. Dekorację uzupełnimy kartonowymi szopkami betlejemskimi.
Pożegnaliśmy się w atmosferze już troszkę świątecznej.
Drodzy Rodzice!
Proszę o ćwiczenie z dzieckiem w domu tekstu i melodii piosenki pt. "Mikołaj się zbliża"
Na spotkanie świąteczne 15 grudnia proszę o ubranie dziecka w czerwoną bluzeczkę, sweterek itp.
Serdecznie dziękuję za współpracę!
Pozdrawiamy i do zobaczenia na spotkaniu bożonarodzeniowym 15 grudnia,
Maria, praktykantki - Julia i Joanna oraz Babcia Sabina
Jagódki
Na ostatnich zajęciach naszym głównym tematem było przygotowanie do Świąt. Rozmawialiśmy o naszych marzeniach, listach do Świętego Mikołaja i o tym, czy tylko grzeczne dzieci dostają prezenty. Nasze pracowite Jagódki, jak się okazuje, pomagają też Rodzicom w przygotowaniach domu na wieczór wigilijny i ubierają choinkę. W międzyczasie uczyliśmy się też kolędy „Gdy Śliczna Panna”, którą zaśpiewamy na apelu wigilijnym 15 grudnia.
Po krótkiej przerwie na patio i śniadaniu, dzieci wykonały bałwanki z wacików, patyczków i kolorowych klejów brokatowych.
Praca domowa: nauka kolędy „Gdy Śliczna Panna”
Dziękujemy i do zobaczenia na spotkaniu wigilijnym,
Agnieszka, Ksenia i Patrycja
Malinki
Zajęcia w grupie Malinek przebiegły pod znakiem dobrej zabawy oraz dawki wiedzy. Po przywitaniu się i sprawdzeniu listy obecności, rozpoczęliśmy powtórkę z ostatnich zajęć: przypomnieliśmy sobie słowa hymnu narodowego, by móc później uroczyście go odśpiewać.
Korzystając z tego, że byliśmy rozśpiewani kontynuowaliśmy zajęcia, tym razem w atmosferze bardziej świątecznej, przybliżając sobie kolędę "Przybieżeli do Betlejem". Poznaliśmy trzy zwrotki oraz staraliśmy się jak najlepiej je przećwiczyć.
Następnie zawitała do nas niespodzianka. Odwiedziły nas praktykantki z mini-teatrzykiem. Uczniowie wysłuchali wiersza "Rzepka" Juliana Tuwima a momentami nawet aktywnie uczestniczyli w przedstawieniu.
Podczas części historyczno-geograficznej zajęć mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska dawnym stolicom Polski - dowiedzieliśmy się jak Gniezno, Kraków i Warszawa stawały się stolicami naszego kraju, oraz czym się charakteryzują. Dzieci z zainteresowaniem śledziły losy każdej z nich, a następnie na podstawie przedstawionego materiału staraliśmy się wspólnie wyjaśnić znaczenia słów, nierzadko trudnych oraz nietypowych, związanych z tymi miastami, takich jak: barbakan czy lajkonik. Kto mieszkał na Wawelu? Kim był Zygmunt III Waza? Na te pytania odpowiedzieliśmy sobie wspólnie podczas historycznej wędrówki po Polsce.
Oprócz nauki czekała na nas świetna zabawa - co ciekawe - z wykorzystaniem naszego zmysłu węchu. Celem zabawy było rozwijanie słownictwa czynnego poprzez aktywizowanie zmysłu węchu i smaku. Poznaliśmy grę "Nos w nos", gdzie zadaniem dzieci było nazwanie i określenie źródła wąchanego zapachu. Dzieci, będąc w grupach, starały się wspólnie określić, czy dany zapach to zapach mydła, czy też różanych perfum, oraz opisując dane zapachy, przyporządkowywały je do właściwych kart.
Na zakończenie zajęć dowiedzieliśmy się, co należy wiedzieć, gdy planujemy wyjazd, spotkanie lub wycieczkę: Teraz wiemy, że sekret udanego planowania to zadanie odpowiednich pytań:
Dokąd?
Kiedy?
Z kim?
W jakim celu? oraz
Co możemy ze sobą zabrać?
Temat pozwolił nam puścić wodze wyobraźni i zaplanować wspólnie wycieczkę do lasu.
Jako pracę domową uczniowie mają za zadanie zaplanować idealną wycieczkę za pomocą pracy plastycznej lub pisemnej bazując na wymienionych wcześniej pytaniach.
Kolejne zajęcia to już spotkanie świąteczne. Nasz grupa zaśpiewa na nim kolędę Przybieżeli do Betlejem Pasterze. Kolędę tę ćwiczyliśmy na zajęciach ale proszę wszystkich rodziców aby prześpiewać ją jeszcze w domu z dziećmi:
Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Chwała na wysokości...
Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
Chwała na wysokości...
Do zobaczenia na spotkaniu świątecznym!
Ania, Kasia
Jarzębina
Nasze ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od luźnej rozmowy na temat pobytu uczniów grupy Jarzębina w Polsce w ramach wymiany ze Szkołą Podstawową im. Orła Białego w Ostrołęce. Victor i Alex opowiadali nam o swoim pobycie w Warszawie, w Ostrołęce, o zajęciach, w jakich uczestniczyli, o akademii z okazji Święta Niepodległości, o smacznym polskim jedzeniu. Przy okazji obejrzeliśmy też zdjęcia towarzyszące odwiedzonym miejscom.
A skoro mowa o smakołykach polskiej kuchni, to płynnie przeszliśmy do głównego tematu dnia, czyli do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Rozmawialiśmy na temat obrzędów i zwyczajów bożonarodzeniowych w Polsce. Była więc mowa o choince, kolędach, prezentach od Św. Mikołaja, kolacji wigilijnej i tradycji 12 potraw, o opłatku, dodatkowym nakryciu na stole i sianku pod obrusem. Ale nie tylko, bowiem mówiliśmy też o tym, jakie mamy zwyczaje tu na miejscu, w Katalonii: Cagatió, typowy obiad bożonarodzeniowy zamiast Wigilii, pyszne „canalones” jedzone tradycyjnie w Dzień Św. Szczepana, prezenty od Trzech Króli. W miarę oglądania zdjęć polskich i lokalnych smakołyków świątecznych i dzielenia się spostrzeżeniami, co kto z nas lubi najbardziej, zgłodnieliśmy tak, że przerwa śniadaniowa była prawdziwą ucztą.
Po śniadaniu słuchaliśmy kolędy “Wśród nocnej ciszy”, którą nasza grupa zaśpiewa na spotkaniu 15 grudnia.
Obejrzeliśmy też krótki filmik o robieniu świątecznych pierniczków i przyjrzeliśmy się jak wygląda przepis po polsku: jaką ma strukturę i słownictwo.
Jako że nie mamy w szkole warunków do pieczenia prawdziwych pierników, to przynajmniej wykonaliśmy je w formie ozdób z plasteliny, do dekoracji naszego pokoju nauczycielskiego.
Nie zabrakło też stosownej legendy. W ramach naszego Kącika Czytelniczego, zapoznaliśmy się z legendą “O toruńskich piernikach”.
Na koniec, w części poświęconej jęz. polskiemu, wprowadziliśmy zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy: z rzeczownikiem, przymiotnikiem, czasownikiem i przysłówkiem.
PROSIMY O ĆWICZENIE W DOMU KOLĘDY “Wśród nocnej ciszy”.
Do zobaczenia na spotkaniu świątecznym,
Gosia i Justyna
Komentarze
Prześlij komentarz